2014-03-20, 01:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Vilken har de måtten? Menar du I och J?

B

Hela listan:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Som sagt se beskrivning sidan 411.
Citera
2014-03-20, 01:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Jag vet faktiskt inte. Tycker jag kollat på det mesta, allt från klättrarskor, ishacka, en isdubb som man tar sig upp ur isvak från, trädgårdsredskap, verktyg, till en apelsinskalare vilken faktiskt har en intressant form

Du har alltså undvikit att prova en splitsnål?
Citera
2014-03-20, 02:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Benen låg 1-1.5 m från fönsteröppningen och en bit från väggen, det skulle inte ha gått att missa benen, för den som såg in genom fönstret. Förundersökningen sid 75, 76

Vad är det för fynd polisen gjort där?

Förhör med Persson, PETER; 2013-08-20 15:22 diarienr: 2500-K8041-13

Perssons iakttagelser på Gammelängsberget den 10 maj 2013.

Citat:
Persson uppger att han i FMCK regi frivilligt åkte med motorcyklar och sökte av vägarna
uppe på Gammelängsberget. Förutom Persson deltog Ralf Broström samt en för Persson
okänd man som han inte minns namnet på.
De tre hade kommit överens om att åka in på alla småvägar och följa dessa ca 200 meter. De
hade även kommit överens om att kontrollera byggnader på berget.
Persson stannade till vid det gula huset i vilken polisen gjort fynd efter den försvunna
kvinnan.
Han såg att en fönsterlucka var borttagen och lagt som ramp mot fönstret så att man
kunde ta sig in i huset.
Persson gick fram till rampen och tittade in i huset. Han såg bråte inne i huset bland annat en
svart säck av något slag till vänster om fönstret. Han uppfattade det som att säcken var tom.
Han såg också att det var någon typ av hönsnätsbur inne i huset.
På fråga uppger Persson att han tittade runt i hela huset. Han tittade rakt ner mot golvet både
till vänster och till höger om fönsteröppningen. Vidare uppger han att det var på
eftermiddagen det var småmulet och små mörkt men han uppfattade det som att han såg allt
som fanns inne i huset. Han är säker på att hade det funnits någonting av intresse inne i huset
så hade han sett det.
På fråga om de andra två kan ha sett någonting så uppger Persson att han
var ensam vid huset de andra två hade andra sökområden.
Vidare uppger Persson att han kontrollerade marken då han gick mot huset. Han såg inga spår
som ledde mot huset varken i lös sanden i närheten av huset eller i den snö som låg under fönstret. Persson uppfattade det som att snön hade kommit från tak ras.
På fråga om han kan berätta mer om den bil han såg på berget så uppger han att han inte har
något ytterligare att tillägga förutom det som han lämnat då han ringde in sitt tips.

Edit: OK, han menar fyndet som polisen gjorde senare. My bad.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-20 kl. 02:14.
Citera
2014-03-20, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ursprungligen postat av henkess

Här är vad jag har in min file på denna YH:

YH påstår att han inte känner VB annat änn att dom "tränade karate

tillsammans. Han hade ingen annan relation till henne"
:

FUP 1042

Förhörsdatum
2013-08-12

YH uppger att han visste vem Vatchareeya var genom att de två tränade karate

tillsammans. Han hade ingen annan relation till henne än att de två tränade samtidigt.

Han har träffat henne vid ett tillfälle utanför karaten och det var när han sprang på henne på

biblioteket i Boden.

YH har inget att berätta om Vatchareeya. Han kände henne inte närmare. Han vet inte vilka

hon umgicks med, inte heller vad hon hade för intressen förutom karaten.

Uppläst och godkänt

Här förhör med MB ang denna YH och VB:

FUP 997

MB tillfrågas om han vet vem Ploy uppger som "läskig". Det är en flyktingpojke från

Afghanistan som heter YH. YH har varit med på hungerstrejken i Boden. Ploy tyckte att

han var otäck eftersom han hade kramat om henne på träningen. MB har inte haft ngn

kontakt med YH angående denna händelse. De har en på karaten som kan afghanska och

denne personen har pratat med YH.

