2014-03-20, 07:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Inte så konstigt att det blir brist och decennier/livstider i kö när vi har en helt orimlig hyresgästförening som slåss för folk med helt galet låga hyror.

http://www.hemhyra.se/stockholm/hyran-hojs-med-over-100-procent-pa-sodermalm?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitte r
Citera
2014-03-20, 11:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Här har vi "bostadsbristen" enligt hyresgästföreningens logik....

"Unga vuxna kan har inte råd att bo själva i en ny 2:a"

"70% av lönen går åt till hyran"

http://www.mynewsdesk.com/se/hyresgaestfoereningen-region-bohusaelvsborg-skaraborg/pressreleases/nybyggd-hyresraett-inget-foer-unga-974444

Vad är det för jävla krav att unga ska kunna bo själva i en ny 2:a på nån annans bekostnad. Delar man hyran med någon i en 2.a lägger man ju bara 35%, vilket är på en ganska normal nivå idag.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-03-20 kl. 11:12.
Citera
2014-03-20, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Här har vi "bostadsbristen" enligt hyresgästföreningens logik....

"Unga vuxna kan har inte råd att bo själva i en ny 2:a"

"70% av lönen går åt till hyran"

http://www.mynewsdesk.com/se/hyresgaestfoereningen-region-bohusaelvsborg-skaraborg/pressreleases/nybyggd-hyresraett-inget-foer-unga-974444

Vad är det för jävla krav att unga ska kunna bo själva i en ny 2:a på nån annans bekostnad. Delar man hyran med någon i en 2.a lägger man ju bara 35%, vilket är på en ganska normal nivå idag.

Får man fråga hur många rum du bor i och om du bor med sambo?
Citera
2014-03-20, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vet inte om du avser att vara ironisk men ca 2 personer i snitt i varje bostad låter inte som en bristsituation.

Genomsnittlig boyta per person i Sverige är 42 kvm. Det är bland de högsta i världen.
Det går inte att hävda att det skulle vara brist på boyta i Sverige.
Snittet skulle alltså vara 2 personer i en bostad på 84 kvadrat.

Skulle nu fördelning av denna boyta vara så att vissa har köpt sig 300 kvm och andra har 0 kvm och bor i tält i skogen, då kan man tala om det som ett problem.

Men att det är kö till bostadsförmedlingens utdelning av pengar i form av förstahandskontrakt är inte ett tecken på bostadsbrist.

Beror väl på bostadsstorleken? Med snittet så bor alltså det 2 personer i en etta.
Citera
2014-03-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Beror väl på bostadsstorleken? Med snittet så bor alltså det 2 personer i en etta.
Vi andra som har mer erfarenhet av verkligheten menar att 84 kvadrat motsvarar en större lägenhet än en 1:a.
En 3:a är nog mest typiskt för 84 kvadrat.

Hur tänkte du när du skrev etta?
Citera
2014-03-21, 00:32
Medlem
Citat:
Vi andra som har mer erfarenhet av verkligheten menar att 84 kvadrat motsvarar en större lägenhet än en 1:a.
En 3:a är nog mest typiskt för 84 kvadrat.

Hur tänkte du när du skrev etta?

Gromph vad du har att säga om verkligheten är ju inte ens värt att läsa.

Så här ligger det till:
Genomsnittet är beräknat på hela landets boyta inkl. fritidshus med permanentstandard samt idrotts och industri/affärslokaler med godkänd boyta. Genomsnittet per person blir 42kvadratmeter.

Vad genomsnittet inte säger är att en stor del av dessa kvadratmeter inte finns där folk vill bo eller kan få bo, utan utgörs av landsortsfastigheter eller glesbygdsfastigheter samt andra konstruktioner som tex. jaktstugor, fritidshus och industrilokaler där det av praktiska skäl inte går att inhysa folk utan ägarnas tillstånd. Ifall man gör överslagskalkyler på det hela så kan man gissa att antalet kvadratmeter per person som inte är attraktiva eller tillgängliga utgör omkring 25-50% av det siffermässiga beståndet. Då är inte Sverige världsbäst längre. Vidare är det ju som så att bostadsytan kan vara väldigt skevt fördelad med stora hus på landet och små lägenheter i storstäderna. En normal svensk gård torde ju ha 200-450 kvadratmeter bostadsyta och ibland gäststugor á 40-100 kvadratmeter samt ibland även tillhörande fritidshus och jaktstuga med permanentstandard på kanske 50-200 kvadratmeter till.

Man kan inte räkna som gromph utan att framstå som tokig. I storstäderna är det trångt och med storstad så menar jag Stockholm, Malmö och Göteborg, inte småstäderna.
Citera
2014-03-21, 00:36
Medlem
Ett enkelt sätt att lösa bostadsbristen: staten subventionerar nybyggda bostäder så folk har råd att bo där. Står trots allt många hyresrätter tomma tack vare den höga hyran.

