2014-03-08, 20:21
Medlem
Någon som vet var man kan få tag på "Jag och Palmemordet" av Victor Gunnarsson?
Citera
2014-03-08, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Någon som vet var man kan få tag på "Jag och Palmemordet" av Victor Gunnarsson?

Generellt sett är Bokbörsen den absolut bästa platsen att komma över mer äldre/obskyra böcker. Sen glömmer man faktiskt biblioteket ibland också, trots att man betalar för det

Tycker helt klart att du ska läsa Jag & Palmemordet om du vill det, men jag har läst den och skulle inte rekommendera den. Den ger de nada.
Citera
2014-03-08, 20:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag har läst en uppgift nånstans (får leta efter det) att paret Palme går förbi reklampelaren mot gatan till för att en grupp människor tar upp större delen av trottoaren mot hussidan.

Stämmer min minnesbild så betyder det att de är skymda för AB. Oavsett mördaren mött dom vid reklampelaren eller går ut snabbt i samma ögonblick de kommer in i AB:s synfält så är det först nu han ser trion. Ett sällskap som han tror, tills det smäller.

Edit: Det är förhöret med IM som jag läste på Leopold-report: http://www.leopoldreport.com/Morel.html

Det är väl så att det gänget IM ser är ABs sällskap, ingen annan har passerat där för att möta LOP vid pelaren.
Citera
2014-03-08, 21:03
Medlem
Har studerat de rörelser piket 3230 har, dels på åsen efter folkan, och dels hur de tar sig från larmet 23:23 till mordplatsen.

Holmer påstod att det tog 19 sekunder från där de befann sig, framför riksbanken, upp till korsningen Sveavägen Tunnelgatan.

Är detta möjligt? Hur kör de för att komma från riksbanken till mordplatsen? Vattugatan till Clara kyrka, och sen ut på Klarabergsgatan? Borde inte det ta längre tid?
Citera
2014-03-08, 22:09
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Har studerat de rörelser piket 3230 har, dels på åsen efter folkan, och dels hur de tar sig från larmet 23:23 till mordplatsen.

Holmer påstod att det tog 19 sekunder från där de befann sig, framför riksbanken, upp till korsningen Sveavägen Tunnelgatan.

Är detta möjligt? Hur kör de för att komma från riksbanken till mordplatsen? Vattugatan till Clara kyrka, och sen ut på Klarabergsgatan? Borde inte det ta längre tid?

Det finns dessutom minst 2 olika versioner om var bil 3230 befinner sig när man får larmet.

Från http://www.politiskamord.com/p4polispatruller.html som i sin tur har källhänvsningar. TV3 programet har jag sett och minns interjuvn.

Citat:
När manskapet hörde larmet på polisradion befann de sig, enligt Kjell Östling, alltså vid Brunkebergs torg, varifrån de kunde ta sig till mordplatsen på 20-30 sekunder. Men enligt den rekonstruktion som TV 3 gjorde tillsammans med de båda piketpoliserna Klas Gedda och Claes Djurfeldt, befann de sig vid larmtillfället "i böjen" vid Sergels torg. (TV 3, Polisspåren, 1995-02-15)

Det är från svägen vid Sergels torg ca 600 meter till mordplatsen. För att klara det på 20 sekunder måste dom då snitta 30m/s (108km/h). Snitt alltså. Med en polisbuss. I stan. Det går kanske om man har god fart när man börjar köra.
30 sekunder från Sergels torg är dock rimligare. Full gas.

Från Brunkebergstorg är det knepigare, eftersom man inte kan köra raka spåret utan måste svänga och ha sig. Fysiskt omöjligt att köra sträckan på 19 sekunder oavsett fordon.
Citera
2014-03-08, 22:27
Medlem
mvagrippas avatar
Med tanke på diskussionen om Stay Behind postar jag det här ånyo.

Tittar man på utgiftsposter för IB, vilket kan göra, så slås man av att anslagen för Krigsorganisationen som även omfattade D-Sektionen, Birger Elmérs Stay Behind nät, ökar från och med åren 1967/1970.

