2014-03-18, 23:58
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savantielle
Tack för svaret men var kanske otydlig i frågan. Var mera nyfiken på varför jag får så olika svar när jag t.ex räknar på faktiskt avkastning och genomsnittet. Med formeln du gav mig fick jag fram 1790 från 1000 på 8 år, medans de andra gav allt ifrån 1500 till 2200. Har det att göra med inflation eller något eller räknar jag bara fel? Tack!

Skillanden beror ju på hur du beräknar avkastningen, geometrisk mot aritmetisk. Den geometriska avkastningen är ju alltid lägre eller lika stor som den aritmetiska. Här kan du exempelvis läsa mer http://cuffelinks.com.au/why-you-sho...tment-returns/

Uppskattningarna från Avanza skulle jag inte lägga någon vikt på, särskilt när du enbart har 7 observationer.
Senast redigerad av Farmstar 2014-03-19 kl. 00:01.
2014-03-19, 00:45
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgullo
Jag har en fråga angående indexfonder. Jag har pengar i en indexfond - SPP Aktiefond Sverige. Jag vill testa att spara i Avanza Zeros indexfond också. Min fråga är ifall dessa fonder är "för" lika varandra för att vara värt att spara i två indexfonder? Någon som vet skillnaderna mellan dessa fonder? Är spridningen densamma?

Mvh

Du kan undersöka fonderna hos Morningstar.Går att använda verktyg för att jämföra avkastning samt även mer utförlig info under X-ray. (Hoppas länken nedan fungerar)
http://www.morningstar.se/funds/Compare/Overview.aspxids=0P00000FYQ0000000000|0P00005U1J00 00000000|

För att svara på din fråga så, ja, fonderna är väldigt lika varandra.

Edit: Länkfan verkar inte funka.
2014-03-19, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Skillanden beror ju på hur du beräknar avkastningen, geometrisk mot aritmetisk. Den geometriska avkastningen är ju alltid lägre eller lika stor som den aritmetiska. Här kan du exempelvis läsa mer http://cuffelinks.com.au/why-you-sho...tment-returns/

Uppskattningarna från Avanza skulle jag inte lägga någon vikt på, särskilt när du enbart har 7 observationer.

Super! Nu fattar jag. Tack som fan.

PS. Var nå krångel med din länk, blev bara massa "punkter" i mitten av länken

http://cuffelinks.com.au/why-you-sho...tment-returns/

Här är den fulla länken ifall nån annan vill komma åt den!

http://cuffelinks.com.au/why-you-should-know-the-difference-between-arithmetic-and-geometric-investment-returns/

Tack igen
2014-03-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kladde76
Jo, slutbetyg har alla hennes vänner samt min fru. Men det är så att gymnasiet de gick i utomlands för flera år sen gör att de inte är berättiga för att studera på högskola/universitet i detta land eftersom ny regler har införts i landet.
Kan det vara det som avgör beslutet? Är det kanske på något sätt som man ska bevisa det?

Är det så att om man inte kan fortsätta på högskolan pga nya regler då gymnasiet inte räcker till, har man då rätt till det högre bidraget?

När jag ringde förra veckan så var det enda de sa att hon har gott gymnasiet i ett annat land, något om åldern har de inte påpekat.
2014-03-19, 13:23
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Vad säger ni om det kommande börsnoterade bolaget Hemfosa?

Man kan tydligen anmäla sig idag genom swedbank, SEB eller avanza och sedan kanske man får köpa aktier, minst 100 st aktier för 96kr/aktie.

Bolaget börsnoteras i dagarna, är det värt att satsa, känns lite dyrt 96 kr/aktie?
2014-03-19, 14:23
Medlem
Paul-Kemps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano

Man kan tydligen anmäla sig idag genom swedbank, SEB eller avanza och sedan kanske man får köpa aktier, minst 100 st aktier för 96kr/aktie.

Bolaget börsnoteras i dagarna, är det värt att satsa, känns lite dyrt 96 kr/aktie?
Trycket för att teckna sägs vara mycket stort. Inte säkert att man blir tilldelad, men värt att chansa. Aktien lär gå upp de första dagarna pga av hög efterfrågan se t.ex. Oscar Properties Holding.