Ja just - vi har inte råd. Flyktingarna går före....
Citera
2014-03-21, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Gromph vad du har att säga om verkligheten är ju inte ens värt att läsa.
Det är bra för dig, och indirekt för oss andra på sikt, att du läser mina inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Man kan inte räkna som gromph utan att framstå som tokig. I storstäderna är det trångt och med storstad så menar jag Stockholm, Malmö och Göteborg, inte småstäderna.
I Stockholm bor man trängre än genomsnittet för hela landet.
I de Stockholmskommuner som har lägst boyta per person hamnar man på 34 kvm per person. Ja, det är ju knappt man får in en säng.

Två personer har då 68 kvadratmeter tillsammans.

Och gör man då en sökning på hemnet hittar man mer 2:or än 3:or. Kanske är 1/3 3:or. Vi är ljusår från trångboddhet.
Senast redigerad av Gromph 2014-03-21 kl. 00:56.
Citera
2014-03-21, 01:04
Medlem
Trenden är nog att man kommer försöka att lösa stora delar av bostadsbristen med boendeytor på ungefär 20 kvm per person. Skälen är flera att man inte i en stad kan bygga större till många.

Iallafall, jag har bott ensam i 20 kvm, en sk smart compact living och utrymmet räckte gott. Jag hade plats över att utöva olika aktiviteter på tack vare en dubbelsäng som fälldes upp mot väggen. Där fanns även plats för kontor och ett riktigt kök, hall och en liten toalett med dusch. Det fungerade faktiskt fint.

Så jag tror att vi kommer ett se allt större byggande med lgh på just 20-25 kvm, med hyror kring 5000-7000 kr, vilket är klart överkomligt för en person. Dessutom passar det bra ihop med försörjningsstödet som väl har en hyresgräns på 5000 kr för en person.

Det främsta skälet till att man förmodligen satsar på compact living bostäder är att efterfrågan är störst i städerna där det redan nu är trångt och att det största behovet av bostäder är för människor som av olika anledningar har dålig ekonomi.
Citera
2014-03-21, 09:24
Medlem
Citat:
Det är bra för dig, och indirekt för oss andra på sikt, att du läser mina inlägg.

I Stockholm bor man trängre än genomsnittet för hela landet.
I de Stockholmskommuner som har lägst boyta per person hamnar man på 34 kvm per person. Ja, det är ju knappt man får in en
säng.

Två personer har då 68 kvadratmeter tillsammans.

Och gör man då en sökning på hemnet hittar man mer 2r än 3r. Kanske är 1/3 3r. Vi är ljusår från trångboddhet.

1. Du är ju en svammel pajas som försöker sprida helt abstrakta idéer under någon form av tro att du ska kunna förstöra hela bostadsmarknaden.

2. http://www.hemhyra.se/riks/sa-trangt-bor-hyresgaster-i-din-kommun Enligt SCB så är det tydligen 31 kvadratmeter per person, dock har de inte räknat med att folk ofta är felregistrerade på lägenheter såtillvida att bostadsregistren inte korresponderar mot vare sig rätt personer eller att det bor fler personer i lägenheterna än vad registren säger.

3. "68" kvadratmeter är otroligt lite för allt annat än studenter, men det är ju klart att den som har den synvinkeln tycker att "68" är mycket.

4. Ifall du tycker att din studentlägenhet är alldeles för stor så kan du ju dela den med någon annan.
Citera
2014-03-22, 07:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Får man fråga hur många rum du bor i och om du bor med sambo?

Det spelar väl ingen roll hur jag bor? Jag bor som jag har råd helt enkelt och det är inga konstigheter med det.

Kraven från HGF på att alla ungdomar ska kunna flytta ut direkt efter gymnasiet för att bosätta sig i en sprillans ny 2:a är bara skrattretande och har inget med verklig bostadsbrist att göra.
Citera
2014-03-22, 09:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det spelar väl ingen roll hur jag bor? Jag bor som jag har råd helt enkelt och det är inga konstigheter med det.

Kraven från HGF på att alla ungdomar ska kunna flytta ut direkt efter gymnasiet för att bosätta sig i en sprillans ny 2:a är bara skrattretande och har inget med verklig bostadsbrist att göra.

Förstår inte problemet. HGF verkar för en reglerad hyresmarknad och självklart ser dom till att alla kan hyra en bostad. Annars, om man inte är under HGFs vingar så kan man ju bara köpa en lägenhet, det är jättelätt. Kolla i GBG där de flesta nybyggen har en prisklass på ca 2-5 miljoner för en 2a, och en avgift mellan 3-5.000/mån (innan de nya realistiska avskrivningsreglerna tillämpas, nej det går inte skriva av fastigheten på 1000 år som många gör nu).

Planerar man noga från det att man börjat 1an på gymnasiet så kan man ju stoppa undan sitt studiebidrag så har man iaf till det exklusiva kaklet i badrummet när man går ut . Resten löser man ju lätt med banken, kredit på 4 miljoner är väl inga problem?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in