2014-03-17, 18:57
Medlem
Inhalators avatar
Om jag kan kolla in min farbror när han klipper gräsmattan och konstatera att han är endast iförd boxers, med hjälp av Google Maps - kan då inte USA eller någon annan spana in hur ett flygplan försvunnit, med hjälp av kameror i himlen?
Citera
2014-03-17, 18:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Om jag kan kolla in min farbror när han klipper gräsmattan och konstatera att han är endast iförd boxers, med hjälp av Google Maps - kan då inte USA eller någon annan spana in hur ett flygplan försvunnit, med hjälp av kameror i himlen?

Har du möjligen noterat att varje gång du kollar din farbror så klipper han gräsmattan iförd boxers?

Google Earth/Maps är inte realtid
Citera
2014-03-17, 19:02
Bannlyst
Jag har en teori om det här med att planet har blivit kapat och dom har passagerarna som gisslan, jag har inte sett någon skriva om det här tidigare så jag tar upp det nu.

Det som talar emot en gisslansituation är ju att ingen har tagit på sig det och inga krav har framförts, vilket kanske är poängen med det hela eftersom dom vet att det är oerhört svårt att utpressa en stat eller ett land på pengar på det här sättet. Men det kan gå om man gör det smart.

Säg att dom håller gisslan så länge att det inte skulle finnas en möjlighet till att någon skulle kunna tro att dom lever längre, planet är avskrivet som en olycka och alla tror att de ligger på botten i havet. Alla anhöriga har nästan sörjt klart och kommit över det mesta, då får personerna ringa ett varsit samtal hem så familjerna får reda på att dom lever och får allt sitt hopp tillbaka. Jag tror inte något land skulle kunna motstå att betala det dom ville ha för att släppa gisslan då när alla familjer fått tillbaka hoppet, och vilka otroliga påtryckningar det skulle bli från media i hela världen att få hem dom här personerna levande. Deras historier skulle vara något som pressen skulle bli överkåta över att få ta del av, jag tror till och med att ett stort nyhetsbolag skulle kunna betala lösensumman själva bara för att få rättigheterna till alla i gisslans historier.

Är det ett tänkbart scenario eller är det helt omöjligt att det skulle kunna vara så?
Citera
2014-03-17, 19:04
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag är lika förvirrad, trodde att ACARS användes till del för att rapportera motorstatusen. Men om man nu som jag tycker mig kunna läsa sig till att ACARS är avslagen men RR får motorstat i flera timmar efteråt... Vad använder motorerna då för att skicka satellitdata?

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Sent svar, eller snarare gissning; jag tror det är som med många avtal man har med mjukvara i hemdatorn. Operatörerna kan både aktivt söka hjälp och överföra motordata med ACARS, men att det även finns en funktion som gör att vanliga motordata laddas upp till RR centralt, för att skapa historik över de olika unika motorernas "arbetsliv" både för att utveckla nästa generations motorer, men även för att samla in så mycket motordata som möjligt för att kunna följa varje motor's historik och problematik.

ACARS är tjänst som flygbolagen kan abonnera på, den tjänsten använder sig av
SATCOM (satellit) eller VHF för att skicka data.

Jag vet inte exakt hur går att separera dess och hur den ena kan fungera
när den andra är avstängd men om om du kollar igenom RR's info för
motorövervakning eller infon för SATCOM så kanske du kan hitta någon info där.

http://www.rolls-royce.com/about/technology/systems_tech/monitoring_systems.jsp

Info om Satcom;
http://www.arinc.com/sectors/aviation/aircraft_operations/commercial_aviation/voice_data_comm/air_ground_data/inmarsat_satellite_services.html
Citera
2014-03-17, 19:05
Medlem
Jag tänkte på detta häromdagen och kom fram till den mest trovärdiga teorin måste vara följande:

1. Pilot/kapare tar över planet.
2. De stänger av sändarna för att utföra en självmordsattack utan att någon skall se/märka planet i förväg.
3. En eller flera får reda på vad som händer och gör motstånd.
4. Det blir kaos och planet störtar.

Det har hänt något liknande innan vid 9/11 med det fjärde planet;
http://sv.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_93
Citera
2014-03-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W3s
Jag har en teori om det här med att planet har blivit kapat och dom har passagerarna som gisslan, jag har inte sett någon skriva om det här tidigare så jag tar upp det nu.

Det som talar emot en gisslansituation är ju att ingen har tagit på sig det och inga krav har framförts, vilket kanske är poängen med det hela eftersom dom vet att det är oerhört svårt att utpressa en stat eller ett land på pengar på det här sättet. Men det kan gå om man gör det smart.

Säg att dom håller gisslan så länge att det inte skulle finnas en möjlighet till att någon skulle kunna tro att dom lever längre, planet är avskrivet som en olycka och alla tror att de ligger på botten i havet. Alla anhöriga har nästan sörjt klart och kommit över det mesta, då får personerna ringa ett varsit samtal hem så familjerna får reda på att dom lever och får allt sitt hopp tillbaka. Jag tror inte något land skulle kunna motstå att betala det dom ville ha för att släppa gisslan då när alla familjer fått tillbaka hoppet, och vilka otroliga påtryckningar det skulle bli från media i hela världen att få hem dom här personerna levande. Deras historier skulle vara något som pressen skulle bli överkåta över att få ta del av, jag tror till och med att ett stort nyhetsbolag skulle kunna betala lösensumman själva bara för att få rättigheterna till alla i gisslans historier.

