2014-04-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Det kan vara denna bil, som nämms här:

http://www.nsd.se/nyheter/mork-bil-sags-i-narheten-7668023.aspx
Har försökt att hitta korresponderande tidpunkter IBAS i FUP på KJ och MB masttömning för att se vem som tänkas kan vara en av dem som skriver meddelandena i bilden utan framgång. Är det någon annan i tråden som kan hitta något i frågan?

De tider som anges är:
08:56
09:30
09:18
09:21
11:00
11:23
och representera tidpunkter för mobiluppladdningar. Det borde gå att spåra vart mobiltelefonerna var geografiskt sett när meddelandena laddades upp. Min tanke var att kolla KJ och MB mobiltrafik och mastuppkoppling för att se om det var KJ eller MB som skickade meddelandena eller om det handlar om någon annan. Intressant, inte minst då den ene misstänke (lite skämtsamt, eller allvarligt) den andre för inblandning.
Citera
2014-04-13, 13:36
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
När media fick korn på att en ung thaitjej var anmäld försvunnen så gjorde en talesperson från polisen ett uttalande med innebörden jag nämnde. Kolla med NSD eller Kuriren, bör ha varit där jag läste detta.

Det där verkar vara ytterligare ett av dina påhitt bara. Tills jag sett någon källa. Annars, ytterligare en lögn eller trådsanning om man så vill. Kämpa på.
Citera
2014-04-13, 13:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nu drar du till språkbristsargumenten lite väl ofta och krånglar till saker, vi kan nog ta förgivet
att CS, Yngves fru och VB talar thailändska tillsammans och på så vis torde inga överförningsfel uppstå. Sen skall man nog också komma ihåg att "Pattaya-gubbar" ofta hanterar thailändska ganska
hyfstat, det ligger liksom i gubbarnas intresse att studera thailändska. Så att säga att J-ES och CS
kommunicerat på knagglig engelska tar jag för mindre troligt, J-ES och hans fru har haft lång tid på
sig att hitta en fungerande dialog sinsemellan.

Jag tror absolut inga överföringsfel skett. Inte heller tror jag att kvinnorna var i ett starkt
uppjagat tillstånd, jag litar helt klart på att kommunikationen kvinnorna emellan fungerat
och någon vittnespsykologi behövs inte alls dras in eftersom ingen vittnat om detta hot.
J-ES är väl den enda som nämnt detta i förhör men han fick inget gehör vilket är otroligt tokigt.

VB litar jag däremot inte riktigt på, hon kunde konsten att överdriva och dramatisera så hon
kan mycket väl förstorat upp hotet från AN men resten av personerna behöver nog inte
ifrågasättas.

Enligt FUP talar JES mycket lite thailändska, han sade sig bara förstå enstaka ord. Jag vill också minnas - men har inte kunnat hitta det - att han också är dålig på engelska. Jag tror fler såna här par än man tror inte har ett gemensamt språk på någon som helst tillfredsställande nivå. Engelskan över en ren vardagsnivå är det ju heller inte mycket bevänt med i Thailand, det gäller naturligtvis inte minst människor utan högre utbildning. Och det är ju bland dem vi hittar huvuddelen av "fruimporten", inte sant?

Nog tror jag att åtminstone VB:s mamma fortfarande mådde mycket dåligt och befann sig i ett chocktillstånd vid minnesstunden. Hur man då uppfattar vad någon talar om kan som bekant vara väldigt varierande. Att det saknas spår i VB:s ordinarie mobil av någon kontakt mellan henne och AN är naturligtvis inte heller något som talar för att uppgiften är riktig, inte heller att AN enligt uppgifter från både MB och henne själv inte kände till att förhållandet fortsatt under hösten och (delvis) vintern. Det är också därför jag föreslagit att ett hot kan ha framförts, men på sommaren innan då historien först seglade upp i familjen Berg/Nordström. Det blir liksom mycket mer logiskt och jag tror definitivt att en kvinna som kan skriva såna saker på Facebook när hon är upprörd kan skicka iväg ett argt och även hotfullt SMS till någon hon upplever hotar hennes äktenskap. Men uppenbarligen är detta en tråd man missade att följa upp, åklagarna låter lite tagna på sängen vid förhöret.
Citera
2014-04-13, 13:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag förutsätter inte att den var upplyst.

