2014-03-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Hur ska man integreras om man vägras samverka med svenska barn? Det här är en av de bästa lösningarna eftersom man vid tidig ålder lär sig att tolerera varandra på helt annat sätt. Denna perception sitter för det mesta kvar när man växer upp och det gör att invandrare och svenskar sammansmälter som samhällsgrupp istället för att avlägsnas från varandra. Ännu ett exempel på att den svenska rasismen bär skuld för mycket av de integrationsproblem vi ser i landet.
Jepp, svenskar vantrivs ofta med invandrare eftersom dom är dräggiga och ociviliserade, helt naturligt.
Jag kallar det inte rasism, jag kallar det magkänsla.
Citera
2014-03-20, 11:09
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ingen verkar fundera på om det finns incidenter som ligger till grund. Finns det detaljer som media väljer att inte nämna? Alla utgår från att föräldrarna stoppat det här "bara för att".

Jo jag.

(FB) Blandade grupper av förskolebarn i simskolan måste avbrytas
Citera
2014-03-20, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ingen verkar fundera på om det finns incidenter som ligger till grund. Finns det detaljer som media väljer att inte nämna? Alla utgår från att föräldrarna stoppat det här "bara för att".

Ja, man undrar ju vad som hänt som fått Sjuntorpsbarnen att känna sig otrygga? Stök, slagsmål eller bara otrevlig stämning? Verksamheten tycks ju ha pågått en viss tid i alla fall, så det kan ju mycket väl ha hänt saker.

Eller kan det ha varit så att de "mixade" grupperna i själva verket varit könssegregerade på begäran av Kronan-barnens föräldrar, och att Sjuntorpsföräldrarna inte velat medverka till detta?

Knappheten i informationen inbjuder - i vanlig ordning - till spekulationer, som kunnat undvikas om man lagt korten på bordet direkt. Vore intressant med lite förklaringar från föräldrarnas sida.
Citera
2014-03-20, 11:28
Medlem
HomoNovuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Gissar att det ligger lite mer bakom än vad hittills saken förtäljer.
Enligt GP (ttEla) var det två grupper, varav den ena funkar bra men inte den andra.

http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.2316450-foraldrar-stoppade-mixad-simundervisning

Antingen består den andra gruppens föräldrar av SvP-sympatisörer (vem vågar egentligen protestera offentligt, även om det gapas här bland rassarna på flashback) eller så har det helt enkelt ballat ur på något sätt.

Och då är det på individnivå det gäller.

Så här ligger det antagligen till. Det var inte ovanligt att man stötte på klasser som bestod av många invandrare som barn när man åkte på besök till simhallar osv, allt som oftast kom man bra överens sålänge dom inte var alltför stökiga. Precis som det låg till i skolan osv så undviker man helst umgänge med dom stökiga och störande. Tragiskt nog får man säga att det var modigt av föräldrarna att säga ifrån för barnens skull fast dom riskerar att bli stämplade i norm samhället.
Citera
2014-03-20, 11:32
Medlem
Xenicides avatar
Var det verkligen två grupper eller kan det varit fler?
Det står ju mot slutet att: "De andra två klasserna fortsätter som hittills – gemensam lek i förskolelokalen, mixade grupper i badet och gemensam lunch."

Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Jo jag.

(FB) Blandade grupper av förskolebarn i simskolan måste avbrytas

Jag tänkte också på att det fanns en chans att det var ett individuellt problem, men man kan ju undra varför det var flera som klagade i den ena gruppen men inte den andra.

Om uppdelningen var helt slumpartad var det förmodligen individuellt.
Men om dem tillex delade in dem flickor och pojkar så kan det kanske vara förståeligt för när jag tänker på problematiska invandrare så är det inte dem kvinnliga jag tänker på.

Det skulle ju även vara andra uppdelningar som dem lugna och dem stimmiga i olika grupper eller något helt annat.
Senast redigerad av Xenicide 2014-03-20 kl. 11:34.
Citera
2014-03-20, 11:42
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenicide
Jag tänkte också på att det fanns en chans att det var ett individuellt problem, men man kan ju undra varför det var flera som klagade i den ena gruppen men inte den andra.

