2014-03-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpos
Men man vill inte precis gå runt med tejp i ansiktet. Det är mig tusan ännu värre. Hur kan det hjälpa mot fysskador?

Det är ju bara öronsnibbarna, och de kommer ändå inte synas tydligt (finns ju hudfärgad tejp) speciellt inte med hjälm på. Vad är det som är så jobbigt med tejp?

Annars kan du ju sova med örhängen men vara utan dem på dagen.
2014-03-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironsparrow
Det är ju bara öronsnibbarna, och de kommer ändå inte synas tydligt (finns ju hudfärgad tejp) speciellt inte med hjälm på. Vad är det som är så jobbigt med tejp?

Annars kan du ju sova med örhängen men vara utan dem på dagen.

Ja det är ett bra alternativ. Jag sover med dem! Dock kanske lite svårt fält?

Hur som helst. Tackar för tipset! Har du hål i öronen själv?
2014-03-20, 12:10
Medlem
Ursäkta om man är lite jobbig nu, men jag antar att det är bättre att fråga än att inte fråga alls.

Hur stränga är befälen egentligen? Ge mig något exempel på hur det kan vara.

Jag är lite smått orolig över att jag inte kanske kommer tåla att bli utskälld utan att hålla minnen. Jag har lätt för att gå igång på saker. Ja, hur hårda och tuffa är de egentligen? Och vad kan man göra/tänka för att hålla minnen under en utskällning? (Inte för jag tror jag kommer få så många utskällningar, jag är alltid "snäll" ).
2014-03-20, 12:55
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Ursäkta om man är lite jobbig nu, men jag antar att det är bättre att fråga än att inte fråga alls.

Jag är lite smått orolig över att jag inte kanske kommer tåla att bli utskälld utan att hålla minnen. Jag har lätt för att gå igång på saker. Ja, hur hårda och tuffa är de egentligen? Och vad kan man göra/tänka för att hålla minnen under en utskällning? (Inte för jag tror jag kommer få så många utskällningar, jag är alltid "snäll" ).
Fråga på!

1

2
Två bra exempel på hur det brukar låta.

Menar du att ditt problem kommer vara att du skrattar ifall du blir utskälld? Iståfall kommer du få höra "Glädje upphör".
2014-03-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seventy
Fråga på!

1

2
Två bra exempel på hur det brukar låta.

Menar du att ditt problem kommer vara att du skrattar ifall du blir utskälld? Iståfall kommer du få höra "Glädje upphör".

Bra exempel, men de var ju bara roliga... låter som befälen är rätt schysta ändå. Hehe
Haha, "glädje upphör" - men då kommer jag bara skratta ännu mer. Så detta med "riktiga" tunga utskällningar är inte så vanligt längre?
2014-03-20, 13:33
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Bra exempel, men de var ju bara roliga... låter som befälen är rätt schysta ändå. Hehe
Haha, "glädje upphör" - men då kommer jag bara skratta ännu mer. Så detta med "riktiga" tunga utskällningar är inte så vanligt längre?
Hur hårt den än låter så är iaf min inställning att klarar man inte att få lite skit så ska man inte vara i försvarsmakten ändå. Att börja skratta kommer du nog inte lyckas med även om du vill i en sådan situation.

Tänk dig att alla små misstag du gör blir förstorade och man får höra rätt ordentligt att man gjort fel. Men allt görs för att du inte ska göra om samma misstag igen.
2014-03-20, 15:57
Medlem
Citat:
Det är en ganska unik humor inom militären, man lär sig att först uppskatta och sedan älska den.

Beror på vad du menar med tung. Har du glömt att göra patron ur efter en skjutning och det sedan visar sig att du har en skarp patron kvar i geväret så kan du förvänta dig en avhyvling du inte kommer att stå och skratta åt. Allt som äventyrar andras säkerhet/hälsa tar man väldigt seriöst på och tack fan för det.
Sen så kan man få lite bestraffningar som är jävligt grisiga men i efterhand så är dom jävligt roliga, fast inte när man utför dom. Man måste uppleva det för att förstå.
2014-03-20, 17:08
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:

I början så kommer dom inte vara dina vänner utan helt enkelt några du ska se upp till och ja, helt enkelt dina befäl. Men dom öppnar upp sig och blir lite mer människor mot slutet då man ändå muckar och partajar tillsammans med dom.

Hur hårda dom är beror ju helt på vem dom är som person men vissa kan vara ganska hårda! Men oroa dig inte, det hör till!

Sen kan dom vara ganska roliga också, en gång hade vi en marsch kl.6 på morgonen sken solen väldigt härligt då vårt befäl helt plötsligt säger "-4:e Pluton HALT! Höger om! Njut av soluppgång". Sen fick vi stå i någon minut helt tysta och njuta av soluppgången, efter en stund så skrek han "-Njutning upphör!".

Så visst kan dom ganska härliga emellanåt!
2014-03-20, 17:58
Medlem
Hur blir det med mig som är hörselskadad? Kommee jag kunna då gå GMU? Vill nämligen ansöka till omgång 4.
2014-03-20, 20:58
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony421
Hur blir det med mig som är hörselskadad? Kommee jag kunna då gå GMU? Vill nämligen ansöka till omgång 4.

Sök på som vanligt, du kommer nämligen få göra hörseltester under mönstringen och så får du utgå ifrån vad läkaren säger där. Men det kan bli kärft om du har grava hörselskador.
Senast redigerad av Tinywalrus 2014-03-20 kl. 21:07.
2014-03-20, 22:29
Medlem
Jag ska söka den gmu som öppnar den 31:e Mars.

Läste lite att man skulle ha betyg och ett cv med sig? Jag har inte fullständiga betyg men läser upp det på komvux just nu. Har godkännt i det ämnena som behövs till FM.
Alltså Svenska A, Historia, Matematik och engelska.

Detta kan knappast se bra ut hos psykologen för jag var faktisk ganska stökig i skolan eller var mer less på plugget.

Vad ska man ha med i sitt CV? Endast sina meriter eller ska man också skriva ett personligt brev om varför man ansöker till FM?

Tacksam för svar.
2014-03-20, 22:33
Medlem
jgss77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpzor
Jag ska söka den gmu som öppnar den 31:e Mars.

Läste lite att man skulle ha betyg och ett cv med sig? Jag har inte fullständiga betyg men läser upp det på komvux just nu. Har godkännt i det ämnena som behövs till FM.
Alltså Svenska A, Historia, Matematik och engelska.

Detta kan knappast se bra ut hos psykologen för jag var faktisk ganska stökig i skolan eller var mer less på plugget.

Vad ska man ha med i sitt CV? Endast sina meriter eller ska man också skriva ett personligt brev om varför man ansöker till FM?

Tacksam för svar.

Inget personligt brev behövs! Lycka till!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in