2014-03-19, 22:16
Medlem
problemformulerarns avatar
En anekdot, visst, men har hört att det finns ett EUkrav att mätare skall visa lite för mycket.

På gamla, analoga mätare kan man sätta en procentsats på felvisningen. Ju snabbare, desto mer fel visade mätaren. Så är det inte längre, när allt sköts elektroniskt.
Jag kollade med min bil vid något tillfälle. Mätaren visade 3 km/h för mycket jämfört med GPS. I alla hastigheter!
Kolla det. Felvisningen i 50 km/h, jämfört med felvisningen i 150 km/h.
Citera
2014-03-19, 23:08
Medlem
provocative77s avatar
Jag skapade en snarlik tråd för några dagar sedan.
Självklart så visar alla bilar för mkt på mätaren om man har rätt däckdimension.
Däremot lärde jag mig en sak med min tråd. Bättre att lita på mätaren än GPS om man ligger på gränsen.
Jag kör för fort men inom körkortsindragning.
På min förra bil o förra navigator mätte jag upp navigatorn o använde den att ligga på 29 över gällande hastighetsbegränsning. Bilen visade 10% för högt.
Med min nya bil o Waze så skiljde det däremot 5km/h oavsett hastighet på landsväg.

Hädanefter så kör jag på mätaren. Det är mitt körkort värt.
Citera
2014-03-19, 23:13
Bannlyst
Hastighetsmätaren fiffar väl med 5- 8km?
Citera
2014-03-19, 23:15
Medlem
Swe1227s avatar
6-7 km/h fortare brukar vara vanligt att hastighetsmätaren visar så det är ju lite marginal när du kör förbi fartkameror t ex.
Citera
2014-03-19, 23:35
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
GPS hastighet brukar alltid vara lägre vad jag vet. Klockar polisen dig med lasern så kommer de få hastighet liknande den din bils hastighetsmätare visar.

Citat:
Jag har nog fel, http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100319210530AAh6Y9P.
Men jag skulle nog ändå lita mig mer på hastighetsmätaren än GPS, för även om GPS visar mer korrekt så har den lite fördröjning.

Varför svarar du på en fråga när det är så uppenbart att du inte har en susning om svaret?

Vad värre är att sen när du får svart på vitt att du har fel så står du fast vid ditt felaktiga svar fast med en ännu märkligare förklaring till varför du gör det...

Ibland förlorar man lite hoppet om mänskligheten.
Citera
2014-03-20, 00:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag har nog fel, http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100319210530AAh6Y9P.
Men jag skulle nog ändå lita mig mer på hastighetsmätaren än GPS, för även om GPS visar mer korrekt så har den lite fördröjning.
Jag delar Oddballs analys i stort men det där med fördröjningen är väl värt en liten utvikning. Jepp, vid hastighetsförändringar så har GPS:en en viss liten eftersläpning, typiskt på någon sekund innan den visar rätt hastighet. Bilens mätare hänger med direkt. Men när du väl håller jämn hastighet så är GPS:en mycket exakt och bättre än bilens mätare.
Citera
2014-03-20, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Varför svarar du på en fråga när det är så uppenbart att du inte har en susning om svaret?

Vad värre är att sen när du får svart på vitt att du har fel så står du fast vid ditt felaktiga svar fast med en ännu märkligare förklaring till varför du gör det...

Ibland förlorar man lite hoppet om mänskligheten.

låt han tro på det han tror. att ha fel och tro på det är också ha rätt att ha fel..
Citera
2014-03-20, 01:09
Medlem
jomensures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Jag kör för fort men inom körkortsindragning.
På min förra bil o förra navigator mätte jag upp navigatorn o använde den att ligga på 29 över gällande hastighetsbegränsning. Bilen visade 10% för högt.
Med min nya bil o Waze så skiljde det däremot 5km/h oavsett hastighet på landsväg.

Hädanefter så kör jag på mätaren. Det är mitt körkort värt.
Va? Du kör för fort och kör därför efter mätaren, så att du i själva verket kör lagligt?
Är det inte bättre att köra exakt på gränsen på den mer exakta GPS:en i så fall, så att du vet att du kör lagligt, och samtidigt kommer fram så snabbt som möjligt inom lagens ramar?
Citera
2014-03-20, 08:36
Medlem
Tur man kan ställa in rullomkrets på sin bil, och Live matcha mot GPS.
Så GPS och mätare är nästan prick på varandra.
Citera
2014-03-20, 08:43
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
GPS hastighet brukar alltid vara lägre vad jag vet. Klockar polisen dig med lasern så kommer de få hastighet liknande den din bils hastighetsmätare visar.

Sicket bullshit.

Varför använder polisen överhuvudtaget en kalibrerad laserpicka om de ändå skulle gå på bilens hastighetsmätare? Givetvis stämmer laserpickans uppgifter bättre överrens med GPS än bilens hastighetsmätare. Allt annat är godtycke.

Äldre bilar har oftast en mycket mindre felvisning, får man köra fortare med dom då?
Citera
2014-03-20, 09:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Sicket bullshit.

Varför använder polisen överhuvudtaget en kalibrerad laserpicka om de ändå skulle gå på bilens hastighetsmätare? Givetvis stämmer laserpickans uppgifter bättre överrens med GPS än bilens hastighetsmätare. Allt annat är godtycke.

Äldre bilar har oftast en mycket mindre felvisning, får man köra fortare med dom då?
Har de?
Jag upplever det precis tvärtom, att nyare bilar har exaktare system som är lättare att kalibrera och brukar vara exaktare än äldre.
En gammal bil med vajerdriven (även elektroniska iofs.) mätare har ofta en visning som ligger 10-15% över verklig fart, vissa ännu mer (Som Volvo V70 I, runt 20km/h fel i 110 km/h).
De modernare bilar jag har ägt, kört och jämför med GPS ligger oftast med en konstant felvisning. T.ex. har mina tre senaste bilar alla visat 5-6 km/h för mycket oavsett hastighet, från 50 och uppåt är felvisningen samma i km/h och inte i %.
Jag har kört Citroen C4 och C5 och de har legat exakt på km som GPS:en, ingen felvisnign alls. Om det stämmer för alla Citroën har jag ingen aning om.
Har kört lite olika hyrbilar och annat och upplever samma sak på de flesta, +0-5 km/h är vanligare än +10% som det ofta var förr.

Till TS är det ju helt klart så, GPS är ett tämligen exakt instrument så lita framförallt på den.
Citera
2014-03-20, 09:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirMacke
Tur man kan ställa in rullomkrets på sin bil, och Live matcha mot GPS.
Så GPS och mätare är nästan prick på varandra.
Kan du ställa in rullomkrets för i bilens system för att på så sätt justera hastighetsmätaren eller vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Sicket bullshit.

En anledning till att polisen använder sin laserkanon istället för bilens hastighetsmätare kan ju vara att de har lite svårt att se hastighetsmätaren i annalkande fordon...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in