2014-03-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, man blir glad åt tio års fängelse när åklagaren har yrkat livstid. Skulle inte du bli det?

Hade jag varit oskyldig så hade jag varit enormt missnöjd, även om jag så bara fått en dag i fängelse!
Citera
2014-03-21, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Yrkade åklageren livstid?
Japp.
Citera
2014-03-21, 19:36
Medlem
soopys avatar
Citat:

Ja, i första hand. I andra hand 18 år. Så det gick väl sådär med bara 16 år för detta usla kvinnomord.
Citera
2014-03-21, 21:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ingen som funderat på vad överklagan till HD kommer att innehålla ?

Jag ser en tydlig motsägelse i att Helen*s vittnesmål om att MJ inte skulle träffa någon förrän veckan efter som ett bevis på att MJ inte skulle träffa någon den 28e, medans MJ i själva verket verkligen bjöd kavaljer just till detta datum.

Vidare så har jag hört KHs vittnesmål och tolkningen av detta är subjektivt för att följa ÅKs linje, att hon varit aktiv och diskuterat sitt vittnesmål med andra gör det inte mindre trovärdigt, bara intresserad.
Om en polis som intresserar sig för ett fall, ja tom har betalt för det, vittnar och minns, gör det inte hen mindre trovärdig.

Vad mer kan vara aktuellt ?
Vad jag begriper kan ingenting av det du nämner vara aktuellt. Allt det du nämner är ju rena bevisvärderingsfrågor, och när det gäller sådana är ju hovrätten sistainstans. Högsta domstolen är inte till för att ändra hovrätternas bevisvärdering, och en överklagan till HD är heller inte rätt forum för att delge omvärlden att man tycker att hovrätten har värderat bevisningen fel. För att ge substans till en överklagan till HD måste det endera finnas någon fråga som är av vikt för den allmänna rättstillämpningen, och det kan kan jag inte se att det på något sätt gör, eller så måste det finnas allvarliga rättgångsfel av typen domvilla eller tjänstefel i målets handläggning, och det gör det inte heller.

Man kan tycka att domstolens resonemang om LJ:s vittnesmål handlar om att både äta kakan och ha den kvar, men det är fullt klart inte på LJ:s vittnesmål som hovrätten baserar domen. Hovrätten börjar med att finna det fastslaget vilken dag Marina dödades, går vidare med att konstatera att ett antal åtgärder som mördaren uppenbarligen vidtagit är uppenbart poänglösa om inte det varit just FS som varit gärningsman, och går vidare med att konstatera att det inte finns tidsmässigt utrymme för någon annan gärningsman än FS. Domen är väsentligt mer offensivt skriven än den gamla hovrättsdomen, men den anser jag ju vara mer modstulet skriven än vad som är rimligt.

Jag vidhåller att resning inte borde ha beviljats på den förhandenvarande ansökan. Resning till den tilltalades nackdel är ett så kraftfullt instrument att man, som jag har uttryckt saken tidigare, bör vara autistformell när man hanterar det. De uttalat pragmatiska tankebanor som HD:s majoritet använder för oss en bit ut på ett sluttande plan, som det är onödigt att gå - även om det är i syfte att lagföra en i all rimlighet skyldig mördare.

Men när resningen väl beviljades, är hovrättens dom rimlig. Den är alltså klart mer offensivt skriven än den förra, men också mycket mer stringent i resonemangen - om vi bortser från luddigheten i att bedöma LJ:s vittnesmål i termer av Vi beaktar det inte i skuldbedömningen, men tar likafullt intryck av det.
Citera
2014-03-21, 21:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Mot bättre vetande, ja.
Citera
2014-03-21, 21:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Skulle inte du bli glad över 16 års fängelse om åklagaren har yrkat livstid, oavsett om du är skyldig eller inte?
Jag skulle bli rätt lättad om det hade funnits någon risk för livstid, men det bör ju Hansson ha talat om för honom att det knappast gjorde. Och skillnaden mellan 16 år och ett längre tidsbestämt straff är så liten att i vart fall jag inte skulle bli särskilt glad över att få 16 år i stället för sjutton eller arton. Då skulle jag mest bara vara förbannad på att mitt liv var förstört och att klantarna i blå kläder hade släppt en mördare där ute helt straffri om jag var oskyldig.
Citera
2014-03-21, 21:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag skulle bli rätt lättad om det hade funnits någon risk för livstid, men det bör ju Hansson ha talat om för honom att det knappast gjorde. Och skillnaden mellan 16 år och ett längre tidsbestämt straff är så liten att i vart fall jag inte skulle bli särskilt glad över att få 16 år i stället för sjutton eller arton. Då skulle jag mest bara vara förbannad på att mitt liv var förstört och att klantarna i blå kläder hade släppt en mördare där ute helt straffri om jag var oskyldig.
Av onda ting är det minst onda något att bli glad över, även om lättad hade varit ett bättre ordval av maskroos. Det fanns risk för livstid. Dessutom höll han säkert masken för sin flickvän.

