2014-03-20, 21:03
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag tror att det är det där halvtvistade "bandet" många reagerar på. Eller det gör jag i alla fall. Men jag har ju också enligt insatta källor sedan ett tag tillbaka tappat fotfästet i tillvaron.

Ajdå, mina kunskapsluckor blottas (igen...). Jag antog att Chelsea bara gjordes med en och samma läst, men så är det alltså inte?

"Många" reagerar på? Pyttsan! Två personer, sist jag räknade. Bandet är ju just det som höjer dem precis lagom mycket från en vanlig mörkbrun penny loafer. Precis lagom mycket extravagans utan att det blir vulgärt.

Japp, Chelsea har traditionellt gjorts på 202:an. 82:an är ju ändå en rätt modern läst i jämförelse. Idag görs Chelsea på 82 och 202, utan att det går över till en Top Drawer-MTO.
Citera
2014-03-20, 21:21
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ajdå, mina kunskapsluckor blottas (igen...). Jag antog att Chelsea bara gjordes med en och samma läst, men så är det alltså inte?

EG verkar göra allt för att banta ner, men mig veterligen görs Chelsea på - eller kanske t om med - minst 82 och 202.
Citera
2014-03-20, 21:22
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
"Många" reagerar på? Pyttsan! Två personer, sist jag räknade. Bandet är ju just det som höjer dem precis lagom mycket från en vanlig mörkbrun penny loafer. Precis lagom mycket extravagans utan att det blir vulgärt.

Japp, Chelsea har traditionellt gjorts på 202:an. 82:an är ju ändå en rätt modern läst i jämförelse. Idag görs Chelsea på 82 och 202, utan att det går över till en Top Drawer-MTO.

Helvete, jag hade visst inte refreshat på ett tag. Sorry.
Citera
2014-03-20, 21:57
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Med tanke på hur många som hittills oreserverat sållat sig till hyllningskören - dvs. noll - skulle jag nog ändå vilja påstå att två personer är förhållandevis många.

Aha, då lärde man sig något nytt lagom till läggdags.
Citera
2014-03-20, 22:06
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Haha - alltså vadå "fulsnygga"? Vad håller ni på med i den här tråden nuförtiden egentligen? Har ni helt tappat smakkoncepten?

Och ja, jag har ett par svarta Chelseas. Men dessa ser nästan ut att vara gjord PÅ (!!!) 202-lästen. Rätta mig om jag har fel.
De är på 202-lästen de har legat oanvända i någons garderob ett antal år eftersom personen inte kunde hitta passande tillfällen att använda de så jag fick de till ett bra pris.
Citera
2014-03-20, 22:10
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
De är på 202-lästen de har legat oanvända i någons garderob ett antal år eftersom personen inte kunde hitta passande tillfällen att använda de så jag fick de till ett bra pris.

Låter som ett toppenläge för att göra just ett kap. Grattis! Det ser ut som att de också är i F-vidd? 202:an är rätt stor i lästen från början, hur upplever du den i större vidd?
Citera
2014-03-20, 23:09
Medlem
Morticians avatar
Ja lästen är F. De är alldeles perfekta för mig eftersom jag har relativt breda fötter och brukar ha problem med att hitta skor som riktigt bra på bredden.
Citera
2014-03-21, 07:08
Medlem
Morticians avatar
Edward Green Chelsea läst F-202 strl 10,5 sitter ungefär som mina Crockett & Jones Leicester 10,5 F tror lästen heter 311 men man har mer bredd för tårna längst fram i EG. Har även ett par C&J Hallam som sitter bra på min fot de är i storlek 9,5 G lästen heter väl 348. Mina C&J Tetbury är i storlek 10,5 E och läst 348 de sitter också bra. Man märker att det skiljer enormt mycket mellan olika fabrikat och läster. De som sitter klart skönast på mina fötter är det senaste inköpet Edward Green läst F-202 strl UK 10,5.
Citera
2014-03-21, 11:18
Medlem
TheLaughingMans avatar
Skovänner. Med våren tillbaka vill jag passa på att påminna om dagens två skoevents i vår kära huvudstad: Carmina Trunk Show på SkoAB och Loake på NK. En vårpromenad med minst två stopp rekommenderas således.

