2014-03-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det vet man inte. Eller vill du påstå att alla faktorer som styr en människa är kartlagda, att man har all kunskap om hur en människas hjärna fungerar och vad som styr en människa?
Min poäng är att man inte vet.

Min poäng är att det inte ens går att komma på några andra faktorer än arv och miljö. Inte utan att blanda in religion.

Kan du komma på några andra faktorer som ens skulle kunna spela in, annat än arv och miljö?
Citera
2014-03-19, 09:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Dessutom tog Eva en extremt liten grupp fundamentalistiska religiösa män, analyserade deras psykiska och psykiska nedbrytning (neutraliseringsprocessen) av sina hustrur och kvinnor i sin närhet, och lät sedan dessa män representera samtliga män. När man övertygat sig själv om att det är sant så är det ganska lätt att ta steget till manshat. Sedan har hennes forskning används som källa för otaliga uppsatser, vilket borde skrämma skiten ur folk som har något som helst förtroende för vårt bildningsväsende. Prova att googla på '"Eva Lundgren" neutralisering' så ska ni få se.

Ska man vara objektiv borde våld i nära relationer problematiseras i större utsträckning än det omvända – Kvinnan är som bekant betydligt mer manipulativ än mannen, och mäns anmälningsbenägenhet är mycket låg. Som bäddat för mörkertal och ojämställdhet!
????
Jag får upp wiki Eva L och ditt inlägg som de två första...

Är du säker på att det inte är "våldets normaliseringsprocess" du tänker på?

I så fall förstår jag inte ens vad som skulle vara så sensationellt eller konstigt med den teorin. Är det att den handlar om mäns våld mot kvinnor om du finner så svårt att ta in?
Du kan annars applicera den på andra sammanhang och upptäcka att den fungerar där också..

Edit:
Citat:
"teorin om våldets neutralisering vars företrädare är Margareta Hydén (fil dr och leg
psykoterapeut)"
[...]
Margareta Hydén representerar en socialpsykologisk förklaringsmodell. Hydén kritiserar
Lundgrens strukturella perspektiv och hävdar att makten inte kan överföras till en struktur
eller ett slags maktcentra. Maktrelationerna växer fram i interaktion mellan kvinna och man.
[...]
Vidare avvisar Hydén också Lundgrens begrepp normalisering och menar att ingen kvinna ser
det som normalt att bli misshandlad. Istället bör våld från män mot kvinnor betraktas som
något illegitimt, men det behöver inte leda till att relationen tar slut.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:222414/FULLTEXT01.pdf

Jag gissar att du blandat ihop begreppen någonstans.
Senast redigerad av micro113 2014-03-19 kl. 09:59.
Citera
2014-03-19, 10:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Min poäng är att det inte ens går att komma på några andra faktorer än arv och miljö. Inte utan att blanda in religion.

Kan du komma på några andra faktorer som ens skulle kunna spela in, annat än arv och miljö?
Om jag säger att man inte vet varför - varför tror du då att jag skulle besitta kunskap som vetenskapen saknar?

Man vet att det inte finns faktorer vare sig i biologi eller miljö som kan förklara varför människor är kapabla/väljer att skada andra. Dvs inget som säger att A ger B. Eller att om A sker så finns B som förklarande faktor.
Några sådana klara samband existerar inte.
Alltså - förklaringsmodellen arv, miljö räcker inte.

Edit:
Religion faller för övrigt in under miljöfaktorn.
Senast redigerad av micro113 2014-03-19 kl. 10:04.
Citera
2014-03-19, 10:06
Medlem
Citat:
Om jag säger att man inte vet varför - varför tror du då att jag skulle besitta kunskap som vetenskapen saknar?

Man vet att det inte finns faktorer vare sig i biologi eller miljö som kan förklara varför människor är kapabla/väljer att skada andra. Dvs inget som säger att A ger B. Eller att om A sker så finns B som förklarande faktor.
Några sådana klara samband existerar inte.
Alltså - förklaringsmodellen arv, miljö räcker inte.

Jag bad dig inte säga vilka samband som faktiskt finns, jag bad dig bara spåna på om det överhuvud taget kan finnas några andra faktorer än arv och miljö som spelar in.

Dvs finns det ens i vår vildaste fantasi något annat än arv och miljö som påverkar en människa? (Obs, du behöver inte svara vetenskapligt korrekt, utan spåna lite, eller fantisera... )

Poängen är att kan vi inte ens fantisera ihop andra faktorer, ja då kanske det inte finns några andra faktorer.
Senast redigerad av FlamRed 2014-03-19 kl. 10:22.
Citera
2014-03-19, 10:12
Medlem
blowns avatar
Citat:
????

