2014-03-20, 12:52
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Tre olika heltal är givna. Vilka är talen?
(1) Om de två minsta talen multipliceras blir produkten det tredje talet.
(2) Det näst största talet är hälften så stort som det största talet och 50 procent större än det minsta talet.

Hur tänker ni här? De ska tillsammans kunna lösa det
Du borde kanske inte gett svaret. Men jag gissar fram lösning väldigt snabbt.
Det är uppenbart att information (1) och (2) var för sig inte kan lösas. Kan du se det? Annars kan jag förklara. Men kort sagt det finns fler möjliga lösningar ifall vi bara utgår från den ena eller andra.

Ifall vi däremot använder båda uppgifterna, så kan vi börja med att gissa att det minsta talet är 2 (ifall vi hade börjat med 1, så hade näst största talet blivit 1.5 alltså inte ett heltal), de andra två talen måste onekligen bli 3(50% större) och 6(dubbelt så stort än näst största talet)

2x3= 6 Lösningen stämmer,

men vi bör även gissa med andra tal för att försäkra oss att det inte finns fler lösningar(kan fler lösningar finnas, blir svaret E = olösligt).

4,6, 12 stämmer inte, 4x6 är inte 12.

Jag tycker enklast här att gissa, jag vet inte hur jag skulle tänka för att räkna fram ngt eftersom vi har inte fått några siffror från informationen. Hur skulle du/ni ha gjort?
Citera
2014-03-20, 12:54
Medlem
Heinleins avatar
Citat:
(2) Det näst största talet är hälften så stort som det största talet och 50 procent större än det minsta talet.

Du har de tre olika heltalen a, b, c i ordningen a<b<c.

(1) a * b = c

Du har tre okända variabler och en oberoende ekvation, uppgiften går inte att lösa med endast (1).

(2)

b = c/2 , b = 3a / 2 -> c = 2b, 2b = 3a -> c = 3a

Du kan fortfarande inte lösa uppgiften då du endast har två oberoende ekvationer.

(1) + (2)

Tre variabler, tre oberoende ekvationer. Uppgiften går att lösa tillsammans. Vill du lösa den ser det ut såhär:

a * b = c -> (a * (3a/2)) = 3a (förkorta med a) -> 3a/2 = 3 -> 3a = 6 -> a = 2, b = 3, c = 6
Senast redigerad av Heinlein 2014-03-20 kl. 12:58.
Citera
2014-03-20, 12:55
Medlem
Heinleins avatar
Citat:

Citat:

Du har de tre olika heltalen a, b, c i ordningen a<b<c.

(1) a * b = c

Du har tre okända variabler och en oberoende ekvation, uppgiften går inte att lösa med endast (1).

(2)

b = c/2 , b = 3a / 2 -> c = 2b, 2b = 3a -> c = 3a

Du kan fortfarande inte lösa uppgiften då du endast har två oberoende ekvationer.

(1) + (2)

Tre variabler, tre oberoende ekvationer. Uppgiften går att lösa tillsammans. Vill du lösa den ser det ut såhär:

a * b = c -> a * (3a/2) = 3a (förkorta med a) -> 3a/2 = 3 -> 3a = 6 -> a = 2, b = 3, c = 6
Citera
2014-03-20, 12:57
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
Vad anser ni är mest värt att lägga tid på, att lära sig suffix och prefix eller att lära sig massa random ord på memrise? Får mer än 80% rätt på alla delar förutom mek och ord som jag får runt 50% på..
Suffix och prefix hjälp är begränsad. PLugga på dem så du känner att du har ett hum kring de vanliga morfemen. Satsa sen på ord. Tycker dock inte du skall bara satsa på ord. Du skall fortsätta att göra gamla prov om du inte redan gör dem. Analysera misstagen, matematiken är ett reltivt enkelt sätt att höja sig på.

Kan du berätta om memrise? Är det ngt du kan rekommendera för ordplugg?
Citera
2014-03-20, 13:10
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:

Jag hade tänkt direkt, utan att behöva räkna, att svaret enbart går att lösa med båda alternativen. Varför? - i (2) så får man givet hur det tre talen håller sig i förthållande till varandra, alltså det största talet (z) är dubbelt så stort som det mellersta (y), vilket ger z=2y. Sen har vi att y är 50% större än x, som är det minsta, alltså y=1,5x. Svaret går inte att lösa med enbart detta, eftersom man frågar efter specifika tal. Och det är då (1) kommer in i bilden. Det två minsta talen ska multipliceras och resultera i det största.

