Lyckades äntligen ta mig in på sidan igår kväll! Fick 1,3. 1,0 på den kvantitativa delen och 1,6 på den verbala.
Går just nu sista året på gymnasiet och detta var alltså mitt första HP någonsin! Resultatet känns ok, hade räknat med att jag skulle få relativt höga poäng på den verbala delen då jag alltid läst väldigt mycket + glidit igenom svenskan med högsta betyg både på högstadiet och gymnasiet.
Den engelska delen var jag dock lite förvånad över att det gick bra på, är ju helt klart duktig på engelska men inte lika utpräglat som på svenska. Jaja, det kändes ju jäkligt bra iallafall!
Den kvantitativa delen däremot blev jag nästan lite besviken på; jag hade inte räknat med något toppresultat men eftersom att jag läser matte 3b (gamla C) just nu så trodde jag att jag skulle ha allt i färskt minne och klara den delen relativt smärtfritt. Det jag insåg efter provet är att matten på HP är heeelt annorlunda än den "vanliga matten" man läser på gymnasiet. Man måste ta sig an problemen på ett helt annat sätt, och tiden finns inte till för att använda sina vanliga lösningsmetoder.
Tror att jag hade kunnat förbättra matten en hel del genom att göra gamla HP prov, få in rätt tänk och framför allt fräscha upp minnet om geometrin lite grann eftersom att detta figurerade på ganska många ställen om jag minns rätt.
Verbalt är jag dock osäker på hur jag ska förbättra, tycker mig redan läsa väldigt mycket (har förstått att det främsta tipset till de som vill förbättra den biten är att läsa!). Blir väl att göra gamla prov där också!
Någon som har tankar på hur jag kan förbättra mitt resultat, och även på om det är ett bra eller dåligt resultat för en första gångs skrivare?
Kan tillägga att jag är "en sån där estetare" såhär i slutet av texten