2014-03-19, 11:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Kritiken är fullständigt förödande, och några bevis för att empirin har någon som helst grund i verkligheten har inte redovisats.
1) Det tillhör god sed att länka till det man citerar. Detta för att citat skall kunna läsas i sitt rätta sammanhang.

2) Det är kritiken som formulerades - inte resultatet av granskningen du citerar. Eva Lundberg friades i granskningen.

Granskningens resultat:

Citat:
Universitetets ledning beslutade den 7 juni 2005 att genomföra en granskning av samtliga Lundgrens artiklar och rapporter för att bedöma om det fanns sakligt underlag för kritiken om vetenskaplig ohederlighet.

I december 2005 lade de av Uppsala universitet utsedda granskarna fram en rapport där man konstaterade att det inte fanns belägg för anklagelserna om vetenskaplig ohederlighet.

Däremot pekade de på vad de ansåg vara brister i Eva Lundgrens forskning. De båda granskarna var dock delvis oeniga i sina slutsatser och rapporten innehåller därför två olika sammanfattande omdömen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eva_Lundgren
Citera
2014-03-19, 11:04
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Hon har fel även om kvinnor som lever i religiösa sammanhang. Det är kvinnor som lever väldigt bra liv, behöver inte jobba, är hemma och tar hand om hemmet, behöver inte försörja sig själva, långa äktenskap, bra män, med mera. Så att få stryk är inte ens faktor. Och när de får stryk är det vanligtvis för att de går emot sina egna intressen. Till exempel "jag vill inte vara hemma jag vill gå ut på krogen och dricka".

Vad grundar du det här på?

Edit: Det handlar om betydligt mer specifika situationer än "religiösa sammanhang", men jag tvivlar ärligt talat på att du kan någonting om kvalitativ forskning.
Senast redigerad av Cut-N-Mix 2014-03-19 kl. 11:07.
Citera
2014-03-19, 11:08
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Vad grundar du det här på?

Edit: Det handlar om betydligt mer specifika situationer än "religiösa sammanhang", men jag tvivlar ärligt talat på att du kan någonting om kvalitativ forskning.

Jag är religiös kvinna själv.
Citera
2014-03-19, 11:22
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Jag är religiös kvinna själv.

Okej, intresseklubben antecknar.

Att du är religiös kvinna säger ingenting om studiens validitet eller ej, framförallt då det inte är säkert att ens gruppen innefattar just den sortens religiösa kvinnor som du är. Kvalitativa studier har en väldigt liten grupp som de undersöker och om jag minns rätt så bedrev Lundgren sina fältarbeten och intervjuer under 80-talet i USA -- redan där så finns det mycket som talar för att dina erfarenheter på något vis skulle ha en relevans för diskussionen.

Att du sedan på rent patetiska manér vill generalisera dina egna upplevelser till något universellt kunde jag inte bry mig mindre om. Så intressant är inte du.

PS. Var det inte du som hävdade att kvinnor ständigt ljuger? Varför ska jag anta att du talar sanning? Ge mig goda skäl till varför jag ska lita på att det du säger stämmer och inte är enbart vanligt kvinnligt ljugeri.
Citera
2014-03-19, 11:22
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Okej, intresseklubben antecknar.

Att du är religiös kvinna säger ingenting om studiens validitet eller ej, framförallt då det inte är säkert att ens gruppen innefattar just den sortens religiösa kvinnor som du är. Kvalitativa studier har en väldigt liten grupp som de undersöker och om jag minns rätt så bedrev Lundgren sina fältarbeten och intervjuer under 80-talet i USA -- redan där så finns det mycket som talar för att dina erfarenheter på något vis skulle ha en relevans för diskussionen.

Att du sedan på rent patetiska manér vill generalisera dina egna upplevelser till något universellt kunde jag inte bry mig mindre om. Så intressant är inte du.

PS. Var det inte du som hävdade att kvinnor ständigt ljuger? Varför ska jag anta att du talar sanning? Ge mig goda skäl till varför jag ska lita på att det du säger stämmer och inte är enbart vanligt kvinnligt ljugeri.

