2014-03-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Det normala inom vetenskapen är precis som du säger att teorin måste anpassa sig efter verkligheten och grundsynen på en vetenskaplig teori är att den gäller därför att den inte ännu har visat sig vara osann. Så fort man anar ett frågetecken, brist eller svaghet i en teori så skall man försöka göra allt för att falsifiera teorin.
För evolutionsteorin gäller tyvärr inte detta. Man behandlar denna sköra teori med bomullsvantar och skyddar den mot all kritik och ifrågasättande och att försöka falsifiera teorin är det inte frågan om.
Aningslösheten.
Citera
2014-03-16, 22:29
Medlem
Citat:
Menar du att människan inte har utvecklats ifrån en bakterieliknande encellig organism?
Sannolikt är det så att våra förfäder inte var bakterieliknande. Den hypotes som för närvarande verkar troligast för hur eukaryoterna (vi) uppstått är från arkéer som varit i endosymbios med bakterier. Det innebär i så fall att vi är mer släkt med arkéerna och den gemensamma förfader dessa har med bakterierna. Bakterierna är således våra kusiner snarare än våra förfäder.

Den gemensamma förfadern kan nog inte kallas bakterieliknande - bakterierna är ju rätt så olika arkéerna även om båda är prokaryoter.
Citera
2014-03-16, 22:33
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Finns det något som inte kan förklaras med evolution enligt er?
Gravitation, magnetism, förgasare, varför syra och bas tar ut varandra mm.
Citera
2014-03-16, 22:53
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det finns gott om saker som evolution inte förklarar. T.ex Gravitation, hur elektroner fungerar osv.
Inom biologin alltså. Det är liksom ämnet på forumet. Hur tycker du förresten era förutsägelser har lyckats? 1895 fanns det enligt evolutionsförespråkarna 180 värdelösa organ kvar sen förr, då vi var apor krokodiler och firrar. http://www.darwinismrefuted.com/embryology_02.html Än idag verkar det ju finnas en del stollar som hänger kvar vi dom gamla 1800-talsidiéerna. Men man har gått ner på lite mer molekylär nivå och pratar om skräp-dna lol. Man lär sig alltså heller inte av sina misstag utan vill fortsätta å skämma ut sig ytterligare.

Trilobiterna som bara hoppade fram vips under den kambriska explosionen visade ju sig vara lite mer komplexa än evolutionisterna hade hoppats. Deras ögon t ex räknas idag bland dom mest komplexa i universum. Vet inte om Nostradamus direkt skulle dö av avund.
Citera
2014-03-16, 22:57
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det du skrev var
Om man är tvungen att bygga hela sin argumentation kring ordmärkeri måste det vara illa ställt. Jag skulle iofs göra likadant i dina skor så jag klandrar dig inte.

Att ni har ett trollspö som stavas miljader år har inte ungått någon. Men tiden kan inte uträtta nåt, det ger bara utrymme för saker att ske. Så mycket till trollspö var det.
Citera
2014-03-16, 23:04
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Sannolikt är det så att våra förfäder inte var bakterieliknande. Den hypotes som för närvarande verkar troligast för hur eukaryoterna (vi) uppstått är från arkéer som varit i endosymbios med bakterier. Det innebär i så fall att vi är mer släkt med arkéerna och den gemensamma förfader dessa har med bakterierna. Bakterierna är således våra kusiner snarare än våra förfäder.

Den gemensamma förfadern kan nog inte kallas bakterieliknande - bakterierna är ju rätt så olika arkéerna även om båda är prokaryoter.

Ok, det är alltså mycket mer sannolikt våra förfäder inte var bakterieliknande encelliga organismer utan något helt annat som arkéerliknande encellig organism.
När jag tänker efter så känns det faktiskt mycket troligare och evolutionsteorin känns genast bevisad, eller....

Som vanligt så lyser den direkta förfadern med sin frånvaro och vi får hålla till godo med kusiner.

stebe2
Citera
2014-03-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Inom biologin alltså.
Nothing in biology makes sense except in the light of evolution.

Citat:
Trilobiterna som bara hoppade fram vips under den kambriska explosionen visade ju sig vara lite mer komplexa än evolutionisterna hade hoppats. Deras ögon t ex räknas idag bland dom mest komplexa i universum.
Vem är det som påstår det om trilobiternas ögon? Referens, tack.

(Jag tror det är fel: trilobiternas ögon är inte speciellt komplexa om man tittar på exempelvis deras upplösning.)
Citera
2014-03-16, 23:22
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Om man är tvungen att bygga hela sin argumentation kring ordmärkeri måste det vara illa ställt. Jag skulle iofs göra likadant i dina skor så jag klandrar dig inte.

Att ni har ett trollspö som stavas miljader år har inte ungått någon. Men tiden kan inte uträtta nåt, det ger bara utrymme för saker att ske. Så mycket till trollspö var det.