Där vägen till fortet delar sig i gång- och bilväg kan VB ha tagit gångvägen och förlorat kontakten med 3G. Jag har gått samma väg och återfick kontakten vid Grubban, efter lika lång tid som VB var utan kontakt. Det är alltså möjligt att VB gick via Grubban. Se "Här upphör 3G" och "Här återkom 3G". http://goo.gl/maps/Easu2

Hur lång är omvägen du beskriver jämfört med att gå raka spåret ner till Sävastvägen och sen följa den hela vägen till villaområdet där MB:s bostad ligger?
Citera
2014-04-13, 13:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag har letat efter ett inlägg, där någon påstår att VB hade försökt lägga sig emellan MB och AN. Det ska vara i diskussionen om varför TL slutade umgås med VB. Jag hittar inte det.
Hittar bara att VB ofta kom till deras hus, men mest var intresserad av MB och ställde en massa frågor om denne. TL förstod att det inte var henne VB kom för, utan MB.
Blir lite egendomligt då ingen låtsas känna VB till en början, när man kan tolka inläggen som om hon ofta varit hemma hos dem.

Nu har du rört ihop uppgifter igen tror jag. Det var ett helt annat par som VB var hemma hos och då på kvällen ska ha försökt lägga sig hos i sängen, varvid en märklig situation uppstod som slutade med att hon lämnade huset. Det finns beskrivet i förhör på s. 1035.

Paret har ingen känd anknytning till Berg. Men det är inte konstigt att du fortsätter misstänka Berg om du går omkring och tror att det VB t.o.m. krupit ner i sängen mellan honom och Annika.
Citera
2014-04-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hur lång är omvägen du beskriver jämfört med att gå raka spåret ner till Sävastvägen och sen följa den hela vägen till villaområdet där MB:s bostad ligger?
Bedömt ca 1,4 km längre.
Citera
2014-04-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag har letat efter ett inlägg, där någon påstår att VB hade försökt lägga sig emellan MB och AN. Det ska vara i diskussionen om varför TL slutade umgås med VB. Jag hittar inte det.
Hittar bara att VB ofta kom till deras hus, men mest var intresserad av MB och ställde en massa frågor om denne. TL förstod att det inte var henne VB kom för, utan MB.
Blir lite egendomligt då ingen låtsas känna VB till en början, när man kan tolka inläggen som om hon ofta varit hemma hos dem.
Jag vet vilket du talar om, har ochsaa läst det för länge sen; det stod att VB varit kompis med AN dotter, men att denna märkte att VB var mer interesserat av MB och dom slutade umgaas (dottern och VB). Vet inte om den som skrev detta visste detta säkert eller hört fraan andra; det gick ju rykten om saa mycket, även att det var en sexlek mellan VB och MB som gaatt snett.....
Citera
2014-04-13, 14:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Nu har du rört ihop uppgifter igen tror jag. Det var ett helt annat par som VB var hemma hos och då på kvällen ska ha försökt lägga sig hos i sängen, varvid en märklig situation uppstod som slutade med att hon lämnade huset. Det finns beskrivet i förhör på s. 1035.

Paret har ingen känd anknytning till Berg. Men det är inte konstigt att du fortsätter misstänka Berg om du går omkring och tror att det VB t.o.m. krupit ner i sängen mellan honom och Annika.

Jaha! Jag kan ju ha missat några inlägg i sammanhanget. MEN hur var det då med VB:s besök? Stod hon utanför, medan TL var inne, eller var hon inne tillsammans med TL. Uppe i norr skriver de annorlunda, typ in, till med olika innebörd. Om de var kompisar bör de väl även umgåtts inomhus. Samtliga i familjen var ju kompis med VB på fb.
Citera
2014-04-13, 14:32
Medlem
rayraviolis avatar
För den som är intresserad av "sängspåret" finns en intressant vittnesuppgift från den några år äldre vännen med finskklingande namn. Han uppger att han bara varit i lägenheten en gång och kan med hjälp av sparade sms med säkerhet säga att besöket var efter den 14 mars, troligen omkring den 20 mars. Så här beskrivs lägenheten:

"han hade skinnsoffor och ett fyrkantigt soffbord och ett stort verktygsbord, sån som finns på träslöjden. En större säng, kan varit en dubbelsäng. Det var basic-möblerat." (s. 1283, min fetning)

Detta är intressant eftersom en av KJ:s två sängar ska ha forslats bort den 16 februari i samband med en storstädning i lägenheten. Se referat ur förhör med pappan i tingsrätten: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Styrkan i det här vittnesmålet är att personen sannolikt bara varit i lägenheten vid ett tillfälle, att han till skillnad mot många andra omkring KJ inte har problem med minnet, samt att han ger ett exakt datum.

