Citat:
Ursprungligen postat av
x-mohammad-x
Det är sant att flyktingbarn kan anses ha en mer "hotande" attityd än vanliga svenskar, men det betyder inte att det är något som kan arbetas bort. Oftast så är det utlänningarna som är hotade, och här gäller det för svenskarna att visa kärlek för oss.
Ok, så i integrationens namn ska alltså de snälla barnen utsättas för "slag, hot och sparkar" (
källa)?
Finns det nån gräns när det blir för mycket för de snälla barnen och man måste sätta stopp trots allt? Blåmärken, blåtiror, brutna ben, eller barnet får ett psykbryt och begår självmord (inte alls ovanligt för mobbade barn)?
Gäller samma sak åt andra hållet? Dvs när bonnpojken SDU-Benny mobbar stackars snälla Ahmed? Hur länge ska Ahmed stå ut med detta i integrationens namn så att Benny kan lära sig umgås i det mångkulturella Sverige?
Sen är det en sak att en enstaka flashback-joppe har konstiga teorier. Men man blir ju mörkrädd när GP-journalisten Sarah Britz snabbt kläcker ur sig samma häpnadsväckande åsikter:
"Alla som haft grupper med så små barn vet att det kivas, puttas och pratas. Det är helt normala problem som ska hanteras på ett helt normalt sätt med föräldrasamtal och kanske en extra förälder som följer med." (källa)
Jahadu, gäller det samma sak för hennes barn? Det känns som vi plötsligt halkat 30 år tillbaka i tiden och helt tappat nolltoleransen mot mobbning.
Folkpartiet är tydligen dödsknarkarrasister i denna frågan:
"Därför är det väldigt viktigt att mobbare stoppas tidigt och inte får medhåll av till exempel sina föräldrar, eller att beteendet bara så att säga pratas bort. [...] Det vore bra om alla vuxna vågade ta till sig vad mobbning i realiteten innebär för den som blir utsatt." (källa)
Och är det likadant för vuxna? "Jamen söta lilla Eva-Lisa, alla byggjobbare kivas, puttas, pratar snusk och nyper tjejer i baken. Det är helt normala problem som ska hanteras på ett helt normalt sätt med lite samtal. Det är inget att bli upprörd över, du kan ju inte bara kräva att få komma bort från denna miljön."
Citat:
Ursprungligen postat av
x-mohammad-x
Och även när jag har behandlats bra av svenskar så har man fortfarande känt sig osäker och utanför.
Alla kulturer är olika. En särdrag för den svenska kulturen är att det tar lång tid att bli accepterad när man flyttar till en mindre ort. Flyttar man ut på landet kan man vara en nykomling i 20 år. Vuxna svenskar skaffar sig ofta heller inte många nya vänner. Flyttar du som en 35-åring till en helt annan stad så kan det ta lång tid innan du byggt upp en ny vänkrets genom kontakter på jobbet, sportaktiviteter, osv.
Här pratar vi alltså om kritvita svenskar som inte blir helt accepterade förrän folk känt dem i många år. Varför skulle det plötsligt vara annorlunda för invandrare?
Citat:
Ursprungligen postat av
x-mohammad-x
Och hur tror du då det är för utlänningar där svenskar totalt ignorerar dem, eller ser ned på dem?
Läs den här artikeln, och ta dig en allvarlig funderare på hur mycket som är verkligt, och hur mycket som är inbillning:
Nej, svenskarna är inte rasister!
"Nu har jag bott tre år i Sverige och har en helt annan bild av svenskar än de flesta asylinvandrare som jag träffar och pratar med har. Sedan ett år har jag ett bra jobb som lärare och försörjer mig själv. Från min första dag i en sfi-klass med svenska lärare, på resor med bussar och tåg, i butiker och på caféer, hos svenska familjer som jag lärt känna – överallt har jag observerat hur svenskar beter sig. Hittills har jag inte en enda gång mött något som kommer i närheten av rasism bland svenskar.
Däremot är det tyvärr flera av mina landsmän och andra som invandrat som bär hat och förakt i sina hjärtan mot svenskar och som inte vill anpassa sig och integreras i det land som gett dem möjligheter. Om de får sina pengar från Socialbyrån en dag för sent kallar de det rasism. När busschauffören ber dem visa sina biljetter är han rasist. Om läkaren inte ger dem de mediciner de vill ha så är läkaren rasist. Och så vidare."