2014-03-21, 16:35
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Okej stebe. När jag hänvisade till korsspindeln var det inte så att du skulle sökainspiration, det var en varning om att du tappar kvalitet i dina inlägg, för på sistone har nästan allt du skrivit kunnat kokas ner till att du inte förstår varför, därför måste gud ha gjort det.
Och som alla vetenskapliga teorier är det fritt fram att kritisera evolutionsteorin, men för att inte bli utskrattad måste man ha något på fötterna. att göra som du och menpalla är inget som accepteras av den enkla anledningen att ni inte har något på fötterna. Era argument bottnar antingen i missförstånd, blind vägran, eller i gammal skåpmat som har motbevisats så många gånger att vi tröttnar på att svara.

Så jag ber dig. Öka kvaliten på dina inlägg så att debatten inte dör igen.

Jag hänger inte med vad du surrar om vad det gäller korsspindeln och inspiration och varning?

Nu vill jag höra varför du tycker att Nei och Shapiro är gammal skåpmat?

Deras böcker är ganska nyskrivna.

Nei 2013 http://www.amazon.com/Mutation-Driven-Evolution-Masatoshi-Nei/dp/0199661731

och Shapiro 2011 http://www.amazon.com/Evolution-View-Century-Press-Science-ebook/dp/B0054KOKZ2/ref=cm_cr_pr_pb_i

Och på vilket sätt har deras slutsatser om det naturliga urvalets underordnade betydelse motbevisats så många gånger att du redan har hunnit tröttna?

stebe2
Citera
2014-03-21, 16:38
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Sant.
Om man ser på "det" som en isolerad händelse.

Falskt.
Om man ser på "det" i det stora hela.

Yatzy.

Ett tärningsslag med 5st tärningar = mutation.
5 tärningsslag med 5st tärningar där man efter varje kast får behålla önskvärt resultat = Mutation + naturligt urval = Evolution.

Då önskvärt resultat har "valts", blir slumpen en mindre faktor i utvecklingen.
Ingen säger att mutationer inte är en del av ekvationen, men utan urvalet är den inte komplett och kvar blir en snedvriden bild av vad evolutionsteorin faktiskt betyder.

En snedvriden bild som absolut behöver en "hjälpande hand" för att fungera.
Att ignorera urvalet är nog argument nummer 1 just nu i ID-världen. Det handlar egentligen om en sorts halmgubbe. Att argumentera mot en teori som uppenbarligen inte håller. För det är sant, tar man bort urvalet håller inte evolutionsteorin. Problemet är att det är i princip enbart religiösa människor som har något emot urvalet. I wonder why........

(Jag länkade dessa i ett annat inlägg.) Här finns i alla fall korta utdrag ur böckerna.

Masatoshi Nei 2013

http://www.amazon.com/Mutation-Driven-Evolution-Masatoshi-Nei/dp/0199661731

och James Shapiro 2011
http://www.amazon.com/Evolution-View-Century-Press-Science-ebook/dp/B0054KOKZ2/ref=cm_cr_pr_pb_i
Citera
2014-03-21, 16:53
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Denton är en biokemist =/= biolog
Behe är inte bara biokemist, han är en sopa med. Kolla på kitzmiller v. dover så ser du det. Han har ingen koll på evolution.
Senapathy verkar hålla med om evolution, fast att det finns flera "soppor" livet härstammar från, inte en och samma.

Ja vad ska jag säga mer. Om du anser att Behe inte har koll på evolutionen.

Vi kommer inte längre här.

Är det kanske så att du anser att precis varenda en som har något som helst negativt eller försiktigt tvivel eller undrar något kring evolutionsteorin är en sopa och har noll koll på evolutionen?

Då spelar det ju ingen roll vad jag lämnar för länkar eller källor. Om de antyder något ofördelaktigt för evolutionsteorin är de ju automatiskt icke godkända.

stebe2
Citera
2014-03-21, 17:12
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Jag hänger inte med vad du surrar om vad det gäller korsspindeln och inspiration och varning?

Nu vill jag höra varför du tycker att Nei och Shapiro är gammal skåpmat?

Deras böcker är ganska nyskrivna.

Nei 2013 http://www.amazon.com/Mutation-Driven-Evolution-Masatoshi-Nei/dp/0199661731

och Shapiro 2011 http://www.amazon.com/Evolution-View-Century-Press-Science-ebook/dp/B0054KOKZ2/ref=cm_cr_pr_pb_i

Och på vilket sätt har deras slutsatser om det naturliga urvalets underordnade betydelse motbevisats så många gånger att du redan har hunnit tröttna?

stebe2
Det vore intressant att höra vad urvalet i dina ögon saknar för att inneha den betydelse du verkar tro att dina meningsmotståndare har? Att jämföra "vad har störst betydelse för evolutionen enligt evolutionsteorin, urval eller mutationer? " är lite att jämföra äpplen och päron. Mutationer kanske man skulle kunna säga står för en sorts brute force och urvalet bestämmer vad som får spridning eller inte får spridning. Och hur ser ett urval ut med stor betydelse? Skulle det vara ett urval som selekterar hårt eller släpper igenom mycket? (nu har inte jag läst de författare du nämner iofs) .

