2014-03-19, 00:12
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Varför utesluter lågflygning för att undvika radar?

Och en välutbildad och väl förberedd kapare skulle riskera detta för att åka lågt över en ö som ser honom? Nej, ytterst klantigt isåfall.

Radarn hade dessutom undvikits på högre höjd än vad invånarna meddelade.
Citera
2014-03-19, 00:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Och en välutbildad och väl förberedd kapare skulle riskera detta för att åka lågt över en ö som ser honom? Nej, ytterst klantigt isåfall.

Och låg höjd drar masssor mer bränsle, så det låter inte helt troligt. Gissar att den som planerar en sån här grejj skulle flyga lite lägre mht Diego Garcia, men inte så lågt som det beskrevs...inte heller rakt över Maldiverna...
Citera
2014-03-19, 00:21
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe

Varför inte? Jag har redan skrivit att risken för tidiga, avslöjande vittnesmål inte finns. Det finns inget informationssamhälle där borta. Vem ska man gå till? Turisterna skiter totalt, har säkert inte ens stor koll på dessa nyheter på sin semester. Infödingarna lever inte i ett informationssamhälle. Och oavsett om dessa vittnesmål skulle komma redan dagen efter, så skulle planet med enkelhet ha försvunnit både mot Afrika och Mellanöstern innan Malaysia och USA fått nys om saken.
Citera
2014-03-19, 00:23
Bannlyst
Citat:
Varför inte? Jag har redan skrivit att risken för tidiga, avslöjande vittnesmål inte finns. Det finns inget informationssamhälle där borta. Vem ska man gå till? Turisterna skiter totalt, har säkert inte ens stor koll på dessa nyheter på sin semester. Infödingarna lever inte i ett informationssamhälle. Och oavsett om dessa vittnesmål skulle komma redan dagen efter, så skulle planet med enkelhet ha försvunnit både mot Afrika och Mellanöstern innan Malaysia och USA fått nys om saken.
Men du kommer ju fortfarande inte från det faktum att bränsleförbrukningen är mycket högre på lägre höjd.
Citera
2014-03-19, 00:25
Medlem
Snapcounts avatar
Desto senare på kvällen man kommer.., desto vildare börjar spekulationerna bli i tråden..

Min fråga är : är det bara en (1) presskonferens, per dygn..?
(då ifrån de som skall styra, dvs Malaysia)
Citera
2014-03-19, 00:25
Medlem
Citat:

Man får ju inte missa kritiska fakta också. Vittnesmålet säger att det åkte från nord till syd-öst (lite konstig beskrivning) men beskrevs även samtidigt som i riktning mot en större ö i maldiverna, som bekräftar riktningen. Så den flög alltså inte i riktning mot Afrika vid detta tillfälle.
Citera
2014-03-19, 00:26
Medlem
Lånar min fars konto...

Jag tror det är för många och för tokiga teorier kring detta, vilket är fullt normalt och helt rätt då det är ett diskussionsforum. Det jag menar är att man gör det för svårt för sig.

Jag tror på teorin att det skett en brand ombord, piloten gör helt rätt och flyger mot närmasta landningsplats som är möjlig, förlorar medvetandet eller avlider till följd av röken och planet går på AP tills det krashar.
Citera
2014-03-19, 00:31
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W3s
Men du kommer ju fortfarande inte från det faktum att bränsleförbrukningen är mycket högre på lägre höjd.

Man får ju utgå ifrån att man enbart över vissa områden flugit extremt lågt.
Citera
2014-03-19, 00:33
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Man får ju inte missa kritiska fakta också. Vittnesmålet säger att det åkte från nord till syd-öst (lite konstig beskrivning) men beskrevs även samtidigt som i riktning mot en större ö i maldiverna, som bekräftar riktningen. Så den flög alltså inte i riktning mot Afrika vid detta tillfälle.

Jag har som sagt ingen jättekoll på detta case de senaste dagarna.

Det låter isf extremt konstigt om så är fallet.
Citera
2014-03-19, 00:33
Bannlyst
Citat:
Man får ju utgå ifrån att man enbart över vissa områden flugit extremt lågt.
Ja vilket låter ännu dummare då det skulle öka bränsleförbrukningen ytterligare. Men vad vet jag, dom kanske ville bli av med bränsle för att kunna landa någonstans i närheten, men inte dumpa bränsle för att lämna spår efter sig på sjöar och liknande.
Citera
2014-03-19, 00:34
Medlem
Kan nån förklara för mig varför planet verkar ha sicksackat sig fram alltså inte flugit i en rät linje.
Går det programmera autopiloten att bete sig på det sättet och varför gör man isåfall på det sättet.

Och visst är det så att det går åt mer bränsle på låg höjd så hade det flugit lågt hade bränslet inte ens räckt till Maldiverna.
Citera
2014-03-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W3s
Ja vilket låter ännu dummare då det skulle öka bränsleförbrukningen ytterligare. Men vad vet jag, dom kanske ville bli av med bränsle för att kunna landa någonstans i närheten, men inte dumpa bränsle för att lämna spår efter sig på sjöar och liknande.

Kan ju vara en ny våg av miljömedvetna terrorister som inte vill förpesta haven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in