2014-03-16, 14:41
  #10465
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Du kan ju inte jämföra med kaffe. Du har förmodligen inget investerat i just kaffe.

Jag tror nog att jag kan göra denna jämförelse. Ur ett samhällsperspektiv är det inte dumt om ens medmänniskor kan köpa såväl kaffe som bostäder till sänkta priser jämfört med dagens. Men det klart, ju högre priser på bostäder som vi har, desto mindre utrymme till att köpa godsaker. Vi får späka oss i våra bostäder.
2014-03-16, 18:06
  #10466
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och på vilket sätt skulle det göra något av det jag skrev felaktigt? Tänk efter lite innan du påstår att andra har fel.

.
Läs lite innan du frågar.
2014-03-17, 21:26
  #10467
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Läs lite innan du frågar.

Det var inget som helst svar på det du citerade så den uppmaningen kan du få tillbaks, läs lite innan du skriver.

.
2014-03-18, 13:00
  #10468
Medlem
Christopher.s avatar
Priserna fortsätter rakt uppåt. Föräldrarnas boende är värt i runda slängar 4.5 miljoner, upp 1 miljon på ca 3 år. Sky is the limit?
2014-03-18, 13:38
  #10469
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Priserna fortsätter rakt uppåt. Föräldrarnas boende är värt i runda slängar 4.5 miljoner, upp 1 miljon på ca 3 år. Sky is the limit?
Samma här, huspriserna i området har gått upp ca. 20% under de senaste 2 åren...Päronens hus nu värderat på ca. 250tusen euro, enkelt 300tusen då renovering är färdig...ca 4 mille alltså.

Fan, hoppas verkligen att bubblan hålls kvar så att jag ärver ett jäävligt fettdyrt hus då de dör . Skulle underlätta på vägen till ek.oberoende ganska mycket.
2014-03-18, 14:11
  #10470
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Priserna fortsätter rakt uppåt. Föräldrarnas boende är värt i runda slängar 4.5 miljoner, upp 1 miljon på ca 3 år. Sky is the limit?

Fast det är ju på inget sätt positivt för folk som bara vill ha ett eget hem att bo i. Stockholms bostadsmarknad kommer snart likna Londons, där välbetalda unga människor med ihopsurrad kontantinsats står utan boende. Sen tror jag varken London eller Stockholm har någon bostadsbubbla, det är bara svindyrt helt enkelt.
2014-03-18, 14:24
  #10471
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Fast det är ju på inget sätt positivt för folk som bara vill ha ett eget hem att bo i. Stockholms bostadsmarknad kommer snart likna Londons, där välbetalda unga människor med ihopsurrad kontantinsats står utan boende. Sen tror jag varken London eller Stockholm har någon bostadsbubbla, det är bara svindyrt helt enkelt.

London ska man nog inte jämföra med Sthlm ens... Där kan man inte leva på en vanlig lön om man inte bor långt utanför city eller delar boende med flera andra.
2014-03-18, 14:42
  #10472
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
London ska man nog inte jämföra med Sthlm ens... Där kan man inte leva på en vanlig lön om man inte bor långt utanför city eller delar boende med flera andra.

Jag håller med, det är ännu inte jämförbart. Men det du beskriver känns inte som en alldeles för avlägsen framtid i Stockholm. Redan nu har välbetalda unga människor svårt att hitta boende i Stockholm. Även om du sparar ihop 200 000 till handpenning så kommer du inte speciellt långt. Många har löst det med att föräldrarnas hus och bostadsrätter belånas för att barnen ska ha en större egen kontantinsats, men det är ju bara en tidsfråga innan inte heller det räcker. Jag har inga problem att betala mina månadsutgifter för min bostadsrätt i centrala Stockholm, och kommer inte heller ha problem när räntorna stiger. Men jag köpte å andra sidan för några år sedan. När jag tittar på slutpriserna idag, så kan jag konstatera att jag hade varit bostadslös om jag hade flyttat till Stockholm idag. Det finns inte en chans att jag hade haft råd att köpa en bostadsrätt med dagens priser.
2014-03-18, 14:45
  #10473
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Fast det är ju på inget sätt positivt för folk som bara vill ha ett eget hem att bo i. Stockholms bostadsmarknad kommer snart likna Londons, där välbetalda unga människor med ihopsurrad kontantinsats står utan boende. Sen tror jag varken London eller Stockholm har någon bostadsbubbla, det är bara svindyrt helt enkelt.

Det här är inte Stockholm utan en medelstor stad i Sverige.
2014-03-18, 14:49
  #10474
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Det här är inte Stockholm utan en medelstor stad i Sverige.

Det här är inte London menar du?

Oavsett vilket, så överskattas folkmängdens betydelse. Jag misstänker att snittpriset för bostäder i Mexico City inte är i närheten så dyra som i Stockholm, och då är MC ändå en av världens största städer. San Francisco har svindyra bostadspriser just nu (mycket till följd av alla nyrika IT-människor), och har en befolkningsmängd på relativt låga 825 111 människor.
2014-03-19, 16:19
  #10475
Medlem
Artreyaras avatar
Med tanke på hur sunkiga och stora renoveringsbehov, i förhållande till utgångspriser
många bostäder är/har idag så borde den omdiskuterade bubblan vara stor!!! Dock ej Sthlm.
2014-03-19, 16:53
  #10476
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artreyara
Med tanke på hur sunkiga och stora renoveringsbehov, i förhållande till utgångspriser
många bostäder är/har idag så borde den omdiskuterade bubblan vara stor!!! Dock ej Sthlm.

Bubblan syns tydligast på mellanstora orter där det finns tillgång till såväl hyresrätter som nyproduktion och parkeringsplatser.
De mindre lägenheterna centralt har stigit klart mest procentuellt. Detta medan lägenheter (stora som små) bara 30min gångväg från 'centrum' går att finna för en bråkdel av priset.

Det är väldigt svårt att motivera den prisökningen med något annat än spekulation om högre priser. Vore själva prisskillnaden sedd som en kostnad skulle nog varenda kotte välja att promenera någon kilometer extra eller rulla ett par minuter längre på sin cykel eller för all del åka fem hållplatser längre med bussen eller 2km längre med bilen.

Det är också på dessa orter det blir som mest provocerande att tala om en bubbla eftersom så många kan peka på massor av objekt strax utanför stan som ligger ute till rena vrakpriserna. Villor på 100-150kvm på stora tomter för under miljonen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in