Vad mutationer åstadkommer tycker jag att hamilkar är den som demonstrerat mest pedagogiskt, och det tror jag inte du bemött på något tillfredsställande sätt i avseende på kvalitet ännu.
Senast redigerad av wooten 2014-03-21 kl. 17:14.
Citera
2014-03-21, 17:12
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Hmm. Var det inte du som nyss ifrågasatte den forskning som demonstrerade att det är möjligt för ögon att utvecklas på mindre än 400 000 år?
Försök att förstå skillnaden. Det tar inte 364.000 år för en funktion att aktiveras som redan är programmerad men inaktiv. Du inbillar dig att mutationerna skapat detta. Mutationer kan inte skapa dylika system. Enbart mer av samma.
Citera
2014-03-21, 17:14
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Än så länge har du inte kommit med något som jag ångrar att jag sa.
Jag står bakom det till 100%. Dock är jag väldigt villig att ändra min åsikt. Är du?

Man vill fortsätta att tro att därför att det är kallt vid nordpoolen så har isbjörnar fått tätare och varmare päls. Att själva kylan i det kalla skulle kunna åstadkomma att mutationerna orsakade uppkomsten av tätare och varmare päls.

Vem har någonsin påstått något sådant?! Det är exakt den halmgubben jag pratar om!

Kylan är självklart handen i Yatzy spelet. Inte tärningskastet.
Handen som favoriserar vissa resultat.
På ren svenska: Tjock päls eller liknande alternativ är nödvändigt för en överlevnad i det klimatet.
Ingen har någonsin påstått att kylan i sig påverkar mutationer.

Det är ingen slump att isbjörnar är vita eller har tjock päls.
En enskild mutation är slump ja!, men ju längre kedjan är (flera generationer) ju mindre andel slump existerar det i resultatet.

Du envisas att stirra på en enskild mutation och du missar händelseförloppet på flera generationer. Du vägrar släppa in urvalet i ekvationen och kvar står du med en trasig teori full med hål. Hål som du fyller med JHVH.

Vi har tuggat igenom detta så många gånger och jag har inget mer pedagogiskt sätt att säga detta på. Jag får be dig lyssna på Nei och Shapiro.

Mutationer som gör att ett djur får vit eller varmare päls skulle lika gärna kunna råka ske i någon varm miljö. Det hänger alltså inte på miljön vilka egenskaper som mutationerna råkar orsaka. Miljön däremot påverkar och ser till att djuret med den vita varmare pälsen kanske inte överlever i djungeln. Om dessa mutationer hade råka hänt i en miljö där de ger fördelar så sprids de. Men fortfarande har det inte något med miljön att de uppkommer. Inte i de enskilda små stegen och därför inte heller under en längre period då man försöker bortse ifrån vad som måste hända i alla de enskilda små små stegen. Man måste som sagt zooma ut rejält för att man inte ska kunna se och förstå vad som egentligen händer.

Idag vet vi för mycket om hur DNA, mutaioner, gener mm fungerar för att fortsätta hävda denna missuppfattning. Kolla vad Nei och Shapiro säger.

stebe2
Citera
2014-03-21, 17:32
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Det vore intressant att höra vad urvalet i dina ögon saknar för att inneha den betydelse du verkar tro att dina meningsmotståndare har? Att jämföra "vad har störst betydelse för evolutionen enligt evolutionsteorin, urval eller mutationer? " är lite att jämföra äpplen och päron. Mutationer kanske man skulle kunna säga står för en sorts brute force och urvalet bestämmer vad som får spridning eller inte får spridning. Och hur ser ett urval ut med stor betydelse? Skulle det vara ett urval som selekterar hårt eller släpper igenom mycket? (nu har inte jag läst de författare du nämner iofs) .

Vad mutationer åstadkommer tycker jag att hamilkar är den som demonstrerat mest pedagogiskt, och det tror jag inte du bemött på något tillfredsställande sätt i avseende på kvalitet ännu.

Det som är lite märkligt är att vi verkar överens om vad det naturliga urvalet gör och vad mutationerna gör. Men när man sedan skall se detta i ett större perspektiv så förändras plötsligt det naturliga urvalets förmåga.

