2014-03-22, 19:58
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
...Nästa sak jag inte heller riktigt förstår är varför hon tar upp kontakten igen med KJ. Varför gör hon det? Tror det har något med MB att göra, på ett eller annat sätt...

Jag tror att hon innerst inne insåg att förhållandet med MB var över för gott, men att hon vägrade acceptera det. Kanske närde hon en (hopplös) tro på att, om hon istället visade intresse för KJ så skulle MB omedelbart bli svartsjuk och vilja ha henne tillbaka? Stackars, naiva VB, de flesta karlar fungerar ju inte alls så - tvärtom!
Det ligger nåt fullständigt desperat över hela det här scenariot - VB var beredd att gå genom eld och vatten och sälja sin själ för att få tillhöra MB - hon drog sig inte ens för att utnyttja en gammal pojkvän! VB var helt enkelt en "shedevil"! Hur vedervärdigt det än låter måste jag tillstå att det blev hennes död.
Den svartsjuke, ratade, gravt utnyttjade var KJ. När VB tog kontakt igen, såg han guld och gröna skogar framför sig. Till ingen nytta, skulle det visa sig. Ensam, eller i sällskap, ändade han VB:s liv. Likväl hävdar jag att, OM det inte går att bevisa till utom rimligt tvivel att han kan BINDAS till mordet, ska han gå fri.
Och hittills finns absolut INGET som BINDER honom till mordet/styckningen.
Citera
2014-03-22, 20:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Om jag förstått rätt så betyder +1 i det här fallet just: det är troligare att tejpen kommer från samma rulle än att den inte gör det. Har inte fup på telefonen så jag kan inte kolla nu.

Sen tror jag vi tänker lite olika. Jag uppfattat det som att SKL gör en teknisk analys för att visa om tejpen kan komma från samma rulle. Och de kommer fram till att det kan den göra även om det inte går att säga säkert.

Åklagarna gör sen en helhetsbedömning av var tejpen påträffats, hur den är delad, VBs blod och DNA och SKLs slutsatser och kommer fram till åsikten att det sannolikt är samma tejp. SKL gör ingen helhetsbedömning bara en teknisk analys. Åklagarna hävdar aldrig att den tekniska analysen bevisat att det är samma tejp. Det är deras helhetsbedömning som lett fram till den slutsatsen.

På bandet får SKL frågor om vad de menar och säger att det är ju mer sannolikt att det är samma typ av sårtejp än att det är silvertejp, skrivbordstejp eller annan sorts tejp. Vidare så lägger de vikt vid att tejperna är rivna längs med trots att bitarna inte passar ihop.

Protokoll kriminaltekniska undersökningar, 2013-10-14 12:45 diarienr: 2500-K8041-13 299
BD1/316-13 49 (64) K8041-13

Citat:
Vid jämförelse i mikroskop och polariserat ljus iakttogs att tejpbitarna och tejpen på
rullen hade liknande perforerad uppbyggnad, d.v.s. det är samma typ av tejp. Båda hade
också rakt skurna ytterkanter och taggiga kanter där de delats på längden. Tejpbitarna
och tejpen på rullen kunde inte sammanpassas, varken mot ändkanter eller mot den
rivna kanten längsmed (den totala tejpbredden stämde inte överens då de rivna delarna
lades jämsides). Det finns många olika sorter tejprullar och det är mindre förväntat att
tejpbitarna skulle se ut som de gör om de kommer från någon annan tejprulle än om de
kommer från tejprullen BD1/316-13/S034.
Slutsats (SKL)
Resultaten talar i någon mån för att tejpbitarna BD1/316-13/S023 kommer från
tejprullen BD1/316-13/S034 (Grad +1).
Grad+1
Resultaten talar i någon mån för att ...
Det bedöms vara något mer sannolikt att få dessa resultat om huvudhypotesen är sann
än om den alternativa hypotesen är sann.

Sen klantar SKL till det rejält när de förstör tejpbitarna med fingeravtryckskemikalier så att det blir skillnad på tejperna i mikroskop.

Jag är övertygad att TO reder upp detta nystan med SKL.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-22 kl. 20:13.
Citera
2014-03-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hade Kuriren bevakning? Isåfall var? Skulle vara intressant att jämföra med NSD som säger två. Någon annan tidning som hade onlinebevakning?

Jag blandade nog ihop dem. Det var nsd i så fall.
Citera
2014-03-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
MB har nämnt att han fick vara ifred om han skrev att han jobbade. Det bekräftas också av deras fb-konversation. Min fråga återstår: mot bakgrund av detta - vad var anledningen till VB s påstridighet just denna kväll ? Om MB s ord om att hen var knäpp är sanna, är det då inte troligt att VB syftar på någon som även MB är bekant med ? Jag funderar helt enkelt på om kontakterna, en på fm och en kl 17.06, kan ha föranlett 112-slagningen.

Hon kanske fick direktkontakt med AN. Var befann hon sig kl. 17.06? Och sedan vill hon berätta det för MB? -Hon är knäpp din fru..(kanske det var så)
Citera
2014-03-22, 20:10
Medlem
Citat:
Till KJ säger hon du vet väl att jag fått barn
Till MB säger hon något om att han ska sköta om sin hälsa både för henne och för barnets skull.

