Citat:
Ursprungligen postat av
brutefish
tja. jag får se till mig själv, min far och de folk jag känner som drar företag. man behöver inte bli multimiljonär, men de ligger ju minst sagt över genomsnittet.
så, enligt mig så är dessa "rika".
jaså, var 40h i veckan något sorts krav för att kvala in här? ja då nog de flesta bet, i alla fall jag.
men det var väl lite det jag sa innan, är man bekväm/lat och inte pallar lägga 1-2h extra per dag så får man ju stå sitt kast och löneslava på.
Du skrev innan att "jag är relativt ung", och det märker man när man läser dina påståenden. De förmedlar en brist på erfarenhet. Jag har en hel del vänner, släkt med flera som har haft och har olika sorters företag. De allra flesta tjänar verkligen inte några stora pengar, har väldigt långa arbetsdagar och sitter i en osäker ekonomisk sits.
40 timmars vecka är standard och allt utöver det bör ställas i relation till vad man tjänar på det (vilket borde vara självklart). T ex
Person A tjänar 35 000 kr i månaden för en heltidtjänst a la 160 timmar
Person B tjänar 42 000 kr i månaden, men jobbar i snitt 240 timmar.
Det borde vara ganska självklart att person A tjänar mer, eftersom hans timersättning är 218 kr medan person B snittar 175 kr i timmen.
I den undersökningen som jag länkade till så jobbade 64% av småföretagarna mellan 41-60 timmar i veckan, och hela 16% jobbade mer än 60 timmar! För vissa är livet mer än att slita och jobba.
Snacket om löneslav är också taget från luften. De flesta småföretagare jag känner lever nästan konstant under press att fortsätta kunna få kunder så de överlever. De vet inte om de kan ta ut semester (har inte råd) etc. Nu säger jag inte att alla småföretagare har det så men det är inte ovanligt och det är verkligen inte så att bara man startar en firma och jobbar hårt så kommer man tjäna en massa pengar. Det är helt verklighetsfrånvändande bild.
Till skillnad mot t ex jag och några andra kompisar som jobbar inom ett relativt stabilt företag, ligger högt uppe på LAS-listan, så har jag svårt att se mig som slav, som vet om när jag har semester, behöver inte oroa mig dagligen för allt som måste fixas, etc.