Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Kanske jobbade han i patrullbil 3761, från VD3 (Södermalm). Den patrullbil som rapporterade om en grön volvo på Folkungagatan strax efter mordet.
Eller hade KAK redan fått sluta som ordningspolis?
Alla Stockholms poliser var inte i sin arbetsgivares tjänst på mordkvällen. Däremot
vissa kanske i tjänst för någon annan intressent.
Citera
2014-03-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Först har du en hel del praktiskt att stå i, du måste fixa fram vapen och aktuell ammunition samt ballistisk gel, inte direkt något alla människor har liggandes hemma, samt en rimlig plats att avfyra vapnet på (blir dålig stämning om man gör det hemma i lägenheten).

Därefter måste du knycka original-kulorna som kan ha legat någonstans mellan T-nedgången och Sergels Torg. Du måste alltså söka av hela området, som var översållad med både poliser och civilpersoner och dessutom hittat kulorna först av alla.

Smuggla in de nya kulorna är den lättaste processen men du kan fortfarande bli sedd förhållandevis enkelt när du gör det.

Därefter måste du ha en medkonspiratör på SKL. På SKL jobbar 300 personer. Vad är oddsen för att just din medkonspiratör är en av dessa och dessutom är en av de mycket få personer som har tillgång till kulorna och kan ordna en omotiverad tvättning?

Oerhört många tillfällen där det kan fallera.

Och dessutom, än en gång, om man nu har praktisk tillgång till en ofarlig revolver som kan erbjuda falska kulor av exakt samma slag, varför inte bara använda det vapnet från första början?

Det jag tycker är märkligast är inte kulorna, utan att de flesta vittnena beskriver skotten som "smällare". Jag har hört en 9mm pistol avfyras i stadsmiljö, det var en rejäl knall. Hur föklarar man igentligen alla dessa vittnesmål om smällare? Har man avfärdat dom? Eller hävdar utredningen att det användes en ljuddämpare på revolvern?
Citera
2014-03-20, 23:07
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Det jag tycker är märkligast är inte kulorna, utan att de flesta vittnena beskriver skotten som "smällare". Jag har hört en 9mm pistol avfyras i stadsmiljö, det var en rejäl knall. Hur föklarar man igentligen alla dessa vittnesmål om smällare? Har man avfärdat dom? Eller hävdar utredningen att det användes en ljuddämpare på revolvern?

Man kan även ha i åtanke att ammunitionen ger så pass kraftigt ljud, att den var/är förbjuden
på många skjutbanor.
Citera
2014-03-20, 23:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vad menar du med det här?
Är det oseriöst att kartlägga mordoffret?

Din uppdelning är mycket tydlig och kan förenklas så här:

Seriösa spår: Spår som inte berör offrets person.

Oseriösa spår: Spår som berör offrets person.

Exakt den här uppdelningen är faktiskt redan gjord i Palme utredningen. I ett av förhören återgivet i "Palmerapporten" berättar Hans Holmer att Tommy Lindströms leder en liten arbetsgrupp som kartlägger offrets person. Deras arbete sker oberoende av den stora utredningen och är hemlig för den övriga utredningen. Förutom denna utredning förhörs Lisbeth också direkt av Hans Holmer, Lisbeth Palme träffar också Ebbe Carlsson i enrum (detta måste dock betraktas som utanför utredningen). Tommy Lindströms kartläggning sammanfattas i en egen pärm som arkiveras och vars innehåll är hemligt för den övriga utredningspersonalen. Det har tidigare spekulerats i om det finns en parallellt utförd mordutredning, Tommy Lindströms kartläggning av brottsoffret kan vara just en sådan parallell utredning. Att kartlägga mordoffret i en mordutredning kan inte avfärdas som oseriöst.
I sak kan jag dock hålla med om att t.ex. HIV spåret diskuteras sakligare i en separat tråd.
Det är inte oseriöst att kartlägga OP men att hävda att han blev dödad för att han hade en sjukdom eller använde knark eller var osams med sin familj är oseriöst i Palmes fall, eftersom det fanns så många motiv och hotbilder. Att spekulera om hans vandel är att fortsätta de trakasserier som han själv levde med i tjugo års tid. Det är inte seriöst.
Citera
2014-03-20, 23:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Man kan även ha i åtanke att ammunitionen ger så pass kraftigt ljud, att den var/är förbjuden
på många skjutbanor.
Men det är ett faktum att olika vittnen upplevde smällarna på olika sätt. En del på större avstånd hörde mycket höga smällar (t.ex IM och KN). Och det har presenterats psykologiska förklaringar i tråden. Det kan också bero på vapnet, tror jag, och på vinklar. LP tyckte att ljudet var lågt kanske delvis för att OPs kropp och kläder dämpade ljudet.

