2014-03-19, 10:31
Medlem
charliesheeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det som är det absolut viktigaste i det här fallet är att inte en helt oskyldig blivit dömd och anklagad för att ha styckmördad VB.
I ett rättssamhälle får inte sådant ske, därför ställs det vanligen hårda krav på bevis för att fälla en person för mord, men så tycks det inte vara i det här fallet mot KJ.

Utom rimligt tvivel blir svårt spela på så att säga!
Citera
2014-03-19, 10:48
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Vittnet LV säger efter ca 4.20 in i förhöret bl.a.
"Snett åt vänster" då han sökte för att se armaturen,
Senare vid ÅK's förhör säger han "stod på marken utanför" och upprepar
"snett uppåt vänster":
Han har helt enkelt inte kikat in ordentligt som de som sökte av området tidigare med fyrhjulingar, de avsynade golv och innandömet okulärt och inget fanns på golvet.

Benen har sannolikt legat i ödehuset redan innan den 18'e och KJ har haft all tid i världen att få dit dem veckan har "gömde" sig i stugan för media. (13-17'e maj).

Jag tror flickan R talar sanning utan omsvep men det förändrar inte målet ett dugg för som sagt, benen har sannolikt kommit dit tidigare.

Kanske kommer den minderåriga tjejens vittnesutsaga via två pm som jag fick i juni/juli 2013 att lyftas ur slasken? I dessa pm beskrevs att KJ och en person till synts vid gula huset på kvällen den 16/5 . KJs bil hade varit parkerad utanför huset och en vit skåpbil hade synts köra lite högre upp mot fortet. Kanske var det en Mitsubishi Galant kombi, vit till färgen? Polisen vallade ett vittne i området den 30/5. Det jag skulle vilja veta är om det var tjejen i fråga, LV eller någon annan som vallades av polisen. Det skrevs i tidningarna att man inte ville avslöja vem som vallades pga sekretesskäl.
Citera
2014-03-19, 10:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Så trumkortet var alltså alibit för den 19:e. Vem vet. Lyckas han ro hem det och så tvivel i tolkningen av de tekniska bevisen kan han lyckas.

Jag gissar att åklagarsidan kommer slå in på ett par detaljer:

Tidigt under morgonen den 20:e gör ju KJ en utflykt för att handla cigaretter. Enligt pappan, som vaknade och ringde sonen, var han bara borta en liten stund. Här blir jag lite frågande. Om jag förstår honom rätt (det finns utrymme för tolkningar) så hörde han att KJ kom hem, pratade med mamman i telefon och gick och la sig. Det förflöt dock ett par timmar mellan cigarettinköpet och samtalen från mamman. Hur det än var med den saken kan man förvänta sig att de pressar pappan om han verkligen hade koll på tiden. Det är inte långt mellan föräldrahemmet och fyndplatserna så en halvtimma hit och dit kan ha stor betydelse. Spelkonsolen kan bli ett viktigt bevis här, förhöret med mamman också.

Sen finns en liknande utflykt föregående natt (vittnet med hunden vid gula huset var osäker om det var den 18:e eller 19:e han tittade in i huset). Sonen får ett samtal från NS och rycker ut som fylleschaffis. Tillbaka en stund senare enligt pappan. Hur säker är han?

Sen kan de förstås ifrågasätta om vittnet vid huset verkligen utesluter att benen låg där, även om det känns lite märkligt att han skulle ha kunnat missa dem. Förövrigt saknar jag nån professionell uppskattning om hur länge benen bör ha legat där. Man borde ju i alla fall kunna säga om det handlar om några timmar, ett dygn eller en vecka.

Att mamman förhörs kan också vändas till åklagarsidans fördel om de lyckas pressa fram komprometterande uppgifter. Hur var det med sängen egentligen? Har hon sett den macheteliknande kniven med hemgjort handtag? Kan hon backa upp pappans uppgifter?

Rättegången blev, cyniskt uttryckt, betydligt intressantare nu. Jag vill minnas en uppgift att åklagaren eventuellt skulle lägga fram nya bevis. Detta verkar ha runnit ut i sanden. Kanske presenteras det nåt nytt nu? Hon verkade ju rätt irriterad och ifrågasatt om förhandlingarna kunde äga rum som planerat. Kan de söka anstånd i detta läge?