Och här, VBs Facebook mån 2013-03-11 (FUP s 887)

VB → MB: Det var såhär jag förklarade till j***t. MB låter det elak tycker du?
Men så här skrev jag, hej skulle du kunna snacka med din kompis YH eller vad han nu heter? kan du säga till han att jag kan vara hans kompis men är inte intresserad att vara mer än kompis. Jag har förklarat till honom jag har mycket plugg och tentor och jobbar på lördagar har inte tid att smsa eller ha ett förhållande men han håller på ringa alltid när jag inte svara hans sms

Och här kommenterar VB "nice" på en bild på YHs facebook den 11 April 2013, hvilket ju är ganska konstigt iom hon exakt 1 månad tidigare, den 11 Mars, 2013, uttryckt till MB att hon tyckte att han var läskig etc.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=412903462099518&set=pb.100001396020 615.-2207520000.1394467209.&type=3&theater

Vatchareeya Bangsuan nice
April 11, 2013 at 5:33pm · 1

Någon som vet var i Boden YH bor?
Tack så mycket! Undrar hur den relationen såg ut egentligen. Som jag ser det så hade VB nån slags relation med:
1. MB
2. KJ
3. AF
4. JJ
5. YH
Någon mer? Ja han som bodde i Luleå som hon bodde hos när han var där. Vad hette han nu då?

Hon hade många killar runt sig och kring sig. En sökare i starkt behov av bekräftelse, som tror att sex är kärlek och som är kär i kärleken. Impulsiv. Tänker sig inte för utan handlar våghalsigt och blir lite jävlig när hon inte får som hon vill. VB är en lika stor gåta för mig som KJ är. Vad råkade hon ut för stackars liten? Jag tror hon mötte en KJ med psykos
Citera
2014-03-20, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Sund inställning...
Hur fan tänker du egentligen människa?
För mordet på VB anser jag att det fanns en anstiftare som hyrde in gärningsmän för att utföra dådet och det var ett välplanerat mord. Därför är det ingen vettvilling som utfört dådet och inte någon ensam person, utan mordet på VB utfördes mot betalning av kanske 3 personer.
Jag anser det är inte några större problem att hitta personer som kan ta på sig sådana här uppdrag, men de gör det mot betalning inte annars.
Jag är själv övertygad att det är en skåpbil som använts, därför kan väl sägas, om utredningen hade insett verkligheten från början hade det funnits stora möjligheter att hitta bevis mot förövarna, exempelvis fått tag i skåpbilen som använts m.m.
Men man måste inse någon skåpbil söktes aldrig och var inte intressant, därför KJ hade ingen sådan.
KJ utsågs till gärningsmannen och sedan började man söka bevis mot honom som inte fanns.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-20 kl. 02:11.
Citera
2014-03-20, 02:13
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jo det är väl det mest troliga, inte undvikit, kollat vidare bara
Som du skrev, hela verktygslådan tycks vara med. Märkligt
Senast redigerad av yoloits 2014-03-20 kl. 02:26.
Citera
2014-03-20, 02:33
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
När jag tänker på att kniv kan ha används tänker jag mig en smal kniv, typ stilett, filékniv. Men det kanske är en omöjlig lösning. Har inte gått in så djupt i detta.
Citera
2014-03-20, 02:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag har min egen teori om det här mordet och där stämmer alla länkarna i en lång kedja,men där är inte KJ någon gärningsman. Jag är själv helt övertygad att HR kommer att frikänna KJ, finns inget alternativ.
Det fetade: Du lär bli rätt besviken när hovrättens dom avkunnas...
Citat:
Varifrån skulle det liket ha kommit ?
Ja, KJ placerade det där. Så enkelt är det med det.

Och så kan det noteras att du fortsätter blunda inför alla kända fakta i målet.
Såsom blodet på tejprullen, att offret befunnit sig hos den dömde den eftermiddagen och
kvällen, att hon försökt larma 112, att det hörts hjärtskärande skrik inifrån lägenheten,
att det påträffats blod i bakluckan, på påse och handske med mera.