Jag befann mig c:a 100 m från en duell i Kalabrien. Jag hörde först tre kraftiga smällar och tänkte att det inte var smällare sedan hörde jag ett lägre smattrande ljud (ett tiotal smällar på drygt en sekund) vilket övertygade mig att det var smällare eller fyrverkeri, vilket är vanligt i södra Italien. Någon sa, äsch de skjuter inte på oss, de skjuter bara på varandra, halvt på skoj.

Men efter några timmar anlände polis för en brottsplatsundersökning och i tidningarna kunde man sedan läsa att en person med ett finkalibrigt vapen hade skjutit tre personer i benen, varvid en av de skjutna personerna hade avlossat en serie skott med ett 9 mm automatvapen. Så det måste ha varit det finkalibriga vapnet som small högst.
Citera
2014-03-20, 23:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Alla Stockholms poliser var inte i sin arbetsgivares tjänst på mordkvällen. Däremot vissa kanske i tjänst för någon annan intressent.

Själv ser jag det som troligast Kjell-Arne Karlsson placerats på SÄPO vid tiden för MOP / 86, inte hos Stockholmspolisen. Med tanke på bakgrund och framtid för KAK samt personalfördelning på SÄPO så ligger terroristroteln nära tillhands.
Citera
2014-03-21, 00:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag har sett någon uppgift (som jag nu inte kan hitta) att Synnergren ville behålla kontrollen över krigs-IB efter avgången 1978, men att han nekades detta av Ljung.
Var nog snarast försvarsminister Erik Krönmark som inte var helt nöjd när han upptäckte Stig Synnergrens budgettrix för att skapa fram pengar för att behålla Birger Elmér och delar av hans verksamhet.

Det vore hursomhelst intressant att veta vad som sker med krigs-IB efter Synnergrens avgång. Ljung tillsätter ju samma år Giesecke som chef för det ursprungliga (Lindencronas) sb-nätet varefter en omorganisation skall ha skett. En möjlighet är att krigs-ib, eller delar av det, integreras i det nätet.

En annan möjlighet är att krigs-IB lever vidare i separat form. Om det är fallet, så vet vi väldigt litet om vad som sker med det. Enligt Lampers tillsätter Elmér våren 1974 en figur vid namnet "[Winberg]" (namnet är faktiskt skrivet med hakparentes, det är sannolikt en pseudonym) som chef för krigs-IB. Men vem det är, och hur länge denne sitter, framgår inte. Jag har heller inte sett någon annan uppgift om vem denne man är.

Vi vet mao inte vem som var chef för krigs-IB under slutet av 70-talet, inte heller om det fanns kvar i början av 80-talet och vem som i sådana fall var chef för det.

En möjlighet är naturligtvis att man hade försökt avveckla nätet, men att lokala celler fanns kvar. I sådana fall kan det ha saknats en central ledning.

I en tv-dokumentär på 90-talet pekades officeren och fd säkerhetschefen på Sveriges Radio Olof Wahlund ut som efterträdare till Birger Elmér som chef för något som verkar vara krigs-IB.
Utrikesminister Sten Andersson var den förste som öppet nämnde Krigs-IB i samband att sjukhusaffären kom upp till ytan 1989.
Citera
2014-03-21, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det här är utrett tidigare i tråden. Kinapuffar låter mer rent objektivt mätt... att hävda motsatsen är enormt okunnigt..... dessutom påverkar bakgrundsbruset som i stadsmiljö. Upplevelsen handlar i mycket kontrast bakgrundsbrus mot momentant ljud. I den tysta ödemarken kan man höra en fågels vingslag men i flerfilig stadsmiljö drunknar många ljud helt.

Som sagt är detta avhandlat flera gånger förut men vissa som väl vet det tar ändå till det om och om igen!

