2013-11-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Bismarck
Det här resultatet var en besvikelse. Visserligen fick jag över 1.1, men det krävs mer för att komma in på juristprogrammet. Dåliga gymnasiebetyg har man också. Matematiken är min stora utmaning, så nu tänker jag köpa böcker och lära mig grundligt. Min fråga till er är om ni har några tips på relevanta matteböcker. Jag vet att det finns bra med information på tex Matteboken.se men jag vill ha mer. Gick ur gymnasiet innan det hette Matte 1,2,3 osv så jag har ingen koll. Jag har hört att matematiken på högskoleprovet ungefär motsvarar det som finns med i Matematik A och B. Det verkar stämma bra med mina erfarenheter av högskoleprovet. Är matte A = Matte 1 och Matte B = Matte 2?

Så vilka böcker gäller?

NOG-uppgifterna handlar om förståelse. Mycker matte A där skulle jag säga. För min del tycker jag att NOG är det lättaste, då man får information och sedan drar slutsatsen om detta går att lösa eller inte. Om du inte höjer dig så kan du läsa en juridisk grundkurs, finns exempelvis i lund. Tror det är dom 10 bästa i kursen som får en garanterad plats på juristprogrammet.

Var visst dom 20 bästa. Den är på distans också! Alla behöriga blir antagna.
http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12
Citera
2013-11-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
NOG-uppgifterna handlar om förståelse. Mycker matte A där skulle jag säga. För min del tycker jag att NOG är det lättaste, då man får information och sedan drar slutsatsen om detta går att lösa eller inte. Om du inte höjer dig så kan du läsa en juridisk grundkurs, finns exempelvis i lund. Tror det är dom 10 bästa i kursen som får en garanterad plats på juristprogrammet.

finns det en liknande fast i stockholm? (kommer man bland de 20 bästa, i vilket universitet kommer man in då i? helst SU för mig då)

fan vad najs
Citera
2013-11-21, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powniac
finns det en liknande fast i stockholm? (kommer man bland de 20 bästa, i vilket universitet kommer man in då i? helst SU för mig då)

fan vad najs

Tror inte det, har inte hört något. Dock inte 100% säker. Men värt att chansa om man ändå inte har något för sig, som sagt blir alla antagna.
Citera
2013-11-21, 00:57
Medlem
Undrar om någon här har erfarenhet utav att skriva högskoleprovet på en annan ort än den man är folkbokförd i? Brukar man få göra det? Jag vill gärna skriva i min hemkommun som tillhör ett annat universitetsdistrikt. Detta för att jag lovat en kompis att skriva med henne.
Citera
2013-11-21, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powniac

fan vad najs

Maila kursansvarig, men jag tror det endast är LU
Citera
2013-11-21, 07:15
Medlem
Varför i helskotta kan man inte logga in för att se?...
Citera
2013-11-21, 08:42
Medlem
megalomanins avatar
Lyckades äntligen ta mig in på sidan igår kväll! Fick 1,3. 1,0 på den kvantitativa delen och 1,6 på den verbala.

Går just nu sista året på gymnasiet och detta var alltså mitt första HP någonsin! Resultatet känns ok, hade räknat med att jag skulle få relativt höga poäng på den verbala delen då jag alltid läst väldigt mycket + glidit igenom svenskan med högsta betyg både på högstadiet och gymnasiet.

Den engelska delen var jag dock lite förvånad över att det gick bra på, är ju helt klart duktig på engelska men inte lika utpräglat som på svenska. Jaja, det kändes ju jäkligt bra iallafall!

Den kvantitativa delen däremot blev jag nästan lite besviken på; jag hade inte räknat med något toppresultat men eftersom att jag läser matte 3b (gamla C) just nu så trodde jag att jag skulle ha allt i färskt minne och klara den delen relativt smärtfritt. Det jag insåg efter provet är att matten på HP är heeelt annorlunda än den "vanliga matten" man läser på gymnasiet. Man måste ta sig an problemen på ett helt annat sätt, och tiden finns inte till för att använda sina vanliga lösningsmetoder.

Tror att jag hade kunnat förbättra matten en hel del genom att göra gamla HP prov, få in rätt tänk och framför allt fräscha upp minnet om geometrin lite grann eftersom att detta figurerade på ganska många ställen om jag minns rätt.

