Jag efterlyser lite studiemetoder av er mer erfarna juridikstudenter. Jag sitter här och är frustrerad över att jag inte kommer någonstans då jag inte vet hur jag ska plugga. Observera att jag inte söker den "bästa" studiemetoden då jag vet att detta är högst individuellt utan som sagt olika metoder att insupa juridiska kunskaper på
Läser just nu en juridisk översikts kurs vilken som ni säkert vet behandlar flertalet olika juridiska moment under relativt sett kort tid. Men hur ska jag sätta mig ner och plugga? Visst vi har seminarier med seminariefrågor en gång i veckan. Ska jag sitta och läsa paragraferna upp och ned? Skriva av dem? Det känns meningslöst enligt mig, jag vill lära mig hur jag ska använda paragraferna, att sitta och läsa kurslitteraturen från början till slut känns också....mja! Hur gör ni? Att öva på extentor är bra men jag vill kunna grundligt studera in varje ämne för sig. Extentorna är liksom 6 frågor och alla i olika områden. Finns det tentor eller studiematerial i enbart arbetsrätt, eller avtalsrätt att dvs "ett ämne i taget"" här på internet.
Jag efterlyser allt jag kan få. Håller på att förbereda mig inför UJIK i höst. Efterlyser också s.k juridiska lösningsscheman vilka jag har hört ska vara användbara.
Men bottom line, hur pluggar man?