Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Nej, det är det inte. En investering skall generera avkastning, det gör inte din bostadsrätt före du säljer den eller hyr ut den (och då måste du hyra lägenhet av någon annan för att bo någonstans, cirkelresonemang).
Det är garanterat en investering i den bemärkelse att den har ett värde. En bostadsrätt ger en möjligheten att bo någonstans, och med tanke på hur hyresmarknaden ser ut är detta (uppenbarligen) något som folk är villiga att betala för. Man kan diskutera vad rimliga priser borde vara, men värdet är garanterat större än 0. Således är det investering eftersom du inte förbrukar dina pengar - du byter endast pengarna mot en annan tillgång som vid ett senare tillfälle kan bytas tillbaka igen till ett annat pris.
Jag håller dock med dig om att värdepapper är en bättre investering, som dessutom ger reell avkastning. Jag har dock svårt att se när en jämförelse mellan bostadsrätter och värdepapper skulle vara intressant. Den som letar efter någonstans att bo jämför rimligtvis bostadsrätter med hyresrätter, och den som letar efter investeringar jämför aktiemarknaden mot andra typer av värdepapper. Jag skulle tro att den andel människor som på riktigt använder överskottspengar för att spekulera på bostadsmarknaden istället för aktiemarknaden är väldigt liten.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Precis här har du rätt, men de flesta som köpt bostad i exempelvis sthlm har tjänat grova stålars på att äga sitt boende. Så man kan lugnt säga att det var en investering i slutändan.
Tvärtom har många tjänat miljoner på hävstångseffekten på sin bostad och det kan man inte bortse ifrån. Det är möjligt att du i procent kan få högre avkastning i avanza zero, än på din bostadsrätt. Men i kronor blir bostaden mycket mer intressant.
Som redan har argumenterats är det inte rimligt att förvänta sig någon reell avkastning på lång sikt om man köper en bostadsrätt. Att i efterhand klassificera något som en investering med argumentet att folk råkar ha tjänat pengar på det håller inte.
Däremot måste jag även lägga fram ett annat argument inom samma ämne. Det förekommer, ganska ofta dessutom, att folk hävdar att eftersom priserna inte kan fortsätta öka reellt i all evighet så kommer de förr eller senare sjunka igen. Detta stämmer inte av två anledningar - det första någorlunda vanliga argumentet är att de reella priserna kan justeras utan ett nominellt prisfall om vi har inflation. Det andra mindre vanliga argumentet är att vi mycket väl kan ha tillfälliga episoder då priserna stiger snabbare än inflationen (utan att de nödvändigtvis måste falla tillbaka) ifall vi har varaktiga kostnadsminskningar för att bo i bostadsrätt.
Fortsatt positiv reell avkastning över lång tid kräver således ytterligare kostnadsminskningar, vilket inte är särskilt troligt. Däremot är det inget som säger att historiska reella prisökningar som redan har inträffat nödvändigtvis måste utraderas igen (även om det finns en rimlig sannolikhet att även detta händer någon gång).