MBs vuxna barn.
Citera
2014-03-22, 20:11
Medlem
Citat:
Någon tipsade om att mordvapnet kunde vara en tältpinne. Jag fattade inte ett dugg. För mig är detta en tältpinne:

http://www.getcamping.se/kagegorier/talt/talttillbehor/rund-taltpinne-med-krok-18-cm.html?ref_lp=prisvis

Nu googlade jag lite och det verkar som produktutvecklingen på tältpinnar har gått framåt. Det finns några enstaka som är tänkbara:

https://www.google.se/search?q=t%C3%A4ltpinnar&espv=210&es_sm=93&tbm=isc h&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tNMtU6vDM-bU4wSp3ICYDA&ved=0CD8QsAQ&biw=1034&bih=875

Den här har t.ex en långsmal spets men det är svårt att se om den är U-formad och tillräckligt vass på bilden:
http://www.reimo.com/se/94806-dural_aluminium_taeltpinnar_185x1_5_mm/

Någon som har något liknande och kan prova mörda ett smörpaket?
Det bästa alternativet på länge!
I airsoft används ju stora tält vid event mm. Vem har tillgång till ett sånt, är det klubbens tält eller privatägda??
Citera
2014-03-22, 20:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag tror att hon innerst inne insåg att förhållandet med MB var över för gott, men att hon vägrade acceptera det. Kanske närde hon en (hopplös) tro på att, om hon istället visade intresse för KJ så skulle MB omedelbart bli svartsjuk och vilja ha henne tillbaka? Stackars, naiva VB, de flesta karlar fungerar ju inte alls så - tvärtom!
Det ligger nåt fullständigt desperat över hela det här scenariot - VB var beredd att gå genom eld och vatten och sälja sin själ för att få tillhöra MB - hon drog sig inte ens för att utnyttja en gammal pojkvän! VB var helt enkelt en "shedevil"! Hur vedervärdigt det än låter måste jag tillstå att det blev hennes död.
Den svartsjuke, ratade, gravt utnyttjade var KJ. När VB tog kontakt igen, såg han guld och gröna skogar framför sig. Till ingen nytta, skulle det visa sig. Ensam, eller i sällskap, ändade han VB:s liv. Likväl hävdar jag att, OM det inte går att bevisa till utom rimligt tvivel att han kan BINDAS till mordet, ska han gå fri.
Och hittills finns absolut INGET som BINDER honom till mordet/styckningen.
Tror inte det du skriver behöver vara fel. Kan mycket väl vara som du skriver. Frågan är väl hur långt hon var beredd att gå för att uppnå sitt mål? Hade hon engagerat någon mer än KJ de sista dagarna? Någon som inte accepterade att hon valde KJ denna lördag? Någon som är farligare och mer udda än KJ. Jag tror fortfarande att KJ är gm, men det är så mycket som saknas i den sk indiciekedjan för att jag ska känna mig nöjd med de fakta som presenterats. Det är något som inte stämmer med att KJ ensam klarat detta. Sen när jag läste att han inte lider av eller har varit i något psykostillstånd blev det bara fler frågetecken.
Citera
2014-03-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Om jag förstått rätt så betyder +1 i det här fallet just: det är troligare att tejpen kommer från samma rulle än att den inte gör det. Har inte fup på telefonen så jag kan inte kolla nu.

Sen tror jag vi tänker lite olika. Jag uppfattat det som att SKL gör en teknisk analys för att visa om tejpen kan komma från samma rulle. Och de kommer fram till att det kan den göra även om det inte går att säga säkert.

Åklagarna gör sen en helhetsbedömning av var tejpen påträffats, hur den är delad, VBs blod och DNA och SKLs slutsatser och kommer fram till åsikten att det sannolikt är samma tejp. SKL gör ingen helhetsbedömning bara en teknisk analys. Åklagarna hävdar aldrig att den tekniska analysen bevisat att det är samma tejp. Det är deras helhetsbedömning som lett fram till den slutsatsen.

Jo, nog tänker vi olika, inte så lite häller.
Jag har nog lite svårt att hitta skäl att ompröva betydelsen +1 i just det här fallet.
Jag håller med om att åklagarna aldrig hävdat att den tekniska analysen bevisat att det är samma tejp. Det gör dom helt å hållet på egen hand.
Citera
2014-03-22, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Det bästa alternativet på länge!
I airsoft används ju stora tält vid event mm. Vem har tillgång till ett sånt, är det klubbens tält eller privatägda??

Behövs ingen som har tillgång, i princip vem som helst kan ju "hitta" en tältpinne. Eller är det viktigt att få fram någon tänkbar, binda någon vid det?
Citera
2014-03-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tror inte det du skriver behöver vara fel. Kan mycket väl vara som du skriver. Frågan är väl hur långt hon var beredd att gå för att uppnå sitt mål? Hade hon engagerat någon mer än KJ de sista dagarna? Någon som inte accepterade att hon valde KJ denna lördag? Någon som är farligare och mer udda än KJ. Jag tror fortfarande att KJ är gm, men det är så mycket som saknas i den sk indiciekedjan för att jag ska känna mig nöjd med de fakta som presenterats. Det är något som inte stämmer med att KJ ensam klarat detta. Sen när jag läste att han inte lider av eller har varit i något psykostillstånd blev det bara fler frågetecken.

En annan person, svartsjuk och med temperament, som också bistod VB med skjuts till Luleå efter jul är AF. Bor väl i Sävast? eller är det fel?
Citera
2014-03-22, 20:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Behövs ingen som har tillgång, i princip vem som helst kan ju "hitta" en tältpinne. Eller är det viktigt att få fram någon tänkbar, binda någon vid det?
Ringde nyss till en bekant som har husvagn med förtält och brukar även använda dessa under vintern. Tydligen finns det någon typ av tältpinnar som kallas Tarzantältpinne som man slår ner med hammare genom is och snö. De är tydligen även ganska vassa.
Citera
2014-03-22, 20:37
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En annan person, svartsjuk och med temperament, som också bistod VB med skjuts till Luleå efter jul är AF. Bor väl i Sävast? eller är det fel?
Bodde inte han i närheten av VB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in