Det är möjligt att en kinapuff är en bra liknelse. Sådanna har man ju smält av... Jävlar vad det ringer i öronen, man kan bli rejält lomhörd om man blir överraskad av någon illasinnad kamrat. Konstigt att Lisbet tar det med hyfsad ro och tror att ljuden kommer från barn som leker med smällare på avstånd. Måste vara en riktig krutgumma, själv hade jag både skitit knäck och blivit lomhörd... men det är klart, stadsbruset kan ju ge motverkande interference (nej det kan det inte, för det krävs det motverkande ljudvågor med högt energinnehåll, i praktiken att någon drar av en smällare på andra sidan i perfekt synk).

Det du beskriver om tolkningen av ljudet i en brusig miljö handlar ju mer om att kunna avgöra ljudets natur,detaljer och riktning. Energin nivån som träffar trummhinnan blir inte mindre och alltså inte heller den smärtsamma biten. Dock kan såklart Olofs kropp avskärma ljudvågorna... men har man verkligen gjort en rekonstruktion av att ett påsittande skott skärmar av ljudet i så stor utsträckning att det kan överens stämma med Lisbets vittnesmål? Det finns mycket energi i en exploderande magnum patron.

Du som kan lite om vapen och ammunition, hur lätt kan man ladda en Magnum patron och ändå få önskad effekt? Minskar man mängden krut får man ju en lägre smäll med mindre energi.
Citera
2014-03-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I en tv-dokumentär på 90-talet pekades officeren och fd säkerhetschefen på Sveriges Radio Olof Wahlund ut som efterträdare till Birger Elmér som chef för något som verkar vara krigs-IB.
Utrikesminister Sten Andersson var den förste som öppet nämnde Krigs-IB i samband att sjukhusaffären kom upp till ytan 1989.

Jag har hittat uppgiften om Synnergren och Ljung. Enligt Kanger och Gummessons Kommunistjägarna (s 183) begärde Synnergren 1978 i samband med avgången att få fortsätta chefa över "den hemliga underrättelsetjänsten". Ljung avslog begäran.

Kanger och Gummesson uppger också (s 184) att Lundströms efterträdare som SSI-chef hade täcknamnet "Viktor" och satt kvar så sent som 1989. Det skulle innebära att Wallroth (som tillträdde som chef för FRA 1989) inte avgick 1984 utan var kvar i chefsposten över MOP.
Citera
2014-03-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Finns en K A Karlsson med det pers. nr. i Stockholmspolisens matrikel från - 79.
anställd på övervakning/radiobil/piket det året. Även sektionsombud för VD 1

K A Karlsson 1947-10-21-0412 (Avled 2013-07-21)
Citera
2014-03-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vart tog KAK, Kjell Arne Karlsson vägen?

Innan jag skickar ut några spanare skulle jag vilja ha lite data på honom. Om han är är 471021 så är han troligen vid liv men med okänd uppehållsort.

Enligt skatteverket avled denna K A Karlsson 2013-07-21, men är det rätt KAK? Finns detta pers. nr. i Stockholmspolisens matrikel från - 79 ?
Citera
2014-03-21, 13:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag har hittat uppgiften om Synnergren och Ljung. Enligt Kanger och Gummessons Kommunistjägarna (s 183) begärde Synnergren 1978 i samband med avgången att få fortsätta chefa över "den hemliga underrättelsetjänsten". Ljung avslog begäran.

Kanger och Gummesson uppger också (s 184) att Lundströms efterträdare som SSI-chef hade täcknamnet "Viktor" och satt kvar så sent som 1989. Det skulle innebära att Wallroth (som tillträdde som chef för FRA 1989) inte avgick 1984 utan var kvar i chefsposten över MOP.

Sten Andersson träffade i samband med Erik Krönmarks flaggning att IB fortfarande var igång ÖB Lennart Ljung uppe hos Birger Elmér varvid SA sa ”tala du om för dem som skickat hit dig att om dom inte håller måttet så bildar vi en egen organisation”.

Avsikten med detta uttalande var enligt SA själv inte att verkligen bilda en egen motståndsrörelse, utan att få ÖB att förstå att det fanns högre värden än partipolitiska, vilket ÖB också förstod. SA uppger att han aldrig haft till uppgift att bilda en motståndsrörelse. Uppgiften finns återgiven i den sällan lästa rapporten om säkerhetskommissionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in