DARWIN HADE FEL. Så enkelt är det egentligen. Men det är ju inte speciellt enkel att få en sådan slutsats att tas emot med öppna armar.
Jag tror att Nei och Shapiro lindar in det lite bättre så det går att tugga och svälja.

Jag vet att du inte tycker om de inlägg där jag bemött Hamilkars uträkning kring hur ofta mutationer kan ske under en viss period. Och det börjar kanske bli dags att släppa det snart.
Hamilkar och jag är nog ganska överens om hur ofta mutationer kan ske. Jag litar på att hans uträkning stämmer.
Däremot är vi troligen inte överens om vilken komplexitetsnivå på informationen som mutationerna kan åstadkomma genom sina kopieringsfel.

stebe2
Citera
2014-03-21, 17:41
Medlem
Citat:
Vad är det du har fått för dig?
Skulle man inte få använda sig av observationer och delar av andra forskares forskning som berör det område man själv forskar kring?

Det sista stycket var nog inte heller ditt bästa.

Jag menar att orsaken till att människor tror att evolutionsteorin är möjlig är p g a ett missförstånd kring det naturliga urvalets förmåga att påverka och styra evolutionen.

I verkligheten har evolutionen bara mutationerna att lita till för att det skall ske utveckling.

Och Nei, Shapiro och jag verkar överens om hur rollerna och möjligheten att påverka utvecklingen är fördelade mellan urval och mutationer. Alltså vad som är en riktigt förståelse av hur evolutionsteorin skall ha fungerat i verkligheten.

Ovidkommande för denna slutsats är att jag sedan betvivlar mutationernas förmåga att skapa specificerad komplex information.

När jag kom hit till Flashback så försökte jag ha en diskussion om detta missförstånd helt på vetenskapliga grunder utan "kreationistiska" argumentsom som började mycket intressant och var mycket het. Men tyvärr så förpassades denna mycket intressanta diskussion till kreationist tråden och alltså dödades av moderatorerna.

stebe2

Jag upplever att det "missförstånd" du talar om är mest bara ett missförstånd. Vi har diskuterat detta otaliga gånger du och jag och vi är helt överens om att mutationen inträffar först, och bara därefter kan urvalet påverka i positiv eller negativ riktning. Om man ska vara semantiskt korrekt så är alltså "isbjörnen inte vit för att den lever på nordpolen" utan "en mutation har inträffat hos en/flera isbjörnar som gör dess päls vit, vilket har gjort att den kan överleva bättre i arktiskt klimat, varefter dess framgångsrika gener har spritts i populationen genom naturligt urval". I talspråk hör man ibland det förstnämnda, men du har rätt att miljöns inverkan är indirekt.

Var är det vi inte är överens? Jag skulle vilja hävda att ALLA som kan något om evolution håller med om detta. Du, jag, Nei, Dawkins.

Det jag vänder mig mot angående ditt kryckstöttande med Nei är att du konstant viftar med hans namn och bok i debatten men i praktiken så har du inte läst mer än ett par gratis preview paragrafer. Om den nu verkar så bra, varför läser du den inte själv? Du som älskar vetenskap och att gotta dig i information? Jag förstår inte.

Om du inte orkar/vågar/klarar/har råd att läsa boken kanske du åtminstone kan läsa den här sammanfattningen så att vi kan ha en kvalitativ diskussion efteråt?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3814208/
Citera
2014-03-21, 18:04
Medlem
Citat:

DARWIN HADE FEL. Så enkelt är det egentligen. Men det är ju inte speciellt enkel att få en sådan slutsats att tas emot med öppna armar.
Jag tror att Nei och Shapiro lindar in det lite bättre så det går att tugga och svälja.

stebe2

Vad skönt det måste vara att leva i en sådan svart-vit värld. Självklart hade Darwin fel. Han hade inte koll på mutationer och hur de fungerar. Men han hade LITE MINDRE FEL än de som definierade hans samtida världsbild och det är därför han fått sådant genomslag.

Nei och Shapiro har också fel, men lite mindre fel än Darwin. Det är så vetenskapen fungerar. En modell som alltid är fel men blir mindre och mindre fel (alltså bättre) ju mer vetenskapen går framåt och vår förståelse ökar.

Tänk om vi också har fel ibland Stebe, du och jag? Är du öppen för den möjligheten?
Senast redigerad av rosebud 2014-03-21 kl. 18:55.
Citera
2014-03-21, 20:08
Medlem
kunskap1s avatar
Kan en komplex varelse uppstå med hjälp av mutationer och naturligt urval?
Citera
2014-03-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Kan en komplex varelse uppstå med hjälp av mutationer och naturligt urval?

Vad är en komplex varelse?
Citera
2014-03-21, 20:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Vad är en komplex varelse?
En komplex varelse är väl sammansatt, komplicerad och invecklad organism, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in