Citat:
Ursprungligen postat av
W3s
Jag har en teori om det här med att planet har blivit kapat och dom har passagerarna som gisslan, jag har inte sett någon skriva om det här tidigare så jag tar upp det nu.
Det som talar emot en gisslansituation är ju att ingen har tagit på sig det och inga krav har framförts, vilket kanske är poängen med det hela eftersom dom vet att det är oerhört svårt att utpressa en stat eller ett land på pengar på det här sättet. Men det kan gå om man gör det smart.
Säg att dom håller gisslan så länge att det inte skulle finnas en möjlighet till att någon skulle kunna tro att dom lever längre, planet är avskrivet som en olycka och alla tror att de ligger på botten i havet. Alla anhöriga har nästan sörjt klart och kommit över det mesta, då får personerna ringa ett varsit samtal hem så familjerna får reda på att dom lever och får allt sitt hopp tillbaka. Jag tror inte något land skulle kunna motstå att betala det dom ville ha för att släppa gisslan då när alla familjer fått tillbaka hoppet, och vilka otroliga påtryckningar det skulle bli från media i hela världen att få hem dom här personerna levande. Deras historier skulle vara något som pressen skulle bli överkåta över att få ta del av, jag tror till och med att ett stort nyhetsbolag skulle kunna betala lösensumman själva bara för att få rättigheterna till alla i gisslans historier.
Är det ett tänkbart scenario eller är det helt omöjligt att det skulle kunna vara så?
Var ska de förvara dessa 200 människor utan att det upptäcks? Hur ska de fixa mat åt dem? Men framför allt: Hur ska pengar transfereras på ett sätt som gör att dessa kapare får dem utan att de kan spåras upp, gripas och ställas till ansvar för sina brott? Hur ska man ens kunna lämna över gisslan utan att medhjälpare åker dit? Jag kan inte för ett ögonblick se hur någon grupp som kunde koordinera en så här pass avancerad operation skulle få en så urbota dum idé. Det är helt enkelt ett scenario med en så invecklad och svårmanövrerad logistik att den faller direkt på sin egen orimlighet. Kanske om det varit 10-12 personer...
Till denna liksom alla andra teorier som inkluderar landningar måste du lägga problemet med hur flygplanet har kunnat undvika radarobservationer. Det finns inte många realistiska förslag på hur det kunnat ske. Låghöjdsflygning är ett, men då räcker flygbränslet avsevärt mycket kortare. Apropå inte tagits upp i tråden så vet jag inte om någon har tänkt på att det torde ha bedrivits intensiv satellitspaning mot alla flygfält/landningsbanor inom den teoretiska sektorn de senaste dagarna. Det pratas om maskeringsnät och annat, men det kan fan inte vara lätt att dölja ett så stort flygplan för dagens spaningsutrustning: En Boeing 777-200 är 64 meter lång, har ett vingspann på 60 meter och i aktern är det 18 meter högt. Och börjar vi snacka hangarer som kan ta ett så stort flygplan så tror jag vi snackar flygplatser av en sån storlek att idén om att de skulle kunna användas för att obemärkt ta ner ett kapat plan är tämligen orealistisk.