Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Enligt FUP talar JES mycket lite thailändska, han sade sig bara förstå enstaka ord. Jag vill också minnas - men har inte kunnat hitta det - att han också är dålig på engelska. Jag tror fler såna här par än man tror inte har ett gemensamt språk på någon som helst tillfredsställande nivå. Engelskan över en ren vardagsnivå är det ju heller inte mycket bevänt med i Thailand, det gäller naturligtvis inte minst människor utan högre utbildning. Och det är ju bland dem vi hittar huvuddelen av "fruimporten", inte sant?
Nog tror jag att åtminstone VB:s mamma fortfarande mådde mycket dåligt och befann sig i ett chocktillstånd vid minnesstunden. Hur man då uppfattar vad någon talar om kan som bekant vara väldigt varierande. Att det saknas spår i VB:s ordinarie mobil av någon kontakt mellan henne och AN är naturligtvis inte heller något som talar för att uppgiften är riktig, inte heller att AN enligt uppgifter från både MB och henne själv inte kände till att förhållandet fortsatt under hösten och (delvis) vintern. Det är också därför jag föreslagit att ett hot kan ha framförts, men på sommaren innan då historien först seglade upp i familjen Berg/Nordström. Det blir liksom mycket mer logiskt och jag tror definitivt att en kvinna som kan skriva såna saker på Facebook när hon är upprörd kan skicka iväg ett argt och även hotfullt SMS till någon hon upplever hotar hennes äktenskap. Men uppenbarligen är detta en tråd man missade att följa upp, åklagarna låter lite tagna på sängen vid förhöret.
Att VB:s mamma mår dåligt än idag kan man ta förgivet men man kan inte ta förgivet att en
sörjande person är i ett chocktillstånd och börjar fantisera och banda ihop saker och ting,
på bilderna från den buddistiska minnesstunden så kan man inte se en chockartad stämning,
tvärtom en vacker, och behaglig buddistisk ceremoni finns att se.
Hotet från AN har enligt J-ES skett en månad innan försvinnandet, det är vad som sägs i förhör,
inte sommaren innan för att det känns mycket mer logiskt. Vi kan inte flytta fram och bak tider, använda oss av språkbrister och ta vantolkningar för en självklarhet, vi måste anpassa oss efter
det som sägs och vad som sägs här är att AN hotat VB en månad innan försvinnandet men hur mordhotet nått VB vet J-E inte.
Har mordhot delats ut till en mördad person så skall naturligtvis detta tas i beaktande och
självklart skulle Yngves fru hörts angående detta, bedrövligt att så inte skedde av åklagarna.
Inte heller försvaret har visat sig intresserade vilket säkert förklaras av att Olsson och Forssberg
har siktet inställt på MB.