2014-03-19, 21:20
Medlem
trattfans avatar
Funderar på att antingen söka in till Göteborg eller i Lund. Vad rekommenderar ni?
Fördelen med Göteborg är ju att jag då kan bo hemma fortfarande de första åren och på sätt kanske slippa ta studielån alternativt ta fullt studielån och sätta in på något sparkonto.

Men någon som kanske har bytt från Göteborg till Lund eller vise verse och kan rekommendera något?
Citera
2014-03-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Funderar på att antingen söka in till Göteborg eller i Lund. Vad rekommenderar ni?
Fördelen med Göteborg är ju att jag då kan bo hemma fortfarande de första åren och på sätt kanske slippa ta studielån alternativt ta fullt studielån och sätta in på något sparkonto.

Men någon som kanske har bytt från Göteborg till Lund eller vise verse och kan rekommendera något?

Mycket har skrivits om lärosätena i tråden, det är bara att använda sökfunktionen om du vill veta snabbt. Jag skulle undvikit Göteborg, de verkar ha problem med vissa kurser som betygsätts väldigt konstigt, annars är inget lärosäte bättre än andra egentligen. Skulle säga att livet utanför skolan är det viktigaste att ta i beaktande.
Citera
2014-03-19, 21:40
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Tack så mycket för uppmuntrande ord. Jag ska se närmre på företagsekonomin, nationalekonomin och statsvetenskapen.

Min erfarenhet från de i klassen som började direkt från gymnasiet är att de ofta känner viss ånger inför detta. Man vill resa/jobba etc. men valde ändå att börja plugga direkt. Personligen tycker jag att man växer upp en hel del om man jobbar några månader. Detta gör det enklare att tackla en tuff utbildning som juristprogrammet därför att jobb är mer krävande än gymnasiet prestations- och tidsmässigt. I alla fall min erfarenhet av att arbeta men såklart, det finns alltid undantag. Egentligen är det dock bara petitesser förutsatt att man har disciplin.
Citera
2014-03-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan

Göteborg är säkert kul om man redan känner mycket folk i Göteborg och har sitt kompisgäng då jag fått intrycket att absoluta majoriteten på GU kommer från Göteborg med närområde. Och de Göteborgare som inte går på GU pluggar i Lund istället.

Fast sen är det som Lindgren skriver också att GU verkar ha fått för sig att motverka betygshetsen genom att underkänna uppemot 50 % på vissa kurser.
Citera
2014-03-20, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Göteborg är säkert kul om man redan känner mycket folk i Göteborg och har sitt kompisgäng då jag fått intrycket att absoluta majoriteten på GU kommer från Göteborg med närområde. Och de Göteborgare som inte går på GU pluggar i Lund istället.

Fast sen är det som Lindgren skriver också att GU verkar ha fått för sig att motverka betygshetsen genom att underkänna uppemot 50 % på vissa kurser.

Oroa dig inte för betygen på GU om du satsar på AB. Endast första tentan grundläggande juridisk metod som har legat runt 15% AB och 50% U. Annars så ligger de flesta i 15-30% spannet. Exempelvis var andelen AB på KERAI motsvarande T3 på Uppsala exempelvis 23%. Vid Uppsala så tror jag, om jag inte missminner mig, att AB andelen brukar ligga runt 10%.

Alla lärosäten har kurser där det är strikt respektive lättare att få AB. Så kom till GBG, vi har fisk!
Citera
2014-03-20, 09:32
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Oroa dig inte för betygen på GU om du satsar på AB. Endast första tentan grundläggande juridisk metod som har legat runt 15% AB och 50% U. Annars så ligger de flesta i 15-30% spannet. Exempelvis var andelen AB på KERAI motsvarande T3 på Uppsala exempelvis 23%. Vid Uppsala så tror jag, om jag inte missminner mig, att AB andelen brukar ligga runt 10%.

Alla lärosäten har kurser där det är strikt respektive lättare att få AB. Så kom till GBG, vi har fisk!
AB brukar inte nödvändigtvis ligga runt 10 % i Uppsala, snarare kring 20 %.
Citera
2014-03-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Det var nog otydligt uttryckt av mig, tänkte främst endast på T3. Men % kanske brukar vara högre än 10% på den terminen också.
Citera
2014-03-20, 17:04
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Det var nog otydligt uttryckt av mig, tänkte främst endast på T3. Men % kanske brukar vara högre än 10% på den terminen också.

Om jag inte missminner mig fullkomligt tror jag att det låg strax under 10% den termin jag läste kursen. Det var VT 2011.
Med det sagt var det en all-time-low för klassens genomsnitt.
Citera
2014-03-20, 20:37
Medlem
Veasellls avatar
Jag söker studenter från Uppsala, Göteborg, Stockholm, Örebro och Umeå universitet som har ex-tentor och uppgifter i Civilrätt.
D.v.s. skadeståndsrätt, allmän/särskild avtalsrätt, immaterialrätt, fordringsrätt m.m.

Ger givetvis tillbaka alla extentor i Civilrätt från Lunds Universitet om det är eftertraktat.

Vill finna så mycket material som möjligt att träna på inför tentan på T2.

Citera / Pm:a om ni känner er träffade av ovan.

Kanske kan vi i tråden införa en samling för extentor från alla universitet inom alla områden som behandlas på juristprogrammet!

Allt väl,
Veaselll
Citera
2014-03-20, 20:43
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Jag söker studenter från Uppsala, Göteborg, Stockholm, Örebro och Umeå universitet som har ex-tentor och uppgifter i Civilrätt.
D.v.s. skadeståndsrätt, allmän/särskild avtalsrätt, immaterialrätt, fordringsrätt m.m.

Ger givetvis tillbaka alla extentor i Civilrätt från Lunds Universitet om det är eftertraktat.

Vill finna så mycket material som möjligt att träna på inför tentan på T2.

Citera / Pm:a om ni känner er träffade av ovan.

Kanske kan vi i tråden införa en samling för extentor från alla universitet inom alla områden som behandlas på juristprogrammet!

Allt väl,
Veaselll
Här får du några från T1-T6 från UU.

http://speedy.sh/yX7r5/Gamla-tentor.zip

T1: Statsrätt m.m.
T2: Skadeståndsrätt, avtalsrätt, kontraktsrätt, fordringsrätt, arbetsrätt
T3: Immaterialrätt, sakrätt, familjerätt
T4: Straffrätt, processrätt
T5: Skatterätt, redovisningsrätt, associationsrätt
T6: Internationell rätt, EU-rätt, IP-rätt, förvaltningsrätt

Gällande SU lär du hitta några extentor på hemsidan.
Citera
2014-03-20, 21:01
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Här får du några från T1-T6 från UU.

http://speedy.sh/yX7r5/Gamla-tentor.zip

T1: Statsrätt m.m.
T2: Skadeståndsrätt, avtalsrätt, kontraktsrätt, fordringsrätt, arbetsrätt
T3: Immaterialrätt, sakrätt, familjerätt
T4: Straffrätt, processrätt
T5: Skatterätt, redovisningsrätt, associationsrätt
T6: Internationell rätt, EU-rätt, IP-rätt, förvaltningsrätt

Gällande SU lär du hitta några extentor på hemsidan.

Tackar!

Civilrätt T2 salstentor från Lund: http://www.uploadmb.com/dw.php?id=1395345669
Citera
2014-03-20, 21:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Tackar!

Civilrätt T2 salstentor från Lund: http://www.uploadmb.com/dw.php?id=1395345669
Tack, alltid roligt att se hur olika lärosäten utformar sina tentor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in