2014-03-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Här får du några från T1-T6 från UU.

http://speedy.sh/yX7r5/Gamla-tentor.zip

T1: Statsrätt m.m.
T2: Skadeståndsrätt, avtalsrätt, kontraktsrätt, fordringsrätt, arbetsrätt
T3: Immaterialrätt, sakrätt, familjerätt
T4: Straffrätt, processrätt
T5: Skatterätt, redovisningsrätt, associationsrätt
T6: Internationell rätt, EU-rätt, IP-rätt, förvaltningsrätt

Gällande SU lär du hitta några extentor på hemsidan.

En nybliven T1:a på UU tackar ödmjukast för detta trevliga paket.
Citera
2014-03-20, 21:28
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjokelly
En nybliven T1:a på UU tackar ödmjukast för detta trevliga paket.
Vad roligt att det kom till användning! Var inte rädd att skriva i denna tråd eller skicka PM om det uppkommer några frågor om utbildningen, Uppsala eller studentlivet!
Citera
2014-03-20, 21:40
Medlem
dppetts avatar
Tackar så mycket eXtremo och Veasalll
Citera
2014-03-20, 21:51
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Tackar så mycket eXtremo och Veasalll
Bara roligt att det kom till användning!
Citera
2014-03-20, 22:03
Medlem
dppetts avatar
Jag efterlyser lite studiemetoder av er mer erfarna juridikstudenter. Jag sitter här och är frustrerad över att jag inte kommer någonstans då jag inte vet hur jag ska plugga. Observera att jag inte söker den "bästa" studiemetoden då jag vet att detta är högst individuellt utan som sagt olika metoder att insupa juridiska kunskaper på

Läser just nu en juridisk översikts kurs vilken som ni säkert vet behandlar flertalet olika juridiska moment under relativt sett kort tid. Men hur ska jag sätta mig ner och plugga? Visst vi har seminarier med seminariefrågor en gång i veckan. Ska jag sitta och läsa paragraferna upp och ned? Skriva av dem? Det känns meningslöst enligt mig, jag vill lära mig hur jag ska använda paragraferna, att sitta och läsa kurslitteraturen från början till slut känns också....mja! Hur gör ni? Att öva på extentor är bra men jag vill kunna grundligt studera in varje ämne för sig. Extentorna är liksom 6 frågor och alla i olika områden. Finns det tentor eller studiematerial i enbart arbetsrätt, eller avtalsrätt att dvs "ett ämne i taget"" här på internet.

Jag efterlyser allt jag kan få. Håller på att förbereda mig inför UJIK i höst. Efterlyser också s.k juridiska lösningsscheman vilka jag har hört ska vara användbara.

Men bottom line, hur pluggar man?
Citera
2014-03-21, 09:31
Medlem
RobinNilsens avatar
Har tänkt läsa en kurs för sidomeriter i höst för att sedan söka in till juristprogrammet på vårterminen. Har lite funderingar kring hur det funkar:

1. De teoretiska sidomeriterna är indelade i två grupper. Hur vet jag vilka kurser som ingår i dessa kurser? Har tänkt läsa antingen Kriminologi eller Statsvetenskap och någon mer kurs (vill läsa 45 HP i höst).

2. Jag vill siktar på ett poängvärde på 12, vilket motsvarar 45 hp. Statsvetenskapen/kriminologin är på 30. Kan jag lägga på vå 7.5 poängskurser för att nå 45hp och få 12p? Finns liksom inga 45-poängskurser, man måste kombinera.

3. Spelar det någon roll vilket betyg jag får i kursen, så länge det är godkänt?
Citera
2014-03-21, 10:19
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Här får du några från T1-T6 från UU.

http://speedy.sh/yX7r5/Gamla-tentor.zip

T1: Statsrätt m.m.
T2: Skadeståndsrätt, avtalsrätt, kontraktsrätt, fordringsrätt, arbetsrätt
T3: Immaterialrätt, sakrätt, familjerätt
T4: Straffrätt, processrätt
T5: Skatterätt, redovisningsrätt, associationsrätt
T6: Internationell rätt, EU-rätt, IP-rätt, förvaltningsrätt

Gällande SU lär du hitta några extentor på hemsidan.