1) Det är ungefär samma sak för alla religiösa kvinnor därför att de religiösa principerna är ungefär samma sak. Det gäller särskilt om du talar om kristna kvinnor. Du kan fråga vilken sådan kvinna som helst om Lundgrens studie har något med verkligheten att göra och hon kommer att säga att det är rena fantasier.

2) Kvinnor ljuger för att de tjänar något på det. Jag tjänar inget på att ljuga.

Tillbaka till våldtäkt,

Citat:
Statistics surrounding sexual assault are notoriously unreliable and inconsistent, primarily because of vague and expansive definitions of what qualifies as sexual assault. Christina Hoff Sommers of the American Enterprise Institute explains that the study often cited as the origin of the "one in five" factoid is an online survey conducted under a grant from the Justice Department. Surveyors employed such a broad definition that "'forced kissing" and even "attempted forced kissing" qualified as sexual assault.

The Bureau of Justice Statistics' "Violent Victimization of College Students" report tells a different and more plausible story about campus culture. During the years surveyed, 1995-2002, the DOJ found that there were six rapes or sexual assaults per thousand per year. Across the nation's four million female college students, that comes to about one victim in forty students. Other DOJ statistics show that the overall rape rate is in sharp decline: since 1995, the estimated rate of female rape or sexual assault victimizations has decreased by about 60 percent.

http://www.usnews.com/opinion/blogs/economic-intelligence/2013/10/24/statistics-dont-back-up-claims-about-rape-culture
Senast redigerad av Babianen 2014-03-19 kl. 11:28.
Citera
2014-03-19, 11:23
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
1) Det tillhör god sed att länka till det man citerar. Detta för att citat skall kunna läsas i sitt rätta sammanhang.

2) Det är kritiken som formulerades - inte resultatet av granskningen du citerar. Eva Lundberg friades i granskningen.

Granskningens resultat:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eva_Lundgren

Självklart kan man inte fälla henne om det saknas bevis. Hon vägrade tillhandahålla de dokument som skulle ha kunnat avslöja att hon var ohederlig i sin empiri. Vidare är empirin i mina ögon inte det mest spektakulära, utan de slutsatserna hon drar av den. Där fick hon svidande kritik, vilket hon förstås blev mycket stött av.

Citat:
I ett svar på granskarnas rapport riktar Eva Lundgren kritik mot granskarna för att de ”omformulerat och utvidgat sitt uppdrag” till att också gälla Eva Lundgrens trovärdighet som forskare. Eva Lundgren menar att granskningen enbart skulle gälla om hon varit ohederlig. Hon kritiserar också att granskarna inte kan anses som sakkunniga på Eva Lundgrens forskningsområde. ”De gör sitt eget (positivistiska) perspektiv normerande på ett sätt som torde vara främmande för ett forskningsklimat där forskningen står fri”, skriver hon.

Ja, visst är det säkert så att granskarna fokuserade på fler saker än just empirin, men vilket initiativ! Utan det hade vi stått med en granskning som bara säger att hon måste frias för att man inte ges möjligheten att utreda frågan och bedragerskan hade oemotsagt fått fortsätta sin "forskning"! Hennes påstående om att man inte kan kritisera hennes forskning utan att vara sakkunniga skänker dessutom ett löjets skimmer över hela ämnet genus. Att påstå att ett positivistiskt förhållningssätt begränsar genusforskningen är kvalificerat skitsnack, och inget annat.
Citera
2014-03-19, 11:24
Medlem
blowns avatar
Citat:
Förödande vet jag inte om den är. Det handlar mer om att hon använt sig av kvalitativa metoder och därefter gjort anspråk på kvantitativa resultat. Ett metodologiskt fel alltså. Mig veterligen säger inte kritiken att hennes forskning är värdelös i förhållandet till dem hon studerade, alltså en väldigt specifik identifierbar grupp kvinnor och män som lever i ett visst sammanhang (religiösa extremister i USA om jag minns rätt).