Det är en väsentlig skillnad mellan att en bakterie blir en människa och att bakterier eller bakterieliknande organismer utvecklas till flercelliga organismer, fiskar, däggdjur osv. Jag har hört kreationister ifrågasätta evolutionen för att de inte begriper hur man kan pissa utan urinrör, eftersom man måste vänta några miljoner år för att dessa ska utvecklas. Eller att man måste vänta miljontals år på att ögon ska utvecklas, som om det funnits människor eller andra djur som idag har ögon, utan ögon. Det är alltså rätt svårt att veta om det som skrivs i detta ämne är tänkt att tolkas bokstavligt eller inte. Ypperliga exempel är Ray Comfort och hans vapendragare Kirk Cameron.
Citera
2014-03-16, 23:53
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Kan de bero på striden i usa mellan kreationister och vetenskapen. Kan det vara så att den ena fanatismen har skapat fanatism på motsatt sida. Om de bara skulle ge upp en enda liten bit skulle kristna högern ta hela handen. Därför finns det starka intressen som lobbar hårt för att scientismen ska segra.

Nog förstår jag att det måste vara någon form av religionsfobi i botten som gör att man inte vågar sänka garden. Och visst har ju religion ställt till med mycket elände och fortsätter att ställa till mycket elände. Så visst kan man förstå kampen. Men man måste ju också försöka förstå vilka värderingar man bygger in i ett samhälle med flera generationer som blivit helt indoktrinerat i evolutionsteorin och en naturalistisk världsbild. Där kommer nog den amerikanska kristna högern framstå som en ljum bris i jämförelse.
Våra grundvärderingar är som tur var än så länge djupt förankrade i vårt kristna arv. Och många allmänna värderingar går ju tvärt emot vad som vore naturligt utifrån en naturalistisk verklighetsuppfattning.
Jag tror ju att alla har fått ett samvete, en inre röst som man har möjlighet att lyssna till eller välja att tysta ner.

stebe2
Citera
2014-03-17, 00:04
Medlem
Citat:
Minns jag fel när jag tror att du var en av dem som menade att evolutionsteorin skulle omfatta utvecklingen från den första självreplikerande RNA-strängen och framåt, eller?

Menar du att evolutionsteorin omfattar utvecklingen från den första självreplikerande RNA-strängen eller inte?

Det märkliga är att många debattörer tror och menar att teorin inte har några grundläggande brister, problem eller frågor som inte är besvarade. Det verkar t o m som att somliga tror att evolutionsteorin är ett utan tvivel bevisat faktum.

Man marknadsför detaljer som avgörande bevis samtidigt som man undviker att medge eller belysa de grundläggande frågorna och problemen som hela tiden finns där.

Tyvärr framställs och marknadsförs teorin på ett mycket felaktigt sätt i både media och i läromedel så att många får uppfattningen att evolutionsteorin om en utveckling från ett gemensam ursprungligt första liv till dagens mångfald av organismer är ett utan tvivel bevisat faktum.

stebe2

Jag har så vitt jag kan minnas inte uttalat mig om huruvida den första självreplikerande RNA-strängen bör betraktas som del av evolutionsteorin eller inte. Men för att svara på din fråga; om RNA-världshypotesen en dag bevisas så bör den givetvis ingå. I dagsläget så får man dock nog betrakta den som just en hypotes, om än en ganska bra sådan.

Evolutionsteorin som helhet betraktar jag som ett utan tvivel bevisat faktum. Det finns absolut luckor i modellen och saker som vi säkert kommer att behöva revidera men i stora drag hyser jag inga som helst tvivel om att den är korrekt.
Citera
2014-03-17, 00:11
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
en väsentlig skillnad mellan
noterar bara att du fortsätter med samma ordmärkeri. Säg till när du vill börja diskutera sakfrågan.
Citera
2014-03-17, 00:17
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Nothing in biology makes sense except in the light of evolution.
lol
Having taught biology, genetics, zoology, psychology, and related courses at the college level for the past 40 years, I evaluated this claim by examining the content of the major textbooks that I have used to teach science courses. I found most of the biochemistry/molecular biology, genetics, and cell biology texts we have used never, or hardly ever, mentioned Darwinism (see Table 1). The only courses that covered it in any detail were Biology 101, zoology, and anthropology. In my experience, even in these classes, many instructors skipped the section on evolution.

Even those textbook chapters labeled “evolution” often spend much time on non-evolution topics, such as basic genetics, human development, population genetics, and similar areas. None of the anatomy and physiology textbooks we have used ever mentioned evolution. The only reference to Darwinism in the microbiology texts we used was on the development of bacterial resistance (which is not a concern for intelligent design or even creationists because many of the mechanisms producing resistance are well known and do not support orthodox evolution, see Bergman 2003).
http://www.answersingenesis.org/articles/arj/v5/n1/evolution-myth-biology
Citat:
Vem är det som påstår det om trilobiternas ögon? Referens, tack. (Jag tror det är fel: trilobiternas ögon är inte speciellt komplexa om man tittar på exempelvis deras upplösning.)
Otaliga. Men marinbiologen Richard Ellis far more complicated than the eyes of any vertebrates är ett namn. http://www.hhca.org/blogs/dsanders/files/2011/10/Trilobite-Evolution.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in