2014-03-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kan du ställa in rullomkrets för i bilens system för att på så sätt justera hastighetsmätaren eller vad menar du?

Japp, det kan jag.
Citera
2014-03-20, 10:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirMacke
Japp, det kan jag.
Smidigt! Vad är det för bil?
Citera
2014-03-20, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Smidigt! Vad är det för bil?

Saab 9-3SS
Ej via bilens egna system dock. (Eller jo, med Tech2)
Jag gör det med min Maptuner.
Citera
2014-03-20, 11:38
Medlem
Som redan nämnts så är vanliga kommersiella GPS mycket exakta vid jämn fart, normalt uppdateringsfrekvens är 1 ggr/s så med häftig acceleration så blir det lite eftersläpp då den inte hinner med riktigt

Lite fakta från Garmin

Citat:
GPS receivers typically calculate velocity by measuring the frequency shift (Doppler shift) of the GPS D-band carrier(s). Velocity accuracy can be scenario dependent, (multipath, obstructed sky view from the dash of a car, mountains, city canyons, bad DOP) but 0.2 m/sec per axis (95%) is achievable for PPS and SPS velocity accuracy is the same as PPS when SA is off.

Velocity measured by a GPS is inherently 3 dimension, but consumer GPS receivers only report 2D (horizontal) speed on their readout. Garmin's specifications quote 0.1mph accuracy but due to signal degredation problems noted above, perhaps 0.5mph accuracy in typical automobile applications would be what you can count on.

Jag vill minnas att det angavs en avvikelse ca 0,05 m/s steady state för min Garmin GPS 60XS vilket omräknat till km/h blir ruskigt lite
Citera
2014-03-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som redan nämnts så är vanliga kommersiella GPS mycket exakta vid jämn fart, normalt uppdateringsfrekvens är 1 ggr/s så med häftig acceleration så blir det lite eftersläpp då den inte hinner med riktigt

Lite fakta från Garmin

Jag vill minnas att det angavs en avvikelse ca 0,05 m/s steady state för min Garmin GPS 60XS vilket omräknat till km/h blir ruskigt lite
Bra info! Uppskattas!
Citera
2021-01-09, 18:38
Medlem
elbels avatar
googlade och hittade denna gamla tråd

det skumma är att km räknaren visar mkt mer exakt?!
och då har jag en budgetbil från omkring 2003
men hastighet +10% minst
Citera
2021-01-09, 21:07
Medlem
När min bil går exakt 100 enligt mätaren (digitalt) så växlar GPS hastigheten mellan 97-98 km/h så jag är rätt nöjd med vad min bil visar trots allt.

Bara 2-3 km/h fel är helt OK och det är väl ungefär där tillverkarna måste ligga för att inte riskera att någon byter däck och sedan visar bilen för låg hastighet. Då blir det säkert böter för tillverkaren.
Citera
2021-01-09, 21:47
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
När min bil går exakt 100 enligt mätaren (digitalt) så växlar GPS hastigheten mellan 97-98 km/h så jag är rätt nöjd med vad min bil visar trots allt.

Bara 2-3 km/h fel är helt OK och det är väl ungefär där tillverkarna måste ligga för att inte riskera att någon byter däck och sedan visar bilen för låg hastighet. Då blir det säkert böter för tillverkaren.
Kravet som finns är att de inte får visa för låg hastighet så en viss felmarginal lägg säkert in.
Citera
2021-01-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Kravet som finns är att de inte får visa för låg hastighet så en viss felmarginal lägg säkert in.
Ja så är det. Jag ställde den frågan till biltillverkaren av mitt märke och de svarade ungefär så.
Att det finns EU lagar som säger att bilen aldrig under några omständigheter får visa för lite. Dessa lagar gäller även om kunden ändrar på bilen med andra däck eller annat som kan påverka hastighetsmätaren.

Därav måste de lägga sig så att de visar för hög hastighet för att inte riskera något.
Trist att det ska vara så. Det rimliga hade ju varit att lagen sa att hastighetsmätaren ska visa så exakt som det bara går och gör kunden en ändring på bilen som kan påverka visningen så är det dennes problem, inte tillverkarens.
Citera
2021-01-10, 05:53
Medlem
PeterNosters avatar
Som framgår av citatet från Garmin så beror det på var man kör.
För bästa noggrannheten ska det finnas tillgång till minst 4 satelliter.
Med tre satelliter funkar det bra men med två, så där.
I ett bergigt område får man sämre tillförlitlighet beroende på satellittäckningen..

Med fyra satelliter får man med även stigningar.
Citera
2021-01-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja så är det. Jag ställde den frågan till biltillverkaren av mitt märke och de svarade ungefär så.
Att det finns EU lagar som säger att bilen aldrig under några omständigheter får visa för lite. Dessa lagar gäller även om kunden ändrar på bilen med andra däck eller annat som kan påverka hastighetsmätaren.

Därav måste de lägga sig så att de visar för hög hastighet för att inte riskera något.
Trist att det ska vara så. Det rimliga hade ju varit att lagen sa att hastighetsmätaren ska visa så exakt som det bara går och gör kunden en ändring på bilen som kan påverka visningen så är det dennes problem, inte tillverkarens.

Korrigering...

Nej, tillverkaren blir absolut inte skyldig om bilägaren skiftat däck eller annat så mätaren visar för lite. Det enda tillverkaren har ansvar för är att mätaren inte visar för lite med de däckdimensioner som de anger som kompatibla för aktuell bil. Sätter bilägaren på däck utom dessa dimensioner så är ansvaret bilägarens.
Citera
2021-01-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Korrigering...

Nej, tillverkaren blir absolut inte skyldig om bilägaren skiftat däck eller annat så mätaren visar för lite. Det enda tillverkaren har ansvar för är att mätaren inte visar för lite med de däckdimensioner som de anger som kompatibla för aktuell bil. Sätter bilägaren på däck utom dessa dimensioner så är ansvaret bilägarens.

Om det stämmer, varför är de då så ängsliga och sätter så att mätaren visar för hög hastighet?
De säger ju själva via kundtjänst att det är så. Nu vet inte jag vilka som sitter och svarar hos deras kundtjänst, men de borde väl ha koll tycker man så att de inte sitter och ljuger för kunderna?
Hoppas inte det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in