Det händer då och då att kvalitativa forskare försöker generalisera deras forskningsresultat utan att för den sakens skull använda sig av kvantitativa metoder, vilket är givetvis korkat (precis som när kvantitativa forskare försöker detaljera sina forskningsresultat för att skapa en slags determinism där individer inte har egna viljor utan styrs av generella mönster). Med det sagt så bevisar inte kritiken mot henne att normaliseringsprocessen inte skulle existera, den är bara inte så allmängiltig som hon ville få den till.

Jag menar självklart implicit att kritiken är förödande för den feministiska agendan som hon för.
Citera
2014-03-19, 11:34
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
1) Det är ungefär samma sak för alla religiösa kvinnor därför att de religiösa principerna är ungefär samma sak. Det gäller särskilt om du talar om kristna kvinnor.

Jag är uppvuxen med kristna kvinnor och kan inte säga att det stämmer öht -- i varje fall inte från min observation som man. Anyways, det spelar ingen roll huruvida dina erfarenheter stämmer överens med Lundgrens forskning eller ej eftersom den inte studerar den grupp kvinnor du tillhör. Hennes forskning kanske handlar som mest om 200-300 individer, kanske ännu mindre, och är därför ingen god utgångspunkt för att generalisera för alla religiösa kvinnor i världen.

Du får gärna med god logik förklara varför jag ska tolka dina erfarenheter som allmängiltiga utan att hamna i en solipsism som kretsar kring ditt ego.

Citat:
2) Kvinnor ljuger för att de tjänar något på det. Jag tjänar inget på att ljuga.

Det vet jag ju ingenting om eftersom du lika gärna kan ljuga om det. Återigen, varför ska vi lita på det du säger är sant och inte enbart en lögn? Du har inte förklarat varför och då jag inte litar på dig så har jag heller inga skäl till att du talar sanning.
Citera
2014-03-19, 11:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Självklart kan man inte fälla henne om det saknas bevis. Hon vägrade tillhandahålla de dokument som skulle ha kunnat avslöja att hon var ohederlig i sin empiri. Vidare är empirin i mina ögon inte det mest spektakulära, utan de slutsatserna hon drar av den. Där fick hon svidande kritik, vilket hon förstås blev mycket stött av.
Hon blev granskad av två granskare som INTE var eniga i sina slutsatser. Ohederlighet friades hon ifrån - slutsatsen var INTE att de inte kunde göra någon bedömning.

Återigen så länkar du inte. DET är ohederligt.

Citat:
Ja, visst är det säkert så att granskarna fokuserade på fler saker än just empirin, men vilket initiativ! Utan det hade vi stått med en granskning som bara säger att hon måste frias för att man inte ges möjligheten att utreda frågan och bedragerskan hade oemotsagt fått fortsätta sin "forskning"! Hennes påstående om att man inte kan kritisera hennes forskning utan att vara sakkunniga skänker dessutom ett löjets skimmer över hela ämnet genus. Att påstå att ett positivistiskt förhållningssätt begränsar genusforskningen är kvalificerat skitsnack, och inget annat.
Nej, det handlar inte om en domstol som måste fria eller fälla. Det är en granskning som ger ett utlåtande. I utlåtandet hade det stått att de inte kunde göra någon bedömning om materialet inte medgav att någon sådan kunde göras för att materialet var för undermåligt.

Dina tolkningar från lösryckta citat tagna ur sitt sammanhang som du hoppas skall bevisa att du resonerar rätt blir en suck.. Det här fungerar inte, vill du inte ge tillgång till källan så att människor kan bilda sig en riktig uppfattning kring det du citerar så tycker jag vi lägger ner diskussionen här.
Citera
2014-03-19, 11:42
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jag är uppvuxen med kristna kvinnor och kan inte säga att det stämmer öht -- i varje fall inte från min observation som man. Anyways, det spelar ingen roll huruvida dina erfarenheter stämmer överens med Lundgrens forskning eller ej eftersom den inte studerar den grupp kvinnor du tillhör. Hennes forskning kanske handlar som mest om 200-300 individer, kanske ännu mindre, och är därför ingen god utgångspunkt för att generalisera för alla religiösa kvinnor i världen.

