Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
Du har en extremt naiv inställning till hur vetenskap fungerar, tror du på fullaste allvar att vetenskapsmän
inte skulle vilja motbevisa Darwins ideer om de var felaktiga, där kan vi snacka nobelpris möjligheter.
Anledningen till varför det misslyckas , och vi ser många tappra försök inte minst från ID anhängare, är att i slutänden så visar sig att Darwin i grunden hade rätt. Men varför flyttar du plötsligt fokus från Evolutionsteorin till Darwin och hans farfar??
Mendeles eller Darwin, samma sak kan sägas om tex Relativitetsteorin, Einstein var inte först men det är han som fått stå för den upptäckten, så fungerar det tyvärr, det gäller att vara den som säger rätt saker vid rätt tidpunkt.
Och intressant att du nämner astrofysiken eftersom man i dagarna gick ut med en stor upptäckt, man har hittat konkreta bevis på inflationen direkt efter Big Bang och dessutom upptäckt de gravitationsvågor man länge sökt
http://www.cfa.harvard.edu/news/2014-05
Intressant hur detta tolkas i din värld, nu får kreationisterna fullt upp att hitta nya kryphål att väva lögner av.
Men nu frågar jag dig, hur anser du att verkligheten ser ut? Sammanfatta din hypotes i ämnet, och se om du är modig nog att visa var du står istället för att bara tala om hur det inte ser ut
Nja jag tycker nog att det är du som har en naiv bild av hur vetenskapen fungerar. Enligt vetenskapsteoretikern Kuhn så förändras paradigm eller förkastas teorier först efter att ledande professorer inom olika institutioner. Det är först vid generationsväxlingar som de avgörande förändringarna kan ske.
Vetenskapsmän är inga övermänniskor utan är lika makthungriga, ärelystna, karriärsmedvetna och har samma bekräftelsebehov som alla andra människor.
Det handlar verkligen om att uttrycka sig på rätt sätt som tilltalar de som beslutar om pengarna för att få möjlighet att anslag och pengar för sin forskning och få lön.
Om flera forskare och vetenskapsmän grundat all sin forskning på att Darwin hade rätt kan det ju säkert vara ganska tungt att inse att man har blivit lurad under hela tiden och måste börja om från början. Man försöker nog lappa ihop teorin så länge det på nåt sätt är möjligt.
Om bara Darwin hade känt till eller inte ignorerat Mendels upptäckter så hade han nog aldrig lagt fram sin teori. Men som jag beskrev så hade Darwin ju sin bakgrund med en farfar som format en utvecklingslära och en far som var ateist och givetvis var Darwin påverkad av detta och förklarar hans agenda och strävan.
Kanske missade Darwin Mendels upptäckter eller också ignorerade han dem därför att det gav hans egen teori problem.
Allt som man säger sig veta med säkerhet eller har konkreta bevis för som hände för ca 14-15 miljarder år sedan har jag lärt mig att ta med en nypa salt.
Om du tänker efter så kanske du inser vilken säkerhet som kan finnas i sådana uppgifter.
Men personligen så tror jag att universum mycket väl kan ha uppkommit genom någon sorts Big Bang för 14-15 miljarder år sedan enligt vårt sätt att mäta tidsrymder.
Till sakens natur är ju att det handlar mycket om filosofi, spekulationer och fantasi när det handlar om hur universum uppkom. Men enligt vetenskaplig vokabulär kanske man kan prata om konkreta bevis.
Intressant är ju sedan själva frågan om den bakomliggande orsaken till att universum uppkomst och existens.
stebe2