2014-03-19, 16:57
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Bubblan syns tydligast på mellanstora orter där det finns tillgång till såväl hyresrätter som nyproduktion och parkeringsplatser.
De mindre lägenheterna centralt har stigit klart mest procentuellt. Detta medan lägenheter (stora som små) bara 30min gångväg från 'centrum' går att finna för en bråkdel av priset.

Det är väldigt svårt att motivera den prisökningen med något annat än spekulation om högre priser. Vore själva prisskillnaden sedd som en kostnad skulle nog varenda kotte välja att promenera någon kilometer extra eller rulla ett par minuter längre på sin cykel eller för all del åka fem hållplatser längre med bussen eller 2km längre med bilen.

Det är också på dessa orter det blir som mest provocerande att tala om en bubbla eftersom så många kan peka på massor av objekt strax utanför stan som ligger ute till rena vrakpriserna. Villor på 100-150kvm på stora tomter för under miljonen.

Jag håller med om att det finns bubbeltendenser på småorterna. Men är det verkligen i absoluta tal några jättesummor vi pratar om? Jag menar, i Oskarshamn går nu att köpa bostadsrätt för säg 250 000 kronor. Ett prisfall på 30% är ju stort i relativa tal men att tjäna eller förlora 80 000 kronor är väl ingen stor deal? Att jag undrar är för att min teori är att få i dessa mindre samhällen köper i spekulationssyfte. Jag tror de helt enkelt köper för att de hittar en lägenhet de verkligen tycker om, och är beredda att betala en liten slant för att bo i. Nästan som att köpa ett hyreskontrakt (speciellt med tanke på hur höga avgifter det brukar vara på småorterna!).
2014-03-19, 17:26
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag håller med om att det finns bubbeltendenser på småorterna. Men är det verkligen i absoluta tal några jättesummor vi pratar om?

I varje enskilt fall var det sällan några jättesummor under 90-talskrisen heller. Problemet är väl att 50 000-60 000SEK kan vara tillräckligt för att knäcka ekonomin för den otroligt stora gruppen som inte har något sparande att tala om.
Fördelningen av sparandet är ju extremt. En liten liten grupp har miljoner på sina konton, en del har några hundra tusen medan en stor grupp inte ens kan hosta upp 20 000 med 24h varsel.
2014-03-19, 17:41
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
I varje enskilt fall var det sällan några jättesummor under 90-talskrisen heller. Problemet är väl att 50 000-60 000SEK kan vara tillräckligt för att knäcka ekonomin för den otroligt stora gruppen som inte har något sparande att tala om.
Fördelningen av sparandet är ju extremt. En liten liten grupp har miljoner på sina konton, en del har några hundra tusen medan en stor grupp inte ens kan hosta upp 20 000 med 24h varsel.

Ja, visst är det så. Det är skrämmande många som har 0:- sammanräknat alla konton de har tillgång till vid slutet på månaden. Men 60 000 kronor idag kan ju en familj låna blanco och betala av. Det ska ju till både 0:- på kontot och ingen möjlighet till att ta blancolån som ska betalas tillbaka under X antal år, för att 60 000 kronor ska bli ett stort problem.
2014-03-19, 20:36
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ja, visst är det så. Det är skrämmande många som har 0:- sammanräknat alla konton de har tillgång till vid slutet på månaden. Men 60 000 kronor idag kan ju en familj låna blanco och betala av. Det ska ju till både 0:- på kontot och ingen möjlighet till att ta blancolån som ska betalas tillbaka under X antal år, för att 60 000 kronor ska bli ett stort problem.
När det krisar igen och bankerna kniper åt kommer det inte bli möjligt att ta blancolån längre. Audin har man redan lån på så den kan bolånetorsken inte sälja, och lånet till thailandsresan håller man fortfarande på att betala av på så banken kommer säga tvärnej.

Om man tar en titt på grafen som jag länkar till i min signatur inser man snabbt att den svenska bolånetorsken verkligen är torsk. Man kan babbla om fundamenta, bostadsbrist och att det är nya tider nu tills doktorn kommer, men en snabb titt på grafen visar att det bara kan gå åt ett håll med bolånebubblan, och det är söderut på kurvan.

