Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Vad är det du har fått för dig?
Skulle man inte få använda sig av observationer och delar av andra forskares forskning som berör det område man själv forskar kring?
Det sista stycket var nog inte heller ditt bästa.
Jag menar att orsaken till att människor tror att evolutionsteorin är möjlig är p g a ett missförstånd kring det naturliga urvalets förmåga att påverka och styra evolutionen.
I verkligheten har evolutionen bara mutationerna att lita till för att det skall ske utveckling.
Och Nei, Shapiro och jag verkar överens om hur rollerna och möjligheten att påverka utvecklingen är fördelade mellan urval och mutationer. Alltså vad som är en riktigt förståelse av hur evolutionsteorin skall ha fungerat i verkligheten.
Ovidkommande för denna slutsats är att jag sedan betvivlar mutationernas förmåga att skapa specificerad komplex information.
När jag kom hit till Flashback så försökte jag ha en diskussion om detta missförstånd helt på vetenskapliga grunder utan "kreationistiska" argumentsom som började mycket intressant och var mycket het. Men tyvärr så förpassades denna mycket intressanta diskussion till kreationist tråden och alltså dödades av moderatorerna.
stebe2
Jag upplever att det "missförstånd" du talar om är mest bara ett missförstånd. Vi har diskuterat detta otaliga gånger du och jag och vi är helt överens om att mutationen inträffar först, och bara därefter kan urvalet påverka i positiv eller negativ riktning. Om man ska vara semantiskt korrekt så är alltså "isbjörnen inte vit för att den lever på nordpolen" utan "en mutation har inträffat hos en/flera isbjörnar som gör dess päls vit, vilket har gjort att den kan överleva bättre i arktiskt klimat, varefter dess framgångsrika gener har spritts i populationen genom naturligt urval". I talspråk hör man ibland det förstnämnda, men du har rätt att miljöns inverkan är indirekt.
Var är det vi inte är överens? Jag skulle vilja hävda att ALLA som kan något om evolution håller med om detta. Du, jag, Nei, Dawkins.
Det jag vänder mig mot angående ditt kryckstöttande med Nei är att du konstant viftar med hans namn och bok i debatten men i praktiken så har du inte läst mer än ett par gratis preview paragrafer. Om den nu verkar så bra, varför läser du den inte själv? Du som älskar vetenskap och att gotta dig i information? Jag förstår inte.
Om du inte orkar/vågar/klarar/har råd att läsa boken kanske du åtminstone kan läsa den här sammanfattningen så att vi kan ha en kvalitativ diskussion efteråt?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3814208/