2014-03-05, 18:30
Medlem
Angående dublett: Sjukt mycket bättre än korridor iaf, man vet direkt vem det är som har lämnat ex disk, så ens roomie vågar (förhoppningsvis) inte göra det speciellt ofta. Till skillnad från korridor...
Citera
2014-03-08, 18:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4xx0r
Skatta dig lycklig. Jag bor på Rackarberget och får aldrig ut mer än 1.5 ner. På kvällarna ligger jag allt som oftast runt 0.2-0.4. Tro mig, det är praktiskt taget omöjligt att kolla på youtube-klipp i 480p. Och glöm att streama sport/play, det skulle aldrig fungera. Känns som att vara tillbaka på tidigt 90-tal. Bedrövligt.
Gjorde precis en mätning med Bredbandskollen och fick 8,27 Mbit/s ned och 9,75 Mbit/s upp som boende på Rackarberget.

Det värsta är dock att hastigheten varierar så mycket från dag till dag. Ibland går det supersnabbt, men ibland är det segt att ens kolla på en video med kass upplösning på YT. Nu är det ju lördagkväll och jag trodde faktiskt att jag skulle få sämre siffror, då det ju borde vara fler som laddar ned eller streamar film vid denna tiden.
Citera
2014-03-09, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nu är det ju lördagkväll och jag trodde faktiskt att jag skulle få sämre siffror, då det ju borde vara fler som laddar ned eller streamar film vid denna tiden.

Just lördagskvällar är rätt okej eftersom många gör andra saker än att surfa då.
Värst tycker jag att det är på söndag och vardagskvällar.
Citera
2014-03-09, 04:23
Medlem
checkthisout.s avatar
Hur ser det ut om man inte har tillgång till studiemedel, är det mycket svårare att få hyra en lägenhet då?
Citera
2014-03-09, 10:00
Medlem
Pierrens avatar
Citat:
Gjorde precis en mätning med Bredbandskollen och fick 8,27 Mbit/s ned och 9,75 Mbit/s upp som boende på Rackarberget.

Det värsta är dock att hastigheten varierar så mycket från dag till dag. Ibland går det supersnabbt, men ibland är det segt att ens kolla på en video med kass upplösning på YT. Nu är det ju lördagkväll och jag trodde faktiskt att jag skulle få sämre siffror, då det ju borde vara fler som laddar ned eller streamar film vid denna tiden.

Jag brukar själv ligga runt 5/5. Det som jag tycker är märkligt med uppkopplingen är att det alltid går snabbt att ladda ner torrents och när man spelar på nätet ligger pingen på typ 20 som max oavsett tid på dygnet. Däremot streama går verkligen aldrig, titta på playkanaler på nätet är helt uteslutet.. Jag önskar att man kunde välja en riktig leverantör men de känns avlägset.
Citera
2014-03-09, 11:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierren
Jag brukar själv ligga runt 5/5. Det som jag tycker är märkligt med uppkopplingen är att det alltid går snabbt att ladda ner torrents och när man spelar på nätet ligger pingen på typ 20 som max oavsett tid på dygnet. Däremot streama går verkligen aldrig, titta på playkanaler på nätet är helt uteslutet.. Jag önskar att man kunde välja en riktig leverantör men de känns avlägset.
Det var sannerligen en god observation, har också tänkt på att det går snabbare att ladda ned saker än att strama från YT, SVT-Play, Netflix osv. Jag tycker att det är är väldigt märkligt om det skulle ha lagts någon typ av begränsning på streamingtjänster, utan att en begränsning av nedladdning skulle ha gjorts.
Citera
2014-03-09, 12:24
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Hur ser det ut om man inte har tillgång till studiemedel, är det mycket svårare att få hyra en lägenhet då?
Har du inte pengar kommer du aldrig få en lägenhet. Hur skulle du betala den?
Citera
2014-03-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierren

Läste i UNT tror jag att universitetet funderar på att lägga ner Upnet till studentboendena, lite synd kan jag tycka då Upnet i triangeln iallafall är rätt snabbt. Har aldrig haft problem överhuvudtaget, värre var det i Flogsta.
Citera
2014-03-09, 14:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Läste i UNT tror jag att universitetet funderar på att lägga ner Upnet till studentboendena, lite synd kan jag tycka då Upnet i triangeln iallafall är rätt snabbt. Har aldrig haft problem överhuvudtaget, värre var det i Flogsta.
Mycket riktigt. http://www.unt.se/uppsala/studenter-kan-mista-gratis-internet-2813810.aspx
Citera
2014-03-09, 18:50
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Har du inte pengar kommer du aldrig få en lägenhet. Hur skulle du betala den?
Jag har pengar (från jobb) men har redan använt mina studiemedel.
Citera
2014-03-10, 00:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Jag har pengar (från jobb) men har redan använt mina studiemedel.
Ja, då är det väl inte några problem?
Citera
2014-03-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Flogsta eller Kantorn? Jag har fått erbjudande hos båda. Korridor bägge fallen.

Kantorn är det i särklass tråkigaste studentghettot i Uppsala. Trista utbytesstudenter, trista svenska studenter, trist område, långt till plugget.

Ta Flogsta. Du kommer kanske inte stå ut längre än ett år, men om du är det minsta social kommer du kunna få fantastiska minnen även om du aldrig vill flytta tillbaka. Lattja ett tag och gör sedan det enda rätta - flytta till eko/triangeln/studentvägen/studentstaden etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in