2014-03-18, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Benen fanns enligt ett vittne inte i huset den 18:e maj. Om KJ har alibi för tiden 18-20 maj så betyder det att någon mer är inblandad, alternativt att KJ är oskyldig. Mht övriga omständigheter skulle jag tippa på att fler än KJ är inblandade, betyder isf att det inte kan uteslutas att någon annan är mördaren, ett rimligt tvivel om skuld, således döms KJ enbart för brott mot griftefriden, och det är vad jag har trott ett bra tag.

Vilket vittne styrker att benen inte fanns i huset den 18:e?
Citera
2014-03-18, 21:55
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ur förhör med KJ som handlar om ett försvunnet stämjärn. FUP s 1921.

F: Har du jobbat med sånt?
H: Det…så dem har jag alltid kallat stämjärn.
F: Det är en form av stämjärn kanske.
H: Ja.
F: Ja.
H: Och…jo, jag har hållit..jag har hållit på med sånt. Sist var uppe i Övertorneå. Dom är som
lite dyrare att köpa.
F: Vad…vad gjorde du med dem i Övertorneå?

H: Jag…ehh…högg ut…ja, sist jag använde det i Övertorneå, det var när jag hade en gjort en
skäggyxa i trä och så högg jag ut ett mönster, litet.
F: Vart den bra?
H: Jo, den vart hyggligt bra.
F: Vad gjorde du. Vars är den nu?
H: Den är någonstans i värmeverkets förbränningsugn i som aska och kol för länge sen.
F: Har du hållit på någonstans he…hemma hos farsan då? Har det…använder du sådana här
grejer där?
H: Nä, han har inga såna. Int..inte till träanvändning
F: Mmm.
H: Han har typ…vanliga stämjärn har han, alltså vanliga…ja, kil…kilformad. Inte några som

Jag skrev om detta för någon dag sedan. Tänkte att han eventuellt tyckt att det var ett "coolt" verktyg som kanske kunde komma till användning och plockat med sig ett hem.
Citera
2014-03-18, 21:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sedan säger hon typ "jag vet inte om vi har kompetens att tömma en X-box på information ..."

Detta ser jag fram emot. Hon blev mållös ... Det var på tiden att det kom lite motstånd för balansen i detta mål!

På det hela taget så vittnar åklagarens reaktion om att hon är medveten om att hon fick KJ fälld på vaga grunder och har nyligen pustat ut efter att hennes chansning gav utdelning. Hennes bevisning är knal och tål inga mothugg, inser hon mycket väl, just därför blir hon upprörd. Och är det inte så att åklagaren även skall lyfta upp sådant som kan tala till den åtalades fördel?

Hon borde välkomna den nya bevisningen och kommentera den på ett professionellt sätt och inte agera som en liten unge som blir tagen med fingrarna i syltburken.
Senast redigerad av OY 2014-03-18 kl. 22:12.
Citera
2014-03-18, 21:58
Medlem
highfives avatar
Citat:
RLÅ, ME tror hade skägg, finns säkert fler.
Jag tror att bilarna som vittnet LV observerade vid gula huset den 18/5 kan få sin betydelse. En gammelbil (kanske en Golf) och en kombi, lite nyare av AWD-stuk och med kromade skärmkanter.
Citera
2014-03-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jujubee
Är det med i FUPen, och relaterat till vittnesmålet? Hade för mig att "snickrandet" inträffade i närheten av mordet, men jag kan minnas helt fel.

Sen vill jag även påpeka att jag inte förstår resonemanget "kroppen skulle vara för tung för att KJ skulle kunna bära den 160 m (eller vad det nu var)". Torson, om jag förstod det rätt, vägde 33 kilo. Tänk att du är adrenalinkickad, du har obestämt med tid på dig (eller finns det ett tidsspann på hur länge det tog för iallafall torson att flyttas från punkt A till punkt B?) och du vet att det inte är på kartan att du kan skita i det. För mig låter det inte alls otroligt att man (alternativt KJ) skulle kunna bära 33 kilo i det läget.

Som sagt, jag förstår inte resonemanget att det skulle vara en omöjlighet. Det är liksom inte en vardagssituation vi snackar om, då man kan tänka "oj, fan vad tungt det här blev, jag tror inte jag ids bära".

Jag tror inte problemet är om det skulle vara fysiskt möjligt men hur i hela friden skulle en person som inte kan hålla fokus längre än någon minut klara det ... däri ligger problemet. Jag tror inte på helt hastiga personlighetsförändringar helt enkelt.

Det verkar inte sannolikt.
Citera
2014-03-18, 22:01
Medlem
highfives avatar
Sen kanske AN/MBs resa till Lakaträsk för att hämta källvatten just den 18/5 kommer upp till diskussion, vilket överhuvudtaget inte uppmärksammades i TR.
Citera
2014-03-18, 22:03
Medlem
Citat:
På det hela taget så vittnar åklagarens reaktion om att hon är medveten om att hon fick KJ fälld på vaga grunder och har nyligen pustat ut efter att hennes chansning gav utdelning. Hennes bevisning är knal och tåler inga mothugg, server hon mycket väl, just därför blir hon upprörd. Och är det inte då att åklagaren även skall lyfta upp sådant som kan tala till den åtalades fördel?