Noterar att rådmannen på tentafråga nr 1 på den T4-tenta jag kikade som hastigast på har kommit fram till att straffvärdet för något uppgår till 11 månader... I kommentaren talas det senare om att man "inte finknäcker", varpå ett straffvärde om 11 månader och 14 dagar dissas. Jag skulle vilja påstå att även ett straffvärde om 11 månader för grov skadegörelse är "finknäckeri". Läste inte dock inte uppgiften så noga, så antar att det fanns en pedagogisk poäng i att bestämma straffvärdet till just 11 månader. Skoj att läsa en fråga med kommentarer hur som helst.
Citera
2014-03-21, 10:52
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Noterar att rådmannen på tentafråga nr 1 på den T4-tenta jag kikade som hastigast på har kommit fram till att straffvärdet för något uppgår till 11 månader... I kommentaren talas det senare om att man "inte finknäcker", varpå ett straffvärde om 11 månader och 14 dagar dissas. Jag skulle vilja påstå att även ett straffvärde om 11 månader för grov skadegörelse är "finknäckeri". Läste inte dock inte uppgiften så noga, så antar att det fanns en pedagogisk poäng i att bestämma straffvärdet till just 11 månader. Skoj att läsa en fråga med kommentarer hur som helst.
Poängen med just elva månader är ju att det skall vara möjligt för studenterna att komma fram till en nivå högre än tolv månader.
Citera
2014-03-21, 11:49
Bannlyst
Hej. Sitter här och är extremt konfunderad.
Kan börja med att säga att jag har hamnat efter och läste kursen på egen hand men trodde jag hade stenkoll på skiten.

Dock fick jag underkänt på provet. Extremt förvånad. Nu kommer jag få gå om kursen, på föreläsningar och allt det där.

Men kan det verkligen vara på det sättet?? För jag kunde verkligen böckerna men fick underkänt.

Just nu känner jag mig bra jävla deprimerad.

Edit: WTF är känslan jag har, hur kunde det gå så j ävla dåligt?? Jag hade läst böckerna inför tentamen, och tyckte att det kändes bra. Och så får jag Underkänt.
Senast redigerad av Jenkahouse 2014-03-21 kl. 12:04.
Citera
2014-03-21, 11:50
Medlem
TexasTigers avatar
Jag eftersöker tips på studieförberedande material jag som lekman kan ta till mig utan behöva söka någon fristående kurs. Jag jobbar nämligen för tillfället och har således inte möjlighet att förbereda mig bättre än genom att läsa någon bok eller två på min fritid.

Jag undanbeder tips på litteratur som involverar FEK, vilket jag redan studerar på egen hand och har studerat förut. Visserligen på gymnasial nivå, men ändå.
Citera
2014-03-21, 12:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasTiger
Jag eftersöker tips på studieförberedande material jag som lekman kan ta till mig utan behöva söka någon fristående kurs. Jag jobbar nämligen för tillfället och har således inte möjlighet att förbereda mig bättre än genom att läsa någon bok eller två på min fritid.

Jag undanbeder tips på litteratur som involverar FEK, vilket jag redan studerar på egen hand och har studerat förut. Visserligen på gymnasial nivå, men ändå.
Det bästa vore att inte förbereda sig alls, då det är helt onödigt. Insisterar du på att "förbereda" dig, är det väl lättast att läsa någonting i stil med Malmströms Civilrätt.
Citera
2014-03-21, 12:43
Medlem
TexasTigers avatar
Citat:
Det bästa vore att inte förbereda sig alls, då det är helt onödigt. Insisterar du på att "förbereda" dig, är det väl lättast att läsa någonting i stil med Malmströms Civilrätt.

Tack min vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in