2014-03-22, 14:31
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Psykopater är inte överrepresenterade i mordstatistiken, det är ett lika vanligt som felaktigt antagande. En amerikansk studie visade att fyrtio pct av näringslivets toppchefer är psykopater eller uppvisade omisskännliga, psykopatiska drag - och ingen av dessa var mördare. Såvitt man vet ..

Psykopater är också överrepresenterade i t.ex. läkarkåren men läkare är inte överrepresenterade bland dem som mördar, i varje all inte bland dem som fälls för mord.

Så slutsatsen kan vara, även om det statistiska underlaget är en smula torftigt, att psykopati inte gör folk mer mordbenägna. EN anledning till det kan vara att mord inte är särskilt "självbetjänande" eftersom straffet om man åker fast är alltför inskränkande för en psykopats avsevärda ego.

Men man kunde tänka sig att mixen psykopati och tämligen svag / ojämn / omogen begåvning i varje fall i vissa situationer kunde vara mer "conducive" för mordbenägenheten. Så kan vara "fallet i detta fall"?
Senast redigerad av soopy 2014-03-22 kl. 15:07.
Citera
2014-03-22, 14:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan det vara rasistiskt?

M. Ja, jag skulle inte utesluta att rasism kan vara en beståndsdel i det här. Kan inte uttala mig om KJ i det fallet, men någon i KJ:s umgängeskrets hade vad jag läst i tråden synpunkter på att KJ hade (eller hade haft) en relation med Vatchareeya och uppmanat honom att bryta just av den anledningen att VB inte var vit. Klart att det kan finnas ett rasistiskt inslag i det här.
Citera
2014-03-22, 14:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
M. Ja, jag skulle inte utesluta att rasism kan vara en beståndsdel i det här. Kan inte uttala mig om KJ i det fallet, men någon i KJ:s umgängeskrets hade vad jag läst i tråden synpunkter på att KJ hade (eller hade haft) en relation med Vatchareeya och uppmanat honom att bryta just av den anledningen att VB inte var vit. Klart att det kan finnas ett rasistiskt inslag i det här.

Det vore intressant att få veta om polisen tagit fram mastlistor för KJs närmaste vänners telefoner för att se om någon av dessa var nära KJs bostad denna dag/kväll.
Citera
2014-03-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Att blod hittas från VB på en tejprulle som hittas i KJ bostad som han säger är hans egen. Det tycker du inte är konstigt alls. Och att han råkar besöka Gula Huset då han är ute och söker efter VB. Fast han säger sen att han glömt bort det i förhör sen. Märkligt med hans bil också, den var olåst just den natten. Fast han brukade ha dyra soft air gun vapen i den. Även att hans polare säger att han låser bilen om nätterna. Blod i bagage luckan också som är från VB. Men du skiter i allt sånt här och säger "oskyldigt dömd" Enligt dig måste man väl erkänna att man gjort det, annars är man "oskyldig"

Den sista meningen stämmer inte då Zemi... anser att MB och/eller AN är skyldiga trots ingenting pekar mot dem och trots att de inte har erkänt.
Citera
2014-03-22, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det vore intressant att få veta om polisen tagit fram mastlistor för KJs närmaste vänners telefoner för att se om någon av dessa var nära KJs bostad denna dag/kväll.

Om inte förhör och övrig kartläggning gjort dom ointressanta så är det väl troligt att dom gått vidare med mastning, mobiler och datorer.
Citera
2014-03-22, 14:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Psykopater är också överrepresenterade i t.ex. läkarkåren men läkare är inte överrepresenterade bland dem som mördar, i varje all inte bland dem som fälls för mord.

Så slutsatsen kan vara, även om det statistiska underlaget är en smula torftigt, att psykopati inte gör folk mer mordbenägna. EN anledning till det kan vara att mord inte är särskilt "självbetjänande" eftersom straffet om man åker fast är alltför inskränkande för en psykopats avsevärda ego.

Men man kunde tänka sig att mixen psykopati och tämligen svag begåvning i varje fall i vissa situationer kunde vara mer "conducive" för mordbenägenheten. Så kan vara "fallet i detta fall"?

Jag tror inte KJ är svagbegåvad, däremot att han är slug och förslagen. Beräknande. Jag tror att han drar (och har dragit) så många växlar som det bara går på sina "funktionshinder" vilket väldigt få verkar ha genomskådat. Med den taktiken har KJ kunnat leva ett ganska behagligt liv på andras bekostnad. Jag tror som jag skrivit tidigare att KJ är en lat psykopat med curlingföräldrar som har städat upp efter honom, och "missödet" med hunden är väl ett exempel. Tvivelsutan så.
Citera
2014-03-22, 15:01
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Om inte förhör och övrig kartläggning gjort dom ointressanta så är det väl troligt att dom gått vidare med mastning, mobiler och datorer.

Jo, det är inte omöjligt, de ligger i så fall i slasken om de inte påvisade intressant information för fallet.

