2014-03-17, 18:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men det fallet är mycket omdiskuterat. Utan att vara alltför konspiratorisk så kan det faktiskt vara ett brott som ligger bakom.

Må så vara men det ger ett visst perspektiv på svårigheterna
Citera
2014-03-17, 18:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Omdiskuterat på vilket sätt exakt?

Foliehattarna tror att anledningen till att planet inte hittats är att den kände passageraren hade lite annorlunda synpunkter på vem som dödade Kennedy
Citera
2014-03-17, 18:23
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Må så vara men det ger ett visst perspektiv på svårigheterna

Det var 40 år sedan och med ett litet Cessna på 10 meter mellan vingspetsarna. Perspektiv var det?
Citera
2014-03-17, 18:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Det var 40 år sedan och med ett litet Cessna på 10 meter mellan vingspetsarna. Perspektiv var det?

Du kan räkna total vingyta, volym på flygplanet, vad du vill. Faktum kvarstår, det är mycket mycket svårare att hitta saker än allmänheten tycks tro. Jag kan ge fler exempel men det skulle bara leda till OT så min sammanfattning är:

Det är oändligt mycket svårare med SAR än gemene man tror

Edit: Borde inte 40 år innebära att man faktiskt haft en skaplig chans att hitta vraket?
Citera
2014-03-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Tycker ju onekligen det känns som om transpondern (2st?) slagits av manuellt, vilket inte är speciellt svårt eller komplicerat varken i små eller stora plan. Varför vill man slå av den? Det är ju för att inte bli identifierad utifrån beteckningen. Att slå av transpondern gör inte att man blir osynlig på någotvis alls. Radarekon fångar det fortfarande, så länge man flyger inom radarövervakat luftrum. Att slå av transpondern på ett plan och utan tillstånd försöka flyga in i radarövervakat och kontrollerat luftrum i Kina eller Pakistan t.ex. hade resulterat i duktigt militärt pådrag.

Att landa planet i hemlighet i samråd med någon nation känns för långsökt.
Skulle det vara ett terrorförsök för att imitera 9/11, så borde man vid det här laget ha identifierat en starkare koppling mellan någon av passagerarna och aktiva terrorgrupper. Det finns bra många personer världen över som jobbar heltid med att identifiera dessa fanatiker och dessutom är terrorgrupper duktiga på att skryta om sina dåd o ta på sig ansvaret osv. Om de inte gör det så får de ju inte ut något budskap, och det är ju oftast det som de vill, att sprida budskapet till sina anhängare att fortsätta sitt "krig" osv.

Varför skulle man vilja landa ett plan, fullt med vanligt folk, på ett helt annat ställe? Låt säga en ödegiven flygbas som man har kännedom om o styr planet dit. Vad ska de göra där? Utpressa någon stat? Är väl bättre o utpressa i luften i sådana fall o nyttja mekanismerna bränsle/luftburen farkost än att göra det på fast mark?

Kidnappat alla passagerare från flygplanet o hålla dem som gisslan? Hade krävt en enorm verksamhet, näst intill gerillaliknande. Fortfarande inget bra motiv, hade det varit i närheten av en snortplantage i Sydamerika kanske så...

Störtlandning/självmordsgrej då? Någon av piloterna mådde dåligt o bara ville döda sig själv o alla andra. Varför inte göra det efter planerad flygrutt? Varför avvika?

Någon nämnde mobiltelefoner/pads osv, skulle planet ha landat någonstans på en ö/öken/vadsom så borde någon ha använt sin telefon till o skicka ett sms eller vad som. Vad jag förstod tidigare idag så har inga mobilsignaler kommit från planet/passagerarna. Betänk då att det är långt ifrån alla som stänger av eller sätter sina i flygläge. Å ska man samla in ALLA enheter från ALLA i planet innan någon hinner slå larm, så får man vara ett bra gäng beväpnade på ett eller annat sätt.

Det går dock att störa ut all mobiltelefoni, men det är rätt avancerade prylar vi pratar om då. Inget medelsvensson kommer över.

Om det är en avsiktlig avvikelse som skett från flygrutten, så är motiv/tänkbart mål av yttersta vikt för att hitta planet/vraket.

Det är många kloka funderingar. När det gäller mobil så är det så att de fungerar dåligt på hög höjd. Har man flugit lägre så kan ju en störsändare ha använts eller så kan passagerarna redan ha varit döda.

Jag tycker personligen att det är väldigt svårt att se ett vettigt motiv, men någon sa till mig idag att det skulle ha funnits något värdefullt i lasten typ guld eller diamanter. Då skulle ju piloten helt enkelt ha kunnat döda alla ombord genom trycksänkning. Sedan flyga till någon hemlig flygplats och vara mångmiljonär.

Jag tror hittills inte att någon lista på vad som fanns i lasten har presenterats och det enda som har sagts från myndigheterna är att inget riskabelt material har fraktats.
Citera
2014-03-17, 18:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det är många kloka funderingar. När det gäller mobil så är det så att de fungerar dåligt på hög höjd. Har man flugit lägre så kan ju en störsändare ha använts eller så kan passagerarna redan ha varit döda.