Verbalt är jag dock osäker på hur jag ska förbättra, tycker mig redan läsa väldigt mycket (har förstått att det främsta tipset till de som vill förbättra den biten är att läsa!). Blir väl att göra gamla prov där också!

Någon som har tankar på hur jag kan förbättra mitt resultat, och även på om det är ett bra eller dåligt resultat för en första gångs skrivare?

Kan tillägga att jag är "en sån där estetare" såhär i slutet av texten
Citera
2013-11-21, 09:13
Medlem
trasigluffares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megalomanin
Den kvantitativa delen däremot blev jag nästan lite besviken på; jag hade inte räknat med något toppresultat men eftersom att jag läser matte 3b (gamla C) just nu så trodde jag att jag skulle ha allt i färskt minne och klara den delen relativt smärtfritt. Det jag insåg efter provet är att matten på HP är heeelt annorlunda än den "vanliga matten" man läser på gymnasiet. Man måste ta sig an problemen på ett helt annat sätt, och tiden finns inte till för att använda sina vanliga lösningsmetoder.

Tror att jag hade kunnat förbättra matten en hel del genom att göra gamla HP prov, få in rätt tänk och framför allt fräscha upp minnet om geometrin lite grann eftersom att detta figurerade på ganska många ställen om jag minns rätt.

Ökade från 1.1 till 1.6 i matten utan specifikt HP-plugg. Går Matte 4 just nu och jag tror att det har hjälpt mig väldigt mycket. Felet är inte hur matten är utformad i böckerna (i alla fall inte ur min erfarenhet) utan hur Du (och många andra) tänker då ni genomför matten. Jag har själv varit en sådan som gör talen på autopilot, kollar formelbladet om jag inte ser vad jag ska göra men inte riktigt analyserar vad jag själv gör. Att vara självkritisk då man räknar och alltid tänka logiskt kommer ge dig oerhört mycket inför HP, jag lovar dig det. Kan väl avsluta med att förklara hur Matte 4 hjälpt mig också;
Ma1c, 2c och 3c är väldigt mycket "såhär är det, gör så" medans Matte 4 oftare frågar "varför är det så?" och tvingar en att hela tiden analysera matten.

Lycka till.
Citera
2013-11-21, 10:17
Medlem
J.Bismarcks avatar
Citat:

Fan vad synd att jag inte kände till det tidigare. Vill börja på juristprogrammet nästa höst, och ansökningsdatumet för den här kursen på 15hp har redan passerat. Får tacka så mycket för tipset i alla fall
Citera
2013-11-21, 16:24
Medlem
Citat:
Undrar om någon här har erfarenhet utav att skriva högskoleprovet på en annan ort än den man är folkbokförd i? Brukar man få göra det? Jag vill gärna skriva i min hemkommun som tillhör ett annat universitetsdistrikt. Detta för att jag lovat en kompis att skriva med henne.

Du får skriva vart du vill i mån om plats.
Citera
2013-11-21, 20:27
Medlem
Greatheftys avatar
Tänkte göra om en hel 1c bok för repetition för KVANT. Redan gjort 1c 5000 men tänkte göra 1c origo. Tänkte göra denna boken nu från 12te december till ungefär 15nde januari, är det värt att lägga ner så mycket tid på detta? Att noga göra hela den boken, sitta någon timme per dag med den i alla dessa dagar?
Och till alla ni er som tror att jag inte kommer orka/klara göra den under denna tiden, säg ingenting; jag är säker på att jag kommer göra den!
Citera
2013-11-21, 22:33
Medlem
innijos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greathefty
Tänkte göra om en hel 1c bok för repetition för KVANT. Redan gjort 1c 5000 men tänkte göra 1c origo. Tänkte göra denna boken nu från 12te december till ungefär 15nde januari, är det värt att lägga ner så mycket tid på detta? Att noga göra hela den boken, sitta någon timme per dag med den i alla dessa dagar?
Och till alla ni er som tror att jag inte kommer orka/klara göra den under denna tiden, säg ingenting; jag är säker på att jag kommer göra den!

Det är absolut värt att gå igenom matteböckerna. Du kan säkert fixa det på en månad men ju mer träning desto bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in