2014-03-19, 20:29
Medlem
Hej. Jag körde idag med min nya Bil-GPS. När jag körde 90 på landsväg så visade GPS'en att jag körde 81km/h ungefär. Vilken är tydligast?

GPSen är en Garmin Nüvi 2597LM

Mvh
Citera
2014-03-19, 20:30
Medlem
vianetts avatar
GPS hastighet brukar alltid vara lägre vad jag vet. Klockar polisen dig med lasern så kommer de få hastighet liknande den din bils hastighetsmätare visar.
Citera
2014-03-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
GPS hastighet brukar alltid vara lägre vad jag vet. Klockar polisen dig med lasern så kommer de få hastighet liknande den din bils hastighetsmätare visar.
Så om jag håller prick 90km/h, kommer polisen klocka bilen i den hastigheten ungefär alltså och inte 81km/h som min GPS visar?
Citera
2014-03-19, 20:36
Medlem
cammos avatar
GPS:n visar naturligtvis rätt, bilar visar så gott som alltid mindre än vad du faktiskt kör.
Citera
2014-03-19, 20:39
Medlem
vianetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Så om jag håller prick 90km/h, kommer polisen klocka bilen i den hastigheten ungefär alltså och inte 81km/h som min GPS visar?

Jag har nog fel, http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100319210530AAh6Y9P.
Men jag skulle nog ändå lita mig mer på hastighetsmätaren än GPS, för även om GPS visar mer korrekt så har den lite fördröjning.
Citera
2014-03-19, 20:45
Medlem
cammos avatar
Citat:
Jag har nog fel, http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100319210530AAh6Y9P.
Men jag skulle nog ändå lita mig mer på hastighetsmätaren än GPS, för även om GPS visar mer korrekt så har den lite fördröjning.

Märks tydligt att du aldrig testat en gps.
Citera
2014-03-19, 20:50
Medlem
OvanligtSuspekts avatar
Gps visar alltid den korrekta hastigheten (om det nu inte är nåt fel på den).
En hastighetsmätare visar alltid någon procent för mycket (givetvis visar den mer fel ju snabbare man kör).
Sen spelar ju hjuldiameter också in i det hastighetsmätaren visar. Och även om du har på däck som tillverkaren anger så skiljer det ju även om man har sprillans nya eller nästan helt nedslitna däck.
Citera
2014-03-19, 20:50
Medlem
Citat:
Okej. Tack för ditt svar!

Mvh
Citera
2014-03-19, 20:53
Medlem
My name is Earls avatar
GPS är mest tillförlitlig. En hastighetsmätare är kalibrerad för att visa för mycket, att den visar +10% är inte alls ovanligt. Hastighetsmätaren påverkas även av däckens rullningsomkrets och de får INTE visa för låg hastighet.
Citera
2014-03-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSuspekt
Gps visar alltid den korrekta hastigheten (om det nu inte är nåt fel på den).
En hastighetsmätare visar alltid någon procent för mycket (givetvis visar den mer fel ju snabbare man kör).
Sen spelar ju hjuldiameter också in i det hastighetsmätaren visar. Och även om du har på däck som tillverkaren anger så skiljer det ju även om man har sprillans nya eller nästan helt nedslitna däck.
En GPS visar troligtvis mer rätt om man kör helt horisontellt också.
Citera
2014-03-19, 20:54
Medlem
Topolinos avatar
Bilens hastighetsmätare visar alltid för mycket.
Den riktiga hastigheten är alltså lägre än vad mätaren visar.
GPS'n är åtminstone vid konstant hastighet mer exakt än bilens mätare.
Citera
2014-03-19, 21:58
Medlem
Månsans avatar
GPS:en om den inte är billigt skrot. Alla hastighetsmätare visar 7-10 km/h för hög hastighet, BMW undantaget som bara visar 2-3 km/h för fort.

Kör man långa bilpass, som jag gör, märker man att GPS visar riktiga siffror. Hastigheten stämmer mycket exakt med tillryggalagd körsträcka vid dagens slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in