Fantisera vidare du för all del. I verkligheten landar du inte med dina teorier om lejda
styckmördare och skåpbilar med badkar och fan och hans tröttsamma moster.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-20 kl. 03:32.
Citera
2014-03-20, 02:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag är själv övertygad att det är en skåpbil som använts, därför kan väl sägas, om utredningen hade insett verkligheten från början hade det funnits stora möjligheter att hitta bevis mot förövarna, exempelvis fått tag i skåpbilen som använts m.m.
Men man måste inse någon skåpbil söktes aldrig och var inte intressant, därför KJ hade ingen sådan.
KJ utsågs till gärningsmannen och sedan började man söka bevis mot honom som inte fanns.
Dessa eviga cirkelresonemang och denna bedrövligt falska argumentationsteknik.
Så låter du följaktligen framställa det som någon annan sanning att en skåpbil
kommit till användning vid dådet utan att du har ringaste stöd för att påstå något sånt.

Man kan påstå vad som helst om man inte behöver bevisa det.

Det brukar ju du ofta skriva här och var. Och det stämmer ju så utmärkt in på dina poster.

I övrigt ids jag inte kommentera mer av detta nonsens.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-20 kl. 03:05.
Citera
2014-03-20, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, KJ placerade det där. Så enkelt är det med det.
Om KJ hade varit gärningsmannen hade de funnits en brottsplats, sannolikt i bostaden, nu finns ingen brottsplats som man känner till.
Du måste besinna dig, det enda man anser sig ha mot KJ är att det fanns Cavaderine lukt i bagageutrymmet, men den lukten kommer sannolikt från blodspåret i bilen. Det fanns ingen liklukt i bilen därför något lik har aldrig förvarats där. Cavadrine lukten från ett lik och blod från en avlidenkropp är samma sak, det går inte att skilja på det, finns inga spårhundar som kan göra skillnad.
Jag kan aldrig tro att HR kommer att acceptera den här Cavaderine lukten som något bevis att ett lik har förvarats i bagageutrymmet.
Om inte blodspåret funnits i bagageutrymmet då hade man kunnat undra varför hunden markerar, men en hunds markering är inget bevis, utan det måste leda till annat bevismaterial.
Om du skulle tänka lite själv, borde du inse att man kan inte fälla en person för mord med en hunds markering där det finns blodspår, som är sannolikt det som hunden markerar.
Det logiska borde varit att försöka ta reda på hur och varför blodet kommit in i bagageutrymmet och där finns en ledtråd och det är sökningar på bilregistret.
Planteringen av blodspåret kan kopplas ihop med planteringen av kroppsdelarna i Gula huset och däromkring, det är samma motiv för alltsammans.
Citera
2014-03-20, 03:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Om KJ hade varit gärningsmannen hade de funnits en brottsplats, sannolikt i bostaden, nu finns ingen brottsplats som man känner till.
Du måste besinna dig, det enda man anser sig ha mot KJ är att det fanns Cavaderine lukt i bagageutrymmet, men den lukten kommer sannolikt från blodspåret i bilen. Det fanns ingen liklukt i bilen därför något lik har aldrig förvarats där. Cavadrine lukten från ett lik och blod från en avlidenkropp är samma sak, det går inte att skilja på det, finns inga spårhundar som kan göra skillnad.
Jag kan aldrig tro att HR kommer att acceptera den här Cavaderine lukten som något bevis att ett lik har förvarats i bagageutrymmet.
Om inte blodspåret funnits i bagageutrymmet då hade man kunnat undra varför hunden markerar, men en hunds markering är inget bevis, utan det måste leda till annat bevismaterial.
Om du skulle tänka lite själv, borde du inse att man kan inte fälla en person för mord med en hunds markering där det finns blodspår, som är sannolikt det som hunden markerar.
Det logiska borde varit att försöka ta reda på hur och varför blodet kommit in i bagageutrymmet och där finns en ledtråd och det är sökningar på bilregistret.
Planteringen av blodspåret kan kopplas ihop med planteringen av kroppsdelarna i Gula huset och däromkring, det är samma motiv för alltsammans.

Markeringen i bilen avser ett lik inget annat. Hunden markerar inte spår av en levande människa.
Det är alltså en likhundsmarkering som talar om att VB körts antingen hel eller i delar och då ej i livet i bilen.

Blod i sig markerar inte en renodlad likhund på om du nu inte visste det.
Det finns tydligt beskrivet i ett fall som hundföraren är uppe i domstol och vittnar om. SÅ allt tugg runt omkring angående likhundar stämmer alltså inte. Det gäller att sortera rätt, och det har du inte gjort då det gäller renodlad likhund.