Du får gärna med god logik förklara varför jag ska tolka dina erfarenheter som allmängiltiga utan att hamna i en solipsism som kretsar kring ditt ego.

1) Det tror jag inte på.

2) Alla seriöst troende kristna kvinnor vet hur det fungerar. En sådan kvinna från USA kommer att veta ungefär hur det fungerar för kvinnor i Europa och tvärtom. Därför att man följer ungefär samma principer. En troende judisk eller muslimsk kvinna kommer även hon att veta ungefär hur det fungerar. Du kan gå till en sådan kvinna med Lundgrens forskning och fråga om den stämmer och hon kommer att säga att det är trams.

3) Hennes forskning är fel även om de kvinnor hon studerar.

4) Därför att det som gäller för mig gäller på ungefär samma sätt för andra kvinnor troende kvinnor.

Citat:
Det vet jag ju ingenting om eftersom du lika gärna kan ljuga om det. Återigen, varför ska vi lita på det du säger är sant och inte enbart en lögn? Du har inte förklarat varför och då jag inte litar på dig så har jag heller inga skäl till att du talar sanning.

För jag tjänar ingenting på att ljuga.
Citera
2014-03-19, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det gör det. Annars skulle man finna direkta samband.

Fast varför skall jag behöva spåna. Det sysslar ju med forskningen med - är du intresserad av vilda teorier på löpande band så är det ju bara att fördjupa dig i den.

Fast det är ju det forskningen sysslar med. Pannlobsteorin är till exempel ett sådant försök som inte kunnat ledas i bevis.

På vilket sätt är pannlobsteorin varken arv eller miljö menar du?
Citera
2014-03-19, 11:55
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Det tror jag inte på.

Det bryr jag mig inte om.

Citat:
Alla seriöst troende kristna kvinnor vet hur det fungerar. En sådan kvinna från USA kommer att veta ungefär hur det fungerar för kvinnor i Europa och tvärtom. Därför att man följer ungefär samma principer. En troende judisk eller muslimsk kvinna kommer även hon att veta ungefär hur det fungerar. Du kan gå till en sådan kvinna med Lundgrens forskning och fråga om den stämmer och hon kommer att säga att det är trams.

Hennes forskning handlar ju dock inte om judiska, muslimska eller europeiska kvinnor. De handlar heller inte om kanadensiska, new yorkiska eller svarta arbetarklasskvinnnor. Din invändning är irrelevant eftersom den inte bemöter den grupp som Lundgren studerade. Då du invänder dig mot hennes forskning så undrar jag vad du vet om kvalitativa metoder och de slutsatser man drar ifrån kvalitativ forskning. Om du inte känner till det så är din kritik inte på något sätt intressant. (Ännu mindre intressant är den eftersom den enbart hänvisar till påståenden om religiösa kvinnor i allmänhet som jag inte kan verifiera då du inte härlett de ifrån någon för mig synlig empiri.)

Citat:
Hennes forskning är fel även om de kvinnor hon studerar.

Bevisa det då. Jag är inte intresserad av dina smakomdömen, ge mig material som jag kan utgå ifrån annars kan du lika gärna berätta din favoritfärg, din drömlunch etc, för de är alla lika irrelevanta.

Citat:
Därför att det som gäller för mig gäller på ungefär samma sätt för andra kvinnor troende kvinnor.

Varför det?

Citat:
För jag tjänar ingenting på att ljuga.

Hur ska jag veta det om du ljuger? Din argumentation ser ut så här:

(Alla) Kvinnor ljuger om de tjänar på det
Jag tjänar inte på att ljuga
Alltså ljuger jag inte

Eftersom alla kvinnor ljuger om de tjänar på det så är det fullkomligt logiskt att du också skulle ljuga om att du inte ljuger då det tjänar din argumentation. Jag kan alltså inte veta, utifrån din egen logik, om du ljuger eller ej. Men jag antar, utifrån dina premisser, att du ljuger.

Så sluta ljug, det är fult att ljuga.
Senast redigerad av Cut-N-Mix 2014-03-19 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in