2014-03-20, 11:39
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
precis. Man kan exempelvis placera mellanskillnaden mellan vad det kostar att bo i bostadsrätt kontra hyresrätt på börsen.

Det finns inga gratisluncher vad gäller hyresrätter generellt sett. Du får betala räntekostnader vare sig du vill eller inte. Dessutom kommer du även att få betala för risken som en premie på din hyra. På så sätt har du alltså mindre pengar att placera på börsen.

Men på det örat lyssnar inte den anonyme hedonisten...

Absolut, om man inte är en risktagare och gillar att spela säkra kort, amorterar man. Vill man hellre ta lite högre risker och samtidigt chans till högre avkastning kan man satsa på börsen etc. Men detta har inget att göra med bostadsrätt/villa kontra hyresrätt. Speciellt när du är ung, oerfaren och kanske saknar större kapital, är det absolut bästa att spara ihop till instatsen för sin första bostadsrätt. Efter det kan man väljer väg.
Citera
2014-03-20, 11:52
Medlem
Den som sparar pengar i ett boende , för att använda när man blir pensionär
är inte klok.
Nej i god tid innan pensionen inträder , skänk bort det du inte behöver till barnen om sådana finns.
Annars placera alla realiserbara tillgångar i något som skattemyndigheterna inte kan spåra men
ändå har någorlunda beständigt värde.
Varför är det så?
Jo samhället kommer att klä av dig som har någonting kvar på ålderdomen in på bara
skinnet i skatt eller avgifter.

Varför skall du lägga något på hög när du som "fattig" pensionär får allt betalt.
Citera
2014-03-20, 14:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
8% tillväxt (före inflation och skatt på kapitalvinster, OBS!) är inte svårt att få.

Jag tror inte du alltid har varit så tydlig med att nämna före inflation och skatt i alla dina poster heller.

Citat:
Du kan enkelt få 5-10% avkastning årligen genom indexfonder och ETF:s, men då måste du kunna uthärda temporära krasher, så en investeringshorisont på 10+ år vore det optimala.

Jag ska observera mig för att jag kan blanda ihop dig med någon annan men jag hade en diskussion tidigare med någon om vägen till ekonomiskt oberoende. Denna förstod nog inte inflationens roll i det hela.

Kul att du fortsätter med din personattack. Ad hominem var det du kallade det ja. men jag förstår att du är sur när någon (inte jag så detta kan inte räknas som något Ad hominem) konstaterat att du lider av Aspberger.
Citera
2014-03-20, 15:03
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Amen.

Celeno, jag ser att Anonym Hedonist ser upp till dig som någon sorts gud och det kanske är så att du behandlar honom som en lärling, jag vet inte.

Men jag tänker du som också har lite längre erfarenhet, du borde se att hans resonemang haltar emellanåt. Han har flera gånger pratat om 8-10% tillväxt medan du pratar om 4% vilket jag också ser som mer realistiskt. Vem har rätt och vem har fel av er?
Nominell utveckling är med lite god vilja 8% även om nominell utveckling knappt är intressant ens i jämförelse med andra investeringar. Realutveckling är vad som betyder nåt.

Vem som har rätt om framtiden återstår att se.

Det är tillräckligt många som argumenterar emot AH. Ofta är det i trådar där jag står på samma sida som honom i diskussionen som i tråden som påstår att det är omöjligt att arbeta sig rik (det är det inte) eller i denna tråd som verkar påstå att det inte bara alltid är bättre att äga (det är det inte) utan det dessutom är en fantastisk investering (det är det inte) medan majoriteten av övriga skribenter påstår att han och/eller jag har fel.

Hur han ser på mig är inget jag behöver ta ansvar för, men när det gäller att leva billigt så är det ju inte så många fler än jag, nin och nån annan att fråga.

Ni övriga gillar ju era swimming pooler och fina bilar och det får ni ju absolut göra. Men AH verkar ju inte vara ute efter det.
Citera
2014-03-20, 15:11
Medlem
orkarNs avatar
Så, har vi kommit överens om att en bostadsrätt är en investering och bör jämföras med andra investeringar? En stor skillnad är ju att ingen bank skulle gå med på att sponsra ett aktieköp eller en fondinsättning på liknande villkor (5-10x leverage alltså) och att bostadsrätter är praktiskt taget det enda sättet för privatpersoner att nå sådana nivåer av hävstång.
Citera
2014-03-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Så, har vi kommit överens om att en bostadsrätt är en investering och bör jämföras med andra investeringar? En stor skillnad är ju att ingen bank skulle gå med på att sponsra ett aktieköp eller en fondinsättning på liknande villkor (5-10x leverage alltså) och att bostadsrätter är praktiskt taget det enda sättet för privatpersoner att nå sådana nivåer av hävstång.