Värdet på en likhundsmarkering ska inte föraktas eftersom ett av justitieråden anser att det är ett klart bevis. Så du får tänka om helt enkelt då du fått antingen fel uppfattning eller fel information.
HR kommer givetvis som TR att anse att markeringen för lik i bagageutrymmet är graverande.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-20 kl. 03:39.
Citera
2014-03-20, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
För mig är det för mycket olika saker som talar för att det är KJ för att jag skall kunna tro att han är oskyldig. Men jag erkänner gärna att det inte finns ett enskilt bevis som är stensäkert. Det finns också många frågetecken som t.ex. var VB mördades och var hon styckades.

Men att:
- Blodet i bagaget. Det var ju inte bara i bilen utan dessutom på en plastpåse och på ett par handskar.
- Att VB ringde 112* under tiden hon var hos KJ samma dag som hon försvinner.
- Att det fanns en rulle med tejp av samma typ som den tejp som hittades i VB's hår hos KJ. Dessutom avriven på liknande sätt. Och med VBs blod på.
- Att VBs telefon inte används efter att hon lämnat KJ.
- Att KJ av misstag raderar alla konversation med VB dagen efter hon försvunnit.
- Att KJs DNA med stor sannolikhet finns på VB's vrist.

allt skulle vara en slump det tycker jag ligger bortom rimligt tvivel.

- Blodet i bagaget. Det var ju inte bara i bilen utan dessutom på en plastpåse och på ett par handskar.

Javisst. Blöder man näsblod och det kommer på listen och i bakluckan där en påse och handskar ligger så är ju chansen större att blodet stänker på fler saker än inte. Helt naturlugt.

- Att VB ringde 112* under tiden hon var hos KJ samma dag som hon försvinner.

He he.. Hon är så stressad av något så hon medvetet slår 112, men missar med att slå en stjärna också, för att några minuter senare fortsätta och skicka sms i lugnan ro?
Nej, det är mer en felringning. Hon har antagligen 112 inlagt som kortnummer, och råkar trycka på någon knapp.

Varför försöker hon inte ringa igen om hon känner sig hotad? Istället för att smsa sin loverboy? Nej, detta är inte ett indicium av ngt slag. Jag vet att åklagarna villigt drar upp det som en vinklad händelse, då man enbart nämner ena parten. Man utelämnar gärna FAKTA som säger att det antagligen var en felringning.

- Att det fanns en rulle med tejp av samma typ som den tejp som hittades i VB's hår hos KJ. Dessutom avriven på liknande sätt. Och med VBs blod på.

Glöm inte att det endast var VB s spår på tejpen. Tydliga spår att hon hållt i rullen själv och rivit av tejp. Antagligen för ngt sår hon haft.
Rullen ligger dessutom prydligt upplagt på ett badrumsskåp vilket talar emot att KJ lagt den där.
Att man river längs med, kanske är vanligt för denna typ av tejp.
KJ har antagligen inte ens hanterat denna tejprulle ens. Då skulle det funnits fingeravtryck, saliv eller dna från honom. Endast VB har lämnat spår efter sig.
Tejp används också flitigt inom självförsvarssporter, där man tejpar tår och fingrar. Det är bevisat. Och därför delar man även tejpen på detta sätt, precis som VBs tränare gör. Sådan herre sådan lärling...

- Att VBs telefon inte används efter att hon lämnat KJ.
Varför skulle den använts? Såvida ingen skulle ringa henne. Hon var ju på väg att möta MB, han sa antagligen till henne att inte smsa mer, vi ses vid 21.00. Mycket troligt.
Att hon inte ringer något samtal mellan 20.30 och 21.00 säger inget.

- Att KJ av misstag raderar alla konversation med VB dagen efter hon försvunnit.

Yepp kan tyckas märkligt. Men han är en märklig person också. Just att det händer dagen efter kan verka misstänkt. Nu visade det ju sig att smsen han raderade inte var misstänkta eller komprommeterande av något slag. Utan helt vanliga konversationer. Så visst det kan ha varit en slump av misstag, eller så visste han ngt om VB som ingen annan visste.

- Att KJs DNA med stor sannolikhet finns på VB's vrist.

Det kan vara minst tre ytterligare personer med samma dna. Och en minimal chans till helt andra personer, eftersom det inte var ren dna de kunde få fram.
Men jag håller öppet om han har rört benen innan döden eller efter döden.
Endera gör honom inte till en mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in