Citat:
Ursprungligen postat av
inlimbo
Du citerar Apostlagärningarna, men säger dessa verser verkligen att människor skall uppstå på jorden?
Du citerar också från gamla Testamentet hellre än att läsa vad Jesus och de tidiga Kristna lärde.
Det "gamla vinet" var inte längre giltigt efter Jesu jordiska liv. Det var beslöjat.
"Där skall ni gråta och skära tänder, när ni får se Abraham och Isak och Jakob och alla profeterna vara i Guds rike medan ni själva blir utdrivna. Och människor skall komma från öster och väster och från norr och söder och ligga till bords i Guds rike. Och då skall sådana som är sist bli först, och sådana som är först skall bli sist.” -Lukas 13:29
Jag vill veta varifrån de Kristna, inte gamla Hebreeiska skrifterna, det talas om en jordisk, fysisk uppståndelse på jorden!
Jag har redan gett dig flera skriftställen, jag citerade Uppenbarelseboken som skrevs av Johannes som var kristen och som var en av Jesu närmaste lärjungar, varför duger inte det?. Uppenbarelseboken 21:1-3,4 är baserat på Jes 65:17-25, det ser du med lätthet.
I Upp 21:1-3,4 talas det om människor, att Gud ska vara hos människorna i den "nya jorden", och det himmelska Jerusalem kommer ju ner från himlen till människorna på jorden, hur kan du missa det?
Och som jag redan har argumenterat, Uppenbarelseboken talar om kungar i himlen som ska regera över jorden, vilka tror du kungarna regerar över om inte människor på jorden som fått uppståndelse?
Och en till, Jesus talade om att förbrytaren skulle komma till paradiset. Paradiset betyder trädgård eller park, och det hänvisas i Septuaginta till Edens trädgård, som var på jorden.