I så fall förstår jag inte ens vad som skulle vara så sensationellt eller konstigt med den teorin. Är det att den handlar om mäns våld mot kvinnor om du finner så svårt att ta in?
Du kan annars applicera den på andra sammanhang och upptäcka att den fungerar där också..

Edit:

Såklart, my bad. Normaliseringsprocessen är självfallet Lundgrens verk. Man fick förvånansvärt många träffar på hennes namn och neutraliseringsprocessen dock

Men jo, jag tycker det är väldigt märkligt att man tar en grupp som är extremt underrepresenterade och som dessutom lever i en för normalmänniskan fullständigt främmande fundamentalistiskt religiös kultur och sedan drar slutsatser om det manliga könets våld mot kvinnor. Det faller på sin egna orimlighet att hennes forskning skulle vara relevant för någon annan grupp än just den hon forskat, och möjligtvis några till som delar kulturella egenskaper.
Citera
2014-03-19, 10:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Såklart, my bad. Normaliseringsprocessen är självfallet Lundgrens verk. Man fick förvånansvärt många träffar på hennes namn och neutraliseringsprocessen dock

Men jo, jag tycker det är väldigt märkligt att man tar en grupp som är extremt underrepresenterade och som dessutom lever i en för normalmänniskan fullständigt främmande fundamentalistiskt religiös kultur och sedan drar slutsatser om det manliga könets våld mot kvinnor. Det faller på sin egna orimlighet att hennes forskning skulle vara relevant för någon annan grupp än just den hon forskat, och möjligtvis några till som delar kulturella egenskaper.
Att normalisera våldet/det man lever i för att överleva känslomässigt/mentalt har du väl annars ganska goda exempel på i andra tappningar. Försökt tänka lite utanför boxen och läs istället vilka funktioner hon faktiskt beskriver.
Citera
2014-03-19, 10:33
Medlem
blowns avatar
Citat:
Att normalisera våldet/det man lever i för att överleva känslomässigt/mentalt har du väl annars ganska goda exempel på i andra tappningar. Försökt tänka lite utanför boxen och läs istället vilka funktioner hon faktiskt beskriver.

Kritiken är fullständigt förödande, och några bevis för att empirin har någon som helst grund i verkligheten har inte redovisats.

Citat:
Eva Lundgrens teoretiska resonemang kring ”våldets normaliseringsprocess” får kritik. Granskarna menar att Eva Lundgren påstår att det finns omfattande empiriska belägg för hennes teoretiska modell. Men granskarna säger sig inte ha hittat någon empirisk grund för ”tesen om våldets normaliseringsprocess” utifrån det material de haft tillgång till. De riktar om igen kritik mot Eva Lundgren för att de inte fått tillgång till källmaterialet.

I granskarnas genomgång av omfångsundersökningen Slagen dam kritiserar granskarna undersökningens resultat om ”våldets allmängiltighet”. Granskarna har gjort en egen bearbetning av det statistiska materialet där 10 000 kvinnor i en enkätundersökning har fått svara på frågor om våld. Granskarna menar att deras analys visar att det finns skäl att ifrågasätta att det manliga våldet mot kvinnor är jämnt fördelat mellan olika grupper av män. De hävdar att deras analys visar att det förekommer manligt våld i högre grad hos vissa grupper av män. ”Det framstår därför som helt missvisande att Lundgren mfl. har avlivat en myt om att det särskilt är vissa män som slår sina kvinnor”, menar granskarna.
Citera
2014-03-19, 10:37
Medlem
Babianens avatar
Citat:
????

Edit:

För att det har ingenting att göra med verkligheten.
Citera
2014-03-19, 10:46
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Kritiken är fullständigt förödande, och några bevis för att empirin har någon som helst grund i verkligheten har inte redovisats.

Förödande vet jag inte om den är. Det handlar mer om att hon använt sig av kvalitativa metoder och därefter gjort anspråk på kvantitativa resultat. Ett metodologiskt fel alltså. Mig veterligen säger inte kritiken att hennes forskning är värdelös i förhållandet till dem hon studerade, alltså en väldigt specifik identifierbar grupp kvinnor och män som lever i ett visst sammanhang (religiösa extremister i USA om jag minns rätt).

