2014-03-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Guldteorin har studsat runt ett tag nu men jag har nog inte ens sett slaskmedia försöka bygga ett scenario runt den så jag gissar (ja, gissar) att den inte är helt sannolik

Behövs ju inte något guld. Bara planet i sig är väl värt minst 1 miljard? De kanske kan sälja planet.
Citera
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
5. Kaos utbryter men fortfarander tror alla att det är fel på planet.

och ingen får iväg en mobilsignal?
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Fortfarande så var det ett otroligt litet plan som får plats i ett större villagarage. Planet var dessutom inte utrustat med några nödsändare eller dylikt.

Skapligt stor skillnad mot ett modernt 777 med alla tänkbara sändare.

Ok, du får tolka fakta som du vill så tolkar jag dom som jag vill? Faktum är att flygplan försvunnit för gott förr.

Och vad får dig att tro att några nödsändare aktiverats i detta fall?
Citera
2014-03-17, 18:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det osannolika består väl framför allt i att man inte tror att en pilot skulle kunna göra så. Men å andra sidan finns det ingen sannolik teori öht i det här fallet så jag tycker den är minst lika bra som självmordsteorin.

Agreed och underlaget är ju alldeles för litet för att ens diskutera sannolikheter öht.
Citera
2014-03-17, 18:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Behövs ju inte något guld. Bara planet i sig är väl värt minst 1 miljard? De kanske kan sälja planet.

jahapp? Vem köper?
Citera
2014-03-17, 18:43
Medlem
Harry_s avatar
kan den inte ha landat så fint på vattnet så att hela planet sjönk utan att dela på sig?
Citera
2014-03-17, 18:43
Medlem
bananasvennes avatar
Något som alla världens underättelsetjänster tycker är väldigt märkligt är att USA:s bas på Diego Garcia plockar upp allt som händer i det området och det räcker att någon fiser i vattnet för att USA skall höra det, men i detta fallet har det varit knäpptyst därifrån

Citat:
På ön finns den för USA strategiskt viktiga militärbasen och flygfältet Camp Justice som bland annat spelat en viktig roll i samband med den iranska revolutionen, den irakiska invasionen av Kuwait, samt USA:s båda krig i Irak. Flygfältets storlek möjliggör landning och tankning av bombplan av typen B-52 samt B-2. USA uppskattas ha 2000 soldater stationerade på ön. Vissa uppgifter gör gällande att militärbasen också har använts för fångförvar av misstänkta för terroristbrott

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diego_Garcia

Man har nyligen utfört en del hemliga arbeten runt basen

http://www.dvidshub.net/news/121979/seabee-divers-underwater-construction-team-2-spend-february-diego-garcia#.Uycy74Xpj8h

USA kan ta över och fjärrstyra plan från marken och sina baser enligt amerikansk general

http://www.youtube.com/watch?v=UHrcdihDW_0

Artiklar om tekniken bakom att kapa och fjärrstyra plan från marken

http://conference.hitb.org/hitbsecconf2013ams/hugo-teso/
http://blogs.computerworld.com/cybercrime-and-hacking/22036/hacker-uses-android-remotely-attack-and-hijack-airplane
Citera
2014-03-17, 18:47
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ok, du får tolka fakta som du vill så tolkar jag dom som jag vill? Faktum är att flygplan försvunnit för gott förr.

Och vad får dig att tro att några nödsändare aktiverats i detta fall?

Men som sagt så är det skillnad på ett 777 och ett litet Cessna. Det är som att en färja försvinner i jämförelse med en jolle.

Beror ju helt på vad som hänt. Men det skiljer sig på stora flygplan och små i vad för sändare de är utrustade med. Som jag förstår det har inte ens nya trafikflyg EPIRB installerade.
Citera
2014-03-17, 18:49
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Ett pass borde vara spärrat elektroniskt vid stöld och signalera extra koll på den personen när de scannar (som de faktiskt gör) passet.

Passen var spärrade och anmälda som försvunna/stulna hos Interpol men
uppenbarligen så skedde aldrig någon kontroll på KUL när de gick ombord.

Citat:
Beror ju helt på vad som hänt. Men det skiljer sig på stora flygplan och små i vad för sändare de är utrustade med. Som jag förstår det har inte ens nya trafikflyg EPIRB installerade.

EPIRB är ju en viss modell av nödsändare, moderna större jetpassagerarplan
använder sig i första hand av ELT (Emergency Locator Transmitter) som aktiveras
om den utsätts för en viss g-kraft (går även att aktivera manuellt). Sedan så ska
det finnas några mindre manuella handhållna nödsändare ombord men de fungera
antagligen inte inne i kabinen utan måste ha "fri sikt" till en satellit.
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-17 kl. 18:55.
Citera
2014-03-17, 18:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Men som sagt så är det skillnad på ett 777 och ett litet Cessna. Det är som att en färja försvinner i jämförelse med en jolle.

Du gillar storleksskillnaden mellan de två plantyperna ser jag. Vad tycker du om storleksskillnaderna mellan sökområden då?
Citera
2014-03-17, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag är lika förvirrad, trodde att ACARS användes till del för att rapportera motorstatusen. Men om man nu som jag tycker mig kunna läsa sig till att ACARS är avslagen men RR får motorstat i flera timmar efteråt... Vad använder motorerna då för att skicka satellitdata?
Sent svar, eller snarare gissning; jag tror det är som med många avtal man har med mjukvara i hemdatorn. Operatörerna kan både aktivt söka hjälp och överföra motordata med ACARS, men att det även finns en funktion som gör att vanliga motordata laddas upp till RR centralt, för att skapa historik över de olika unika motorernas "arbetsliv" både för att utveckla nästa generations motorer, men även för att samla in så mycket motordata som möjligt för att kunna följa varje motor's historik och problematik.
Citera
2014-03-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Jo, marknaden för stulna passagerarflygplan har ju ökat jättemycket sedan 2005, särskilt eftersom varje del på flygplanen är individnumrerade. Räcker med att måla om kärrorna och byta mattan så kan man sälja dem på tradera eller ebay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in