Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Vad skönt det måste vara att leva i en sådan svart-vit värld. Självklart hade Darwin fel. Han hade inte koll på mutationer och hur de fungerar. Men han hade LITE MINDRE FEL än de som definierade hans samtida världsbild och det är därför han fått sådant genomslag.
Nei och Shapiro har också fel, men lite mindre fel än Darwin. Det är så vetenskapen fungerar. En modell som alltid är fel men blir mindre och mindre fel (alltså bättre) ju mer vetenskapen går framåt och vår förståelse ökar.
Tänk om vi också har fel ibland Stebe, du och jag? Är du öppen för den möjligheten?
En av Darwin allvarligaste fel och som var helt grundläggande i hans teori men som fortfarande hänger kvar och som så många verkar ha väldigt svårt att släppa taget om är ju det naturliga urvalets betydelse.
Nei och Shapiro och säkert flera verkar vara på väg att ge urvalet dödsstöten. Men det kommer kanske ta tid.
Vetenskapens utgångspunkt skall ju vara i sin romantiska form att en vetenskaplig teori gäller därför att den ännu inte har visat sig vara osann. Utgångspunkten och hållningen skall vara att ingenting är ett utan tvivel bevisat faktum om vetenskapen skall kunna gå framåt på ett öppet och sunt sätt.
Jag tror också att de flesta vetenskapsmän har denna grundinställning.
Sedan finns det några som ofta hörs lite mer än andra som kombinerar sin ateistiska övertygelse med att vara evolutionsbiologer. Eller som här på debatten där flera är övertygade evolutionister och samtidigt ateister.
Då blir ju evolutionsteorin ett fundament i sin egen världsbild och då blir det tuffare att att vara öppen och vara beredd att ifrågasätta och ompröva.
Min tro på att Gud existerar har jag mycket svårt att tänka mig att jag skulle lämna och bli agnostiker eller ateist. Jag har för många bevis för Guds existens som inte går att snacka bort. Och även när man gått igenom mycket tuffa bitar där man brottats med Gud så har ändå Gudstron bestått.
Däremot hur universum, jorden, livet och människan har uppkommit. Där kan ju ingen veta med säkerhet orsakerna bakom. Där handlar det ju om att söka sig fram. Och där är jag långt ifrån tvärsäker.
Det finns ju en sanning om vad som har hänt i verkligheten. Det finns inte flera. historien som har skett har ju bara skett på ett sätt. Framtiden däremot finns det ju ett spektra av möjliga scenarion som bara Gud kan överblicka.
Jag brukar ofta säga att jag är fullt medveten om att jag vet att jag tror men ofta verkar det som att ni evolutionister tror att ni vet. Vissa hävdar t o m att evolutionsteorin om en utveckling från en första levande urorganism till människa är ett utan tvivel bevisat faktum.
Jag kan tänka mig att Gud, som Collins menar, bara finjusterat konstanterna och förutsättningarna för att liv skulle kunna uppkomma och sedan har livet utvecklats utifrån detta. Och alla möjliga varianter fram till att tro att Gud skapade universum, jorden, livet och människan för ca 6000 år sedan. Jag är egentligen öppen för hela detta spektra.
Sedan försöker jag tolka och utifrån den samlade kunskap jag har på olika områden göra en egen samlad slutsats av allt sammantaget. Vetenskapens olika områden, filosofi, logik, sunt förnuft, bibeln, livserfarenhet, etc. Denna slutsats förändras hela tiden utifrån ny kunskap och observationer som jag får.
Men jag måste säga att om jag var säker på att Guds varit mycket aktiv i skapelsen för 20 år sedan är jag så otroligt mycket mer övertygad om det idag p g a alla observationer och all kunskap om hur fantastiskt allt i cellen, människan, naturen och universum fungerar och samspelar.
Ju fler observationer och ju mer kunskapen går framåt inom vetenskapen ju mer framstår existensen av en gud och en designer som det enda logiska och rimliga alternativet.
I vilken mån guden sedan varit inblandad i skapelsen kommer man alltid vara oense om.
stebe2