2014-03-15, 14:20
  #10453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det gäller förstås även åt andra hållet. Sitter man i sunkig hyresrätt i slummigt område med hög hyra och längtar till en BR i attraktivt läge så vill man gärna intala sig att det är en bubbla som snart kommer spricka. Det har hyresmupparna gjort i årtionden samtidigt som priserna har stigit ännu mycket kraftigare under tiden.

Själv har jag en obelånad BR + ett kapital som är ännu större än min BRs värde så jag är inte det minsta rädd för fallande priser. Jag har nog därför större möjligheter att både se potential och risk än de flesta här.
.

Det är väl ingen större poäng att ge sig själv som exempel om man är anonym. Och om du nu är så rik så är du ju ändå ett rejält undantag, så inte särskilt relevant heller. De som är rädda är ju de som köpt för lånade pengar de senaste 6-7 åren i storstäderna kanske.

Jag tror f.ö. ingen "hoppas" på prisras. Det är ju ändå så pass dyrt med bostad. Däremot tror jag folk skulle vilja ha försäkringar för att det inte blir ett prisras efter man köpt.
2014-03-15, 14:35
  #10454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men herregud hur räknar du? Man behöver inte skriva av hela köpebeloppet. Varför ska man skriva av mark och stomme?

Jag tog en ny titt och det är visst än värre än vad jag hade kommit ihåg.

De har de redovisat 70 miljoner i anskaffningsvärde under punkten "Byggnader" (mark 15 miljoner). Och de har bara skrivit av 1,5 miljoner på 11 år, huset byggdes år 2003.

En tickande bomb? Synd på ett trevligt läge annars...
2014-03-15, 14:43
  #10455
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Det är väl ingen större poäng att ge sig själv som exempel om man är anonym. Och om du nu är så rik så är du ju ändå ett rejält undantag, så inte särskilt relevant heller. De som är rädda är ju de som köpt för lånade pengar de senaste 6-7 åren i storstäderna kanske.

Jag tror f.ö. ingen "hoppas" på prisras. Det är ju ändå så pass dyrt med bostad. Däremot tror jag folk skulle vilja ha försäkringar för att det inte blir ett prisras efter man köpt.

Ja jag är ett rejältt undantag och just det ger mig specialla förutsättningar till att kunna hålla mig mer objektiv, och inte som de flesta andra låta sig påverkas av rädsla att riskera sin ekonomi eller förtvivlan över att tvingas bo kvar i dyra hyresrätter i oatraktiva områden där man inte vill låta sin barn växa upp.


Minskat utbud av bostäder skriver förresten DI/DN:
Citat:
Utbudet av bostadsrätter sjönk i februari med 8,6 procent medan utbudet av villor minskade 12,9 procent jämfört med samma månad i fjol. Det visar en genomgång som bostadssajten Booli gjort på uppdrag av Dagens Nyheter.

<snip>

En viktig förklaring är istället att försäljningstiderna blivit kortare och att fler objekt, framför allt i storstadsregionerna, säljs före visning, vilket innebär att de inte ingår i utbudsstatistiken.

”De senaste månaderna har det skett en kraftig ökning av bostäder som säljs via vårt spekulantregister innan de hunnit läggas ut på Hemnet”, säger Pär Gunnarsson, mäklare på Fastighetsbyrån i Bromma, till DN.

http://www.di.se/artiklar/2014/3/14/minskat-utbud-av-bostader/
2014-03-15, 15:32
  #10456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja jag är ett rejältt undantag...

Jomen du är också anonym så du kan ju likaväl hitta på.
2014-03-15, 16:55
  #10457
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nytt jobb och precis mött tusende personen som helt oprovocerat talat om bostäder som en säker monetär investering...

Påminner mig om min tid på Posten på 90-talets slut och en brevbärare som sade att tjäna pengar på aktier var det lättaste som fanns. Det var bara att köpa dem. Hur många svenskar trodde dessutom inte på Telia som världens bästa investering? Inte jag, men annars så var det en hel del folk som gick på det där utan någon som helst analys bakom köpbeslutet.

Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
...Jag tror f.ö. ingen "hoppas" på prisras. Det är ju ändå så pass dyrt med bostad. Däremot tror jag folk skulle vilja ha försäkringar för att det inte blir ett prisras efter man köpt.

Jag hoppas på ras. Inte minst kommer det de yngre till del, de som ännu inte flyttat hemifrån.

Jag är glad när priset på kaffe sjunker det också. Hoppas ju aldrig på högre priser direkt.
2014-03-15, 17:53
  #10458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
...
Jag hoppas på ras. Inte minst kommer det de yngre till del, de som ännu inte flyttat hemifrån.

Jag är glad när priset på kaffe sjunker det också. Hoppas ju aldrig på högre priser direkt.

Jag menade bara att det skulle vara lättare för folk om risken för ras var lägre, priserna rimligare.