//TLM
Citera
2014-03-22, 00:07
Medlem
TheLaughingMans avatar
Promenadrapport 1: Carmina.

SkoAB är alltid ett trevlig ställe att hänga på, och idag var det alltså dukat för ännu en Trunk Show, denna gång Carminas. En hel rad med mer eller mindre fantasifulla skapelser bjöd de på. Som vanligt lyckades jag inte fånga så mycket i närbild, men en glad spanjor och mina två favoriter lyckades jag dock få korn på: Tony Albaladejo (givet att vår Allisters info är som den brukar, mitt eget arbetsminne tillåter inte att jag skakar hand och snappar upp namn samtidigt) och ett par stiliga ödleskor. 25% på Carmina-MTOs om man gör beställningen direkt i butiken under Trunk Show-dagarna, hörde jag det viskas om.

Gå dit imorgon, om ni inte redan varit på plats, och låt er inspireras!
Senast redigerad av TheLaughingMan 2014-03-22 kl. 00:33.
Citera
2014-03-22, 00:30
Medlem
TheLaughingMans avatar
Promenadrapport 2: Loake.

På NK hade Loake dukat upp till fest, åtminstone för oss som gillar att se en kompetent herre riva och slita i en randsydd sko. Jag pratade en hel del med den trevlige säljchefen Richard Utting. Alltid intressant att höra deras beskrivningar av det egna märket, inte minst eftersom det brukar slinka ut ett par grodor. Här tyckte jag mig ändå få en ganska nyanserad bild, om än med viss fabuleringsvarning då och då (som att anledningen till att Loakes skor är så billiga handlar om att familjen Loake är såna filantroper som inte är så intresserade av att tjäna pengar). Mest blev det av någon anledning en jämförelse med C&J, kanske för att jag länge varit nyfiken på om det verkligen är någon konstruktionsmässig skillnad (bortom finish) att tala om, och var nyfiken på vad de hade att säga. Utting och hans kamrater var överens om att C&J ägnade en hel del mer tid åt finishen, och att det förstås kostar. Men i övrigt hävdade de att det var en marginell skillnad, även vad det gällde själva lädret.

Nu får man självklart ta ord som dessa med en rejäl nypa salt, men jag gillar likväl att höra representanter tala om sina märken. Om inte annat ger det mig en känsla för kulturen. Edward Green, en tillverkare som jag verkligen gillar skarpt, sjönk ju en hel del i mitt ärlighetsindex när Christopher Gumbs påstod att de var de enda som fortfarande hade trä-shunk (var det ‘gelänk’ Alister kallade det?). Det falsifieras ju rätt omgående om man tar en titt på den gode Drage-Dawes skovård.
Citera
2014-03-22, 15:03
Medlem
AlisterGs avatar
TLM: Fina redogörelser, tack för det! Kunde önskat lite fler bilder bara..

Angående jämförelsediakussionen du hade med Richard så skulle jag säga att konstruktionsmässigt är det ingen skillnad alls mellan Loake 1880 och C&J Benhgrade, men det är lite mer finlir med detaljerna hos C&J och de tar troligtvis lite längre tid genom fabriken. Sedan använder C&J mindre av varje hud vilket ger bättre läderkvalitet på slutprodukten, även om råvaran är densamma.

Och Loake är så klart väl medvetna om att de kan göra ännu finare skor, det var inte för inte som det löst diskuterades en eventuell ny topplinje när jag besökte fabriken. De är med all rätta väldigt stolta över 1880, det är väldigt prisvärda skor, men de vet att även de kan göra finare om de vill.

Sen om Loake-familjen är filantroper eller ej är väl en sak, men så länge det är ett aktiebolag krävs det att de går med vinst oavsett. Sedan är det ju så att i nuläget är det nog ingen fabrik för kvalitetsskor som gör så där märkvärdigt med vinst, undantaget Church's möjligtvis. Vill man bli rik ska man nog pyssla med annat. Snarare är det så att de idag dock klarar sig rätt hyfsat, till skillnad mot bara för 15 år sedan, och man kan på många håll bygga ut verksamheten lite igen för första gången på väldigt länge osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in