Precis. Sunt att satsa 800 % av sitt kapital i en dassig liten lyhörd lägenhet i mörka Sverige.
Citera
2014-03-20, 15:56
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Nej, det är det inte. En investering skall generera avkastning, det gör inte din bostadsrätt före du säljer den eller hyr ut den (och då måste du hyra lägenhet av någon annan för att bo någonstans, cirkelresonemang).

Det faktum att du får lån till lägenhet betyder inte att det skulle vara bättre som en "investering". Historiskt sett så är bostadsaffärer mycket volatila och värdeutvecklingen är inte alls lika rak uppåt som för värdepapper.

Skuldsättning är enbart bra om du har egen firma som du kan "panta" som säkerhet eller om du har tillgång till extremt billiga lån (t.ex. Warren Buffett genom sitt investmentbolag). För ordinarie svensson lönar det sig sällan att skuldsätta sig för varken värdepappersköp eller fastighetsköp. Detta är dock en irrelevant diskussion då värdepapper fortfarande är bättre än fastighetsköp om du vill tjäna pengar på sikt. Att köpa lönar sig enbart i vissa speciella fall (se nedan).

Slutsats: Bostadsrätt kan vara bra om du vill bo på samma område i flera år och får billig ränta, annars lönar det sig att hyra och lägga allt som blir över på värdepapper (om du reser ofta och gillar att byta bostadsort/land så ger hyra dessutom frihet, du kan dra snabbt om du vill).
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-03-20 kl. 15:59. Anledning: edit
Citera
2014-03-20, 16:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, det är det inte. En investering skall generera avkastning, det gör inte din bostadsrätt före du säljer den eller hyr ut den (och då måste du hyra lägenhet av någon annan för att bo någonstans, cirkelresonemang).
Precis här har du rätt, men de flesta som köpt bostad i exempelvis sthlm har tjänat grova stålars på att äga sitt boende. Så man kan lugnt säga att det var en investering i slutändan.

Citat:
Det faktum att du får lån till lägenhet betyder inte att det skulle vara bättre som en "investering". Historiskt sett så är bostadsaffärer mycket volatila och värdeutvecklingen är inte alls lika rak uppåt som för värdepapper.
Börsen är mer volatil än bostäder ska gudarna veta. Sedan köper de flesta av oss en bostad för att bo i det här landet. Och det är inte så konstigt att det är på det sättet, eftersom bostadsrätten är så vanlig ägarform. I en sådan får man i princip bara bo och inte hyra ut som man vill.

Citat:
Skuldsättning är enbart bra om du har egen firma som du kan "panta" som säkerhet eller om du har tillgång till extremt billiga lån (t.ex. Warren Buffett genom sitt investmentbolag). För ordinarie svensson lönar det sig sällan att skuldsätta sig för varken värdepappersköp eller fastighetsköp. Detta är dock en irrelevant diskussion då värdepapper fortfarande är bättre än fastighetsköp om du vill tjäna pengar på sikt. Att köpa lönar sig enbart i vissa speciella fall (se nedan).
Tvärtom har många tjänat miljoner på hävstångseffekten på sin bostad och det kan man inte bortse ifrån. Det är möjligt att du i procent kan få högre avkastning i avanza zero, än på din bostadsrätt. Men i kronor blir bostaden mycket mer intressant.

Citat:
Slutsats: Bostadsrätt kan vara bra om du vill bo på samma område i flera år och får billig ränta, annars lönar det sig att hyra och lägga allt som blir över på värdepapper (om du reser ofta och gillar att byta bostadsort/land så ger hyra dessutom frihet, du kan dra snabbt om du vill).

Hur exakt trollar du bort räntekostnaderna i din hyresbostad? Och hur får man en hyresbostad med kort varsel i sthlm utan att ha köat i 20-30 år?

Det man kan få med kort varsel är en nyproducerad hyresrätt och en sådan är flera tusenlappar dyrare än sin motsvarighet som bostadsrätt.
Citera
2014-03-20, 16:55
Medlem
Newis avatar
Citat:

Det är garanterat en investering i den bemärkelse att den har ett värde. En bostadsrätt ger en möjligheten att bo någonstans, och med tanke på hur hyresmarknaden ser ut är detta (uppenbarligen) något som folk är villiga att betala för. Man kan diskutera vad rimliga priser borde vara, men värdet är garanterat större än 0. Således är det investering eftersom du inte förbrukar dina pengar - du byter endast pengarna mot en annan tillgång som vid ett senare tillfälle kan bytas tillbaka igen till ett annat pris.

