Går andra året på gymnasiet (ekonomilinjen) och har ett betygsnitt på ca 15,5. Vill komma in på ett bra universitet såsom Linköping, Uppsala, Örebro, Göteborg mm. Hur tror ni att läget ser ut för mig när jag ska söka nästa år? Bör jag göra högskoleprovet och därmed satsa på det istället?
Tacksam för svar!
Definitivt, med ett snitt på 15,5 är du inte ens nära att komma in på ett universitet som är värt namnet.
Jag hade tänkt att söka utbildning nu till hösten och vet just nu inte riktigt vart eller vad jag kommer studera. Jag har kollat runt med olika skolor och det generella verkar vara att terminen startar den 1 september. Nu är det så att jag ska till Australien över sommaren och arbeta och kommer antagligen inte vara tillbaka i Sverige förens någon gång mellan 25 augusti-3 september. Om jag blir antagen och ska infinna mig på ett upprop, går detta att lösa utan att vara på plats? Tex maila skolan och säga att man självklart vill studera där men befinner sig utomlands? Jag personligen tycker ju att detta borde gå, men vad säger det svenska skolsystemet om det?