Om uppdelningen var helt slumpartad var det förmodligen individuellt.
Men om dem tillex delade in dem flickor och pojkar så kan det kanske vara förståeligt för när jag tänker på problematiska invandrare så är det inte dem kvinnliga jag tänker på.

Det skulle ju även vara andra uppdelningar som dem lugna och dem stimmiga i olika grupper eller något helt annat.

Tja, individuellt.. Man kan ju tänka att individer börjar tjafsa och sedan sprider sig taskig stämning till kollektivet. Nåt har hänt.

På samma sätt har mycket troligt snacket gått mellan föräldrarna. Den ena hetsar upp sig och sedan sprider det sig vidare inom en ganska medelbegåvad (?) Trollhättebefolkning. Så istället för att tänka till, blir det hysteri. Lite som fallet med läraren i Uddevalla som en lätt tossig föräldragrupp jagade bort från undervisning.

Grupper kan vara skadliga saker.

Din andra tanke slog mig också, men jag viftade bort den då jag misstänker att könsuppdelning strider mot skollagen när det handlar om prepubertala förskoleklassare.
Citera
2014-03-20, 11:45
Medlem
Stökiga invandrarbarn vs. lugna och stillsamma svenska barn?

Nej nu är bilden skev, hos små barn finns en stor variation. Svenska och utländska pojkar kan väl ses som vildar generellt sett i den åldern. Likaså att flickor i den åldern har en tendens att vara lugna oavsett ursprung. Men det finns undantag på de punkterna, självklart.

Jag tycker det där är löjligt, jag har inga barn själv MEN jag har en systerson som går på en rätt så blandad förskola och det har utvecklat honom till att han inte ser skillnad på människor. För honom är det helt normalt att någon är svensk, någon är thailändare att en annan är kurd. Förskolan på 160 barn har 20+ språk representerade. Är det något fel? Det funkar hur bra som helst där och barnen kommer komma ut i samhället och inte få en fet chock. Min syster satte ungen där med flit för att undvika att han ska bli som sin storebror och inte fatta vart all variation av folk kom ifrån.

Skolan ska ju representera samhället, hur i helvete kommer ungarna funka i ett mångkulturellt samhälle om de bara umgås med sina egna? Jag vet att många här på I&I är mot det mångkulturella, men det är nog dags att inse faktum att oavsett vad så kommer det förbli mångkulturellt även om man hejdar invandringen helt och hållet.
Citera
2014-03-20, 11:48
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Det är till hundra procent skitnödiga föräldrar, då barn inte bryr sig om vem de leker med i den åldern.

Jaså?

Jag var med exakt samma 3 killar nästan varje dag från dagis tills jag slutade gymnasiet. Och är än idag.

Mina barn ska inte behöva beblanda sig med smuts. Jag kommer att bo på en trygg, trivsam ort innan jag ens funderar på att skaffa barn så detta kommer inte att vara något problem för mig.
Andra Svenskar borde hänga på konceptet så att flyktingar och invandrare, som beter sig som djur, kan inta alla städer och ha sina klankrig samt lämna oss Svenskar ifred.

Upplever man som förälder att ens barn, ens eget kött och blod, inte känner sig trygg i sin tillvaro så bör man ju som en god förälder se till så att en förändring sker snarast. Det är väl en förälders uppgift att trygga sin avkommas uppväxt så att den överlever till vuxen ålder?

.
Citera
2014-03-20, 12:03
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Stökiga invandrarbarn vs. lugna och stillsamma svenska barn?

Sätt dig på en valfri lekplats i ett helvitt villaområde en varm sommardag och spela in det du hör och ser.

Åk nu till tex. Hammarkullen och utför samma experiment. Åk sedan hem och kolla på dina 2 nya dokumentärfilmer om det Svenska mångkulturella samhället och jämför ljudnivåer samt intensitet på det du ser och hör.

Citat:
Jag tycker det där är löjligt, jag har inga barn själv MEN jag har en systerson som går på en rätt så blandad förskola och det har utvecklat honom till att han inte ser skillnad på människor. För honom är det helt normalt att någon är svensk, någon är thailändare att en annan är kurd. Förskolan på 160 barn har 20+ språk representerade. Är det något fel? Det funkar hur bra som helst där och barnen kommer komma ut i samhället och inte få en fet chock. Min syster satte ungen där med flit för att undvika att han ska bli som sin storebror och inte fatta vart all variation av folk kom ifrån.