Om bolaget är värt att äga på sikt? Ingen aning.
2014-03-19, 16:42
Medlem
Hej,

Om man har studiemedel som börja gälla från v48 2013 och det kom in poäng den 25 november.

Gäller det då att dessa poäng räknas som tagna till den perioden där man får studiemedel, eller måste ett antal veckor gå innan poäng som tas, börjar gälla?
2014-03-19, 18:06
Medlem
knarkpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Helt rätt.

Kanon!
Lämnade in min ansökan idag, var förbi skolan och lämnade in allt. Godkänt och klart. Betyget Skickas imorgon. Tror du jag behöver jaga på csn, förklara att jag tagit poängen, eller ser dom sånt? Tror du min ansökan kommer ta betydligt längre pga detta?
2014-03-19, 19:11
Medlem
Vad menas med detta?
Typ, Utdelning/aktie, Handlas utan utdelning, Utdelningsdag
Distribution av värdepapper, 4,00 SEK, 2014-05-09, -
Får jag utdelning i pengar eller sänks aktievärdet med 4 kr eller hur fungerar det med Distribution av värdepapper?
Gäller Cherry B
2014-03-19, 19:36
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano

Läste just din länk om Hemfosas årsredovisning för 2013.

Tycker att priset är en exakt värdering av vad de presterade 2013 utifrån nuvarande räntenivå.De har heller inte skrämt upp vinsten med högre värdering av fastigheterna utan vinsten kommer ifrån vad de presterar.

Nu vet jag inget om hur det ser ut bakåt i tiden,om det här är ett extremt år eller ett år med normal vinst/vinsttillväxt från föregående år.

Värdet på fastigeterna(substansvärde) är ca.116k,EK 95kr och vinsten 7,4kr/aktie...helt ok värdering alltså.

Tror aktien står still +-4kr,kan ev gå upp till substansvärdet på 116kr,intill Q1-Q2-Q3 avlöper så sker det omvärdering utifrån det.
Senast redigerad av zorze 2014-03-19 kl. 19:39.
2014-03-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Undrar om det här med förlängt studiemedel.
Jag kommer att ha förbrukat mina 240 veckor då jag fortfarande har 6 terminer kvar av utbildningen.
Både författningstexten: (1999:1395) 3 kap §8 "får lämnas om det finns synnerliga skäl", samt CSN:s hemsa:
"Bara om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel för fler veckor. Ett synnerligt skäl kan vara att din studietid förlängts eller att du varit tvungen att byta studieinriktning på grund av något som du inte kunnat påverka, exempelvis sjukdom, funktionsnedsättning, olycka eller någon annan omständighet.

För att du ska kunna få studiemedel för fler veckor, ska du dessutom ha ett tydligt syfte med extraveckorna. Det kan exempelvis vara att du ska få en viss examen eller behörighet.

Bedömningen av synnerliga skäl är mycket restriktiv. Det innebär att det är mycket svårt att få studiemedel för fler veckor.", ger inget svar jag är nöjd med...

Så jag eftersöker konkreta fall.
Är det någon flashbackare som ansökt om just detta och fått det beviljat och vad var isf ditt synnerliga skäl?
(Även exempel på ansökan som avslagit och de då angivna skälen vore iofs också av intresse...

Inte personligen men jag känner till ett fall där personen var utbildad dansare och råkade ut för en olycka som fick följden att hen inte kunde fortsätta inom detta yrke. Personen hade slut på studiemedel men fick ytterligare veckor på synnerliga skäl för att omskola sig.
2014-03-19, 19:55
Medlem
Hej, jag är väldigt ny inom aktiehandel och har ett x antal frågor. Jag är lite fundersam på ifall man kan köpa och sälja aktier när man vill? Hur går de till när man köper och säljer?(har avanza konto)

Vad menas med utdelning rent konkret? Förstår inte riktigt mer än att företaget delar ut vinster till aktieägarna men hur går det till i praktiken?

Ifall en aktie kostar 100kr och man köper 10st för 1000 och sen ökar värdet till 150kr. Kommer jag då få en vinst på 1500kr om jag säljer?

Är det lika enkelt att sälja som att köpa? Kommer jag alltid ha en köpare så att säga..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in