Citat:
Ursprungligen postat av
natteknik
Man kan även ha i åtanke att ammunitionen ger så pass kraftigt ljud, att den var/är förbjuden
på många skjutbanor.
Men det är ett faktum att olika vittnen upplevde smällarna på olika sätt. En del på större avstånd hörde mycket höga smällar (t.ex IM och KN). Och det har presenterats psykologiska förklaringar i tråden. Det kan också bero på vapnet, tror jag, och på vinklar. LP tyckte att ljudet var lågt kanske delvis för att OPs kropp och kläder dämpade ljudet.
Jag befann mig c:a 100 m från en duell i Kalabrien. Jag hörde först tre kraftiga smällar och tänkte att det
inte var smällare sedan hörde jag ett lägre smattrande ljud (ett tiotal smällar på drygt en sekund) vilket övertygade mig att det var smällare eller fyrverkeri, vilket är vanligt i södra Italien. Någon sa, äsch de skjuter inte på oss, de skjuter bara på varandra, halvt på skoj.
Men efter några timmar anlände polis för en brottsplatsundersökning och i tidningarna kunde man sedan läsa att en person med ett finkalibrigt vapen hade skjutit tre personer i benen, varvid en av de skjutna personerna hade avlossat en serie skott med ett 9 mm automatvapen. Så det måste ha varit det finkalibriga vapnet som small högst.