Citat:
Ursprungligen postat av
Dagge1976
Sicket bullshit.
Varför använder polisen överhuvudtaget en kalibrerad laserpicka om de ändå skulle gå på bilens hastighetsmätare? Givetvis stämmer laserpickans uppgifter bättre överrens med GPS än bilens hastighetsmätare. Allt annat är godtycke.
Äldre bilar har oftast en mycket mindre felvisning, får man köra fortare med dom då?
Har de?
Jag upplever det precis tvärtom, att nyare bilar har exaktare system som är lättare att kalibrera och brukar vara exaktare än äldre.
En gammal bil med vajerdriven (även elektroniska iofs.) mätare har ofta en visning som ligger 10-15% över verklig fart, vissa ännu mer (Som Volvo V70 I, runt 20km/h fel i 110 km/h).
De modernare bilar jag har ägt, kört och jämför med GPS ligger oftast med en konstant felvisning. T.ex. har mina tre senaste bilar alla visat 5-6 km/h för mycket oavsett hastighet, från 50 och uppåt är felvisningen samma i km/h och inte i %.
Jag har kört Citroen C4 och C5 och de har legat exakt på km som GPS:en, ingen felvisnign alls. Om det stämmer för alla Citroën har jag ingen aning om.
Har kört lite olika hyrbilar och annat och upplever samma sak på de flesta, +0-5 km/h är vanligare än +10% som det ofta var förr.
Till TS är det ju helt klart så, GPS är ett tämligen exakt instrument så lita framförallt på den.