2014-03-20, 07:47
Medlem
Drapåtrissors avatar
Efter att föräldrar i Trollhättan protesterat mot ett integrationsprojekt där förskolebarn från Sjuntorpsskolan simtränade tillsammans med barn från den invandrartäta Kronan avbryts nu projektet. Barnen från Sjuntorpsskolan kände sig inte trygga enligt föräldrarna. Överreagerar föräldrarna och ligger det något fog för kritiken eller det bara är ren främlingsrädsla det handlar om?
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2960437-foraldrar-stoppade-mixad-simundervisning
Citera
2014-03-20, 08:05
Medlem
Det är till hundra procent skitnödiga föräldrar, då barn inte bryr sig om vem de leker med i den åldern.

Förklaringen kan antas vara detta: "Barnen delas in i två mixade grupper, där den ena börjar i badhuset och den andra i förskolelokalen. Grupperna växlar i halvtid och förmiddagen avslutas med gemensam lunch."

Beroende på hur uppdelnings görs och hur ensamma barnen är i från vardera skola så kan det blir otryggt med andra barn från ett helt annat område. Men som sagt, det är nog mer föräldrarna som känner sig otrygga än barnen.
Citera
2014-03-20, 08:35
Medlem
JumpingJacks avatar
Tycker du att kombinationen invandrare + badhus verkar fungera lugnt, städat och stillsamt någonstans i landet?

Jag har full förståelse för att föräldrar inte vill låta sina sexåringar bada med en klass invandrare. De har väl dessutom provat ett antal gånger och kommit fram till att det inte fungerar, så det är väl inte enbart fördomar som ligger bakom.
Citera
2014-03-20, 08:37
Medlem
RingInteSnutens avatar
bara skitnödiga föräldrar.
Inga barn bryr sig vem dom leker med i den åldern.
Riktigt fjantigt.

Skulle vara förstårligt utifall något faktiskt har hänt, men nu har du ju inte ens lyckats förklara varför barnen känner sig osäkra.
Citera
2014-03-20, 08:44
Medlem
Droidlifes avatar
Mer sådant ghär!
Jag vill se bussar fara kors och tvärs över landet mellan diverse helvita skolor och mångfaldsberikade diton. Bussa på tills föräldrarna vrider sig i våndor och "rsismen" kryper ur dem.
Citera
2014-03-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Det är till hundra procent skitnödiga föräldrar, då barn inte bryr sig om vem de leker med i den åldern.

Du har då fan inte barn hör jag. Barn bryr sig verkligen om vem de leker med, det kan vilken förälder som helst studera varje dag man hämtar på förskolan eller skolan. Jag har tex en ganska stillsam dotter på 3,5 år - inte en chans hon leker med det lite vildare barnen utan hon lekler med de som är ungefär som henne i tempo - kön spela inte någon roll utan även lite lugnare pojkar inkluderas. En del barn har ett ganska brett känslospektra och vissa ger oftare uttryck för detta än andra i form av "yvighet" - våld är sällsynt men just att de tar i lite mer, hårdare knuffar, drar hårdare i armarna osv. dessa har svårt att få vara med när andra barn leker för många tycker inte om när det blir för mycket. Så visst väljer barn redan från tidig ålder vem de leker med. Allt annat är skitsnack från folk som inte har barn.

Så jo jag tycker att det är bra. Om det visar sig att vissa barngrupper från vissa områden har problem med yviga känsloyttringar så skapar det oro och osäkerhet hos andra barn. Hade det rört sig om ett barn hade man kunnat lösa det, men nu verkar det gälla hela grupper. Och det är delvis en fråga om uppfostring. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra - men det finns kulturella skillnader i uppfostran som tar sig uttryck i barnens beteende.

/m
Citera
2014-03-20, 08:57
Medlem
-DaRude-s avatar
Hur ska man integreras om man vägras samverka med svenska barn? Det här är en av de bästa lösningarna eftersom man vid tidig ålder lär sig att tolerera varandra på helt annat sätt. Denna perception sitter för det mesta kvar när man växer upp och det gör att invandrare och svenskar sammansmälter som samhällsgrupp istället för att avlägsnas från varandra. Ännu ett exempel på att den svenska rasismen bär skuld för mycket av de integrationsproblem vi ser i landet.
Citera
2014-03-20, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Hur ska man integreras om man vägras samverka med svenska barn? Det här är en av de bästa lösningarna eftersom man vid tidig ålder lär sig att tolerera varandra på helt annat sätt. Denna perception sitter för det mesta kvar när man växer upp och det gör att invandrare och svenskar sammansmälter som samhällsgrupp istället för att avlägsnas från varandra. Ännu ett exempel på att den svenska rasismen bär skuld för mycket av de integrationsproblem vi ser i landet.
NU vet jag inte om du är ironisk - men om det skapar olust hos de svenska barnen så är det ju inte heller något speciellt bra sätt att främja integration.
Inte hade du blivit mindre rädd för kriminella om du varje dag under en praktik på ett fängelse - i syfte att bli mindre rädd för dem - fått motta hot om våld från de intagna...
Citera
2014-03-20, 09:05
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
NU vet jag inte om du är ironisk - men om det skapar olust hos de svenska barnen så är det ju inte heller något speciellt bra sätt att främja integration.
Inte hade du blivit mindre rädd för kriminella om du varje dag under en praktik på ett fängelse - i syfte att bli mindre rädd för dem - fått motta hot om våld från de intagna...

Det är inte särskilt sannolikt att barn i så små åldrar känner olust för andra invandrarbarn på det sättet. Detta beror sannolikt på föräldrarna och om de vill väl ska de hjälpa till att underlätta för båda grupper i mötet.
Citera
2014-03-20, 09:19
Medlem
UAAs avatar
Reaktionen från föräldrarna är ganska väntad. De spenderade inte miljontals kronor på att flytta till ett tryggare, mer vitt grannskap bara för att se mångkulturen med allt det innebär hitta deras barn ändå.

Jag får hoppas att detta väcker en tanke hos några av föräldrarna. Mångkulturen kommer krypandes, och ingen kommer undan, oavsett var du bor. Det handlar bara om hur lång tid det tar innan den hittar in som det ser ut idag, om inte någon gör något åt det.

Hur många av föräldrarna röstade Sverigevänligt tror ni?
Citera
2014-03-20, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är inte särskilt sannolikt att barn i så små åldrar känner olust för andra invandrarbarn på det sättet. Detta beror sannolikt på föräldrarna och om de vill väl ska de hjälpa till att underlätta för båda grupper i mötet.
Har du barn? Har du ståt på en skolgård och sett hur barn interagerar? Hur de känner både lust och olust inför vem de leker med? Har du noterat att det går att se redan från ca 2 1/5 års ålder?
/m
Citera
2014-03-20, 09:23
Medlem
Meningen med att ha en skola är att barnen ska lära sig saker.

Att utsätta dem för något som skapar ångest och oro i onödan kommer självklart ha negativa effekter på elevernas prestation i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in