Grafen visar också att man nog måste tänka om när det gäller vilka länder som är "rika" och "fattiga" i Europa. Vi garvar gärna lite överseende åt outvecklade östeuropéer med hockeyfrilla och adidasbyxor, men de äger i alla fall sina bostäder utan några lån. Det kan man inte direkt säga att den genomsnittlige svensken, norrmannen, dansken, islänningen eller holländaren gör. I fyra av dessa länder har bostadsbubblan spruckit. Nämn en anledning till att den inte kommer spricka även i Sverige.
2014-03-19, 23:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag håller med om att det finns bubbeltendenser på småorterna. Men är det verkligen i absoluta tal några jättesummor vi pratar om? Jag menar, i Oskarshamn går nu att köpa bostadsrätt för säg 250 000 kronor. Ett prisfall på 30% är ju stort i relativa tal men att tjäna eller förlora 80 000 kronor är väl ingen stor deal? Att jag undrar är för att min teori är att få i dessa mindre samhällen köper i spekulationssyfte. Jag tror de helt enkelt köper för att de hittar en lägenhet de verkligen tycker om, och är beredda att betala en liten slant för att bo i. Nästan som att köpa ett hyreskontrakt (speciellt med tanke på hur höga avgifter det brukar vara på småorterna!).

Nej det är inga stora summor som BR-köpare på småorter riskerar men om vi ser på villor är situationen en annan. Där pratar vi ofta om miljonbelopp även på mycket små avfolkningsorter där man endast har en dominerande industri som över en natt kan slå igen. Som jag skrivit tidigare är det här jag ser de största riskerna för rejäla smällar.

.
2014-03-20, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Grafen visar också att man nog måste tänka om när det gäller vilka länder som är "rika" och "fattiga" i Europa. Vi garvar gärna lite överseende åt outvecklade östeuropéer med hockeyfrilla och adidasbyxor, men de äger i alla fall sina bostäder utan några lån.
Det är bara en tidsfråga innan deras regeringar hittat ett sätt att förmå bostadsägarna att belåna bostäderna och köpa tjänster (som att gräva en grop och fylla igen den). Dels blir folk anställda som gropgrävare. Sedan finns multiplikatoreffekten när gropgrävarna köper tjänsten att lyssna på joddlare för sin lön.
Då stiger BNP och arbetslösheten minskar. Och då blir dessa regeringar omvalda, för deras skicklighet i regeringsställning.

Du kan fråga vilken vänsterekonom som helst som kommer att bli lyrisk och tårögd när du berättar om ovanstående.

2014-03-20, 07:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är inga stora summor som BR-köpare på småorter riskerar men om vi ser på villor är situationen en annan. Där pratar vi ofta om miljonbelopp även på mycket små avfolkningsorter där man endast har en dominerande industri som över en natt kan slå igen. Som jag skrivit tidigare är det här jag ser de största riskerna för rejäla smällar.

.

Oftast miljonbelopp? Nej, nu överdriver du.
En villa kostar oftast under miljonen på den typen av småorter.
I de fall en villa kostar miljonbelopp på småorten handlar det om hus med mycket mark, gårdar, nybyggda villor eller semesterhus för storstadsbor, eller så finns det en större ort inom bilavstånd.
2014-03-20, 08:01
Medlem
BosseHs avatar
Även om det finns nybyggda hyresrätter lediga verkar dessa inte vara populära, eftersom hyran sätts så pass högt och de potentiella kunderna som har råd med de jämför med kostnaden att köpa bostadsrätt av samma standard och storlek, och kommer fram till att hyresrätt inte lönar sig. Sen kan man ju raljera om att räntans normalläge är 4-5 procent, men det kommer den ju inte vara på lång tid. I Stockholm har jag svårt att se varför "bubblan" skulle spricka, däremot när man tittar på medelstora städer ser det ju smått befängt ut, men som jag skrev ovan så jämför man månadskostnader för boendet. Sedan brukar hyresrätter vara behäftade med risk för att man kan få verkligen vem som helst som granne, särskilt i tveksamma områden där socialen har många kontrakt.
2014-03-20, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BosseH
...I Stockholm har jag svårt att se varför "bubblan" skulle spricka...

Nja vad fan. Spricker bubblan i Sverige så dras Stockholm med såklart. Huvudstaden är inte en skyddad ö, ungefär som den lilla staten Monaco jämfört med Frankrike är.

Nog för att jag också tror att den svenska bubblan har en tjock hinna där nålen inte tränger genom...ännu, men varför tror du att det är på det viset?

Anledningen till detta prisrace påstår en annan bero på: det fortsatta utbudet av billiga krediter och ett helt folk som har förlorat den rädsla som den svenska krisen tidigt 90-tal skapade. Det förklarar ett riskabelt beteende.