Jag håller dock med dig om att värdepapper är en bättre investering, som dessutom ger reell avkastning. Jag har dock svårt att se när en jämförelse mellan bostadsrätter och värdepapper skulle vara intressant. Den som letar efter någonstans att bo jämför rimligtvis bostadsrätter med hyresrätter, och den som letar efter investeringar jämför aktiemarknaden mot andra typer av värdepapper. Jag skulle tro att den andel människor som på riktigt använder överskottspengar för att spekulera på bostadsmarknaden istället för aktiemarknaden är väldigt liten.

Citat:
Precis här har du rätt, men de flesta som köpt bostad i exempelvis sthlm har tjänat grova stålars på att äga sitt boende. Så man kan lugnt säga att det var en investering i slutändan.

Tvärtom har många tjänat miljoner på hävstångseffekten på sin bostad och det kan man inte bortse ifrån. Det är möjligt att du i procent kan få högre avkastning i avanza zero, än på din bostadsrätt. Men i kronor blir bostaden mycket mer intressant.

Som redan har argumenterats är det inte rimligt att förvänta sig någon reell avkastning på lång sikt om man köper en bostadsrätt. Att i efterhand klassificera något som en investering med argumentet att folk råkar ha tjänat pengar på det håller inte.

Däremot måste jag även lägga fram ett annat argument inom samma ämne. Det förekommer, ganska ofta dessutom, att folk hävdar att eftersom priserna inte kan fortsätta öka reellt i all evighet så kommer de förr eller senare sjunka igen. Detta stämmer inte av två anledningar - det första någorlunda vanliga argumentet är att de reella priserna kan justeras utan ett nominellt prisfall om vi har inflation. Det andra mindre vanliga argumentet är att vi mycket väl kan ha tillfälliga episoder då priserna stiger snabbare än inflationen (utan att de nödvändigtvis måste falla tillbaka) ifall vi har varaktiga kostnadsminskningar för att bo i bostadsrätt.

Fortsatt positiv reell avkastning över lång tid kräver således ytterligare kostnadsminskningar, vilket inte är särskilt troligt. Däremot är det inget som säger att historiska reella prisökningar som redan har inträffat nödvändigtvis måste utraderas igen (även om det finns en rimlig sannolikhet att även detta händer någon gång).
Citera
2014-03-20, 17:15
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Börsen är mer volatil än bostäder ska gudarna veta. Sedan köper de flesta av oss en bostad för att bo i det här landet. Och det är inte så konstigt att det är på det sättet, eftersom bostadsrätten är så vanlig ägarform. I en sådan får man i princip bara bo och inte hyra ut som man vill.

Hur exakt trollar du bort räntekostnaderna i din hyresbostad? Och hur får man en hyresbostad med kort varsel i sthlm utan att ha köat i 20-30 år?

Det man kan få med kort varsel är en nyproducerad hyresrätt och en sådan är flera tusenlappar dyrare än sin motsvarighet som bostadsrätt.
Åter igen, man skall inte investera i något som är så dåligt som bostäder. Att man köpt lägenhet i stockholm och säljer av det med enorm vinst är lika sannolikt som att bli miljonär på lite "aktieklipp". Du måste inse att historisk avkastning är totalt värdelös när man ser på fastigheter.

Vad de flesta gör i landet intresserar mig inte och det rättfärdigar inte handlingen ur en ekonomisk synvinkel. Att börsen är volatil är inget problem då den alltid växer i längden, samma sak kan inte sägas om bostadsmarknaden.

Åter igen, ta inte nuvarande bostadsbubbla som exempel. Hade du försökt debattera seriöst om saken så hade du snabbt insett att det är lika sannolikt att göra enorma aktieklipp eller bli miljonär på bitcoin om man jämför med den ökning i bostadspriser som skett sedan 2000-talets början.

Man trollar inte bort något, problemet är att du vill bo i stockholm, jag bor hellre billigare eller utomlands. Har man utbildning så finns det sällan orsak att stanna i Svedala ändå, om man vill tjäna grova pengar.
Citera
2014-03-20, 17:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Det är garanterat en investering i den bemärkelse att den har ett värde. En bostadsrätt ger en möjligheten att bo någonstans, och med tanke på hur hyresmarknaden ser ut är detta (uppenbarligen) något som folk är villiga att betala för. Man kan diskutera vad rimliga priser borde vara, men värdet är garanterat större än 0. Således är det investering eftersom du inte förbrukar dina pengar - du byter endast pengarna mot en annan tillgång som vid ett senare tillfälle kan bytas tillbaka igen till ett annat pris.