ME är den ende som har vågat sig på en uppskattning om hur länge benen hade legat i huset, intressant i sig att han hade en åsikt om det.
Citera
2014-03-19, 10:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kanske kommer den minderåriga tjejens vittnesutsaga via två pm som jag fick i juni/juli 2013 att lyftas ur slasken? I dessa pm beskrevs att KJ och en person till synts vid gula huset på kvällen den 16/5 . KJs bil hade varit parkerad utanför huset och en vit skåpbil hade synts köra lite högre upp mot fortet. Kanske var det en Mitsubishi Galant kombi, vit till färgen? Polisen vallade ett vittne i området den 30/5. Det jag skulle vilja veta är om det var tjejen i fråga, LV eller någon annan som vallades av polisen. Det skrevs i tidningarna att man inte ville avslöja vem som vallades pga sekretesskäl.

Har för mig att en sådan bil har nämnts i FUP och vem som ägde en sådan vid tillfället, möjligt att jag minns fel?
Citera
2014-03-19, 10:57
Medlem
rayraviolis avatar
Förhöret med MR rör till det på en punkt:

Enligt pappan åkte KJ iväg natten till den 19 för att hämta den berusade NS. Därefter återvänder han:

"J: Och sen på natten så kommer han in och säger att han ska fara och skjutsa NS, och öh jag vaknar som till och tänker som att men var inte borta så länge då. Och jag ser att han far iväg, han har bilen parkerad utanför vårt sovrumsfönster så att... Efter han hade farit så kan jag inte somna förrän han kom tillbaka. En stund senare där så, och , han går och lägger sig och sover den förmiddan eller princip hela den dan" (filen i TR, ca 00.30)

MR ger en helt annat version:

"De träffades i samband med att KJ hämtat upp NS då denna var berusad de hade sen hämtat upp MR, hon tror att NS blev upphämtad i Svartbyn. MR säger att de sedan for till KJ:s stuga utanför Boden."

Och vidare i samma förhör:

"Hon säger att de åkte hem till NS och att det var KJ som körde. Hemma hos NS började NS och KJ spela Xbox och MR tittade på en stund innan hon somnade, klockan kan då ha varit ca 05.00-06.00."

Hur går dessa uppgifter ihop? Har JJ blandat ihop dagarna eller är det hon som minns fel?
Senast redigerad av rayravioli 2014-03-19 kl. 11:01.
Citera
2014-03-19, 10:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Ingen vet vilken dag eller tidpunkt benen lades i huset så varken spelandet eller vittnena kan ge kj alibi.

Finns vittnesmål som talar för att benen inte fanns i huset vid 9:30 den 18:e maj. Sant eller inte, det finns ett rimligt tvivel, i det läget har ett alibi för följande dygn en betydelse.

Jag tror att TO taktik är att bryta loss ett par grundstenar i åklagarens indiciebygge vilket i slutänden innebär att konstruktionen rämnar i en kedjereaktion, det ena ger det andra, slutar med att åklagarens bevisbygge förvandlas till en indiciehög värd lika lite som en jordhög.
Citera
2014-03-19, 11:06
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

Viss känner Janni*e MB, mycket väl till och med!

FUP 1425

På fråga om JN känner någon vid namn MB säger JN, att hon vet vem han är
eftersom det är pappans barndomskamrat. Hon känner själv MB sedan barndomen.
MB har en restaurang i Boden dit hon brukar gå och se om han jobbar. "Det gjorde ont att
veta att de skulle förhöra honom, att det var han som gjort det". Hon får veta det personligen
av MB om förhöret då hon besöker restaurangen.

Och kom ihåg att polisen interesserade sig för MB & ANs färd til Lakaträsk den 18 Maj, och MBs nära relation till Janni*e, och hennes plötsliga/mystiska interesse för KJ, redan 8/9 Maj, samt under hela perioden söken efter VB stod på, de många bilfärder hon hadde med KJ under samma period, de 116 SMS kontakter med KJ i sök perioden, samt att hon raderat alla dessa SMS och skaffat nytt telfonnummer, och till och med påstår i förhör att hon inte haft någon särskild SMS kontakt med KJ etc etc för, och att polisen ochså har interesserat sig mycket för denna Jannik* vilket du kan läsa om i FUP 1425-1429.

Läs om mitt inlägg och förstå vad jag skriver är du snäll:

Ursprungligen postat av yoloits

Begriper ändå inte hur du får in J i en konspiration m fam. Berg. Låt henne vara, hon ville hjälpa KJ att hitta VB, därför hade de mer kontakt och bara för att hon känner någon från Bergs familj betyder inte det att det har med mordet på VB att göra. Hur får du till det egentligen?