Det händer då och då att kvalitativa forskare försöker generalisera deras forskningsresultat utan att för den sakens skull använda sig av kvantitativa metoder, vilket är givetvis korkat (precis som när kvantitativa forskare försöker detaljera sina forskningsresultat för att skapa en slags determinism där individer inte har egna viljor utan styrs av generella mönster). Med det sagt så bevisar inte kritiken mot henne att normaliseringsprocessen inte skulle existera, den är bara inte så allmängiltig som hon ville få den till.
Citera
2014-03-19, 10:48
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Det är bara inte så förhållanden fungerar. Till exempel,

a) Man får inte stryk hela tiden. Realistiskt sett så är det inte mer än en gång i månaden. Vilken man kommer orka spöa kärringen varje söndag när han hellre kan kolla på fotboll eller porr?

b) Man blir inte skadad och det gör inte särskilt ont heller. Det brukar vara en omedelbar smärta som går över väldigt fort.

c) Man går inte runt och är konstant rädd för mannen. Man respekterar hans auktoritet men man blir inte galen och går in i sig själv och vad det nu är de säger. När man har fått stryk ett antal gånger kommer man inte inse att det inte är så farligt. Det är inget man måste överleva känslomässigt. Det är som att säga att män som håller på med MMA/boxning/brottning måste normalisera våldet för att överleva känslomässigt.

d) Man blir inte isolerad. De flesta kvinnor i förhållanden har annat att göra än att gå ut med kompisar och dricka kaffe. Med andra ord de vill inte spendera mycket tid med vänner för att de är för upptagna.

e) Man skrattar åt kvinnor som inte får stryk.
Citera
2014-03-19, 10:53
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Förödande vet jag inte om den är. Det handlar mer om att hon använt sig av kvalitativa metoder och därefter gjort anspråk på kvantitativa resultat. Ett metodologiskt fel alltså. Mig veterligen säger inte kritiken att hennes forskning är värdelös i förhållandet till dem hon studerade, alltså en väldigt specifik identifierbar grupp kvinnor och män som lever i ett visst sammanhang (religiösa extremister i USA om jag minns rätt).

Det händer då och då att kvalitativa forskare försöker generalisera deras forskningsresultat utan att för den sakens skull använda sig av kvantitativa metoder, vilket är givetvis korkat (precis som när kvantitativa forskare försöker detaljera sina forskningsresultat för att skapa en slags determinism där individer inte har egna viljor utan styrs av generella mönster). Med det sagt så bevisar inte kritiken mot henne att normaliseringsprocessen inte skulle existera, den är bara inte så allmängiltig som hon ville få den till.

1) Hon har fel även om kvinnor som lever i religiösa sammanhang. Det är kvinnor som lever väldigt bra liv, behöver inte jobba, är hemma och tar hand om hemmet, behöver inte försörja sig själva, långa äktenskap, bra män, med mera. Så att få stryk är inte ens faktor. Och när de får stryk är det vanligtvis för att de går emot sina egna intressen. Till exempel "jag vill inte vara hemma jag vill gå ut på krogen och dricka".

2) Om den är uppenbart fel så existerar den inte.
Citera
2014-03-19, 10:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Jag bad dig inte säga vilka samband som faktiskt finns, jag bad dig bara spåna på om det överhuvud taget kan finnas några andra faktorer än arv och miljö som spelar in.
Ja, det gör det. Annars skulle man finna direkta samband.

Citat:
Dvs finns det ens i vår vildaste fantasi något annat än arv och miljö som påverkar en människa? (Obs, du behöver inte svara vetenskapligt korrekt, utan spåna lite, eller fantisera... )
Fast varför skall jag behöva spåna. Det sysslar ju med forskningen med - är du intresserad av vilda teorier på löpande band så är det ju bara att fördjupa dig i den.

Citat:
Poängen är att kan vi inte ens fantisera ihop andra faktorer, ja då kanske det inte finns några andra faktorer.
Fast det är ju det forskningen sysslar med. Pannlobsteorin är till exempel ett sådant försök som inte kunnat ledas i bevis.

Citat:
Många av dem som har begått allvarliga våldsbrott, och som blir föremål för rättspsykiatrisk undersökning, har hjärnskador, säger Lars Lidberg.
Skadorna kan vara medfödda, men de kan också ha uppstått under livet, genom olika traumata eller genom missbruk av alkohol och narkotika.
Läkarnas möjligheter att komplettera de psykiatriska och psykologiska undersökningarna med medicinska tester har gett ytterligare kunskap. Ny teknik gör det nu också möjligt att fotografera hjärnan i arbete, med en så kallad PET-kamera. Glykos, hjärnans bränsle, märks med radioaktiva spårämnen, så att man kan fotografera den strålning som avges. Då syns det i vilka delar av hjärnan som aktiviteten är låg. Det är ofta i den främre delen, frontalloben, som lägre aktivitet iakttas.
- Att personer med aggressivt och impulsivt beteende har lägre aktivitet i frontalloben är välkänd kunskap, säger Lars Lidberg. Vi vet att skador i den delen av hjärnan ger sådant beteende.
http://www.inarchive.com/page/2011-09-08/http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=419&module_instance=12

Lidberg trodde stenhårt på sin teori, dessa grova våldsbrott kunde förklaras av skador i främre pannloben. Teorin höll dock inte - och dog väl med Lidberg i princip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in