Resultat: .
0%
röster
2014-03-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Vilket underbart klipp det där var, Brille. När man fick bakgrunden förklarat för sig innan. Fotboll när det är som bäst.
Matchen växte i efterhand. När den spelades så var den tämligen betydelselös, men i efterhand så är det en legendarisk match.

Och om du ser i slutet av matchen. Cellino!
https://www.youtube.com/watch?v=n6LFHJy_aqA

Napoli sjunger fortfarande ramsor mot Cellino.

Om den historiska la Salvezza:
https://www.youtube.com/watch?v=Lm4AUvfrKF8

Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Fick mig att tänka på generationen innan dagens, de som var med i EM här i Sverige. Så mycket hopp man hade på den generationen, men det verkar bara vara i princip Balotelli, Cerci (efter många år...), Bonucci och Ranocchia som har lyckats någorlunda bra från den generationen? Cigarini är en stabil Serie A-spelare, Mottas karriär har det bara gått utför efter hans fantastiska första halvår i Roma, Acquafresca har vart irrelevant i flera år etc...
Acquafresca är en talang, som dessutom verkar vara seriös. Han borde ha stannat kvar på den vackra ön lite längre. Hunnit utvecklats och bygga upp sitt självförtroende. När Matri och Acquafresca spelade i Cagliari trodde jag alltid att det var den yngre Acquafresca som skulle nå längst. Ingen av dem borde nå världsklass, men…

Matri har överraskat positivt och Acquafresca negativt. Sätter perspektiv på ”talanger”. De överskuggades båda av Ragatzu. De två senaste säsongerna har han spelat/gjort inhopp i 19 matcher i Serie B. Denna säsong två matcher för Virtus Lanciano… Fortfarande bara 22 år, men vafan…

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Sanna

De galna bröderna som jag tidigare råkat nämna, som jag brukar tjata Calcio med på den vackra ön? Sanna!

Kollade upp det via mer eller mindre pålitliga källor. Och det är tydligen Cagliaris näst vanligaste efternamn men är som vanligast uppe vid Sassari. Utanför den vackra ön är det däremot ovanligt. Förmodligen utflyttade sarder.
2014-03-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Lazio och Ultras
Viwil002 du är en pålitlig hjälte, inte minst när det gäller Lazio. Strålande.

Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Jag kan bara instämma angående Pirlo.

C. Ronaldo och Messis målskörd i all ära. Dom är fantastiska spelare. Men inte i närheten så "vackra" att titta på när dom är på en fotbollsplan. Pirlo är unik. För att bli en sådan fotbollsspelare som honom krävs det inte bara att man är bra på just fotboll. Du måste även vara riktigt jävla smart, vara en tänkande fotbollsspelare på ett alldeles speciellt sätt.

Som sagt, det är vackert att se honom spela fotboll:

http://www.youtube.com/watch?v=IkyC9ZdHjaU

http://www.youtube.com/watch?v=6XWSmszkceo

Helt otrolig.

Du har såklart rätt. Och jag vill gärna lyfta fram klippen. Jag blir genuint glad över att se dem. Att njuta av ett gott vin, Brunello, luta sig tillbaka för att förföras. Skönt…
2014-03-20, 22:42
Medlem
Passar in i sammanhanget:
Ancelotti: 'Pirlo and Baggio'

Real Madrid manager Carlo Ancelotti said Andrea Pirlo is the “most intelligent player” he worked with and his big Roberto Baggio regret.

http://www.football-italia.net/43963/ancelotti-pirlo-and-baggio

Problemet för Baggio var att han var ett geni under en tid då system var gud. Sacchi & co hade sina system och de var viktigare än spelarna. Ancelotti som var en lärjunge till Sacchis 4-4-2 kunde inte få in Baggio och lät därför honom gå vidare till Bologna. Vansinne såklart.

Och när han sedan tränade Milan, redan hade Rui Costa, men fick chansen till den fantastiska trequartistan Pirlo så var han tvungen att inte bara ändra sitt system utan även Pirlos plats. Ancelotti var tillräckligt modig och smart att anpassa spelsystem och spelarens utgångspunkt för att allt skulle falla på plats.

Tänk om Baggio hade fått den möjligheten och det förtroendet.
2014-03-20, 23:02
Medlem
Calogeros avatar
Det är hemskt att att se hur dålig statistik italienska lagen presterar i Europa. Hursomhelst ett fantastiskt mål av Pirlo.
2014-03-20, 23:07
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Det är hemskt att att se hur dålig statistik italienska lagen presterar i Europa. Hursomhelst ett fantastiskt mål av Pirlo.

Jag tycker fortfarande framtiden är ganska ljus. Juve bör prestera bättre och bättre. Roma med ett par till spetsspelare offensivt kommer vara en rejäl överraskning nästa år. Napoli har redan bevisat att man har spelet i sig för att vara topp-10 i Europa. Viola med Montella går framåt, och förhoppningsvis får Inter spela EL nästa år. Det kan bli bra.

Likt jag hävdat i dagens matchtråd så faller den här säsongen ganska mycket på tillfälligheter och dålig effektivitet. Spelet finns där.
2014-03-20, 23:17
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag tycker fortfarande framtiden är ganska ljus. Juve bör prestera bättre och bättre. Roma med ett par till spetsspelare offensivt kommer vara en rejäl överraskning nästa år. Napoli har redan bevisat att man har spelet i sig för att vara topp-10 i Europa. Viola med Montella går framåt, och förhoppningsvis får Inter spela EL nästa år. Det kan bli bra.