Det feta:Har du haft detta samtal med denna 6åriga unge?

För övrigt bra att det funkar på den förskolan. Funkar det så funkar det och då är det bra.

MEN på dom ställena [vilket är de flesta] i invandrartäta områden så råder det KAOS. I alla åldersgrupper. Om du tvivlar så tycker jag du ska flytta till något av alla trevliga mångkulturella områden som Sverige har. Flytta dit med en tjej som har en snygg kropp och långt blont hår och bo där i några år. Blogga sedan om hur du stortrivs och att du nyss hade grillfest med Assan på 4B.[/quote]

Citat:
Skolan ska ju representera samhället, hur i helvete kommer ungarna funka i ett mångkulturellt samhälle om de bara umgås med sina egna? Jag vet att många här på I&I är mot det mångkulturella, men det är nog dags att inse faktum att oavsett vad så kommer det förbli mångkulturellt även om man hejdar invandringen helt och hållet.

Det feta: Det funkar ju inte. Det är där skon klämmer.

Och du. Ingen invandring kommer någonsin att stoppas helt och hållet. Att däremot minska på den grovt och ta hand om det kaos som våra förståndshandikappade politiker ställt till med är en helt annan sak. Hade saker funkat som dom ville så skulle den här tråden och hela detta forum inte ens existerat.

See?

.
Citera
2014-03-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har då fan inte barn hör jag. Barn bryr sig verkligen om vem de leker med, det kan vilken förälder som helst studera varje dag man hämtar på förskolan eller skolan. Jag har tex en ganska stillsam dotter på 3,5 år - inte en chans hon leker med det lite vildare barnen utan hon lekler med de som är ungefär som henne i tempo - kön spela inte någon roll utan även lite lugnare pojkar inkluderas. En del barn har ett ganska brett känslospektra och vissa ger oftare uttryck för detta än andra i form av "yvighet" - våld är sällsynt men just att de tar i lite mer, hårdare knuffar, drar hårdare i armarna osv. dessa har svårt att få vara med när andra barn leker för många tycker inte om när det blir för mycket. Så visst väljer barn redan från tidig ålder vem de leker med. Allt annat är skitsnack från folk som inte har barn.

Nu skrev jag rådande påstående ganska klumpigt. Dock krävs det ingen allmänblidning att läsa mellan raderna att jag menar fenomenologiska val. Givetvis väljer barn vem de ska leka med när det gäller ålder, beteende och typ av lekar. De väljer dock inte ursprunget på sin kompis.

Du vet inte om jag har barn eller inte. Dessutom har jag nog mer utbildning kring barn än vad du någonsin kommer att få, så skippa utvecklingspsykologin och lekteorierna är du snäll.

Citat:
Så jo jag tycker att det är bra. Om det visar sig att vissa barngrupper från vissa områden har problem med yviga känsloyttringar så skapar det oro och osäkerhet hos andra barn.

Det är möjligt att det är som du skriver. Affektsmitta bland barn är väldokumenterat och kan mest ses hos spädbarn. Det behöver däremot inte vara så.

Uppfostringsdiskussionen tänker jag inte ens gå in på.

/m[/quote]
Citera
2014-03-20, 12:06
Medlem
Jävligt larvigt när twitter-vänstern börjar hyttra om rasister hit och rasister dit, som de brukar göra så fort någon som inte är hjärntvättad öppnar munnen

Jag hade också helst vilja undvika en mångkulturell simskola men bara för det betyder det att jag är rasist. "Bara för att jag inte vill ha en apa i mitt hus betyder det att jag hatar dom"
Citera
2014-03-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
NU vet jag inte om du är ironisk - men om det skapar olust hos de svenska barnen så är det ju inte heller något speciellt bra sätt att främja integration.
Inte hade du blivit mindre rädd för kriminella om du varje dag under en praktik på ett fängelse - i syfte att bli mindre rädd för dem - fått motta hot om våld från de intagna...

Det beror ju på vilken psykologisk teori du vill förhålla dig till. KBT gör precis som du skriver här, utsätter individen för sina fobier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in