Samtidigt kommer 1969 års grundlagsreform som förbjuder åsiktsregistrering i fredstid och kort därefter blossar den stora gruvstrejken upp under vintern 1969-70.
En viss resonans gällande Krigs-IBs verksamhet finns i denna definition av Stay Behind från en person som tillhörde Gladio-nätverket i Italien.

http://www.youtube.com/watch?v=7oJm2jg7lJA

Utgiftsposter 1963/1964 1964/1965 1967/1968 & 1969/1970
Avlöningar 375 000 465 000 737 000
Omkostnader 311 500 320 000 451 000
Material 9 500 24 000 1 350 000

I utgiftsposten Material ingår förutom materialköp även Krigsorganisationens utgifter.
Ett annat namn för Krigs-IB var Rear Guard, som översatt till svenska blir ArriärGarde.
Värt att notera , och ofta börtglämt, att Alvar Lindencronas kommitté komprometteras 1965 av en brittisk diplomat och dubbelagent och måste därefter omorganiseras.

Två år senare ökar Krigs-IBs utgifter från 24 000 kr till 1 350 000 kr. För att ge lite perspektiv på kronor och ören så köptes i samma veva även en bil för Krigs-IBs räkning, den kostade 10 000 kronor.
1 350 000 kronor då motsvarar ungefär 12 miljoner kronor idag, vilket säger en del om utgifternas omfattning.

Jag hävdar inte tvärsäkert att det finns ett direkt samband m MOP. Försöker bara belysa historien runt svenskt Stay Behind och lyfta fram information.

Källor SOU, RA, KRA.
Citera
2014-03-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja fast det är vad Fauzzi långt senare i nya "förhör" förflyttar sina omöjliga iakttagelser från ett kvarter längre bort där han ursprungligen påstod att han mötte dem men där de bevilsligen aldrig befann sig. Redan dessa uppgifter lämnar han inte då det hände utan anmälde sig senare.

Dessa nya uppgifter kommer alltså fram i samband med en många timmar lång "vallning" då han helt odokumenterat med ett tidtagarur och annan okänd hjälp förflyttar hela den påstådda iakttagelsen ett helt kvarter. I det läget hade han säkert läst både ett och annat och gud vet vad för information han fick under vallningen. En yttrerligare sak som förbryllar är det ganska avvikande signalement han uppger sig ha som någon av de andra vittnena borde ha lagt märke till. Att han inte i sin historia tänker på att den äldre "säpoman" har ser i OP:s släptåg måste ha gått upp i rök.

Ganska mycket talar nog tyvärr för att hela hans slutliga vittnesmål är en ren efterhandskonstruktion som bygger ihop en historia av olika fragment han snappar upp under en extremt lång vallning tills den som ansvarar för vallningen är "nöjd".

Tänk er själva in i situationen. Fauzzi har lämnat uppgifter som det visar sig inte kan stämma. Paret Palme var på andra sidan Sveavägen vid punkten har påstår sig ha gjort iakttagelser. Han blir inkallad och har detta klart för sig och pressas i många timmar!!! Hur många andra gjorde man det med? Självklart måste han känt att han kunde bli misstänkt själv då hans story inte stämde men fick då en chans att lägga bitarna på plats så att den som gjorde vallningen (och säkert hade en hel mängd andra uppgifter från olika vittnen) blev nöjd. Sedan är det inte så viktigt att det inte stämmer tidsmässigt och att det fattas tid. Tid som istället blir skumma konspirationer med hemliga möten i vissas ögon men det gör igen för då är ju hans uppgifter trodda av både polisen och privatspanare.

Tack boboslacke!
Blev varse lite av detta när jag läste vidare.... Sveavägen 54... blev 44.. i hans förhör.

Mitt inlägg var riktat mot/för/till Björkman... med Fauzzis uppgifter om jackfärg m.m. så
kanske han(Björkman) är rentvådd?
Citera
2014-03-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo det är den bankomaten. Den är ju så nära MP att om AB skulle stått kvar där så hade han nästan varit närmaste vittnet ändå. Det är det som gör det hela obegripligt.

Vid mordet står han 7 meter från MP i porten. Han har gått bakom dem i minst 5 meter. Då är man vid reklampelaren. Han ser dom inte förrän han själv går förbi pelaren men inte innan. Konstigt?

Aha, jag menade den bankomat, där AB's sällskap hämtade ut pengar och då han beslutade sig för att vända tillbaka hemåt..

... där AB tar sin "tillflykt" vid skotten är säkerligen där du pratar om..
Senast redigerad av carlitos 2014-03-08 kl. 23:26.
Citera
2014-03-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Aha, jag menade den bankomat, där AB's sällskap hämtade ut pengar och då han beslutade sig för att vända tillbaka hemåt..

@PeoFallmo , men du kanske har rätt. Inge Morelius kanske stödjer detta?!
Dock känns det för mig som att det är för många personer alldeles för nära inpå själva brottet.