Således får jag det till x * (1,5x) = 3x => x=2.

2*3=6
(x)*(y)=(z)

Hoppas det hjälpte, även om det kanske verkar lite luddigt. Tricket är att inse direkt om det är möjligt eller inte, jag hade med andra ord inte ens börjat trixa med variabler då det enbart kostar tid.

Edit: Var visst ett par som redan svarat på frågan innan med bättre förklaringar.
Senast redigerad av AnaheimDucks 2014-03-20 kl. 13:13.
Citera
2014-03-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Du borde kanske inte gett svaret. Men jag gissar fram lösning väldigt snabbt.
Det är uppenbart att information (1) och (2) var för sig inte kan lösas. Kan du se det? Annars kan jag förklara. Men kort sagt det finns fler möjliga lösningar ifall vi bara utgår från den ena eller andra.

Ifall vi däremot använder båda uppgifterna, så kan vi börja med att gissa att det minsta talet är 2 (ifall vi hade börjat med 1, så hade näst största talet blivit 1.5 alltså inte ett heltal), de andra två talen måste onekligen bli 3(50% större) och 6(dubbelt så stort än näst största talet)

2x3= 6 Lösningen stämmer,

men vi bör även gissa med andra tal för att försäkra oss att det inte finns fler lösningar(kan fler lösningar finnas, blir svaret E = olösligt).

4,6, 12 stämmer inte, 4x6 är inte 12.

Jag tycker enklast här att gissa, jag vet inte hur jag skulle tänka för att räkna fram ngt eftersom vi har inte fått några siffror från informationen. Hur skulle du/ni ha gjort?

Så dum jag är.. Jag försökte ställa upp det direkt utan att ens försöka plocka tal från fantasin
Citera
2014-03-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Jag hade tänkt direkt, utan att behöva räkna, att svaret enbart går att lösa med båda alternativen. Varför? - i (2) så får man givet hur det tre talen håller sig i förthållande till varandra, alltså det största talet (z) är dubbelt så stort som det mellersta (y), vilket ger z=2y. Sen har vi att y är 50% större än x, som är det minsta, alltså y=1,5x. Svaret går inte att lösa med enbart detta, eftersom man frågar efter specifika tal. Och det är då (1) kommer in i bilden. Det två minsta talen ska multipliceras och resultera i det största.

Således får jag det till x * (1,5x) = 3x => x=2.

2*3=6
(x)*(y)=(z)

Hoppas det hjälpte, även om det kanske verkar lite luddigt. Tricket är att inse direkt om det är möjligt eller inte, jag hade med andra ord inte ens börjat trixa med variabler då det enbart kostar tid.

Edit: Var visst ett par som redan svarat på frågan innan med bättre förklaringar.

Jag förstår vad du menar. Vi tänker väldigt lika, skillnaden var att jag krånglade till det mer
Citera
2014-03-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Sist jag skulle göra provet så försov jag mig. Jag var så trött att jag inte kunde stå på benen men ändå gick det inte att somna förens kl 5 på morgon och trots att jag hade ställt klockan på halv 7 vaknade jag inte, notera att klockan ringde i 5 minuter och jag sov gott och stilla fram till halv 1 på eftermiddagen. Det provet gick käpprätt åt helvete. Fick inte ens chansen att bevisa mina förkunskaper. Men för att undvika detta nu till den här gången. Vad tycker ni jag bör göra? Hur stressar jag mindre?

Jag hade samma problem...den enda skillnaden är att jag lyckades somna kl 3 och vaknade kl 7. Jag hann göra provet men var så trött under hela dan och tappade bort mig flera gånger under LÄS. Nej men det är seriöst ingen lek att sitta i en lokal under 8 timmar en dag. Sömn är viktigt som fan. Jag planerar iaf att lägga mig liten tidigare dag för dag en vecka innan provet så att jag får 8-9 timmars sömn dagen innan provet. Annars kan du be någon kompis som också ska skriva provet att ringa och väcka dig? Kan också lägga till att jag hade 5-6 st alarm som ringde med 5 minuters mellanrum, det hjälpte ganska mycket.
Citera
2014-03-20, 15:09
Medlem
kantoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo

Kan du berätta om memrise? Är det ngt du kan rekommendera för ordplugg?

