2014-03-17, 11:48
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej varför skulle det bli så för?

Åter igen så bevisar du hur fel du har, du hittar på en massa kriterier och presenterar dessa som fakta. Lägg ner nu

Menar du att våra värderingar inte påverkas av "den verklighetsuppfattning man har om varifrån vi kommer, varför vi finns här och vart vi är på väg"? Eller hur vi ser på vår omvärld?

stebe2
Citera
2014-03-17, 11:50
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Vad surrar du om?

Tror du att "läkemedelsbolagen utvecklar avancerade mediciner, att militära myndigheter tillverkar avancerade biologiska vapen, att vi kan genmanipulera och skräddarsy livsmedel både animaliska och vegetariska genom att gissa och råka få det rätt hela tiden" har något att göra med om vi alla har utvecklats från samma första levande ur-organism eller inte?

Vad är det du försöker säga?

Det är munken Mendels upptäckter om genetik och ärftlighet som verkligen varit till nytta för forskningen.

Darwins idéer om gemensamt ursprung som han ärvde efter sin farfar hindrar vetenskapen från att gå framåt. Biologin har kört fast i det diket.

(Darwins far var förresten "ateist" och det påverkade förstås också Darwin.)

stebe2

Vad är det du yrar om, det är väl du som surrar om att evolutionsteorin inte stämmer.

Och seriöst, har inte biologin gjort framsteg?? Har vetenskapen kört fast?? Du är dum på riktigt!!!

Men vad du tycker splera ingen roll eftersom vi vetenskapsmän arbetar med verkligheten till skillnad från amatörvetare som dig. Du lider av ett så starkt konfirmationsbias så man vill gråta. Men visst det måste vara jätteenkelt att bara stoppa fingrarna i öronen och blunda när man hör saker som inte passar in i sin världsbild.
Citera
2014-03-17, 11:53
Medlem
guderis avatar
Citat:
Menar du att våra värderingar inte påverkas av "den verklighetsuppfattning man har om varifrån vi kommer, varför vi finns här och vart vi är på väg"? Eller hur vi ser på vår omvärld?

stebe2

Nej våra värderingar påverkas av den sociala miljö vi lever i. Det räcker med att du läser bibeln eller koranen så förstår du att de värderingar vi har idag är betydligt sundare än förr.
Citera
2014-03-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ok, det är alltså mycket mer sannolikt våra förfäder inte var bakterieliknande encelliga organismer utan något helt annat som arkéerliknande encellig organism.
Inte riktigt. Det troliga är alltså att vi har arkéer bland våra förfäder. Inte arkéliknande, utan arkéer.

Citat:
När jag tänker efter så känns det faktiskt mycket troligare och evolutionsteorin känns genast bevisad, eller....
Jag korrigerade din missuppfattning om vilka våra förfäder troligen var. Det hade förstås varit trevligt om du blivit övertygad om evolutionsteorins förträfflighet, men det var inget jag räknade med. :-)

Citat:
Som vanligt så lyser den direkta förfadern med sin frånvaro och vi får hålla till godo med kusiner.
Den direkta förfadern finns självklart inte längre, annat än som oss. Men inte råder det någon brist på arkéer, om det nu är dem du syftar på?
Citera
2014-03-17, 12:32
Medlem
Citat:
Evolutionsteorin är normlös.
Stämmer bra.

Citat:
Och vilka värderingar som helst kan bli resultatet utifrån en naturalistisk världsbild.
Grundlöst påstående. Det vet du inget om.

Citat:
Helt klart är i alla fall att altruistiskt beteende inte är det som har dominerat utvecklingen utan det är snarare egoism och själviskhet som är de framträdande egenskaperna genom evolutionsteorin.
Var det inte du som nyss sa att evolutionsteorin var normlös? Nu säger du ju något annat. Hur ska du ha det?

Citat:
Självklart så påverkar den verklighetsuppfattning man har om varifrån vi kommer, varför vi finns här och vart vi är på väg de värderingar som vi formar oss. Och vad som blir viktigt och vad vi prioriterar.

Det påverkar hur vi ser på: andra arter, andra människor som inte ser ut som oss, naturen och hur vi skall ta hand om den.
Du kanske har rätt. Det kan vara så att det finns ett samband mellan klimatförnekeri och det faktum att detta i USA oftast återfinns bland den kristna högern.

Citat:
Skall vi hindra evolutionens gång eller skall vi försöka rädda arter som håller på att slås ut av det naturliga urvalet som råder.

