Citat:
Förhöret med MR rör till det på en punkt:
Enligt pappan åkte KJ iväg natten till den 19 för att hämta den berusade NS. Därefter återvänder han:
"J: Och sen på natten så kommer han in och säger att han ska fara och skjutsa NS, och öh jag vaknar som till och tänker som att men var inte borta så länge då. Och jag ser att han far iväg, han har bilen parkerad utanför vårt sovrumsfönster så att... Efter han hade farit så kan jag inte somna förrän han kom tillbaka. En stund senare där så, och , han går och lägger sig och sover den förmiddan eller princip hela den dan" (filen i TR, ca 00.30)
MR ger en helt annat version:
"De träffades i samband med att KJ hämtat upp NS då denna var berusad de hade sen hämtat upp MR, hon tror att NS blev upphämtad i Svartbyn. MR säger att de sedan for till KJ:s stuga utanför Boden."
Och vidare i samma förhör:
"Hon säger att de åkte hem till NS och att det var KJ som körde. Hemma hos NS började NS och KJ spela Xbox och MR tittade på en stund innan hon somnade, klockan kan då ha varit ca 05.00-06.00."
Hur går dessa uppgifter ihop? Har JJ blandat ihop dagarna eller är det hon som minns fel?
Enligt pappan åkte KJ iväg natten till den 19 för att hämta den berusade NS. Därefter återvänder han:
"J: Och sen på natten så kommer han in och säger att han ska fara och skjutsa NS, och öh jag vaknar som till och tänker som att men var inte borta så länge då. Och jag ser att han far iväg, han har bilen parkerad utanför vårt sovrumsfönster så att... Efter han hade farit så kan jag inte somna förrän han kom tillbaka. En stund senare där så, och , han går och lägger sig och sover den förmiddan eller princip hela den dan" (filen i TR, ca 00.30)
MR ger en helt annat version:
"De träffades i samband med att KJ hämtat upp NS då denna var berusad de hade sen hämtat upp MR, hon tror att NS blev upphämtad i Svartbyn. MR säger att de sedan for till KJ:s stuga utanför Boden."
Och vidare i samma förhör:
"Hon säger att de åkte hem till NS och att det var KJ som körde. Hemma hos NS började NS och KJ spela Xbox och MR tittade på en stund innan hon somnade, klockan kan då ha varit ca 05.00-06.00."
Hur går dessa uppgifter ihop? Har JJ blandat ihop dagarna eller är det hon som minns fel?
Det kan vara så att MR rört ihop det och beskriver en (lite märklig) nattlig tur till Gruvberget och stugan, som jag trodde ägde rum när NS ringde ringde KJ (14 maj 01.56) och KJ for iväg och tankade bilen för 790 kr. Edit: Mot detta talar att MR kollar upp datumet i sin telefon.Så här beskriver NS saken i alla fall:
"När ringde du till KJ?
NS uppger att det var runt tolv, ett på natten. NS är nattmänniska.
Vad sa han att han gjorde när du ringde?
NS tror att han sagt att han tittade på film. De bestämde att de skulle träffas. NS gick ut
på gatan och KJ hämtade honom där.
Hur kom det sig att ni åkte till Gruvberget?
NS uppger att det var för att ha nåt att göra de pratade där. Det var med KJ:s bil de
åkte. De pratade om det där om tidningarna. Journalisterna hade legat i en buske och kommit
och knackat på hos honom när Kristoffer var hemma. De hade även ringt till KJ:s
föräldrar och det tyckte han var jobbigt.
Berättade han nåt om Vachtereeya?
NS uppger att KJ sagt att han tyckte det var jobbigt att hon var försvunnen.
KJ teori kring varför hon var borta var att han trodde att hon hade stuckit eller blivit
kidnappad.
Varför trodde han det?
NS tror att det hade med hennes styvpappa att göra men NS vet inte.
Efter Gruvberget så åkte de och köpte cigaretter, hämtade MR, tog ett varv i stan och sen
körde de till stugan. Niklas tror att de var där till klockan tre, halv fyra den natten. De satt och
pratade ute. KJr gick in i stugan en gång. Sen åkte de hem till NS. Där var de till
sju, halv åtta på morronen. Hemma hos NS spelade de X-box." (FUP s. 1338-1339)
Senast redigerad av rayravioli 2014-03-19 kl. 11:26.
Senast redigerad av rayravioli 2014-03-19 kl. 11:26.