Citat:
Bubblan syns tydligast på mellanstora orter där det finns tillgång till såväl hyresrätter som nyproduktion och parkeringsplatser.
De mindre lägenheterna centralt har stigit klart mest procentuellt. Detta medan lägenheter (stora som små) bara 30min gångväg från 'centrum' går att finna för en bråkdel av priset.
Det är väldigt svårt att motivera den prisökningen med något annat än spekulation om högre priser. Vore själva prisskillnaden sedd som en kostnad skulle nog varenda kotte välja att promenera någon kilometer extra eller rulla ett par minuter längre på sin cykel eller för all del åka fem hållplatser längre med bussen eller 2km längre med bilen.
Det är också på dessa orter det blir som mest provocerande att tala om en bubbla eftersom så många kan peka på massor av objekt strax utanför stan som ligger ute till rena vrakpriserna. Villor på 100-150kvm på stora tomter för under miljonen.
De mindre lägenheterna centralt har stigit klart mest procentuellt. Detta medan lägenheter (stora som små) bara 30min gångväg från 'centrum' går att finna för en bråkdel av priset.
Det är väldigt svårt att motivera den prisökningen med något annat än spekulation om högre priser. Vore själva prisskillnaden sedd som en kostnad skulle nog varenda kotte välja att promenera någon kilometer extra eller rulla ett par minuter längre på sin cykel eller för all del åka fem hållplatser längre med bussen eller 2km längre med bilen.
Det är också på dessa orter det blir som mest provocerande att tala om en bubbla eftersom så många kan peka på massor av objekt strax utanför stan som ligger ute till rena vrakpriserna. Villor på 100-150kvm på stora tomter för under miljonen.
Jag håller med om att det finns bubbeltendenser på småorterna. Men är det verkligen i absoluta tal några jättesummor vi pratar om? Jag menar, i Oskarshamn går nu att köpa bostadsrätt för säg 250 000 kronor. Ett prisfall på 30% är ju stort i relativa tal men att tjäna eller förlora 80 000 kronor är väl ingen stor deal? Att jag undrar är för att min teori är att få i dessa mindre samhällen köper i spekulationssyfte. Jag tror de helt enkelt köper för att de hittar en lägenhet de verkligen tycker om, och är beredda att betala en liten slant för att bo i. Nästan som att köpa ett hyreskontrakt (speciellt med tanke på hur höga avgifter det brukar vara på småorterna!).