Dels Stig E, som måste ha klivit ut på gatan just då typ...
Björkmans arbetskamrater måste ju också ha hört skottet/skotten.... förhörda som vittnen? Inte vad jag vet...

Jag tror mer på Fauzzi's första uppgift att han var ett kvarter ifrån och möte "dom" (makarna Palme och Björkman) ett kvarter ned...

..om nu Bankomat placeringen 86, stödjer detta...
Citera
2014-03-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på diskussionen om Stay Behind postar jag det här ånyo.

Tittar man på utgiftsposter för IB, vilket kan göra, så slås man av att anslagen för Krigsorganisationen som även omfattade D-Sektionen, Birger Elmérs Stay Behind nät, ökar från och med åren 1967/1970.

Samtidigt kommer 1969 års grundlagsreform som förbjuder åsiktsregistrering i fredstid och kort därefter blossar den stora gruvstrejken upp under vintern 1969-70.
En viss resonans gällande Krigs-IBs verksamhet finns i denna definition av Stay Behind från en person som tillhörde Gladio-nätverket i Italien.

http://www.youtube.com/watch?v=7oJm2jg7lJA

Utgiftsposter 1963/1964 1964/1965 1967/1968 & 1969/1970
Avlöningar 375 000 465 000 737 000
Omkostnader 311 500 320 000 451 000
Material 9 500 24 000 1 350 000

I utgiftsposten Material ingår förutom materialköp även Krigsorganisationens utgifter.
Ett annat namn för Krigs-IB var Rear Guard, som översatt till svenska blir ArriärGarde.
Värt att notera , och ofta börtglämt, att Alvar Lindencronas kommitté komprometteras 1965 av en brittisk diplomat och dubbelagent och måste därefter omorganiseras.

Två år senare ökar Krigs-IBs utgifter från 24 000 kr till 1 350 000 kr. För att ge lite perspektiv på kronor och ören så köptes i samma veva även en bil för Krigs-IBs räkning, den kostade 10 000 kronor.
1 350 000 kronor då motsvarar ungefär 12 miljoner kronor idag, vilket säger en del om utgifternas omfattning.

Jag hävdar inte tvärsäkert att det finns ett direkt samband m MOP. Försöker bara belysa historien runt svenskt Stay Behind och lyfta fram information.

Källor SOU, RA, KRA.

Jag har sett någon uppgift (som jag nu inte kan hitta) att Synnergren ville behålla kontrollen över krigs-IB efter avgången 1978, men att han nekades detta av Ljung.

Det vore hursomhelst intressant att veta vad som sker med krigs-IB efter Synnergrens avgång. Ljung tillsätter ju samma år Giesecke som chef för det ursprungliga (Lindencronas) sb-nätet varefter en omorganisation skall ha skett. En möjlighet är att krigs-ib, eller delar av det, integreras i det nätet.

En annan möjlighet är att krigs-IB lever vidare i separat form. Om det är fallet, så vet vi väldigt litet om vad som sker med det. Enligt Lampers tillsätter Elmér våren 1974 en figur vid namnet "[Winberg]" (namnet är faktiskt skrivet med hakparentes, det är sannolikt en pseudonym) som chef för krigs-IB. Men vem det är, och hur länge denne sitter, framgår inte. Jag har heller inte sett någon annan uppgift om vem denne man är.

Vi vet mao inte vem som var chef för krigs-IB under slutet av 70-talet, inte heller om det fanns kvar i början av 80-talet och vem som i sådana fall var chef för det.

En möjlighet är naturligtvis att man hade försökt avveckla nätet, men att lokala celler fanns kvar. I sådana fall kan det ha saknats en central ledning.
Citera
2014-03-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Att man efter tjugoåtta år inte landat i samma slutsats om vad som utgjorde motivet att mörda Olof Palme är förvånande och faktiskt en smula beklämmande. Det borde man ha gjort, men så är det inte.

Håller med, men samtidigt.. Hur många motiv fanns det inte?

Citat:
Tråddeltagarna är en salig blandning av genuin okunskap och lika genuin kunskap inom området desinformation, vilket borgar för en tråd utan slut - en ändlös slinga. Varför har inte det ekonomiska motivet och systemskiftemotivet utretts ? Sannolikt beroende på att man då kommer att trampa alltför tunga pjäser på tårna, och Sveriges egentliga makthavare, den ekonomiska eliten, vågar man varken röra eller störa.