Jag ser ingen positiv anledning någonstans i den svenska ekonomin som förklarar utvecklingen. Någon annan som gör?
2014-03-20, 11:28
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

På rena avflyttningsorter, alltså sådana med under 10 000 invånare som inte ligger nära en större tätort kan det absolut handla om miljonbelopp. Det blir ett slags sunked costs scenario för att blanda in lite företagsekonomi i NEK-forumet.
Huset eller gården har kanske gått i arv, oljepannan har bytts ut mot bergvärme och kåken har hållits i ståndsmässigt skick eftersom familjen varit van vid att den haft ett stort värde. Att orten långsamt håller på att dör är inget familjen vill erkänna för sig själv.
När huset sedan ska säljas finns inget budkrig, det kommer ett bud som familjen upplever som ett fullständigt skambud. Familjen säljer inte till det priset eftersom de upplever att värdet är det dubbla. Ytterligare tid och då kanske huset står tomt. Ny försäljningsrunda kanske året efter. Då med ännu lägre bud. Sälja då eller kämpa vidare..?

På så vis kan ett hus som år 1970 köpts för 250 000kr och sålts år 2014 för 600 000kr ändå ha resulterat i en miljonförlust detta trots att det under samma tid grundlagts stora förmögenheter på fastigheter bara 2mil bort.

Att av detta dra lärdomen att man alltid ska köpa boende i en stad som växer behöver inte alls vara korrekt, timing av marknaden spelar alldeles för stor roll vilket ju inte alls är bra. Vi vill ju inte gärna vänta med att flytta till den ort vi vill bo i bara för att fastighetsmarknaden känns fel. Flyttar gör vi ju för att kärleken bestämt det eller på grund av jobb, studier.. osv.
2014-03-20, 15:42
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det är bara en tidsfråga innan deras regeringar hittat ett sätt att förmå bostadsägarna att belåna bostäderna och köpa tjänster (som att gräva en grop och fylla igen den). Dels blir folk anställda som gropgrävare. Sedan finns multiplikatoreffekten när gropgrävarna köper tjänsten att lyssna på joddlare för sin lön. Då stiger BNP och arbetslösheten minskar. Och då blir dessa regeringar omvalda, för deras skicklighet i regeringsställning.
Du har precis beskrivit ek. stud. Anders Borgs och cirk. neg. Fredrik Reinfeldts strategi för hur man dopar den svenska ekonomin med bostadsbubblan, och därmed skapar meningslösa och skattesubventionerade tjänster i Stockholm som endast syftar till att tillfredsställa bolånetorskarnas kärringars krav på handdukstork, designerkök och uteplats i mahogny:

1. Låna dig rik. Lånen behöver i den nya ekonomin inte längre betalas av, och bostäder stiger alltid i värde exponentiellt.
2. Ta nya lån på din bostad och köp skattesubventionerade tjänster för att ytterligare öka bostadens värde.
3. Låna dig ännu rikare på din ännu dyrare bostad och köp Audi och åk till Thailand för pengarna.
4. Tar pengarna slut så gå tillbaka till punkt 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Förresten står det i senaste Ny Teknik om ICA:s nya automatlager. Kan ju vara något för dig att vara entusiastisk över.
Perfekt! Då kan vi lagerknegers sitta med en kaffe i handen och styra lagerrobotarna med joystick så att de hittar rätt mellan hyllorna. Vi lagerarbetare kommer alltid att behövas. Du förstår, en robot kan inte ha blött i håret, uppknäppt skjorta och sängkammarblick när de går upp på kontoret och ska snacka med kärringarna på lön eller personal. Kontorskärringarna gillar när vi kommer upp på kontoret och har kammat frilla som Elvis och drar fräckisar. De blodfattiga slipsbögarna med sin skinntorra utstrålning som sitter med Excel hela dagarna väcker inget intresse hos dem. Därför är vi lagersnubbar oumbärliga. En slipsbög med Excel kan man ersätta, men inte en lagerarbetare med armar som en orangutang och blött i håret som Elvis.

Frågor på det?
2014-03-20, 21:16
Medlem
tgv23000s avatar
Ny statt på bostadspriser i Sthlm innerstad, undrar vad ni bubbelbabblare tycker om den?
Stockholm BR211
Senaste mån+1,3%
3 mån+4,4%
12 mån+13,4%

http://www.valueguard.se/stockholmbr

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här