2014-03-17, 12:14
Medlem
Why Don't You Play in Hell?, 2013 av Sion Sono

https://www.youtube.com/watch?v=-UqEBTKOf4c

Precis så bra som jag hade hoppats på!
Även om hans senaste filmer (har dock inte sett Land of Hope) så som Cold Fish, Himizu och Guilty of Romance i varierande grad varit intressanta tycker jag att han gått på tomgång, men med WDYPiH känns det som att Sono är tillbaka i gammal god form. Urflippad, banal och löjlig, men det spelar ingen som helst roll när Sono's passion för film lyser så starkt och rollbesättningen tas upp av Jun Kunimura (Audition, Ichi, Kill Bill m.fl) och Shinichi Tsutsumi (Monday)...för att inte glömma det nya stjärskottet Fumi Nikaido. Vilken start på karriären för henne. Filmen har ett slags b-films skimmer över sig i bästa anda. Meta-film är väl första gången för Sono vad jag kan minnas, och den mest slående repliken är väl när en karaktär förklarar att det viktiga inte är antalet dussinfilmer en regissör åstadkommer utan att han skapar ett stort mästerverk. Sällan har väl det epitetet klingat bättre än det gör för just Sono. Det hade förstås varit ännu finare om filmen gjorts tidigare än Love Exposure. Jag är förvisso inte säker på att Sono anser att den filmen är hans magnum opus men jag har svårt att se honom överträffa den. WDYPiH är åtminstone hans näst bästa film, och det säger mycket! Det enda negativa jag har att säga om filmen är möjligtvis att Sono återanvänder en del av soundtracket från Love Exposure, som förvisso är fett...men känns väldigt typiskt för just den filmen.

5/5 (Årets film för mig...rätt säker)
Citera
2014-03-17, 12:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Strike
Why Don't You Play in Hell?, 2013 av Sion Sono

5/5 (Årets film för mig...rätt säker)

Kul med ny film av Sono som gillar honom, själv gillar jag enbart tre filmer av honom och resten har varit enorma besvikelser, så kommer inte ens ge denna en chans.
Citera
2014-03-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kul med ny film av Sono som gillar honom, själv gillar jag enbart tre filmer av honom och resten har varit enorma besvikelser, så kommer inte ens ge denna en chans.

Vilka är de 3? *nyfiken*
Citera
2014-03-17, 18:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Vilka är de 3? *nyfiken*

Suicide Club, Noriko's Dinner Table och Cold Fish.
Citera
2014-03-17, 19:46
Medlem
Citat:
Suicide Club, Noriko's Dinner Table och Cold Fish.

Inte Love Exposure?

I mitt tycke den bästa asiatiska filmen på 2000-talet
Skulle nog säga att Why Don't You Play in Hell är stöpt i samma form, om än inte lika djup och symbolisk.
Citera
2014-03-17, 20:08
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Där är vi oeniga, jag har inte sett en enda dålig Sono film
Citera
2014-03-17, 20:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Inte Love Exposure?

Har aldrig orkat ta mig igenom den, bara första timmen, sen tar det stopp.

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Där är vi oeniga, jag har inte sett en enda dålig Sono film

Jo jag vet, men efter mycket om och men ska jag ta och se den här nya också.
Citera
2014-03-17, 20:34
Medlem
Citat:
Har aldrig orkat ta mig igenom den, bara första timmen, sen tar det stopp

Ah...ja den är rätt lång. Personligen tyckte jag tiden bara flög. Hoppas du ger den ett nytt försök. Helt klart en av de coolaste och bästa filmupplevelser jag haft (om inte den bästa kanske)
Citera
2014-03-18, 15:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ah...ja den är rätt lång. Personligen tyckte jag tiden bara flög. Hoppas du ger den ett nytt försök. Helt klart en av de coolaste och bästa filmupplevelser jag haft (om inte den bästa kanske)

Jag har kanske gett den fem försök genom åren, men den fungerar helt enkelt inte alls för mig!
Citera
2014-03-18, 17:59
Medlem
Magnet83s avatar
Hur står sig Vampire Hunter D: Bloodlust i jämförelse med Akira, Spirited Away, Prinsessan Mononoke, Eldflugornas Grav, Ghost in the Shell och andra högt ansedda animefilmer?
Citera
2014-03-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Hur står sig Vampire Hunter D: Bloodlust i jämförelse med Akira, Spirited Away, Prinsessan Mononoke, Eldflugornas Grav, Ghost in the Shell och andra högt ansedda animefilmer?

Visserligen är vi många som ser anime här, men du får nog bättre svar i animetråden.
Citera
2014-03-18, 20:31
Medlem
Tisseltassels avatar
Såg nyligen japanska Violent Cop (http://www.imdb.com/title/tt0098360/). Fastnade inte alls för den, trots att den är så hyllad och även har något av en kultstatus. Vad är dealen med den filmen? Tyckte faktiskt att både manus och personutveckling var väldigt svagt. Kan någon som är ett fan försöka omvända mig angående filmen? Vill gärna veta varför den är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in