Han kan förstås ha tagit fel och det är öppet för tolkningar vad han menade med "större säng". Men det är en intressant uppgift tycker jag.
Citera
2014-04-13, 14:39
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Jag vet vilket du talar om, har ochsaa läst det för länge sen; det stod att VB varit kompis med AN dotter, men att denna märkte att VB var mer interesserat av MB och dom slutade umgaas (dottern och VB). Vet inte om den som skrev detta visste detta säkert eller hört fraan andra; det gick ju rykten om saa mycket, även att det var en sexlek mellan VB och MB som gaatt snett.....

Det där har ju över huvud taget inget som helst med larsingvarsfru:s inlägg att göra.
Är du full?
Citera
2014-04-13, 14:40
Bannlyst
Citat:
Enligt FUP talar JES mycket lite thailändska, han sade sig bara förstå enstaka ord. Jag vill också minnas - men har inte kunnat hitta det - att han också är dålig på engelska. Jag tror fler såna här par än man tror inte har ett gemensamt språk på någon som helst tillfredsställande nivå. Engelskan över en ren vardagsnivå är det ju heller inte mycket bevänt med i Thailand, det gäller naturligtvis inte minst människor utan högre utbildning. Och det är ju bland dem vi hittar huvuddelen av "fruimporten", inte sant?

Nog tror jag att åtminstone VB:s mamma fortfarande mådde mycket dåligt och befann sig i ett chocktillstånd vid minnesstunden. Hur man då uppfattar vad någon talar om kan som bekant vara väldigt varierande. Att det saknas spår i VB:s ordinarie mobil av någon kontakt mellan henne och AN är naturligtvis inte heller något som talar för att uppgiften är riktig, inte heller att AN enligt uppgifter från både MB och henne själv inte kände till att förhållandet fortsatt under hösten och (delvis) vintern. Det är också därför jag föreslagit att ett hot kan ha framförts, men på sommaren innan då historien först seglade upp i familjen Berg/Nordström. Det blir liksom mycket mer logiskt och jag tror definitivt att en kvinna som kan skriva såna saker på Facebook när hon är upprörd kan skicka iväg ett argt och även hotfullt SMS till någon hon upplever hotar hennes äktenskap. Men uppenbarligen är detta en tråd man missade att följa upp, åklagarna låter lite tagna på sängen vid förhöret.

Att VB:s mamma mår dåligt än idag kan man ta förgivet men man kan inte ta förgivet att en
sörjande person är i ett chocktillstånd och börjar fantisera och banda ihop saker och ting,
på bilderna från den buddistiska minnesstunden så kan man inte se en chockartad stämning,
tvärtom en vacker, och behaglig buddistisk ceremoni finns att se.

Hotet från AN har enligt J-ES skett en månad innan försvinnandet, det är vad som sägs i förhör,
inte sommaren innan för att det känns mycket mer logiskt. Vi kan inte flytta fram och bak tider, använda oss av språkbrister och ta vantolkningar för en självklarhet, vi måste anpassa oss efter
det som sägs och vad som sägs här är att AN hotat VB en månad innan försvinnandet men hur mordhotet nått VB vet J-E inte.

Har mordhot delats ut till en mördad person så skall naturligtvis detta tas i beaktande och
självklart skulle Yngves fru hörts angående detta, bedrövligt att så inte skedde av åklagarna.
Inte heller försvaret har visat sig intresserade vilket säkert förklaras av att Olsson och Forssberg
har siktet inställt på MB.
Citera
2014-04-13, 14:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att VB:s mamma mår dåligt än idag kan man ta förgivet men man kan inte ta förgivet att en
sörjande person är i ett chocktillstånd och börjar fantisera och banda ihop saker och ting,
på bilderna från den buddistiska minnesstunden så kan man inte se en chockartad stämning,
tvärtom en vacker, och behaglig buddistisk ceremoni finns att se.

Hotet från AN har enligt J-ES skett en månad innan försvinnandet, det är vad som sägs i förhör,
inte sommaren innan för att det känns mycket mer logiskt. Vi kan inte flytta fram och bak tider, använda oss av språkbrister och ta vantolkningar för en självklarhet, vi måste anpassa oss efter
det som sägs och vad som sägs här är att AN hotat VB en månad innan försvinnandet men hur mordhotet nått VB vet J-E inte.

Har mordhot delats ut till en mördad person så skall naturligtvis detta tas i beaktande och
självklart skulle Yngves fru hörts angående detta, bedrövligt att så inte skedde av åklagarna.
Inte heller försvaret har visat sig intresserade vilket säkert förklaras av att Olsson och Forssberg
har siktet inställt på MB.

Borde ju inte förhindrat split vision, tycker man .. Konstigt att inte Olsson tog tag i det ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in