Jag tycker personligen att det är väldigt svårt att se ett vettigt motiv, men någon sa till mig idag att det skulle ha funnits något värdefullt i lasten typ guld eller diamanter. Då skulle ju piloten helt enkelt ha kunnat döda alla ombord genom trycksänkning. Sedan flyga till någon hemlig flygplats och vara mångmiljonär.

Jag tror hittills inte att någon lista på vad som fanns i lasten har presenterats och det enda som har sagts från myndigheterna är att inget riskabelt material har fraktats.

Guldteorin har studsat runt ett tag nu men jag har nog inte ens sett slaskmedia försöka bygga ett scenario runt den så jag gissar (ja, gissar) att den inte är helt sannolik
Citera
2014-03-17, 18:31
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Du kan räkna total vingyta, volym på flygplanet, vad du vill. Faktum kvarstår, det är mycket mycket svårare att hitta saker än allmänheten tycks tro. Jag kan ge fler exempel men det skulle bara leda till OT så min sammanfattning är:

Det är oändligt mycket svårare med SAR än gemene man tror

Edit: Borde inte 40 år innebära att man faktiskt haft en skaplig chans att hitta vraket?

Fortfarande så var det ett otroligt litet plan som får plats i ett större villagarage. Planet var dessutom inte utrustat med några nödsändare eller dylikt.

Skapligt stor skillnad mot ett modernt 777 med alla tänkbara sändare.
Citera
2014-03-17, 18:33
Medlem
Detta tror jag är vad som hänt:

1. Piloten (eller Co-Pilot) är sur/psykisk sjuk, vill get even med staten, tänker ta flygplanet och krasha det i Petronas Tower
2. I.o.m att piloterna inte "kände" varandra så kan han sonika inte bara lyfta och krasha in utan man måste göra sig av med en pilot
3. Någonstans passande efter take-off så luras pilot ut (hämta något) alt. tillefälle ges (kissapaus)
4. Då låser pilot vid spakarna ut den andra slår av vissa system ACARS m.m och släpper trycket i kabin.
5. Kaos utbryter men fortfarander tror alla att det är fel på planet.
6. Transponder slås av i rätt tillfälle och planet vänder riktning (enligt en planerad rutt som ska ta planet tillbaka till KL
7. Nu börjar besättning med syrgas förstå att något är major fel, de försöker ta sig in i cokpit genom att skjuta drinkvagnarna mot dörren.
8. Pilot i cockpit gör en kraftig stigning för att "skaka av sig" inkräktare
9. .... sedan händer något som gör att det blir "stale mate" som gör att alla inkl Pilot tappar medvetande (syrebrist) och planet fortsätter på auto för att när soppa är slut krasha i plurret.
Citera
2014-03-17, 18:34
Medlem
Citat:
Guldteorin har studsat runt ett tag nu men jag har nog inte ens sett slaskmedia försöka bygga ett scenario runt den så jag gissar (ja, gissar) att den inte är helt sannolik

Ja det osannolika består väl framför allt i att man inte tror att en pilot skulle kunna göra så. Men å andra sidan finns det ingen sannolik teori öht i det här fallet så jag tycker den är minst lika bra som självmordsteorin.
Citera
Medlem
napalmenss avatar
Citat:

Många sidor bak i tråden så påstod någon att där var en container som inte hade gått igenom någon x-ray eftersom maskinen tydligen var trasig eller något. Skulle denna möjligtvis kunna ha innehållit en jammer som stört ut all mobiltrafik? Om vi då leker med tanken att det var dyrbar last ombord så kanske vi har och göra med världens mest spektakulära rån istället? Förmodligen en väldigt långsökt och tragisk teori men leka med tanken kan man väl alltid.
Citera
Medlem
Någon som kan bekräfta eller dementera uppgifterna som florerar på ett antal olika forum om att MH370 ska ha varit det enda planet på KL's flygplats den dagen vars last inte skannades på grund av trasig "x-ray maskin"? Har försökt googla men inte fått fram någon förstahandsinfo.
Citera
2014-03-17, 18:35
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:

Jag har utan att gå in på detaljer viss insyn i hur man flyger värdefull last och kanske framförallt värdefull last sanktionerat av myndigheter. Det sker på helt andra sätt än detta. Bland annat om man vill extrahera speciella personer i hemlighet osv. Det vore mycket märkligt o skeppa något skumt med ett passagerarplan när det redan finns välanvända och utarbetade rutter/procedurer som nyttjas sedan innan för sådant.

Personlig erfarenhet av flygplatsen i sig och andra i området är att de är ju inte helt pantade på säkerhetsområdet. Att få igenom vapen eller annat går bara inte utan extremt bra kontakter, snarare tvärtom, du åker på rejält däng där om du försöker få igenom ett vapen genom säkerhetskontrollen. Vi är nog mildare här i Sverige, man får ursäkta sig med att man kommer från lappland o glömde checka in macheten för renjakten.

Däremot såklart oroväckande att man med falska pass kan komma ombord på ett plan, även om det i detta fall kanske bara far immigranter (å hur många immigranter finns i vårt land sedan innan genom samma metod?). Ett pass borde vara spärrat elektroniskt vid stöld och signalera extra koll på den personen när de scannar (som de faktiskt gör) passet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in