Tror dock vi (här i tråden) aldrig kommer att bli eniga.
Håller också med att det ekonomiska och systemskiftesmotivet borde utredas.
...den "ekonomiska eliten" lär väl inte vara här och kommentera i denna tråd...
Hur gör vi bäst för att lyfta det spåret då?

Citat:
Personligen tror jag att det är i detta pastorat lösningen av Palmemordet ligger. Egenheten med Olof Palme, åtminstone en av dem, var att han inte gick att skrämma - minns att Palme i samband med att han allt som oftast vistades ute i folkvimlet på stan utan livvaktsskydd, och tillfrågad om detta replikerade: "Jag är inte rädd för människor, jag är rädd för bomber". Detta sagt var nog mycket Palme i ett nötskal. Han var orädd, och denna sturskhet gränsande till arrogans uppfattade hans meningsmotståndare som problemet med honom. Olof Palme balanserade skickligt mellan Öst och Väst och han utgjorde väl ett slags smörjmedel för att minska friktionen mellan Öst/Västs motstridiga intressen och ideologier. På hemmaplan visade han däremot inga tecken på någon större kompromissvilja, här hemma handlade det oftare om grus i de politiska motståndarnas maskineri än om smörjmedel, och måttet var rågat när han satte sig på tvären om EU-anslutning, systemskifte i nyliberal riktning och införde de förhatliga löntagarfonderna vilka på sikt skulle gröpa ur den ekonomiska elitens maktställning i Sverige. Det fick inte ske, och gick det inte att få bort Olof Palme med demokratiska metoder så fanns ju andra metoder att tillgripa.

Delar definitivt min uppfattning..

Citat:
Efter Olof Palme har det inte funnits någon sosseledare som vågat stå upp mot den ekonomiska makteliten i Sverige - mordet på Palme kastrerade i någon mening socialdemokratin på samma sätt som att en geting som blivit av med gadden inte längre är en geting - den ser fortfarande ut som en geting, men bara till utseendet. Efterträdarna Ingvar Carlsson, Göran Persson och nu Stefan Löfvén är snarare knähundar och nickedockor, skrämda när de påminns om vad som hände Olof Palme, än stridbara opponenter till etablissemanget, så nog förlorade Sverige sin mest värdefulla pjäs när Olof Palme mördades. Inte stor till växten, men som politisk person större än någon annan. En hjälte i mina ögon faktiskt, även om han aldrig fick min röst. Men det hade han fått om han levt i dag och företrätt samma åsikter som 1986. Åtminstone de flesta av dem.

Håller delvis med och vill understryka att detta är ditt bästa inlägg MBoudine...
(i mitt tycke, ska tilläggas..)
Citera
2014-03-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
För det första så ger sig alltså Fauzzi tillkänna flera dagar efter mordet. De uppgifter han han lämnar då visar sig omöjliga och han vallas då med Länninge 4 veckor senare. Då förflyttas allt ett kvarter och han ges mycket stor frihet att "då ihop det" den som vet det minsta om vittnesmål inser att värdet är noll. Här kommer massor av tecken på Han vet vid detta tillfälle att hans ursprungsutsaga inte kan vara sann (dvs att polisen inte tror den" och slår knut på sig med uppgifter som han senare kunnat insupa via media och vem vet kanske via ledande frågor av den som genomförde det hela. Självklar känner man sig pressad av att få sådan uppmärksamhet som få rönte. Tänk vad det kunde leda till? Frågor om varför han berättat saker som inte kan stämma etc.

Trots detta lyckas han inte få ihop sammanhängande fast han väver in uppgifterna om Björkman han bör ha känt till vid det laget med den äldre Säpomannen han skulle ha iakttagigt. Han klarar det inte ens ens med ytterligare en chans utan det uppstår ett tidsglapp för han står fast vid var han befann sig när skotten föll. En plats där man inte kan se särskilt mycket av mordplatsen pga avståndet ens med hökblick. Detta ger upphov till det tidsglapp som sedan anförs av vissa som bevis för att ett möte (som skulle dolts av LP) skulle ägt rum.

Metodiken från Polisen är häpnadsväckande. Man ser till att ett vittne får hintar så att de kan ändra sina uppgifter. Tyvärr verkar det ha varit legio.

Egentligen borde man ha ställt besvärliga följdfrågor (som man även borde ställt till t ex den glappkäftade och mediekåte "taxichauffören") till Engström, till Jeppson mfl som aldrig verkar ha ställts.

