Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Jag bad dig inte säga vilka samband som faktiskt finns, jag bad dig bara spåna på om det överhuvud taget kan finnas några andra faktorer än arv och miljö som spelar in.
Ja, det gör det. Annars skulle man finna direkta samband.
Citat:
Dvs finns det ens i vår vildaste fantasi något annat än arv och miljö som påverkar en människa? (Obs, du behöver inte svara vetenskapligt korrekt, utan spåna lite, eller fantisera... )
Fast varför skall jag behöva spåna. Det sysslar ju med forskningen med - är du intresserad av vilda teorier på löpande band så är det ju bara att fördjupa dig i den.
Citat:
Poängen är att kan vi inte ens fantisera ihop andra faktorer, ja då kanske det inte finns några andra faktorer.
Fast det är ju det forskningen sysslar med. Pannlobsteorin är till exempel ett sådant försök som inte kunnat ledas i bevis.
Citat:
Många av dem som har begått allvarliga våldsbrott, och som blir föremål för rättspsykiatrisk undersökning, har hjärnskador, säger Lars Lidberg.
Skadorna kan vara medfödda, men de kan också ha uppstått under livet, genom olika traumata eller genom missbruk av alkohol och narkotika.
Läkarnas möjligheter att komplettera de psykiatriska och psykologiska undersökningarna med medicinska tester har gett ytterligare kunskap. Ny teknik gör det nu också möjligt att fotografera hjärnan i arbete, med en så kallad PET-kamera. Glykos, hjärnans bränsle, märks med radioaktiva spårämnen, så att man kan fotografera den strålning som avges. Då syns det i vilka delar av hjärnan som aktiviteten är låg. Det är ofta i den främre delen, frontalloben, som lägre aktivitet iakttas.
- Att personer med aggressivt och impulsivt beteende har lägre aktivitet i frontalloben är välkänd kunskap, säger Lars Lidberg. Vi vet att skador i den delen av hjärnan ger sådant beteende.
http://www.inarchive.com/page/2011-09-08/http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=419&module_instance=12
Lidberg trodde stenhårt på sin teori, dessa grova våldsbrott kunde förklaras av skador i främre pannloben. Teorin höll dock inte - och dog väl med Lidberg i princip.