Om man däremot har en helhetssyn där man tror att variation och mångfald är bättre för allas överlevnad där varje organism fyller en funktion i en stort sammanhang eller händelsekedja där alla inblandade mår bäst av att den inte blir bruten.
Det viktigaste i sammanhanget är nog att det finns en god förståelse för hur det fungerar. Världen är så som den är, och det bästa redskap vi har för att ta reda på hur den fungerar är vetenskap. Vad man sen gör med denna kunskap är politik.
Citera
2014-03-17, 12:35
Medlem
Citat:
Darwins idéer om gemensamt ursprung som han ärvde efter sin farfar hindrar vetenskapen från att gå framåt. Biologin har kört fast i det diket.
Såna här uttalanden gör att det verkligen ser ut som att du inte har någon koll alls på biologi.
Citera
2014-03-17, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Mick3 har iofs nu hittat på att det var arkéer som vart människor lol
Nä, jag kan inte ta på mig någon ära för det, tyvärr.

Det här har ju varit känt i ungefär tjugo år. Vill du ha en referens?
Citera
2014-03-17, 15:39
Medlem
guderis avatar
Citat:
Det är inte vi som påstår att vi sitter på fakta. Gud går inte att bevisa empiriskt. Det är ni som påstår att evolutionsteorin är fakta och hjärntvättar barnen med skiten för våra skattepengar. Då måste man väl kunna backa upp det också.

Precis och därför finns det en hel vetensksplig teori.
Men du har fel, du har exakt samma bevisbörda för dina påståenden, och om gud existerar kan man bevisa honom empiriskt, han har ju trots allt vid otaliga tillfällen i historien lagt sig i den mänskliga världen, påstås det...
Citera
2014-03-17, 15:43
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Det är ni som påstår att evolutionsteorin är fakta och hjärntvättar barnen med skiten

Och du ska komma och snacka om "hjärntvätt av barnen" som dyrkar en fiktiv gud i en sagoberättelse och dess pedofilprofet... Hyckleri någon?
Citera
2014-03-17, 16:40
Medlem
Citat:
Jag tolkar dig som att din tro är eller att du hoppas på att evolutionsteorin är ett utan tvivel bevisat faktum.
Och det är ju en övertygelse som vilken som helst.
Lite trevligt att du ändå kan medge att det finns luckor och öppnar för att teorin kan komma att revideras.

Jag för egen del är ju övertygad om att vi t o m kommer att få möjlighet att förkasta evolutionsteorin så småningom. Det kommer att bli uppenbart vilken möjlighet mutationer har att orsaka uppkomsten av komplex information. Och då måste man till slut överge evolutionsteorin.

Jag talar alltså om evolutionsteorin om en utveckling från en gemensam förfader i första levande ur-organism till dagens mångfald av organismer.

De delar av evolutionsteorin som omfattar genetik och ärftlighet a la Mendel är ju kunskap som är observerbar och mycket användbar.
Darwin tillskott för vetenskapen blir en pinsam parentes.

stebe2

Till skillnad från dig så hoppas jag inte att någon speciell förklaringsmodell ska visa sig stämma. Jag har ingen prestige investerad i att det ska förhålla sig på något speciellt sätt - om bevisen skulle leda till en skapelsegud och en ung jord så har jag inga problem att följa dit.

Nu är läget dock sådant att bevisen för gemensamt ursprung och en gammal jord är så starka att den enda rationella slutsatsen måste bli att evolutionsteorin i grova drag är korrekt.

Det jag dock "hoppas" är att du ska delge oss din syn på hur du personligen tolkar fossilen och vilken bild du har av skapelseprocessen för att förena dessa två perspektiv. Detta har du fortfarande inte kommenterat.
Senast redigerad av rosebud 2014-03-17 kl. 17:09.
Citera
2014-03-17, 20:19
Medlem
najass avatar
En drös OT raderat

/mod
Citera
2014-03-17, 21:38
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Och du ska komma och snacka om "hjärntvätt av barnen" som dyrkar en fiktiv gud i en sagoberättelse och dess pedofilprofet... Hyckleri någon?
Som sagt, bara för att nåt inte syns måste det inte vara fiktivt. Luften syns inte, är den fiktiv? Elektronerna kan man inte se, är dom sagopartiklar enligt dig? Vore kul å veta hur du tänker, eller om det bara är skygglappar det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in