Om han nu visste att det var OP som sköts varför dröjde han då inte kvar eller gav sig tillkänna? Varför gav han sig till känna? Vilken var hans egen inställning till OP osv.

Förhör enligt normal professionell rutin där man ställer vittnens motsägelser mot varandra.

Men inte heller Engström fick inte de svåra frågorna kring sitt agerande och konfronterades inte med dem. Bara en utredare verkar ha fattat misstankar och han avpolleterades effektivt. Inte heller fick Jeppsson de svåra frågorna om sitt agerande som varför han passerade poliser under sitt påstådda förföljande av GM och sedan återvände osv.

De vittnen som det finns frågetecken kring är framför allt Delsborn, Fauzzi, Engström och Jeppson som lämnar svajiga uppgifter. LP nämner jag inte ens hennes svängning från flera GM (varav en ganska uppenbart hon förknippar med Björkmans signalement och den andre kan väl inte uteslutas vara intryck av Engström om han var på platsen) till ett säkert utpekande av CP.

Jag är säker på att en mer professionell hantering av dessa vittnen hade kunnat leda framåt. Om Engström var inblandad hade han garanterat vikt sig. Med tanke på hur Jeppson velat anonymiseras senare kan man nog tänka sig att även han hade fått svårt att hålla ihop det. Om det visar sig att de visste något eller att de bara var virriga och kanske rädda att bli misstänkta oskyldigt av olika skäl återstår att se. Engström måste ha insett att han med sitt öppna Palmeförakt skulle hamna i fokus. Han visar också det genom att till poliser på plats rätta "det felaktiga signalementet" på mördaren som folk omedelbart lämnade på platsen och som stämde på honom själv och sedan begav han sig in i huset igen för att ta reda på vad de sett och visste där och framlägga sin berättelse. Han var också mycket intresserad av att veta när han stämplat ut.

Man behöver inte tänka sig att någon av dessa var GM för att bli misstänksam. Men kanske har de känt igen någon eller känt till något av betydelse på samma sätt som megafonen VG antydde när det gällde honom själv.

Frågan är hur man skall förstå Polisens agerande och inställning till olika vittnen. Enbart inkompetens?

Du anser att värdet av Fauzzis vittnesmål "är noll". Det anser inte jag, och uppenbarligen inte heller det stora flertalet personer som sysslat med denna fråga utan att för den skull köpa den offentliga redovisningen av förloppet. Att man ska ta alla vittnesmål med viss försiktighet är en sak, särskilt när man inte kan läsa ordagranna förhör, utan bara vad polisen filtrerar fram i sammanfattning. Dessutom kan man önska att polisen gjort bättre och framför allt mer noggranna insatser i flera av vittnesförhören. Håller helt med dig där. Jag ser däremot inget som talar mot att Fauzzi vid den första vallningen ca 3 (inte 4) veckor efter det första förhöret (som sker redan på måndagen den 3 mars, direkt efter helgen) med relativt god precision kan göra reda för hur det låg till med var han mötte makarna Palme och var han hörde skotten. Hela poängen med en vallning är ju att på plats låta ett vittne redogöra för vad han eller hon uppfattat, eftersom det i denna typ av fall är mycket lättare än att i ett förhör inne på polisstationen vid sittande bord referera till vilka adresser och gatukorsningar man befunnit sig vid olika tidpunkter. Att de första adressuppgifterna var annorlunda sänker förstås tillförlitligheten till hans uppgifter något, men inte ner till noll. Vallningen är ju i dessa sammanhang en normal del av utredningen.

Det är inte första gången du faller ut i kraftig misstro mot Fauzzi. Vad har du emot honom? Menar du som Hans Liljeson att Fauzzis första vittnesmål är riktigt gällande varje adressuppgift och att Najic i korvkiosken därmed ljuger? Eller menar du att han har hittat på samtliga sina utsagor? Eller menar du att polisen genom vallningen har sett till att försöka förstöra Fauzzis första vittnesmål (och att polisen därmed egentligen vet att Najic ljuger). I så fall borde ju slutsatsen snarare bli att det är är Najic som borde sättas under lupp - om det nu är vittnena som bör hårdgranskas. Eller vad är poängen? Om du har någon särskild information om Fauzzis trovärdighet som gör att man helt bör bortse från honom så vore det bra att få det klarlagt. För i så fall skulle det ju inte längre finnas något känt vittne som möter LOP på östra sidan Sveavägen för MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in