Är det ett tänkbart scenario eller är det helt omöjligt att det skulle kunna vara så?

Allt är möjligt eftersom ingen vet något. Dock är din historia lite väl mycket TV-drama.
Citera
2014-03-17, 19:08
Medlem
trattfans avatar
Förstår inte, varför skulle passagerarna märka att man ändrar kurs?
Det sker under en tid då många sover, det är mörkt ute så man ser inte om man färdas över vatten/mark. Sedan tror jag inte ens att majoriteten tänker på att man färdas över land när man borde färdas över vatten.

Det är väl isåfall om sätena har en skärm som man ofta har på långflygningar men det borde väl inte vara speciellt svårt att bara slå ut den och säga att det är något tekniskt fel eller något.
Citera
2014-03-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Förstår inte, varför skulle passagerarna märka att man ändrar kurs?
Det sker under en tid då många sover, det är mörkt ute så man ser inte om man färdas över vatten/mark. Sedan tror jag inte ens att majoriteten tänker på att man färdas över land när man borde färdas över vatten.

Det är väl isåfall om sätena har en skärm som man ofta har på långflygningar men det borde väl inte vara speciellt svårt att bara slå ut den och säga att det är något tekniskt fel eller något.

Allt börjar hända en timme efter start, då har väl serveringen hunnit halvvägs och ingen sover förmodligen. Airshowen kanske aldrig varit påslagen p.g.a. "Tekniskt fel", då har ingen en aning om var de är, eller var de är på väg.
Citera
2014-03-17, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Allt är möjligt eftersom ingen vet något. Dock är din historia lite väl mycket TV-drama.
Ja, de va bara en idé som jag fick när jag satt och läste om lite flygkapningar. Förmodligen så långsökt det bara går, men varför inte tänker jag.. Det ända som jag kan tänka mig är värre än att förlora en familjemedlem är väl att tro att han är död och sen få reda på att han lever, för att sedan få reda på att dom dödade han för att dom inte fick betalt för hans liv..
Citera
2014-03-17, 19:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W3s

Var ska de förvara dessa 200 människor utan att det upptäcks? Hur ska de fixa mat åt dem? Men framför allt: Hur ska pengar transfereras på ett sätt som gör att dessa kapare får dem utan att de kan spåras upp, gripas och ställas till ansvar för sina brott? Hur ska man ens kunna lämna över gisslan utan att medhjälpare åker dit? Jag kan inte för ett ögonblick se hur någon grupp som kunde koordinera en så här pass avancerad operation skulle få en så urbota dum idé. Det är helt enkelt ett scenario med en så invecklad och svårmanövrerad logistik att den faller direkt på sin egen orimlighet. Kanske om det varit 10-12 personer...

Till denna liksom alla andra teorier som inkluderar landningar måste du lägga problemet med hur flygplanet har kunnat undvika radarobservationer. Det finns inte många realistiska förslag på hur det kunnat ske. Låghöjdsflygning är ett, men då räcker flygbränslet avsevärt mycket kortare. Apropå inte tagits upp i tråden så vet jag inte om någon har tänkt på att det torde ha bedrivits intensiv satellitspaning mot alla flygfält/landningsbanor inom den teoretiska sektorn de senaste dagarna. Det pratas om maskeringsnät och annat, men det kan fan inte vara lätt att dölja ett så stort flygplan för dagens spaningsutrustning: En Boeing 777-200 är 64 meter lång, har ett vingspann på 60 meter och i aktern är det 18 meter högt. Och börjar vi snacka hangarer som kan ta ett så stort flygplan så tror jag vi snackar flygplatser av en sån storlek att idén om att de skulle kunna användas för att obemärkt ta ner ett kapat plan är tämligen orealistisk.
Citera
2014-03-17, 19:18
Medlem
Nolltaxerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusja
Jag tänkte på detta häromdagen och kom fram till den mest trovärdiga teorin måste vara följande:

1. Pilot/kapare tar över planet.
2. De stänger av sändarna för att utföra en självmordsattack utan att någon skall se/märka planet i förväg.
3. En eller flera får reda på vad som händer och gör motstånd.
4. Det blir kaos och planet störtar.

Det har hänt något liknande innan vid 9/11 med det fjärde planet;
http://sv.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_93
Låter mest troligt i mina öron.
Citera
2014-03-17, 19:20
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Däremot köper jag inte att man är väldigt säker på att planet vände. Man är inte säker på någonting annat än att planet saknas.

Om inte planet svängde, varför hittar man inte det exempelvis där transpondern försvann? Den är ju helt borta.

Klart att planet avvek från sin kurs. Allt annat är ju fullkommligt osannolikt om vi ser på den fakta vi har idag.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2014-03-17 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in