En person som vill hjälpa till och verkligen engagerar sig för att hitta VB ska inte behöva misstanke om att hon har med mordet att göra pga att hon råkar känna både fam Berg och KJ, eller?
Citera
2014-03-19, 11:09
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Hans vänskap... Han var inte dömande mot VB. Enligt deras mail konversation var han väldigt snäll och stöttande när hon berättade att hon hade en affär med en gift man, han blev orolig när hon låst in sig på karateklubben och ville hjälpa henne ut. Han var helt enkelt en god vän som hon kände sig trygg tillsammans med.
Han har inte några polisanmälningar på sig från VB utan det är MB som hon polisanmält.
Hon var rädd dagarna före mordet att gå till karateklubben, då hon gjort något dumt vilket hon nämnde för en vän.
Helt klart är att VB inte mördades i KJs lägenhet.... Finns inga som helst bevis för detta.
Hon gick alltså från hans lägenhet, men frågan är vart och vad som sedan hände.
Ja han hade helt klart en crush för VB som VB utnyttjade och som hon fick betala för i slutänden. Med sitt liv.
Citera
2014-03-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ingen vet vilken dag eller tidpunkt benen lades i huset så varken spelandet eller vittnena kan ge kj alibi.

Precis, och det finns ju många dagar och nätter att välja på när han skulle behöva X box alibi.
Nätter var ju hans normala "arbetstid". Och hur gör vi med blodet i bilen?
Det behövs ett vittne som sett annan person kört hans bil omkring mordtillfället och efter....
Annars är loppet kört.
Och risken för livstid uppenbarar sig.
Citera
2014-03-19, 11:17
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Jag håller med dig.
Dessutom är det inte alls säkert att de hittar det som KJ påstår ska styrka hans historia i xboxen.
OT har bett om en undersökning av xboxen men har än så länge inget svar på vad undersökningen visar, dvs att det inte finns garantier att uppgifter finns som kan styrka KJs historia. Läser man NS och MR s förhör råder en osäkerhet över när detta var, tidsmässigt.
Citera
2014-03-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Ja han hade helt klart en crush för VB som VB utnyttjade och som hon fick betala för i slutänden. Med sitt liv.

Verkligen och det är tråkigt och skamligt att han inte såg en annan utväg än att ha ihjäl henne.
VB hade ju tom polisanmält honom och hon vågade inte ens gå till träningen.. hon måste varit livrädd innan hon dog.. kanske därför hon ville skydda sig hos KJ.

Hade inte VB valt att tacka nej till KJs erbjudande om att köra henne hem eller om KJ inte hade tagit den där ölen den 4 maj hade VB varit i livet idag...
Citera
2014-03-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Förhöret var intressant att läsa. Tydligen hade KJ glömt låsa bilen åter igen och lämnat nycklarna i tändningslåset. Sedan WLs agerande i Heden är lite speciellt tycker jag.

Vad sägs om detta då angående WL;
Ur Fupen; Sid: 1145
JJ:
KJ umgås med WL, JJ vet inte hur den relationen är, det kan vara så att
WL utnyttjar KJ.

Fup 1169
Förhör med LJ:
LJ vill också berätta om en kompis till KJ som heter WL. Hon säger att
KJ sällan blir arg på någon men när det gäller saker som WL gjort så har
KJ blivit arg vid åtmnstone två tillfällen.

Det första tillfället var när WL tagit upp betalning för att flera kompisar skulle delta i en
stor tävling inom soft air gun. Han tog emot pengar av Kristoffer men anmälda aldrig honom
till tävlingen, vilket han gjorde med de andra han fått pengar av.

Kommentar: MOBBNING? UTNYTTJANDE?

Vid det andra tillfället hade William kört sönder Kristoffers bil.
Kristoffer visste att det var han som gjort det men WL vägrade attt erkänna det.
LJ säger att KJ var fruktansvärt ledsen och han bröt kontakten med William.
Kontakten återupptogs senare och vid ett tillfälle var LJ i KJ bostad när William
var där.

LJ fick en konstig känsla, WL tittade inte på LJ och han rotade runt bland
KJ grejer i bostad på ett gränslöst sätt. Hon har känslan av att William inte vill
KJ "väl".

KOMMENTAR:
Det här är ganska viktiga iakttagelser. WL har alltså gått över gränsen och retat upp
KJ minst två gånger som är känt.

Vad betyder detta då? ATt KJ inte riktigt uppfattar WLs intention med deras "vänskap"?
Hur långt kan WL gå i att förstöra för KJ? Det är en bra fråga.
Hur långt kan han tänka sig gå?

En annan bra fråga är vad WL tyckte om KJ s och VB s förhållande?
Uppskattade han det? Ogillade han det?

Det kanske var så att VB miste livet just för att hon och KJ återupptog kontakten.

Det finns väl riktiga vänner till KJ här inne i forumet som kan besvara frågorna.
Vad hade WL för intention? Inställning till VB? Kapacitet att gå över gränsen rejält?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in