Jättebra sida, den är skapad av experter inom minneslära eller något liknande, kika själv hur det är, använder den här ordlistan; http://www.memrise.com/course/105477/hp-ord/
Citera
2014-03-20, 15:59
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Jag hade samma problem...den enda skillnaden är att jag lyckades somna kl 3 och vaknade kl 7. Jag hann göra provet men var så trött under hela dan och tappade bort mig flera gånger under LÄS. Nej men det är seriöst ingen lek att sitta i en lokal under 8 timmar en dag. Sömn är viktigt som fan. Jag planerar iaf att lägga mig liten tidigare dag för dag en vecka innan provet så att jag får 8-9 timmars sömn dagen innan provet. Annars kan du be någon kompis som också ska skriva provet att ringa och väcka dig? Kan också lägga till att jag hade 5-6 st alarm som ringde med 5 minuters mellanrum, det hjälpte ganska mycket.

Haha, var glad att du iallafall fick 4 timmars sömn!

Jag gick och la mig tidigt, nervös som sjutton, omkring 22:30. Låg verkligen och vred mig i flera timmar, kände ångesten komma krypandes och tittade på klockan sista gången 04:30, då gav jag upp och insåg att jag bara blev mer stressad av att veta hur illa ute jag var. Fick väl totalt ca 20-30 minuters sömn innan kockan ringde. Gjorde inte saken bättre att ha två LÄS-prov det första heller. Satt och läste men hade ingen aning om vad jag precis läst meningen innan. Har nog aldrig vart så ofokuserad vid ett provtillfälle tidigare. Efter lunch gick det bättre, men sen under det sista provet höll jag på att somna.

Jag förstår varför många höjer sig efter första gången de gör provet, jag vara totalstressad och förväntade mig en av de värsta dagarna i livet. Vilket var extrem överdrift och i efterhand tyckte jag hela dagen var ganska trevlig och inte alls något att oroa sig över. Nu ser jag fram emot att göra provet om 2 veckor.

Sömn och en inre vilja att verkigen totaldöda provet tror jag är viktigt. Många vill nog mest bara få det överstökat när de sitter där, vilket givetvis drar ner koncentrationsnivån. Det är bara att ta det lungt, lita på sig själv och inte känna sig stressad. Drar man en glimt över och ser att grannen är två sidor före är det bara att intala sig att personen i fråga antingen är ett geni och tillhör 2.0-klassen eller helt ute och cyklar. Med andra ord inget att stressa upp sig själv för, även om det är väldigt svårt då tidspressen är ständigt påminnande.

Sömn -> Vakna med känsla av en dag fylld med absolut prestation -> Se till att vara förberedd med material och proviant under dagen -> Vara i tid och se till att man finner den mentala ro man behöver innan provet startar.

Undvik även att diskutera det nyss gjorda provet med andra provdeltagare under rasterna, det kommer garanterat komma upp något "självklart" som du tror att du gjorde fel på. Sånna saker stressar bara upp en inför nästa prov. Så fort en fråga är gjord, så lägger man inte en enda tanke på det mer. Endast frammåt som gäller.
Citera
2014-03-20, 17:26
Medlem
Är index alltid proportionellt med ökningen av nånting? T.ex:

År 1950 motsvarar index 100 och befolkningen är 15000. År 1960 motsvarar index 200, kan man då antaga att befolkningen är dubbelt så stor?

Aldrig varit hajj på det här med index...
Citera
2014-03-20, 17:58
Medlem
Har snart ruschat igenom Matte 1 i förhoppning om framkalla mina gamla kunskaper, får hoppas att någonting sätter sig i alla fall Har tidigare läst Matte C med bra betyg men all "basic" matte är typ borta.

EDIT: Hur var det nu, vilken matte är med på HP-provet? Matte 1-2?
Senast redigerad av NgulBanan 2014-03-20 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in