Hon borde välkomna den nya bevisningen och kommentera den på ett professionellt sätt och inte agera som en lite unge som blir tagen med fingrarna i syltburken.

Menar du att du tycker att han blev fälld på vaga grunder? Senaste personen hon såg var KJ, hennes mobil stängdes av på "onaturligt sätt" hos KJ, det finns blod i hans bil, blod på KJs tejprulle vars bitar fanns på VB, KJ har vistats på suspekta ställen (menar t.ex. Gula Huset), han är intresserad av styckning, osv osv. För mig är det inte särskilt vaga grunder. Jag är å andra sidan inte insatt i juridik, kanske att du är det?

OBS! Menar inte att argumentera/diskutera, utan är genuint intresserad av saker som jag mycket möjligt kan ha missat/inte förstått, då jag inte är insatt i sådana här saker.

Edit; Insåg att jag inte var riktigt klar i det jag undrade. Alltså, det jag undrar är ifall det är något jag missat/ev som gör att den faktan jag skrev ut (mobilen, tejprullen osv) kunnat förklaras på något annat sätt.
Senast redigerad av jujubee 2014-03-18 kl. 22:06.
Citera
2014-03-18, 22:05
Medlem
Citat:
På det hela taget så vittnar åklagarens reaktion om att hon är medveten om att hon fick KJ fälld på vaga grunder och har nyligen pustat ut efter att hennes chansning gav utdelning. Hennes bevisning är knal och tåler inga mothugg, server hon mycket väl, just därför blir hon upprörd. Och är det inte då att åklagaren även skall lyfta upp sådant som kan tala till den åtalades fördel?

Hon borde välkomna den nya bevisningen och kommentera den på ett professionellt sätt och inte agera som en lite unge som blir tagen med fingrarna i syltburken.

Precis. Hon var nog medveten om den svaga isen hon stod på men trodde den skulle bära. Nu sket det sig och rämnar i vårisen ... lika bräckligt byggt, lika snabbt försvinner den i vårsolen ... YES!
Citera
2014-03-18, 22:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Menar du det snillet som "råkade" pilla på VBs ben?

T ex. menar jag honom. Han har uppträtt märkligt och dessutom undanhållit sanningen om sin relation till KJ, de är vänner, men det har han försökt förminska.
Citera
2014-03-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicz
Jag skrev om detta för någon dag sedan. Tänkte att han eventuellt tyckt att det var ett "coolt" verktyg som kanske kunde komma till användning och plockat med sig ett hem.

Det är väl ca 3 år sedan eller mer KJ var i Övertorneå. Att han skulle plockat med sig än mindre ha koll på något verktyg därifrån tror jag är osannolikt.

Sedan var KJ i så dåligt skick när föräldrarna hämtade hem honom och städade ut att han nog var mer som ett kolli. Han hade självmedicinerat. Eftersom han var myndig fick han sköta det själv, vilket med hans bristande tidsuppfattning inte fungerade.

Så något sådant verktyg tror jag inte finns.
Citera
2014-03-18, 22:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror inte problemet är om det skulle vara fysiskt möjligt men hur i hela friden skulle en person som inte kan hålla fokus längre än någon minut klara det ... däri ligger problemet. Jag tror inte på helt hastiga personlighetsförändringar helt enkelt.

Det verkar inte sannolikt.
Nu snackar vi inte direkt någon vardaglig situation i herr Johanssons liv.
Nu snackar vi MORD och att lyckas komma undan med det hela.
Då kan man nog anta att det infinner sig lite mera SKÄRPA i det man behöver företa sig
för att dölja sin gärning. Då kan man nog koncentrera sig rätt bra. Då finns det nog fokus
så det räcker. Även för en aspergare som KJ med all den andra problematiken han hade.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-18 kl. 22:20.
Citera
2014-03-18, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jujubee
Menar du att du tycker att han blev fälld på vaga grunder? Senaste personen hon såg var KJ, hennes mobil stängdes av på "onaturligt sätt" hos KJ, det finns blod i hans bil, blod på KJs tejprulle vars bitar fanns på VB, KJ har vistats på suspekta ställen (menar t.ex. Gula Huset), han är intresserad av styckning, osv osv. För mig är det inte särskilt vaga grunder. Jag är å andra sidan inte insatt i juridik, kanske att du är det?

OBS! Menar inte att argumentera/diskutera, utan är genuint intresserad av saker som jag mycket möjligt kan ha missat/inte förstått, då jag inte är insatt i sådana här saker.

Edit; Insåg att jag inte var riktigt klar i det jag undrade. Alltså, det jag undrar är ifall det är något jag missat/ev som gör att den faktan jag skrev ut (mobilen, tejprullen osv) kunnat förklaras på något annat sätt.

Ja det menar jag. Och det du räknar upp är inte ens sant. Vi vet inte vem som såg henne sist innan hon dog, vi vet bara att KJ är den enda kända personen som såg henne sist i livet. Var mobilen stängdes av vet ingen, det är ett antagande att det skedde i KJ lägenhet. Det är långt ifrån bevisat att tejpen i VB hår kommer ifrån den rulle som hittades i KJ badrum. Har KJ sagt att han är intresserad av styckning, missat isf. Gula huset, varför är det suspekt att vistas där, KJ brukade vara där och i området, så även vissa av hans kamrater, och även ME.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in