Om FS hade blivit förbannad, hade du tagit det som tecken på oskuld?
Senast redigerad av Quarrel 2014-03-21 kl. 22:11.
Citera
2014-03-21, 22:21
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han är inte alls glad det är ett som är säkert. Det finns uttalande om att han är livrädd för fängelsevistelser, så han har säkert bytt både kallingar och darrat ett antal gånger redan nu.
Det som man ska bortse ifrån är just såna uttalande som att Vi är glada och han är glad osv.
Hans stora skam måste vara efter att ha suttit här och pladdrat och delat ut diverse vilseledande spår, och nu är han då dömd för mord. Det gick nog hans ära förbi. Han Fredrik som vet och kan allt blev dömd för mord. Han som ansträngt sig med diverse bulvaner och egen aktivitet i ämnet för att få läsarna och postarna att tro att han va oskyldig. Han är så kränkt nu och sitter och grämer sig över den här domen. Det är jag övertygad om, så låt fanskapet sitta och mögla nu. Han får snickra möbler till Jysk eller tvätta kläder nu istället för att ligga på soffan och vara sysslolös.

Ja, rädd och ångestfylld nu när Räkenskapens timma kommit.

An open-and-shut case. Prövningstillstånd inte ens en avlägsen hägring på en realistisk juridisk horisont, som Hamilkar tydligt påpekat.

Hans vanliga manipulativa beteende har inte fungerat, trots ett antal allierade. Han tvingas, för första gången i sitt liv, att ta de verkliga, långsiktiga konsekvenserna av en felhandling som han själv ensam ansvarar för. Ett uselt, nedrigt kvinnomord på en människa som bara ville honom väl men vars välmenande handlingar bara försvann i det bottenlösa svarta hål som är hans inre och som ständigt växt över åren av bruk av utanför-lagen-substanser.

Vad han kanske inte anar är att de närmaste tio årens "inkvartering" och "sysselsättningsterapi" faktiskt kan komma att erbjuda positiva saker, som regelbunden sömn, knarkfrihet, små, mycket små möjligheter att iskallt manipulera andra för egna, kortsiktiga fördelar och, faktiskt, därmed en sorts fysisk och psykisk återhämtning (även om det vore oklokt att överdriva möjligheterna härvidlag).

ALLA vinner på denna dom som trots brister när det gäller vad som föregått den som t.ex. onödig tidsutdräkt, polisslarv, otaktisk juridik etc. ändå visar rättssystemt när det är som bäst dvs när det tydligt sanktionerar mot det allvarligaste brottet av dem alla.
Senast redigerad av soopy 2014-03-21 kl. 22:27.
Citera
2014-03-21, 23:02
Medlem
Citat:
Du strök sista raden och rörde till citattaggarna. Om FS hade blivit förbannad, hade du tagit det som tecken på oskuld?

Ok, tror du fattar ändå!

Efter att sett, hört och följt mördaren Fredrik under några år så är svaret klockrent NEJ!
Citera
2014-03-21, 23:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starwatch
Ok, tror du fattar ändå!

Efter att sett, hört och följt mördaren Fredrik under några år så är svaret klockrent NEJ!
Dåså, sinnestillståndet som han visade sin flickvän har inget med skuld att göra.
Citera
2014-03-21, 23:11
Medlem
Citat:
Dåså, sinnestillståndet som han visade sin flickvän har inget med skuld att göra.

Sure! Starkt av honom att vara cool och visa att han tar ett 16-årigt straff som en man, med ett sinnestillstånd utan skuld! Tror nog att Maskroos blev impad.
Citera
2014-03-21, 23:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Sure! Starkt av honom att vara cool och visa att han tar ett 16-årigt straff som en man, med ett sinnestillstånd utan skuld! Tror nog att Maskroos blev impad.
Vad jag ville visa var att oavsett om han var lättad, glad eller förbannad så är han skyldig i dina ögon. Så, sinnestillståndet har inget med skuld att göra, vilket du gjorde gällande.
Citat:
Är man skyldig så blir man givetvis glad över att få det minst "onda tinget". Är man oskyldig blir man INTE glad över att överhuvudtaget bli dömd. Så lättirriterade Fredrik höll masken och spelade glad för sin flickvän.... ??? Fler intelligenta teorier Mr Q??
Eller har du fler intelligenta teorier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in