Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-03-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Du dementarar det militära huset?

Bra då är vi överens
Men jag menar ju att Hammarbyberget har ett par utökade användningsområden, under beteckningen Stockholm A.

Gällande min bild ovan så är den tagen vid RB80 och dess norra inslag. Kollar man in genom gallret så står det på en skylt i taket:

MAX BREDD 2,5 M
-------------------------
HÖGSPÄNNINGSKABEL
MAX HÖJD 3,0 M

Det jag vill fråga genom detta kanske lite underliga arrangemang är vad som finns i skjulet som ligger ännu lite längre norrut längs vägen, på vänster sida? Vågade aldrig öppna dörren som stod på glänt, det var något "klickande" ljud som jag misstänkte kunde vara en fälla (larm?!).
Om det var en elstation så har man maskerat den konstigt. Och stigort är väl ännu mer otroligt?

Följdfrågor:
RB80 har väl bara denna ingång plus "huvudingången" i söder? Fanns något som liknande ett påbörjat projekt till inslag längs vägen men var svårt att bedöma.
RB60 civ, stämmer det verkligen att det enbart finns EN ENDA ingång? Låter otroligt i mina ögon, hur har man kärnvapensäkrat anläggningen i så fall?

Det du sett efter vägen är gjort för en container.
Citera
2014-03-02, 07:38
Medlem
Pansararmens avatar
Snälla sluta lägg ut bilder på objekten i tråden utifrån. Gör som mig och lägg ut en bild inifrån på själva stötvågsporten om ni kan, den är dock från en riksbunker i ett närliggande land (inte Danmark).
Citera
2014-03-02, 11:57
Medlem
Hellre en bild än ingen alls,
hellre en bild inne än ute,
ej från ett kraftverk någonstans...
Citera
2014-03-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Snälla sluta lägg ut bilder på objekten i tråden utifrån. Gör som mig och lägg ut en bild inifrån på själva stötvågsporten om ni kan, den är dock från en riksbunker i ett närliggande land (inte Danmark).

I vilket inlägg har du länkat en sådan bild? Har bara sett dina Googlebilder från Lillstupa ;-)
Länka gärna!
Citera
2014-03-18, 01:29
Medlem
DenSomSokers avatar
Läste i ett annat forum där en person skrev; Enligt mäklaren skall detta ställe vara med i kommande program av Hemliga svenska rum. Häst är berget och då är det väl bara en tidsfråga innan det blir ett jäkla spring och förstörelse på platsen..
Citera
2014-03-18, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Läste i ett annat forum där en person skrev; Enligt mäklaren skall detta ställe vara med i kommande program av Hemliga svenska rum. Häst är berget och då är det väl bara en tidsfråga innan det blir ett jäkla spring och förstörelse på platsen..

Ska dom göra ett reportage om hästskoberget eller vad? Maken till tråkigare berg..
Citera
2014-03-18, 01:49
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyfestivus
Ska dom göra ett reportage om hästskoberget eller vad? Maken till tråkigare berg..

Enligt vad personen skrev så ja, beror på hur dom lägger upp programmet om det blir bra. Dock tror jag som sagt att det kommer bli ett jäkla spring där tyvärr.
Citera
2014-03-18, 01:57
Medlem
Citat:
Enligt vad personen skrev så ja, beror på hur dom lägger upp programmet om det blir bra. Dock tror jag som sagt att det kommer bli ett jäkla spring där tyvärr.

Ja, det är ganska troligt, men det känns som att det redan är ett ganska känt berg.

Är hästskoberget verkligen atomsäkert? Tryckvågen kommer ju rätt emot inslagen om det vill sig illa.
Senast redigerad av happyfestivus 2014-03-18 kl. 02:00.
Citera
2014-03-18, 02:06
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ja, det är ganska troligt, men det känns som att det redan är ett ganska känt berg.

Är hästskoberget verkligen atomsäkert? Tryckvågen kommer ju rätt emot inslagen om det vill sig illa.

Ja, men när något vart med i Hemliga svenska rum brukar det blir populärt att besöka platserna. Tur man besökte berget för många många år sen när det fortfarande var hemligt.