Men ja, det ligger helt säkert någonting i det du säger. Höga priser är väl generellt bara av ondo.
__________________
Senast redigerad av gladakatten 2014-03-15 kl. 17:56.
2014-03-15, 17:57
  #10459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Påminner mig om min tid på Posten på 90-talets slut och en brevbärare som sade att tjäna pengar på aktier var det lättaste som fanns. Det var bara att köpa dem. Hur många svenskar trodde dessutom inte på Telia som världens bästa investering? Inte jag, men annars så var det en hel del folk som gick på det där utan någon som helst analys bakom köpbeslutet.



Jag hoppas på ras. Inte minst kommer det de yngre till del, de som ännu inte flyttat hemifrån.

Jag är glad när priset på kaffe sjunker det också. Hoppas ju aldrig på högre priser direkt.

Du kan ju inte jämföra med kaffe. Du har förmodligen inget investerat i just kaffe.
2014-03-15, 18:12
  #10460
Medlem
Rubrik01s avatar
Som jag fattat det råder det fri prissättning för bostadsrätter. Varför byggs då inte större delen av bostadsbristen bort genom att bostadsbolag bygger bostadsrätter?

Jag menar, vad spelar det för roll att marknadshyrorna inte är fria, vilket de enligt mig borde vara, "kapitalet" borde ju få en bra avkastning på att bygga bostadsrätter?

Jag antar att svaret är att de klassiska problemen (långa handläggningstider i planprocessen, för långtgående rätt att överklaga byggplaner m.m.) sänker avkastningen så mycket att de stryper byggandet till viss del.

Tänker jag rätt?
2014-03-15, 20:33
  #10461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Fusket med avskrivningar... Tittade på ett objekt där jag bor. En hyfsad ny fastighet, byggd 2002. Där en lägenhet låg ute. Det visade sig att de bara skrivit av 1,5 miljoner av fastighetens 50 miljoner i köpekostnad på 12 år. Vilket alltså ger en avskrivningstid på 400 år! Progressiv kan man väl anta... Fusket med avskrivningar utbrett!
Hur stor kassa och vilka väntade utgifter har föreningen?
2014-03-15, 22:35
  #10462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Som jag fattat det råder det fri prissättning för bostadsrätter. Varför byggs då inte större delen av bostadsbristen bort genom att bostadsbolag bygger bostadsrätter?
Gör dom inte det då?
Finns det en brist på borätter?
Jag har inte stenkoll på detta men får intrycket att det tar ett tag att få köpare. Och då ägnar man sig ändå åt progressiva avskrivningar, för att få ned kostnaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Jag antar att svaret är att de klassiska problemen (långa handläggningstider i planprocessen, för långtgående rätt att överklaga byggplaner m.m.) sänker avkastningen så mycket att de stryper byggandet till viss del.
Långa handläggningstider påverkar latency men inte throughput. Och det är det senare som är byggandet vi ser.
2014-03-16, 00:31
  #10463
Medlem
Trillskes avatar
Att addera till det där med att alla omkring mig i centrala stockholm vill låne-spekulera i bostäder - jag har verkligen inte hört en människa sitta och vänta på att några priser ska falla.

Förstår verkligen inte vart ni får allt ifrån. Har faktiskt aldrig hört en människa någonsin - någonstans - i hela mitt liv - sitta i en HR och vänta på att priser ska falla på bostäder. Jag må gissa, men jag tror det är ren bullshit.

Att vänta och se om man hittar ett bättre ekonomiskt läge låter rimligare.
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja jag är ett rejältt undantag och just det ger mig specialla förutsättningar till att kunna hålla mig mer objektiv,
Helt fel, du är inte ens med i matchen. "Risk" handlar inte om att man tappar lite pengar när värdet på en tillgång sjunker. Detta faller innanför vilket konfidensintervall som helst och är alltså inget att diskutera eller analysera överhuvudtaget. Väldigt många tror att det är detta som är "risk" och det är väl möjligen där någonstans hela feltänket i lånesoppan börjar till och med.

Du kan vara insatt ändå, det ska jag inte uttala mig om, men du har verkligen inte någon speciellt bra position för att förstå kalkylen hos bostadslånare. Tvärt om har du inte ens skin in the game.

I ditt fall kan det till och med vara en smart investering monetärt (notera kan vara; jag har inte försökt mig på någon analys eller gissning).
__________________
Senast redigerad av Trillske 2014-03-16 kl. 00:37.
2014-03-16, 09:50
  #10464
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Helt fel, du är inte ens med i matchen. "Risk" handlar inte om att man tappar lite pengar när värdet på en tillgång sjunker. Detta faller innanför vilket konfidensintervall som helst och är alltså inget att diskutera eller analysera överhuvudtaget. Väldigt många tror att det är detta som är "risk" och det är väl möjligen där någonstans hela feltänket i lånesoppan börjar till och med.

Och på vilket sätt skulle det göra något av det jag skrev felaktigt? Tänk efter lite innan du påstår att andra har fel.

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in