Jag håller dock med dig om att värdepapper är en bättre investering, som dessutom ger reell avkastning. Jag har dock svårt att se när en jämförelse mellan bostadsrätter och värdepapper skulle vara intressant. Den som letar efter någonstans att bo jämför rimligtvis bostadsrätter med hyresrätter, och den som letar efter investeringar jämför aktiemarknaden mot andra typer av värdepapper. Jag skulle tro att den andel människor som på riktigt använder överskottspengar för att spekulera på bostadsmarknaden istället för aktiemarknaden är väldigt liten.

Som redan har argumenterats är det inte rimligt att förvänta sig någon reell avkastning på lång sikt om man köper en bostadsrätt. Att i efterhand klassificera något som en investering med argumentet att folk råkar ha tjänat pengar på det håller inte.

Däremot måste jag även lägga fram ett annat argument inom samma ämne. Det förekommer, ganska ofta dessutom, att folk hävdar att eftersom priserna inte kan fortsätta öka reellt i all evighet så kommer de förr eller senare sjunka igen. Detta stämmer inte av två anledningar - det första någorlunda vanliga argumentet är att de reella priserna kan justeras utan ett nominellt prisfall om vi har inflation. Det andra mindre vanliga argumentet är att vi mycket väl kan ha tillfälliga episoder då priserna stiger snabbare än inflationen (utan att de nödvändigtvis måste falla tillbaka) ifall vi har varaktiga kostnadsminskningar för att bo i bostadsrätt.

Fortsatt positiv reell avkastning över lång tid kräver således ytterligare kostnadsminskningar, vilket inte är särskilt troligt. Däremot är det inget som säger att historiska reella prisökningar som redan har inträffat nödvändigtvis måste utraderas igen (även om det finns en rimlig sannolikhet att även detta händer någon gång).
Guld har också ett "värde" men inte fan är det en bra INVESTERING ändå. Samma sak kan sägas om kläder, mat, bil, resor. "Värde" är ett begrepp som inte hör hemma i diskussionen, det är för flummigt.

Jag vet att de är få, eftersom att värdepapper ÄR en bättre investering. Problemet är alla i tråden som envist försöker påstå att bostäder skulle vara en "bra investering" då vi befinner oss i en enorm bostadsbubbla, de tar fram anekdoter om släktingar/mamma som köpt lägenhet och nu är miljonär. Grattis åt dem, tyvärr är det statistik och inte anekdoter som gäller.

Det är inte bara rimligt att bostadspriserna inte ökar i samma fart som nu, de kommer snarare garanterat att falla och således bli en dålig investering precis som de alltid gjort hittils i historien, bortsett från vissa bubblor som uppstår nu och då när det finns bostadsbrist. Samma gäller inte för värdepapper.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-03-20 kl. 17:18. Anledning: edit
Citera
2014-03-20, 18:33
Medlem
Newis avatar
Citat:
Guld har också ett "värde" men inte fan är det en bra INVESTERING ändå. Samma sak kan sägas om kläder, mat, bil, resor. "Värde" är ett begrepp som inte hör hemma i diskussionen, det är för flummigt.

Det må hända att guld inte är en bra investering. Jag skulle själv aldrig investera i guld. Det är dock fortfarande en investering.

Kläder, mat och resor är i normala fall något som man köper för att sedan förbruka. Därefter finns det inte längre något värde, och det kan således inte räknas som en investering.

Citat:
Jag vet att de är få, eftersom att värdepapper ÄR en bättre investering. Problemet är alla i tråden som envist försöker påstå att bostäder skulle vara en "bra investering" då vi befinner oss i en enorm bostadsbubbla, de tar fram anekdoter om släktingar/mamma som köpt lägenhet och nu är miljonär. Grattis åt dem, tyvärr är det statistik och inte anekdoter som gäller.

Jag håller med dig - värdepapper är en bättre investering, och bostäder är inte en bra investering. Över tid behöver dock inte nödvändigtvis bostäder vara en dålig investering heller.

Citat:
Det är inte bara rimligt att bostadspriserna inte ökar i samma fart som nu, de kommer snarare garanterat att falla och således bli en dålig investering precis som de alltid gjort hittils i historien, bortsett från vissa bubblor som uppstår nu och då när det finns bostadsbrist. Samma gäller inte för värdepapper.

Det kommer de garanterat inte, och framförallt vet du inte när. Jag tror de flesta tjänar på att ha en mer ödmjuk inställning till marknadspriser överlag. Det är bara att inse att vi inte vet vad som kommer att hända i framtiden. Det är mycket möjligt att det kommer ett stort prisfall. Eller så gör det inte det.

Förstår dessutom inte hur du resonerar när du påstår att detsamma inte gäller värdepapper, när vi haft en stor bubbla och en stor krasch endast under de senaste 15 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in