Nej det är det inte, men berget är ju inte byggt för den funktionen som den senare fick utan det är byggt som fabrik/Tillverkning.
Citera
2014-03-18, 07:28
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:

Tror inte man skall kalla något berg "atomsäkert" då det givetvis går att spränga om man vill.
Däremot är ju Hästskoberget byggt utan stötvågs passager m.m enligt det äldre sättet att bygga så det skulle bli rent förödande om en tryckvåg kom i riktning emot inslagen.
Citera
2014-03-18, 08:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ja, men när något vart med i Hemliga svenska rum brukar det blir populärt att besöka platserna. Tur man besökte berget för många många år sen när det fortfarande var hemligt.

Nej det är det inte, men berget är ju inte byggt för den funktionen som den senare fick utan det är byggt som fabrik/Tillverkning.

En liten förklaring: Om man bygger en fabrik för sprängmedel kan man göra på två sätt för att försäkra sig om att avdela och isolera olyckor: Antingen blåser man av vådaexplosionerna uppåt (säkert avstånd mellan huskropparna, tjocka väggar, lätta tak) eller så blåser man ut kraften genom en lätt port. Nu har jag inte detaljerna klara från det här stället, men en bedömning är att när man hade tillvrkning i berganläggningen hade man troligen stabila stötvågsportar OCH lätta väderskyddsportar. Vid kokande av sprängmedel skulle man då ha skyddsportarna öppna, och i de känsliga kamrarna förlita sig på att en olycka skulle rensa bara en kammare, då ut genom in/utgången. Här är ju stötvågsfällor helt förödande, då de skulle fördela trycket helt fel. AM-förråd i berg av den feta typen har samma problem. Risken för en vådaexplosion finns, och vart en stötvåg tar vägen om det smäller är en av parametrarna för var ingången skall vara och vart den riktas.

Bygger man sedan om utrymmena kompletterar man givetvis med för funktionen lämpade skyddsportar och slussar i efterhand. Sådant kan byggföretagen. Men om man över huvudtaget konverterar en gammal fabrik till "människobergrum" drar jag direkt slutsatsen att det varit "bra-å-ha"-funktioner som förlagts dit, inte de allra viktigaste funktionerna. Däremot kan man ju gissa att de befunnit sig mycket nära.
Senast redigerad av Bergakungen 2014-03-18 kl. 08:33.
Citera
2014-03-18, 11:32
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En liten förklaring: Om man bygger en fabrik för sprängmedel kan man göra på två sätt för att försäkra sig om att avdela och isolera olyckor: Antingen blåser man av vådaexplosionerna uppåt (säkert avstånd mellan huskropparna, tjocka väggar, lätta tak) eller så blåser man ut kraften genom en lätt port. Nu har jag inte detaljerna klara från det här stället, men en bedömning är att när man hade tillvrkning i berganläggningen hade man troligen stabila stötvågsportar OCH lätta väderskyddsportar. Vid kokande av sprängmedel skulle man då ha skyddsportarna öppna, och i de känsliga kamrarna förlita sig på att en olycka skulle rensa bara en kammare, då ut genom in/utgången. Här är ju stötvågsfällor helt förödande, då de skulle fördela trycket helt fel. AM-förråd i berg av den feta typen har samma problem. Risken för en vådaexplosion finns, och vart en stötvåg tar vägen om det smäller är en av parametrarna för var ingången skall vara och vart den riktas.

Bygger man sedan om utrymmena kompletterar man givetvis med för funktionen lämpade skyddsportar och slussar i efterhand. Sådant kan byggföretagen. Men om man över huvudtaget konverterar en gammal fabrik till "människobergrum" drar jag direkt slutsatsen att det varit "bra-å-ha"-funktioner som förlagts dit, inte de allra viktigaste funktionerna. Däremot kan man ju gissa att de befunnit sig mycket nära.

Håller med dig i det du skriver. Självklart kan man höja säkerheten genom att montera flera stötvågsdörrar och annat, men berget i sig var inte direkt något skydd uppåt.
Precis, man kastade inte in kungen och Tage här, men kanske ett tryckeri, radio/tv och annan samhällsviktiga funktioner som inte krävde lika stort skydd. Men avståndet till dom viktiga var inte speciellt långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in