Undrar om man tagit ut listor för hans vänner den dag som en granne såg KJ och en annan kille bära på något stort från lägenheten.

I Marinafallet bad man alla telebolag om alla mobilnummer som varit uppkopplade i ett visst område under en viss tidsperiod. Då kunde de beta av mobilnumrena ett efter ett och se om det fanns någon person som kunde kopplas till Marina i det området vid den tidpunkten.

Det går faktiskt och få fram en hel del genom folks mobiltelefoner.
Citera
2014-03-22, 15:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Ja, det vore mycket intressant att få veta .. Polisen borde ägna tid åt detta - om det inte redan är gjort.
Citera
2014-03-22, 15:08
Bannlyst
Citat:
Jo, det är inte omöjligt, de ligger i så fall i slasken om de inte påvisade intressant information för fallet.

Undrar om man tagit ut listor för hans vänner den dag som en granne såg KJ och en annan kille bära på något stort från lägenheten.

I Marinafallet bad man alla telebolag om alla mobilnummer som varit uppkopplade i ett visst område under en viss tidsperiod. Då kunde de beta av mobilnumrena ett efter ett och se om det fanns någon person som kunde kopplas till Marina i det området vid den tidpunkten.

Det går faktiskt och få fram en hel del genom folks mobiltelefoner.

Utredarna har lagt ner betydligt mer arbete än vad vi och särskilt vissa här vet. Det som inte lett någonstans, i tidigt skede eller efterhand bör ju då ha hamnat i "slasken". Dom har ju ingen skyldighet att bevisa vem som är oskyldig...som en del här verkar tro.
Citera
2014-03-22, 15:09
Medlem
soopys avatar
Citat:
Jag tror inte KJ är svagbegåvad, däremot att han är slug och förslagen. Beräknande. Jag tror att han drar (och har dragit) så många växlar som det bara går på sina "funktionshinder" vilket väldigt få verkar ha genomskådat. Med den taktiken har KJ kunnat leva ett ganska behagligt liv på andras bekostnad. Jag tror som jag skrivit tidigare att KJ är en lat psykopat med curlingföräldrar som har städat upp efter honom, och "missödet" med hunden är väl ett exempel. Tvivelsutan så.

Möjligt...: Kan också vara fläckvisa brister i begåvning, mognad, mixen av dem.

Det fetade: kan instämma, i stort sett, med tillägget omogen för sin ålder, utesluter inte t.ex. "slug".
Citera
2014-03-22, 15:21
Medlem
Citat:
Vem har förklarat det, KJ hade ingen aning eller förklaring till blodet i bilen. Han om någon borde kunna förklara detta om han inte är inblandad. Du kan ju inte sitta här och hitta på egna förklaringar åt honom för det har du inte underlag för. Inte ens KJ vill påstå att det var planterat i TR när han fick frågan.

Övertygande bevisning presenterades i TR och samma bevisningen kommer att få KJ fälld även i HR.

Det spelar ingen som helst roll vad du anser och inser för du har visat på att du inte klarar av att ta till dig fakta och indicier utan istället kommer du dragande med massa fantasier som skåpbilar och anstiftare.

Mest sannolikt, oavsett vad utredningen visar på, så blev VB bragd om livet i hans lägenhet. Sedan är alla indicier, information och händelser kring KJ så talande för hans skuld och tillsammans med bristen på spår, indicier eller annat som talar för annan GM så är det tillräckligt för att döma KJ för mord bortom rimligt tvivel.

Det är dags nu att svammelpellarna i tråden påvisar något som styrker alla fantasier för det börjar bli både trist och pinsamt att se hur vuxna människor är så verklighetsfrånvarande.
KJ han trodde sannolikt att det var blod från VB att hon blödde någon gång eller kom från något liknande, han kunde sannolikt inte veta att blodet kom efter att VB var avliden, därför markerade hunden Ulf, som den inte annars skulle ha gjort.
Den är en sak om jag är helt övertygad i det här fallet och det är att HR kommer att frikänna KJ, det finns inget alternativ till det. Därför kommer HR dom att bli en besvikelse för många, men sanningen kommer att segra i fallet som är mycket viktigt. TO var nog den rätta personen för KJ att ta sig an fallet, jag skulle tro det är många som har börjat inse att den är körd domen från Tingsrätten mot KJ.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-22 kl. 15:25.
Citera
2014-03-22, 15:24
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Var inte ledsen. Jag har koll på läget så långt som att jag inte visste att det går att få ut ägaruppgifter i SMS längre. Däremot går det fortfarande att få ut ägaruppgifter via telefax, jag gjorde det senast 18 mars.

En av förfrågningarna i FUP kunde tidigare dateras till min förfrågan, då jag också tog ut ett telefax. Det syns dock inte i FUP att jag gjorde det. Vem mer än jag har telefaxmaskin?

Eller så har man, som jag, ett avtal med göteborgsföretaget Bilvision. Då får man tillgång till rubbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in