Citat:
Ursprungligen postat av
Platonius
Det är till hundra procent skitnödiga föräldrar, då barn inte bryr sig om vem de leker med i den åldern.
Du har då fan inte barn hör jag. Barn bryr sig verkligen om vem de leker med, det kan vilken förälder som helst studera varje dag man hämtar på förskolan eller skolan. Jag har tex en ganska stillsam dotter på 3,5 år - inte en chans hon leker med det lite vildare barnen utan hon lekler med de som är ungefär som henne i tempo - kön spela inte någon roll utan även lite lugnare pojkar inkluderas. En del barn har ett ganska brett känslospektra och vissa ger oftare uttryck för detta än andra i form av "yvighet" - våld är sällsynt men just att de tar i lite mer, hårdare knuffar, drar hårdare i armarna osv. dessa har svårt att få vara med när andra barn leker för många tycker inte om när det blir för mycket. Så visst väljer barn redan från tidig ålder vem de leker med. Allt annat är skitsnack från folk som inte har barn.
Så jo jag tycker att det är bra. Om det visar sig att vissa barngrupper från vissa områden har problem med yviga känsloyttringar så skapar det oro och osäkerhet hos andra barn. Hade det rört sig om ett barn hade man kunnat lösa det, men nu verkar det gälla hela grupper. Och det är delvis en fråga om uppfostring. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra - men det finns kulturella skillnader i uppfostran som tar sig uttryck i barnens beteende.
/m