Likt jag hävdat i dagens matchtråd så faller den här säsongen ganska mycket på tillfälligheter och dålig effektivitet. Spelet finns där.
Jag håller med om att det finns många intressanta lag, men hur mycket jag än vill smittas av din optimism känns det som att samma snack går varje år. Jag hoppas såklart, men fan, Tyskland, Portugal & Frankrike visar samtliga bättre resultat i Europaspelet. Av olika anledningar.
2014-03-20, 23:26
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Jag håller med om att det finns många intressanta lag, men hur mycket jag än vill smittas av din optimism känns det som att samma snack går varje år. Jag hoppas såklart, men fan, Tyskland, Portugal & Frankrike visar samtliga bättre resultat i Europaspelet. Av olika anledningar.

Fast dem två sistnämnda gör inte det. Inte bland de aktuella resultaten - de två senaste åren.

Men visst, jag är troligtvis lite för optimistisk, men det är för att potentialen är så uppenbar. Sedan handlar det helt sonika om att prestera.
2014-03-20, 23:30
Medlem
Calogeros avatar
Såklart. Men man blir ju lite lätt uppgiven. Känns som att man aldrig kommer kunna ta tillbaka den där fjärde CL-platsen, såvida inte systemet ändras. Jaja...hoppas Pjanic, Benatia och Strootman regerar i Europa näata år.
2014-03-20, 23:47
Medlem
JayGatsbys avatar
Visst har utvecklingen gått åt rätt håll, men Napolis genomklappning idag är ju pinsamt.

Europas vackraste fotboll har ett lag representerat i Europafotbollen; dess överlägsna ledare som spelar EL. :/

Nåväl; vi får hoppas att Juve övertygar, går till final och vinner på hemmaplan. Det får väl ses som en delvis räddning.
2014-03-21, 15:16
Medlem
Stivalis avatar
Om Juve vinner EL så drar jag på Nick Borgen på stereon så hela byn skakar.

We are all the winners, We are all the best
Att vi får vara tillsammans, det betyder mest
Även om det mulnar & ridån har gått ner
så har vi ändå vunnit om alla hänger med

WE ARE ALL THE WINNERS, WE ARE ALL THE BEST
Vi ska stå tillsammans, det betyder mest
Det kan aldrig regna, ridån går aldrig ner...

Nej alltså, jag håller ju inte på dom kan jag säga. Andra rivaler till Napoli kan jag hålla på, som Avellino & Salernitana, men inte Juve. Poängen med ligan förloras ju om man håller på Juve i cupspelet.

Däremot försvarar jag deras insats som var ganska okej. Man var oerhört jämna med Real som bla Anteri håller som bäst i världen för stunden. Galatasaray & FCK blev utskåpade mot Real. Juve får 1-1 & 3-1 mot FCK så var dom ute ur leken. 2-2 mot Galatasaray hemma är ju tvärtom ett okej resultat eftersom det då räcker med kryss även i sista. Det är Galatasaray som hänger på repet. Sen går det som det går i sista med allt strul. Juve var likväl mycket tydligt det näst bästa laget i gruppen.

Sedan slår man också ut Fiorentina. Helt okej faktiskt.
2014-03-21, 17:25
Medlem
JayGatsbys avatar
Juventus - Lyon. Inte den lättaste lottningen, men av det jag sett från Lyon så är dem inte allt för starka. Juve bör klara detta.
Nära hem också, så kanske får bra bortastöd.
2014-03-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
...
Däremot försvarar jag deras insats som var ganska okej. Man var oerhört jämna med Real som bla Anteri håller som bäst i världen för stunden. Galatasaray & FCK blev utskåpade mot Real. Juve får 1-1 & 3-1 mot FCK så var dom ute ur leken. 2-2 mot Galatasaray hemma är ju tvärtom ett okej resultat eftersom det då räcker med kryss även i sista. Det är Galatasaray som hänger på repet. Sen går det som det går i sista med allt strul. Juve var likväl mycket tydligt det näst bästa laget i gruppen.

Sedan slår man också ut Fiorentina. Helt okej faktiskt.

Min kommentar direkt efter att Serie A-lottningen var klar:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Så var lottningen klar.

http://media2.gazzetta.it/gazzetta/pdf/2013/Calendario-SERIE-A-TIM-2013-2014.pdf

Tuff start för Juventus.

Många stora matcher de första omgångarna.

PS
Det faktum att jag tillsammans med min son satt och följde det live, gör nog mig en aning skadad…
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
…
Jag håller med om i princip allt du säger, och konstaterar också att även om Juventus får en tuff inledning så kan den bädda för att gå riktigt långt i CL. Om de bara klarar sig igenom den tuffa perioden.
Och det var verkligen direkt efter.

Juventus koncentrerade sig på att få en bra inledning i Serie A, och underskattade CL.

Man inledde med att tappa poäng mot Köpenhamn och Galatasaray.

Helgen innan Köpenhamn mötte man Inter på San Siro. Och efter Hellas.

Före Galatasaray var det derby mot Torino, och efter mot Milan.

Mellan matchen mot Inter och avslutningen mot Milan spelade Juventus 5 matcher i Serie A och 2 matcher i CL. Man spelade alltså 7 svåra och viktiga matcher på 21 dagar. Intensivt.

Real Madrid vann med 1-6 borta mot turkarna, medan i nästa match så spelade Juventus 2-2 hemma mot dem. Duger såklart inte.

Poängen är att man ska kunna löpa igenom turkarna och danskarna utan att blinka. Men att Conte valde att inte prioritera CL. Jag till skillnad mot de flesta tycker att det hedrar honom. Sånt kan andra ligor syssla med. Inte Serie A.

Som sammanfattning är det objektivt tämligen uselt att inte gå vidare i CL, men under omständigheterna så är det lite mer ok…

Nu med Serie A mer eller mindre i fickan, så finns det inga ursäkter i EL.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in